Jump to content
MAINOS

Sote-alan ammattiliitoista


Vieras: sh-op

Recommended Posts

Olen valmistunut neljä vuotta sitten lähäriksi ja nyt opiskelen sairaanhoitajaksi. Kumpienkin opintojen aikana koululla ja koulujen tapahtumissa on käynyt ammattiliittoja esittäytymässä. On superia, tehyä ja akavakin sanoi et sinnekin voisi liittyä. Miksi ihmeessä näitä liittoja on näin paljon?! Harjoittelupaikoissa ammattiliitoista ei saa edes puhua avoimesti, koska työntekijät kuuluu eri liittoihin. Toiseen liittoon kuuluvia oikein kyräillään. Mikä järki tässä on?  Mulle on tullut sellainen fiilis, että en halua olla minkään liiton jäsen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

SuPerista tuli tässä jokin aika sitten erottua, kun kuulin liiton pöyristyttävästä kuuden tunnin kesätyöajasta täydellä palkalla. Itsellehän tässä tuli juuri puoli tuntia lisää lusittavaa viikossa palkan pysyessä samana. Liitollako tosiaan on varaa maksaa meidän jäsenmaksuistamme työntekijöille täyttä palkkaa vajaasta työajasta? Olisi ennen vaikka laskenut jäsenten maksamaa prosenttia. Palkkaturva-asiani jatkossa hoitaa huomattavasti edullisemmin YTK.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites, hoitaako YTK teillä luottamusmiestoimia ja muuta semmoista. Kelpaa kuitenkin töissä esim. liiton neuvottemat paikalliset sopimukset kuulumatta liittoon. Siinä vaiheessa kun töistä hälytetään duuniin ja saat siitä hälytyskorvauksen, muista kuka senkin on sinulle neuvotellut. Ei ainakaan YTK.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse kuulun vain yhden liiton kassaan. En näe mitään järkeä kuulua liittoon, erosin sen jälkeen kun kiky-leikkaukset oli nielty nahkoineen ja karvoineen mukisematta. Liitot puoltavat paperiäijiä ja nykyinen sirpaleinen työelämä keikkatöineen ja nollasopimuksineen on liitoille mahdotonta käsittää. Mitään apua mihinkään on turha liitoilta odottaa, eivät kerta kaikkiaan nykyisellään täytä sitä tehtävää, mitä väittävät tekevänsä palkansaajien hyväksi. Never again.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

‎07‎.‎07‎.‎2017 klo 12.34, minä olen mursu kirjoitti:

Itse kuulun vain yhden liiton kassaan. En näe mitään järkeä kuulua liittoon, erosin sen jälkeen kun kiky-leikkaukset oli nielty nahkoineen ja karvoineen mukisematta. Liitot puoltavat paperiäijiä ja nykyinen sirpaleinen työelämä keikkatöineen ja nollasopimuksineen on liitoille mahdotonta käsittää. Mitään apua mihinkään on turha liitoilta odottaa, eivät kerta kaikkiaan nykyisellään täytä sitä tehtävää, mitä väittävät tekevänsä palkansaajien hyväksi. Never again.

Pakko yhtyä tähän. En koe, että ainakaan minun ja kollegoideni asiaa on kovin pontevasti liitossa ajettu. Työaika (tai kuten liiton edustaja sanoi käsiään levitellen, "työhön sidoksissa oleva aika", joka on tietenkin aivan eri asia) on pidentynyt kolmella tunnilla viikossa viimeisen parin vuoden aikana. Ensin palkattomat ruokatauot ja sitten kiky. Työn ehtoja heikennetään koko ajan, mutta Tehy ei vastusta tätä millään tavoin. YTK kutsuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Arcade kirjoitti:

Mutta Beck hyvä, kukas ne sun 0,03 % palkankorotukset oikein ajaa. Ei ainakaan YTK :)

