Jump to content
MAINOS

veritartuntariskit


ässä_hihassa

Recommended Posts

pistelin tossa pitkästä aikaa itseäni neulalla.

välillä neula oli tietysti käväissyt potilaan sisällä.

kyseessä oli insuliiniruisku,

pumppasin lääkettä ikivanhan (s.1915) potilaan subcutikseen,

hanskat oli jopa kädessä jostain syystä,

vetäisin ruiskun pois ja aloin laittaa korkkia ruiskun päähän.

kun korkki oli paikallaan huomasin että neula oli läpäissyt korkin

oranssin suojuksen, havaitsin samalla pistotuntemuksen vasemmassa

peukalossani.

silloin tuli mieleen että mikähän lienee edes teoreettinen tartuntariski.

-subcutis pisto potilaaseen

-ohut insuliiniruisku

-neula oli läpäissyt paksun muovikorkin ennenkuin pistin itseäni

onko subcutis-pistoista ja riskeistä tutkimustietoa?

:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Eiköhän tartuntariskissä tärkein pointti liene se, että mikä on potilaan elämäntausta ja -tarina. v. -15 syntynyt ei tod.näk. ole ainakaan huumeita käyttänyt, vaikka voikin omata jonkin asteisen tarttuvan taudin. Hiv ei varmaankaan ole ongelma, kun on tuo seksielämä tainnut seesteytyä olemattomiin jo ennen kuin AIDS tuli uhkaksi...

Eipä ne kumihanskat neulanpistoa estä ja insuliinineulojen kanssa suurin osa tapaturmista juuri tapahtuu. En muista prosentuaalista tartunta riskiä, mutta ainakin HIV:in ollessa kyseessä se on neulassa olevan verimäärän vuoksi lähes olematon. Jos kyseessä olisi 20-vuotias i.v.-huumeita käyttävä biseksuaali seksimaanikko, joka olisi viillellyt itseään verille ja syleilee sinua samalla kun roiskii verta kaikille esillä oleville limakalvoillesi, niin sitten riskiprosentti olisi toinen... no, tällaista mulle tuli mieleen, tutkimuksista en tiiä....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla kävi pari viikkoa sitten ihan samalla tavalla. Mun mielestä insuliinikynien korkissa on kyllä vikaa, kun neula niin helposti lävistää suojuksen. Kerran aiemmin mulle on meinannu käydä noin, eli neula lävisti suojuksen, mutta ei minun ihoani ja sen tähden olen ollut tosi varovainen laittaessani suojusta paikoilleen. Varovaisuudesta huolimatta siis pistin itseäni suojuksen lävistäneellä neulalla pari viikkoa sitten. En tiedä miten se suojus pitäisi kikkailla siihen päälle, ettei riskiä olisi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: kimpula

HIV:n tartuttavuus neulanpiston yhteydessä on riippuvainen myös siitä, kuinka suuri viruskuorma potilaallaa pistotapaturman sattuessa on päällä. Jos potilas on lääkehoidossa, ja viruskuorma matala, on tartunnan saamisen mahdollisuus tod.näk. pienempi, kuin jos potilaan viruskuorma on suuri.

Suomessa on raportoitu varsin vähän työperäisiä c-hep tartuntoja, hiv tartuntoja ei muistaakseni ensimmäistäkään. Vaikka näin onkin, ei kukaan potilas ole aivan riskitön. Tarkoittaa siis sitä, että pelkästään anamnestisia elämäntapoja tuijottamalla ei voi päätellä sitä, onko potilaalla veritartuntavaarallinen sairaus vai ei? Jokainen potilas tulee nähdä potentiellina tartunnan lähteenä, tähän tähtäävät myös ns. tavanomaiset varotoimet toimittaessa jokaisen potilaan kohdalla. Näihin kuuluu mm. neulanpistoja ehkäisevä toiminta.

Omalla, pienehköllä mutta hyvin akuutilla osastolla hoitajat raportoivat viime vuonna 12 kpl neulanpistotapaturmia, näistä 11 kpl liittyi käytetyn neulan uudelleenholkittamiseen. 1 tapaus liittyi kanyloinnin jälkeen sänkyyn jääneeseen neulaan. Holkittamistapaturmiemme määrä sopii hyvin yhteen keskim. Suomen tilanteen kanssa, sillä yli 3/4 pistotapaturmista liittyy juuri holkittamiseen. Täysi kysymysmerkki onkin se, kuinka paljon tapahtuu tapaturmia, joista hoitaja häpeillen vaikenee...

