Jump to content
MAINOS

Insuliinineulan hävitys


HoitsuJ

Recommended Posts

Hei! Saako insuliinineulan ulompaa suojusta laittaa insuliinin piston jälkeen takaisin ja hävittää neula tämän kanssa? Työpaikallani on ohje ettei näin saisi tehdä. Tietääkö kukaan onko asiasta virallista ohjeistusta netissä? Itse en löydä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Näin taidetaan nykyisin opettaa että mitään ei hylsytetä. Siinä kun on yksi suurimpia pistotapaturman riskejä. Myönnän että itse olen tuon insuliinikynän uloimman suojuksen laittanut neulan päälle käytön jälkeen ja ruuvannut sitten neulan irti. Mielestäni sujuu näin parhaiten, vaikka tiedän sen olevan ei-suositeltavaa. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vierailija

Lantuksen pakkausselosteesta (http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1498&d=3105417&i=SANOFI_LANTUS_LANTUS+injektioneste%2C+liuos+100+U%2Fml+esitäytetty+kynä)  löytyy seuraava:

Vaihe 6. Neulan poistaminen ja hävittäminen

Poista neula aina jokaisen pistoksen jälkeen ja säilytä SoloStar-kynä ilman neulaa.
Tämä auttaa estämään:

kontaminaatiota ja/tai infektiota

ilman pääsyä sylinteriampulliin ja insuliinin vuotamista, mikä voi aiheuttaa epätarkan annoksen.

A. Aseta ulompi neulansuojus takaisin neulaan ja poista neula kynästä sen avulla. Älä koskaan aseta sisempää neulansuojusta takaisin, jotta vältät neulan aiheuttamat vammat.

Jos toinen henkilö antaa sinulle pistoksen tai olet itse antamassa pistosta toiselle henkilölle, tulee pistosta antavan henkilön noudattaa erityistä varovaisuutta poistaessaan ja hävittäessään neulan. Noudata suositeltuja varotoimia neulojen poistamisessa ja hävittämisessä (ota yhteyttä lääkäriin, apteekkihenkilökuntaan tai sairaanhoitajaan), jotta neulojen aiheuttamien vammojen ja tarttuvien tautien leviämisen vaara pienenee.

B. Hävitä neula turvallisesti lääkärin, apteekkihenkilökunnan tai sairaanhoitajan ohjeiden mukaisesti.
C. Aseta kynänsuojus aina takaisin paikoilleen ja säilytä kynä näin seuraavaa käyttöä varten.

Tästä huolimatta olen samaa mieltä ettei neulaa ikinä hylsytetä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ÄsHooTeehoo

Diabeetikoiden itse pistäessä itseään, suositellaan käyttämään ulompaa neulasuojusta neulan poistoapuna ja tuppena (siis kuten tuossa edellä mainitussa Lantuksen pakkausselosteessa). Tartuntariskiä ei ole, joten diabeetikko saa hylsyttää omat neulansa. Mutta pistostapaturmariskin vuoksi ainakin Helsingin kaupunki kieltää työntekijöiltään kaiken hylsyttämisen, myös insuliinikynien neulojen kohdalla. Joissain paikoissa on siirrytty turvaneuloihin myös insuliinikynien kohdalla. Tosin myönnettäkööt, että omastakin mielestäni neulan saa huomattavasti kätevämmin irti kynästä isomman suojuksen avulla.

Terveisin diabeteshoitaja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hylsytin aikoinaan inskaneuloja sillä ulommalla korkilla, kunnes pistin itseäni neulalla sen läpi. Kuvittelin sen olevan takuuvarma, mutta niin vaan siitä meni läpi piston jäljiltä hiukan vinossa oleva neula. Nykyään en hylsytä mitään

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

7 tuntia sitten, HoitsuJ kirjoitti:

Virallisia ohjeita kaivetaan! En kuulopuheiden pohjalta halua toimia 😊

Valitettavasti mitään valtakunnallisia valtiotason virallisia ohjeita ei taida olla vaikka byrokratian luvatussa maassa elämmekin. Työpaikoilla voi olla omia ohjeita, meillä on (muistaakseni) hylsyttämiskielto mainittu pistotapaturma-ohjeessa. Epäilen kuitenkin että jos tälläistä ohjeistusta ei ole tai työnantaja anna tarvittavaa perehdytystä turvalliseen pistämiseen ja tulee pistotapaturma, voi työsuojeluviranomaiset tai vakuutusyhtiö suositella parempaa ohjeistusta.. 

Mutta kuten sanoin, kouluissa opetetaan että mitään ei hylsytetä. 