Ne 300 €  liiton vuosimaksut, plus nyt lisää maksuja siirtyy työnantajalta työntekijöille. Liittojen kannattaisi tajuta, että kohta on merkittävä osa jäsenistöä häipymässä, jos vielä tän syksyn neuvottelut vedetään klassisella "työnantajapuoli ehdotta karmeita leikkauksia, soutamisen ja huopaamisen jälkeen tyydytään puoliin leikkauksista" -linjalla. Minä en enää liiton possujen palkkoja maksa, se on varma.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No vaikkei aihe ole minulle erityisen ajankohtainen nykyään, niin mielipide kuitenkin on.

Olen aikanaan saanut liitoltani tukea vaikeassa tilanteessa; pieleen mennyt YT. Kyse oli "entisestä elämästäni", oli miesvaltainen liitto. Asia hoidettiin hyvin ja sain mielenrauhan.

No, sote-alan liitoista minulla on sen verran kokemusta, että voin sanoa mielipiteeni: Superin katsastin; ei pahaa sanottavaa. Minut saatiin sitten houkuteltua Tehyyn, jota kadun. Tehy ei ole Perus- ja lähihoitajille tarkoitettu, vaikka sitä yritetäänkin. Sen oven suljin silloin, kun aivan julkisesti mollattiin tvp- koulutuksen saaneita (työvoimapoliittinen). Kritiikkiin on osittain aihetta, mutta meistä kaikista tunnuttiin tehtävän paarialuokka, eli ei otettu huomioon ihmisten eri tilanteita. Mm. itse kävin saman koulutuksen, kuin "oikeat"  lähärit, hyvillä arvosanoilla.  Lisäksi opiskelin vielä muistihoitajaksi. Jäsenmaksu tosin palkasta kelpasi Tehylle.  'JHL:stä sen verran on tullut nähtyä, että itse jäsenistön asioiden hoito tuntuu olevan vähän sivuosassa. "Varakassa" paisuu...

Jos nyt voisin valita, niin palaisin Superiin. Heillä on aivan mahtavan hyvä vetäjä, Silja Paavola. Nostanut esiin hyviä juttuja, mm. Helsingin Kotihoidon tilanteen. Hyvä Silja!:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

5 tuntia sitten, minä olen mursu kirjoitti:

Ne 300 €  liiton vuosimaksut, plus nyt lisää maksuja siirtyy työnantajalta työntekijöille. Liittojen kannattaisi tajuta, että kohta on merkittävä osa jäsenistöä häipymässä, jos vielä tän syksyn neuvottelut vedetään klassisella "työnantajapuoli ehdotta karmeita leikkauksia, soutamisen ja huopaamisen jälkeen tyydytään puoliin leikkauksista" -linjalla. Minä en enää liiton possujen palkkoja maksa, se on varma.

Kiinnostaa kuitenkin liiton neuvottelemat palkat ensi syksyllä. Varmasti sinäkin mahdolliset palkankorotukset otat mielelläsi vastaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

21 tuntia sitten, Arcade kirjoitti:

Mutta Beck hyvä, kukas ne sun 0,03 % palkankorotukset oikein ajaa. Ei ainakaan YTK :)

Joo, jotain hyvää Tehykin saa aikaan, mutta silti ammattiliitolla pitää olla munaa vastustaa jäsentensä työehtoihin koskevia heikennyksiä. Minua ei ainakaan lohduta 70 euron kuukausittainen palkankorotus kun vietän työpaikalla 12 tuntia enemmän kuukaudessa. Oma jaksaminen on todella kortilla kun vapaa-aika on vähentynyt, ja tuntuu aika epätoivoiselta kun ketään ei kiinnosta ajaa asiaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

7/10/2017 klo 12.30, K.U. Sijainen kirjoitti:

. Mm. itse kävin saman koulutuksen, kuin "oikeat"  lähärit, hyvillä arvosanoilla.  Lisäksi opiskelin vielä muistihoitajaksi.