Tämä on huolestuttavaa siksi, että jos nyt sattuu sellainen mäihä, että pistotapaturman jälkeen sattuukin saamaan jonkun pirullisen taudin, eikä asianmukaisia toimia (vakuutusilmoitus, kontrolliverikokeet, asianmukaiset torjuntatoimet lääkityksin vahvan HIV/hepatiitti epäilyn kohdalla) ole aloitettu, jää uhri korvaustoimien ulkopuolelle pahemmin kuin asianmukaisesti raportoiduissa tapauksissa. Onkin hyvä muistaa, että tapaturmasta raportointi ei ole yhtä kuin kasvojen/ammattitaidon menettäminen, pikemminkin se on omaa tyhmyyttä. Itse olen pistellyt itseäni lukuisia kertoja, ja ilmoituksen olen tehnyt aina.

Veli-Jukka Anttila HYKS:ssä on tutkinut neulakanistereja, ja todennut toistuvasti sen sisällöstä 80%:n olevan holkitettuja neuloja. Käytäntö on siis todella yleinen, eikä siihen ole saatu parannusta aikaiseksi valistuksellakaan.

Koska holkittaminen on niin suosittua, on se syytä tehdä oikealla tekniikalla; yhdellä kädellä. Tällöin holkki lepää jollain pöytäpinnalla, ja siihen sitten neula rauhallisesti ujutetaan.

Ollaan siis tarkkoja neuloja holkitettaessa. ja muutenkin toimittaessa neulojen kanssa. Tunnistamalla neula ammatilliseksi riskitekijäksi säästetään paljon omia hermoja, pelossa ei ole kiva elää...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: kimpula

...hupsis... edellisestä viestistä jäi alkuosa pois, joten nyt perse edellä puuhun; Subcutisneulojen tartuttavuus lienee varsin pientä, koska varsinkin veritautivirusten siirtymisen välineinä ne ovat varsin pieniä. Mitään tutkimusta asiasta ei tietääkseni ole tehty, vaan esim työperäisten pistotapaturmien aiheuttamien ammattitautitapausten kohdalla ei ole määritelty tarkemmin neulan kokoa, joka haverissa on ollut osallisena. Hiv:n tartuttavuus neulanpistovammoissa ainakin on varsin pieni, koska sen yhteydessä tarvitaan suurempia määriä verta kuin neula kantaa. Limakalvoille, suuhun ja silmiin roiskuva veri on jo merkittävä uhka.

B-hep:n kohdalla tartuntariskin suuruuteen vaikuttavat pinta-antigeenien ominaisuudet, riskin suuruuden vaihteluväli 5-25%. C-hep infektioriski on luokkaa 3% ja HIV:n 0,3%.

Suomessa työperäisiä B-hep tartuntoja on muuten 0-4 tapausta vuodessa, tällaisen luvun löysin.

Näin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Veli-Jukka Anttila HYKS:ssä on tutkinut neulakanistereja, ja todennut toistuvasti sen sisällöstä 80%:n olevan holkitettuja neuloja. Käytäntö on siis todella yleinen, eikä siihen ole saatu parannusta aikaiseksi valistuksellakaan.

Tätä tutkimusta lukiessani mietiskelin että ainakin kun minä olen aamuvuorossa iv-listaa toteuttamassa niin melko paljon tulee kanisteriin sellaisia holkitettuja neuloja joilla ei ole koskaan potilasta pistetty ja näin ollen ei ole mitään riskejäkään. Siis kun vedän lääkkeen ampullista ja laitan lääkkeen ruiskulla iv:sti enkä tarvitse neulaa enää. Eiköhän suurin osa näistä 80% tapauksesta ole tällaisia. Jos listalla on useampi kortisoni tms. niin se tekee jo aika monta holkitettua neulaa per päivä. En tiedä kiinnostaako ketään mutta tulipahan mieleen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Tuli tuossa eilisiltana oltua viihteellä Tampereen suunnalla eräässä baarissa jossa sitten tapahtui seuraavaa: Täysin sekaisin ollut narkkari piikitteli katkaistulla tai katkenneella neulalla sivullisia ihmisiä jotka sattuivat kyseisen nistin käden ulottuville.. en tiedä kuinka moni pistoille altistui.. mahdollisesti 2-50 ihmistä.. siksi kysyisinkin kuinka suuri todennäköisyys on saada tartunta noin 5 milliä syvästä pistosta reiteen käyttäjältä jolla on todettu C hepatiitti..  ?

Neulaa on todennäköisesti puhdistanut housukangas sekä ilman kanssa kosketuksissa olo. sekä aiemmat pistojen uhrit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HIV:ssa tuo tartuntavaara on muistaakseni pistovahingoissa 0,05 prosenttia eli 5 promillea. C-hepatiitti tarttuu helpommin, mutta mitään lukua en ole tainnut kuulla. Ja riippuu varmaan,  mitä tauteja niillä aikaisempien pistojen uhreilla on vai onko mitään...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Ei se munkaan muistaakseni hirvittävän suuri prosentti oo, että tartunnan saa, mutta koskaan ei pidä sanoa ei koskaan..