Jos teillä kerran on ohjeistus, niin miksi siitä pitää vielä vängätä? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

työpaikalla on myös muita ei aivan ajantasalla olevia ohjeistuksia. Ohje olisi pyörittää insuliinikynän neula irti särmäisjäteastian reunaa käyttäen. Särmäisjäteastiamme reunat eivät mahdollista kuitenkaan tätä joten työntekijät kiertävät neulan sormin irti, johon en itse halua lähteä, koska pelkään pistäväni itseäni enemmän kuin tupin kanssa. Tämän takia kaipaan jotain virallisia ohjeistuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

13 tuntia sitten, HoitsuJ kirjoitti:

työpaikalla on myös muita ei aivan ajantasalla olevia ohjeistuksia. Ohje olisi pyörittää insuliinikynän neula irti särmäisjäteastian reunaa käyttäen. Särmäisjäteastiamme reunat eivät mahdollista kuitenkaan tätä joten työntekijät kiertävät neulan sormin irti, johon en itse halua lähteä, koska pelkään pistäväni itseäni enemmän kuin tupin kanssa. Tämän takia kaipaan jotain virallisia ohjeistuksia.

Kuulostaa tutulta. Meillä oli ennen särmäisjäteastioita joissa oli kolo johon inskaneula sopi ja oli hyvä pyörittää irti. Nyt niitä ei kuitenkaan enää meille saa joten käsin tuon usein joutuu irroittamaan. Tästä syystä itsekin sortuu insuliinia pistäessä hylsyttämään tuohon isompaan tuppeen ja sillä ruuvaamaan. 

Sitten on myös olemassa se apuväline, minkä nimeä tai merkkiä en tähän hätään keksi. Se käntää neulan u-muotoon ja sillä voi turvallisesti ruuvata neulan irti. Omasta mielestäni kuitenkin niissäkin on pieni pistotapaturman riski jos kiireessä hosuu. Meillä ne on kuitenkin olleet aika katoavaa luonnonvaraa, ne jää herkästi hoitajien taskuihin ja insuliinidiabeetikkoja tulee ja menee. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä tutustumaan: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20130317

En tajua miten on helpompi hylsyttää käytetty neula, kuin pyörittää se pinsettiotteella pitäen pois kynästä. Näet neulan koko ajan ja pystyt sen helposti tiputtamaan särmäisjäteastiaan. Turvallisempaa ja säästyy turhilta kikkailuilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ainakin hylsytetään. Nykyisten särmäjäteastioiden kanssa en ainakaan itse ole tuota onnistunut näpräämään järkevästi pois ja ilman tuota ulointa suojusta ainakin itseä pelottaa kahta kauheammin että siihen osuu. Varovaisesti kun laittaa sen suojuksen siihen.... Tosin, onnistuin kyllä kerran harjottelussa saamaan neulan korkista läpi (kyseessä puhdas, käyttämätön neula). Työkaveri sitten taas pisti itseään juurikin insuliinineulalla. Että kaikki on mahdollista. Mutta hylsyttämään meillä olen ohjeistanut. Tuota en toki olekaan katsonut, että mitä pistotapaturmaohjeissa on sanottu, vaan itse olen enemmänkin nojannut valmistajan ohjeisiin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ÄsHooTeeHoo
8 tuntia sitten, Petite Infirmieré kirjoitti:

Tuota en toki olekaan katsonut, että mitä pistotapaturmaohjeissa on sanottu, vaan itse olen enemmänkin nojannut valmistajan ohjeisiin...

Valmistaja ohjeistaa hylsytyksen ulommalla suojakorkilla, jos pistää itse itseään, koska tällöin ei ole pistotapaturman riskiä. Mutta valmistajakin ohjeistaa noudattamaan "suositeltuja varotoimia" (pistotapaturmaohjeita), kun toinen henkilö pistää toista henkilöä. Et siis voi nojata valmistajan ohjeisiin hylsyttäessäsi.

"Jos toinen henkilö antaa sinulle pistoksen tai olet itse antamassa pistosta toiselle henkilölle, tulee pistosta antavan henkilön noudattaa erityistä varovaisuutta poistaessaan ja hävittäessään neulan. Noudata suositeltuja varotoimia neulojen poistamisessa ja hävittämisessä (ota yhteyttä lääkäriin, apteekkihenkilökuntaan tai sairaanhoitajaan), jotta neulojen aiheuttamien vammojen ja tarttuvien tautien leviämisen vaara pienenee."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: vieraskynä

Mun työpaikallani on käytössä neulan katkaisijat .