Oletko siis opiskellut lähihoitajaksi mutta et ole saanut tutkintotodistusta? Onko semmoinen mahdollista?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut 10v hoitoalalla enkä ole koskaan kuulunut liittoon. Säästynyt paljon rahaa tässä ajassa. Huonosti on muutenkin liitot hoitotyöntekijöidwn etuja ajaneet mielestäni, varsinkin  palkkaukseen liittyen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

11 tuntia sitten, jupet kirjoitti:

Oletko siis opiskellut lähihoitajaksi mutta et ole saanut tutkintotodistusta? Onko semmoinen mahdollista?

Kyllä sain todistuksenkin opiskelustani, ja se on ylpeyteni. Syy: stipendi, jota en koskaan uskonut saavani. Olen myös Terhikissä, joten sekin puoli on kunnossa. Eli opiskelujen jälkeen ryhdyin työhön, johon minulla oli palo, eikä ollut uskallusta "heittäytyä", ennenkuin elämä toi tilaisuuden eteeni.

Siksi kai koin  niin vahvasti loukkaavana sen tvp- arvostelun. Luokaltamme valmistui monta loistavaa hoitajaa, joiden kanssa edelleen vaihdamme kuulumisia.

Itse olen nähnyt työelämässä kummatkin laidat. Kylmän, vain rahasta piittaavan pörssiyrityksen, sekä tämän "pehmopuolen", eli sotealan. Koen olevani rikas, näitä kokemuksia ei saa rahalla...:P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En nyt ihan hahmota mitä sinä sitten lähihoitajana ja työstäsi ilmeisesti pitävänä loukkaannut siitä että motivaatiottomien alalle pakottamista ja pikakoulutuksia arvostellaan. Mutta kukin saa toki vapaasti loukkaantua mistä tykkää. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jupet: En oikeaa kritisoimista vastustakaan, vaan sitä että MEIDÄT KAIKKI tvp-läiset leimattiin työhön pakotetuksi ja ilman motivaatiota oleviksi. Puhuttiin aivan ongelmana, ei eritelty, mikä taho antaa puutteellista koulutusta, ja miten tms. Vaikka samat näytöt on annettu, kuin muutkin. Onneksi nuo jutut ovat vähentyneet, erityisesti Tehyn taholta (alkuperäinen jutun aihe). Saman kohtalon kokivat hoitoavustajat, valitettavasti.

Aivan saman voisi sanoa myöskin niistä, ketkä ei muuta keksi, kuin pyrkiä lähihoitajakoulutukseen peruskoulun jälkeen. En kuitenkaan sano näin, koska joukossa on myös paljon alalle haluavia. Eri juttu sitten, miltä työ maistaa käytännössä, mutta se on eri juttu.

Hoitoalalla on runsaasti alan vaihtajia, ja se on hyvä juttu se. Tulee mukana laajaa näkemystä työelämästä ja kokemusta myös. Paras on lakimies- lähihoitaja :P. Hän aivan oikeasti haluaa tehdä ihmisläheisempää työtä. Monesti aiempaa työkokemusta voi hyödyntää myös asiakastyössä. Itse huomaan ainakin plussana sen, että "miesvaltaiselta" alalta on tarttunut rohkeampi ote. Töitä on kyllä riittänyt siitä huolimatta..:D.

ps. Niin, ja koulutus ei ollut "pikakoulutus", vaan kaksi vuotta, ilman pitkiä lomia. Ne lomantyngätkin tehtiin etätöitä. Hakijoita oli 117 ja 17 otettiin koulutukseen. Kyllä sisään päässeillä oli motivaatio kohdallaan, yksikään ei keskeyttänyt. En ole ainoa ikävään asenteeseen törmännyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

6 tuntia sitten, K.U. Sijainen kirjoitti:

Jupet: En oikeaa kritisoimista vastustakaan, vaan sitä että MEIDÄT KAIKKI tvp-läiset leimattiin työhön pakotetuksi ja ilman motivaatiota oleviksi.