Varsinkin jos tietää, että esim. ko potilaalla on jokin veriteitse tarttuva sairaus kannattaa hommata ne rokotukset ja verikoe tarkistukset. Työpaikkahan ne kustantaa, jos se kerran työssä tapahtuu. -Labratyttö-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Palaan tähän iänkaikkisen vanhaan aiheeseen. Kävi tässä männäviikolla mulle veritapaturma ja kaikki normiprotokollan mukaiset jutut (huuhtelu, näytteet musta ja potilaasta, lääkärillä käynti) tehtiin. Osaston päivystäjän mukaan HIV tarttuu äärimmäisen huonosti vaikka potilas olisikin HIV-positiivinen, B-heppirokotukset mulla on ja suojaavat hyvin kuulemma. C-hepatiitti on se ainoa todellinen uhka. Odotellessa nyt potilaan näytteistä vastauksia mennään.. Sen tiedän et mitään riskitekijöitä ei sillä anamneesissa oo. Vapailla oon ettei oo tietoa mulla mitä labroista löytyi. Huomenna selvinnee... Ei nää mitään varsin mieltäylentäviä juttuja kyllä oo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mut toisaalta, AINA on riski saada se tauti. Oli se "huonosti" tai "paremmin" tarttuva...onneks se on kovin harvinaista kuitenkin. Mun mielestä pitää muistaa, että vaikka 0.05% olisi se mahdollisuus saada tauti, niin se voi olla just sun kohalla kun napsahtaa.

Ja miks pitää laittaa se neula sinne korkkiin takaisin... huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo neuloja ei kyllä tod. kannattas ikinä hylsyttää! Tää mun tapaturma sattui kyl sillei että pt:n arteria alkoi vuotaa ja sain siinä tohinassa verisuihkun naamalleni.. ;D onneks ei löytyny labroissa mitään ku tänään tsekkasin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tilastollisesti varmaan jokaiselle sattuu jossain vaiheessa uraa vaikka olisi kuinka varovainen itse eikä koskaan korkkaisi neuloja pistämisen jälkeen. Viimeiset pistohaaverit tapahtui lääkärin jätettyä polilla kanyylineulan  pritsille. Numero kakkonen oli ompeluneula. Niita saa meilla ainakin kyylätä ihan jatkuvasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo neuloja ei kyllä tod. kannattas ikinä hylsyttää! Tää mun tapaturma sattui kyl sillei että pt:n arteria alkoi vuotaa ja sain siinä tohinassa verisuihkun naamalleni.. :nauraa: onneks ei löytyny labroissa mitään ku tänään tsekkasin...

Olivatko ns.nollanäytteet eli ensimmäiset kokeet tapaturman jälkeen? Nollanäytteissä katsotaan lähinnä sitä ettei tautia ole ollut aikaisemmin. Tietysti jos potilaan näytteet puhtaat niin sehän pienentää heti tod.näk saada tartunta.Mutta muistetaan että hepatiitin vasta-aineiden näkymiseen veressä saattaa mennä jopa 6 kk....

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olivatko ns.nollanäytteet eli ensimmäiset kokeet tapaturman jälkeen? Nollanäytteissä katsotaan lähinnä sitä ettei tautia ole ollut aikaisemmin. Tietysti jos potilaan näytteet puhtaat niin sehän pienentää heti tod.näk saada tartunta.Mutta muistetaan että hepatiitin vasta-aineiden näkymiseen veressä saattaa mennä jopa 6 kk....

Yleensä puhutaan 12kk...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olivatko ns.nollanäytteet eli ensimmäiset kokeet tapaturman jälkeen? Nollanäytteissä katsotaan lähinnä sitä ettei tautia ole ollut aikaisemmin. Tietysti jos potilaan näytteet puhtaat niin sehän pienentää heti tod.näk saada tartunta.Mutta muistetaan että hepatiitin vasta-aineiden näkymiseen veressä saattaa mennä jopa 6 kk....

Yleensä puhutaan 12kk...

Dear...muistelin sisätautilääkärin luennoilta tuota puolta vuotta ja niinpä tuo Duodecimin Terveysporttikin näyttää...todellisuus voi tietenkin olla toinen :nauraa:

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää mun tapaturma sattui kyl sillei että pt:n arteria alkoi vuotaa ja sain siinä tohinassa verisuihkun naamalleni.. :nauraa: onneks ei löytyny labroissa mitään ku tänään tsekkasin...

Olivatko ns.nollanäytteet eli ensimmäiset kokeet tapaturman jälkeen? 