Itse katkaisen tuolla neulan heti pistämisen jälkeen, laitan sitten pienemmän korkin neulan "tyngän" päälle, pyöritän neulan irti ja laitan vielä isomman korkin neulan "peräpäähän" niin, että neulasta tulee joka suunnasta peitetty paketti. Olen nimittäin joskus onnistunut pistämään itseäni neulan peräpäällä, siis sillä, joka menee ruiskuun eikä ihmiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jännä ettei liikkeellä ole (en ole ainakaan törmännyt) insuliinikyniä joista neula putoaisi nappia painamalla/vipua vääntämällä riskjäteastiaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noni, onhan näitä siis olemassa! Paikalliset työnantajat (ensihoidossa pääsee näkemään alueen lähes jokaisen palvelutalon yms) vaan ovat kai säästölinjalla työntekijöiden turvallisuudesta järjestäin. Yllättäen.

Mä en kaipais ehkä edes mitään suurempaa automatiikkaa, ihan mekaanisesti vääntämällä aktivoituva turvamekanismikin (vrt normaali turvainjektioneula) olis jees sekin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

17 tuntia sitten, Sari-Helena kirjoitti:

Meillä on käytössä nämä Auto-Shield -turvaneulat. Heitetään käytön jälkeen särmäisjäteastiaan vaikka mielestäni ihan tavan roskis riittäisi näille.

http://www.bd.com/contentmanager/b_article.asp?Item_ID=26829&ContentType_ID=1&BusinessCode=20084&d=home&s=fi&dTitle=Suomi&dc=fi&dcTitle=Suomi

Meilläkin on näitä turvaneuloja tavallisten lisäksi. Ainoa ongelma noissa turvatuotteissa on, että useinkaan ne ei tahdo toimia ihan yhtä hyvin kuin "tavalliset" mallit tai on ainakin hankalampia käyttää, mikä ei houkuttele niitä käyttämään, jos ei ole pakko. Tuollaiset jupetin mainitsemat mallit, joissa itse väännetään se suojus neulan päälle tuntuvat vastaavan käyttöominaisuuksiltaan parhaiten "tavallista" tuotetta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
‎17‎.‎09‎.‎2017 klo 10.02, jupet kirjoitti:

Noni, onhan näitä siis olemassa! Paikalliset työnantajat (ensihoidossa pääsee näkemään alueen lähes jokaisen palvelutalon yms) vaan ovat kai säästölinjalla työntekijöiden turvallisuudesta järjestäin. Yllättäen.

Mä en kaipais ehkä edes mitään suurempaa automatiikkaa, ihan mekaanisesti vääntämällä aktivoituva turvamekanismikin (vrt normaali turvainjektioneula) olis jees sekin.

Niin, ja meille taas tulee yleensä neulat hoitotarvikejakelusta (tehostettu palveluasumisen yksikkö kun ollaan), että siinä vaiheessa kun he joskus suostuvat turvaneuloja hommaamaan (vaan siihen voi mennä piiiiitkä aika, pistäähän varmaankin suurin osa tarvikejakelun ihmisistä ihan itse itseään) niin sitten saadaan niitä myös tänne meidän asukkaille....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
25.9.2017 klo 18.09, jupet kirjoitti:

Työnantajan on hoidettava asia kuntoon. Ei odotettava että joskus joku muu taho haluaa hoitaa vaan on ihan aikuisten oikeesti hoidettava vaikka siitä tulisi jotain kustannuksiakin.

https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131780/Terävät instrumentit terveydenhuollossa.pdf?sequence=1

 

 

Eeei auta kun ollaan Tehostetussa palveluasumisessa, jossa työnantaja ei tasan kustanna asukkaille yhtään mitään. Me kun toimitaan siinä mielessä kotihoidon periaatteella. Asukkaat siis maksaa vuokraa asunnostaan (-> asuvat virallisesti, ei vain puhekielessä, kotonaan) ja lääkkeet tulee apteekista, apuvälineet apuvälinelainaamosta (paitsi ne vähät mitä ollaan saatu talolle lahjoituksena) ja hoitotarvikkeet (eli diabeetikoille insuliinineulat ym. välineet, katetrit, tietyt haavahoitoon tarvittavat tarvikkeet jne.) hoitotarvikejakelusta.

 

Aika usein meillä tuntuu erinäiset asiat kaatuvan rahaan. Viimeksi kun kysyin talolle omaa turneria, oli vastaus että ei, kun ei kaupungin kuulu semmoisia tehostetussa palveluasumisessa oleville kustantaa. Samasta syystä meillä ei myöskään ole geriatrista tuolia (vaikka semmoista ei ole myöskään apuvälinelainaamossa). Juu, en taitaisi edes kehdata kysyä mitään insuliinineuloja (koska vaikka kyse olisi hoitajien turvallisuudesta ja hoitajat niitä käyttää, kustantava tahohan näkisi niinpäin, että me ostettaisiin ne tälle tietylle asukkaalle joka niitä tarvitsee - ja kun ei, asukkaan pitää kustantaa omat tavaransa itse. Tai diabeetikot nyt saa tavaransa ilmaiseksi, mut kuitenkin).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tekosyitä on monenlaisia! Ette saa niitä koskaan jos ette avaa suutanne ja vaadi työnantajaa täyttämään lakisääteisiä velvollisuuksiaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

8 tuntia sitten, jupet kirjoitti:

Tekosyitä on monenlaisia! Ette saa niitä koskaan jos ette avaa suutanne ja vaadi työnantajaa täyttämään lakisääteisiä velvollisuuksiaan.