Missä näin sanottiin? Linkki?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No enpä enää vanhoja rupea kaivelemaan esiin, eiköhän tuo käsitys tule esiin tältäkin palstalta. Kuten sanottua, ilmiö on yleisestikin vähentynyt. Ongelmista saa ja pitää voida puhua, mutta ei tyyliin "kaikki suomalaiset ovat juoppoja..."

No, uusi työkaverisi voi olla Tvp- koulutettu, ja et sitä huomaa mistään....No, ehkäpä siitä, että hänellä tuntuu olevan muutakin työelämää takana kuin hoitoala. Mitään ei ole Tehyä vastaan, ei vain ole liittoni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli mutua siis, näin ajattelinkin. Mielestäni missään ei ole leimattu liittojen toimesta KAIKKIA tvp-koulutuksen käyneitä. Toki on puhuttu alalle haluttomien työttömien 'pakkokouluttamisesta' , eli että OSA porukasta on huonosti  motivoitunut alalle. Tämän vuoksi on vaadittu mm valtakunnallisia soveltuvuuskokeita. En näe tässä mitään huonoa.

Ei kannata itsekään tehdä yleistyksiä fiilispohjalta. :)

edit: tästä on näemmä keskusteltu aiemminkin täällä: https://hoitajat.net/forums/topic/15772-lähihoitajatutkinto-tarvitsee-valtakunnalliset-soveltuvuustestit/?do=findComment&comment=276710

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen kuulunut Tehyyn yli 10 vuotta, ensiksi isoimmalta hyödyltä tuntui Levin hotellien ja Rukan mökkien alennukset, mutta sitten kyllästyin jatkuviin määräaikaisiin sopimuksiin ja valtuutin Tehyn riitelemään puolestani asiasta. Tuloksena minä ja kolme muuta pitkäaikaista sijaista saimme toimet, joita ei lähihoitajan koulutuksella olisi ollut tulossa. Kiitoksena toimintamallista työnantaja laittoi huonompaan työaikaan, ellei opiskele itselleen amk-tutkintoa, mikä tuntui ihan selvältä kostolta omien etujen ajamisesta. Nyt kun vuosien jälkeen opiskelen sairaanhoitajaksi, niin viimeistään ymmärtää toimen mukanaan tuomat edut, eli oikeus opintovapaaseen ja aikuiskoulutusrahaston tukeen ovat asioita, joita ilman minulta olisi loppunut tuo koulunkäynti jo aikaa sitten. Vaikka vuorokausirytmi teoriassa mahdollistaa opiskelujen ja työnteon yhdistämisen, niin voin myöntää, että itseltäni se ei onnistuisi, joten ihan hyvällä mielellä katselen sitä Tehyn viemää osuutta palkkakuitista. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja osallistumalla vaikka ao:n syys- ja kevätkokouksiin (+muihin tapahtumiin) niin saa jo ruokailujen hinnalla kuitattua osan rahasta mikä menee liitolle :cool:

nim.merk "aika useasti ilmaiseksi ravintolassa syönyt"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: pohdituttaa