Joo oli heti tapaturman jälkeen otetut 0-näytteet. Nollat otettiin siis musta ja potilaasta. Eihän se tuore HIVikään näy labroissa ekoihin pariin kuukauteen tartunnan saamisesta. Onneks tällä potilaalla ei ollu mitään IV-narkkausta tms. epämääräistä anamneesissa eikä ollut minkään epäselvän syyn takia hoidossa.... Mutta voipihan sen B-hepinkin saada vaik verensiirrosta niinkuin 83-vuotias mummoni... :)

Työterveyshuolto ei ole kiinnostunut jatkoseurannoista jos potilas ei kuulu riskiryhmään.Tämän riskiryhmähomman taas arvioi potilaan hoitava lääkäri joka osaltaan täyttää kanssa tarpeelliset dokumentit tapaturmatilanteessa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Voi vitsit kun luulenpa, että näin pääsi tapahtumaan: otin MRSA-potilaasta verensokeriarvoa, käytin sellaista sormenpäähän pistettävää "neulaa" (valkoinen, jossa sininen reuna), jossa pohjasta painetaan ja pikkuterä painaa reiän potilaan sormeen, no sitten kun vein sitä "neulaa" pois niin ihan kuin omaan hanskassa olevaan sormenpäähäni olisi joku terävä tuntunut, vaikka en painanut sen pohjasta. Niin millainen riski on tässä kyseessä. Olin keikalla ja yritin kiiressä saada kaikki hommat tehtyä. Käytin kyllä paljon käsihuuhdetta. Kiireen jälkeen vasta kotiintultuani aloin huolestumaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä sinun Cherry kovin huolestua tarvitse. Tartuntaan tarvitaan eritteiden vaihtoa ja umpinaisen neulan mukana tarvittavaa määrää verta ei 99,9% todennäköisyydellä sinun ihon alle ole mennyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kaikkien neulojen suojukset on materiaalisesti tosi huonoja.itselleni kävi samantyyppinen tapaus.vaikka laitoin kaikki oikein että yhdell' kädel neulan suojaan kun otin suojan ja painoin se tuli reunasta läpi ja sormeen.kysyin asiasta lääkäriltä että miten suuri todennäköisyys om tällaises tapaukses saada joku tartuntatauti niin hän sanoi että aika minimaalinen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kaikkien neulojen suojukset on materiaalisesti tosi huonoja.itselleni kävi samantyyppinen tapaus.vaikka laitoin kaikki oikein että yhdell' kädel neulan suojaan kun otin suojan ja painoin se tuli reunasta läpi ja sormeen.
Tuon takia käytettyjä neuloja ei saisikaan laittaa enää suojukseensa. Taitaa valtaosa veritapaturmista tapahtua juuri neulaa suojukseen laitettaessa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kaikkien neulojen suojukset on materiaalisesti tosi huonoja.itselleni kävi samantyyppinen tapaus.vaikka laitoin kaikki oikein että yhdell' kädel neulan suojaan kun otin suojan ja painoin se tuli reunasta läpi ja sormeen.
Tuon takia käytettyjä neuloja ei saisikaan laittaa enää suojukseensa. Taitaa valtaosa veritapaturmista tapahtua juuri neulaa suojukseen laitettaessa.
Näin on. Meidän talon labrahoitajat on huolestuneena panneet merkille kuulemma meidän joidenkin hoitajien tavan hylsyttää käytetyt neulat. Tästä tuli oikeen noottiakin. Ja ihan aiheesta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...

itse monesti ihmetellyt kuinka ne labrahoitajat ottaa verinäytteitä ilman hanskoja. kerran autoin näytteenotossa tummaihoiselle pojalle joka rimpuili ja huusi, labrahoitaja tiuskaisi mulle kun aloin laittaa hanskat käteen et: "ei tollasia tarvita", toisin kävi: poika rimpuili niin paljon että vertahan siinä valui pitkin kättä reisille ja lattialle. labrahoitajan kädet täynnä verta, siinä vaiheessa totesin vaa että kannatti vetää hanskat käteen.

mutta etten sivuaisi aihetta kauheasti. toi HIV tarttumaprosentti on tosiaan matala, joku täällä sanoi 0,3% ja riippuu paljolti millainen virusmäärä on/oli potilaalla piston tapahtuessa. leikkurissa oli yks kirurgi joka oli yhden hiv potilaan kanssa leikkurissa mennyt hölmöilee ommelneulan kanssa ja pisti itseensä. aika rauhallinen oli kyllä, hanska pois ja pirtua päälle ja uudet hanskat kehiin.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun aihe täällä välillä pomppaa esiin, niin laitoin tuonne ei-julkiselle puolelle aiheen Verialtistustapaturman ohjeluonnos. Sieltä löytyypi pdf-tiedosto vuoden takaa, jossa on erään toimintaohjeen kasaamisen alkuvaiheiden matskua.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...