No, ainahan sitä voi yrittää... mutta luulempa että vastaus on että ei kuulu maksaa asukkaiden puolesta heidän hoitotarvikkeitaan. Niinhän se nykyään menee ikävä kyllä (varmaan ideaalitilanne kaupungin mielestä olisi kun mistään ei koituisi mitään ylimääräisiä kuluja). Tuohonkin oppaaseen löytyy varmaan kaupungilta joka kohtaan joku selitelmä, kuinka ne kyllä toteutuu kun niitä neuloja vain osataan käsitellä asianmukaisesti... Vaikka ei sitten oikeasti toteutuisikaan ihan niin.

 

Vaikka ei sillä, olen minä välillä ostellut yksikön laskuun ehkä vähän muutakin, mitä ei kuuluisi (oikeastihan kaikilta asukkailta pitäisi löytyä oikeastaan ihan kaikki omasta takaa - esim. perus ensiapujutut, kuten sidostarvikkeita ja haavanpuhdistusvälineitä, mutta toistaiseksi olen ostanut talollekin vähän jotain mitä käyttää ns. hätävarana)...

 

Voi kuinka monta kertaa ollaankin mietitty että ehkä perinteinen laitoshoito olisi parempi (mm. tässä tapauksessa ja silloin, kun meille muutti asukas, joka olisi tarvinnut g-tuolia - jollaista siis ei ollut saatavilla, eikä myöskään korkeaselkänojaista tuolia johon oli lainaamossa vissiin jo oikein jono).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Petite Infirmieré kirjoitti:

No, ainahan sitä voi yrittää... mutta luulempa että vastaus on että ei kuulu maksaa asukkaiden puolesta heidän hoitotarvikkeitaan. Niinhän se nykyään menee ikävä kyllä (varmaan ideaalitilanne kaupungin mielestä olisi kun mistään ei koituisi mitään ylimääräisiä kuluja). Tuohonkin oppaaseen löytyy varmaan kaupungilta joka kohtaan joku selitelmä, kuinka ne kyllä toteutuu kun niitä neuloja vain osataan käsitellä asianmukaisesti... Vaikka ei sitten oikeasti toteutuisikaan ihan niin.

 

Vaikka ei sillä, olen minä välillä ostellut yksikön laskuun ehkä vähän muutakin, mitä ei kuuluisi (oikeastihan kaikilta asukkailta pitäisi löytyä oikeastaan ihan kaikki omasta takaa - esim. perus ensiapujutut, kuten sidostarvikkeita ja haavanpuhdistusvälineitä, mutta toistaiseksi olen ostanut talollekin vähän jotain mitä käyttää ns. hätävarana)...

 

Voi kuinka monta kertaa ollaankin mietitty että ehkä perinteinen laitoshoito olisi parempi (mm. tässä tapauksessa ja silloin, kun meille muutti asukas, joka olisi tarvinnut g-tuolia - jollaista siis ei ollut saatavilla, eikä myöskään korkeaselkänojaista tuolia johon oli lainaamossa vissiin jo oikein jono).

Onhan tuo kieltämättä aika perseestä, jos maksaa kolme-neljä tonnia kuussa palvelutalopaikasta ja joudut vielä itte ostamaan kaikki laastareita myöden. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

21 tuntia sitten, Petite Infirmieré kirjoitti:

No, ainahan sitä voi yrittää... mutta luulempa että vastaus on että ei kuulu maksaa asukkaiden puolesta heidän hoitotarvikkeitaan. Niinhän se nykyään menee ikävä kyllä (varmaan ideaalitilanne kaupungin mielestä olisi kun mistään ei koituisi mitään ylimääräisiä kuluja). Tuohonkin oppaaseen löytyy varmaan kaupungilta joka kohtaan joku selitelmä, kuinka ne kyllä toteutuu kun niitä neuloja vain osataan käsitellä asianmukaisesti... Vaikka ei sitten oikeasti toteutuisikaan ihan niin.

Sehän nyt on ihan selvä että kaupunki haluaa säästää. Laki on silti laki ja jos tuosta meteliä jaksaa pitää ei pomoilla ole mitään muuta mahdollisuutta kuin järjestää ne turvaneulat käyttöön kaikille asukkaille jotka eivät pistä itse...

Joo osastopaikka olisi selvästi toisenvaraisille ihmisille oikeampi asumismuoto kuin näennäinen vuokralla asuminen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...