Mua mietityttää syksyn tuleva neuvottelukierros, josta on povattu riitaisaa. Lakkoja ja työnseisauksia luvassa. Kai te pelkät työttömyyskassaan kuuluvat ymmärrätte sen, että teillä ei ole oikeutta lakkoilla tai osoittaa mieltä työelämän epäkohtia vastaan, vaikka teillä näyttää paljon angsteja olevan?  Se on kengän kuva perseelle heti, jos alkaa töissä pullikoimaan ja mielenilmaus ei ole liiton turvaama. Työttömyyskassaan kuuluva saa yleissitovuuden johdosta sen, minkä liittoon kuuluvat toiminnallaan aikaansaavat. MElkoista vapaamatkustamista ja toisten siivellä elämistä mun mielestä. Tästä syystä yleissitovuutta voitaisiin oikeasti katsoa uusiksi. TES mukaiset palkat kuuluisivat vain niille, jotka jäsenmaksunsa maksavat. Muut saisivat mitä saavat työnantajan kanssa itse neuvoteltua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa myös muistaa se että liitot ovat yhdistyksiä ja toimivat jäsentensä ehdoilla. Oletko puhunut epäkohdista liitolle ja vienyt niitä eteenpäin? Olethan äänestänyt liiton vaaleissa? Jos liiton toiminnassa on epäkohtia, pystyy jäsenet siihen vaikuttamaan. On toki tosiasia että yksittäisen jäsenen vaikutusmahdollisuudet on samat kuin yhden kansalaisen valtiossa, kaikki lähtee vaaleista tai siitä että lähtee itse tekemään politiikkaa. Itse olen vähä kateellisena katsonut miten täällä tehyn paikallisosasto on vaihtanut suuntaansa muutamassa vuodessa ja lähtenyt viemään viestiä paikallistasolta valtakunnantasolle. Ennen osastoa pyöritti pari lähellä eläkeikää olevaa osastonhoitajaa, joiden panos ay-työssä oli järjestää kahdet teatterimatkat vuodessa. Nyt valta on muutamilla aktiivisella nuorella jotka ovat kovasti pitäneet melua mm. kikystä. On niillä toki vielä ne teatterimatkatkin.. 

Tehyssä taitaa olla syksyllä vaalit? Siä on tarjolla myös kokoomuslaisia, mitäpä lottootte miten paljon puolianne pitää kokkari? Toki, olihan 2007 työtaistelun aikanakin kokoomuslainen, mutta miten siinäkin lopulta kävi? Kokoomuslaisen puheenjohtajan ansiosta kokoomus pääsi väittämään että palkankorotukset on heidän ansiotaan. Toisaalta pj oli myös ehkä eniten vasemmalla olevista kokoomuslaisista. 

Eikä tietenkään saa unohtaa sitä että palkkamme olisi huomattavasti pienempi, tekisimme pitempää päivää kuin nyt kikyn jälkeen ja olisimme viikossa kuusipäivää töissä jos ammattiliittoja ja sen jäseniä ei olisi. 

Itse ainakin pelkään ja luulen että tulevat sote-uudistukset menevät niin että liittoon kuuluminen on välttämätön turva. Varmasti tulee epäselvyyksiä työehdoissa ja sopimuksissa, varmasti jonkun työsuhde tulee päättymäänkin jollakin ikävällä tavalla. Yksilötasolla kuten myös isompien kohdalla tullaan tarvitsemaan liiton toimia, vähintään neuvoja. Myös luottamusmiehet tulevat olemaan kovilla. 

 

Ja olen minäkin ollut tyytymätön liittooni, mutta ilman en missään nimessä uskaltaisi olla. Mielummin vaihtaisin sen toiseen kuin olisin ilman sitä turvaa. Sen lisäksi paikallisosaston kemut on yleensä ihan kivoja ja pääsee ilmaiseksi syömään.. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

14.7.2017 klo 10.49, Vieras: pohdituttaa kirjoitti:

Mua mietityttää syksyn tuleva neuvottelukierros, josta on povattu riitaisaa. Lakkoja ja työnseisauksia luvassa. Kai te pelkät työttömyyskassaan kuuluvat ymmärrätte sen, että teillä ei ole oikeutta lakkoilla tai osoittaa mieltä työelämän epäkohtia vastaan, vaikka teillä näyttää paljon angsteja olevan?  Se on kengän kuva perseelle heti, jos alkaa töissä pullikoimaan ja mielenilmaus ei ole liiton turvaama. 

Mielenilmaukset ovat vakituisille. Kun on pätkätyöläinen niin ei siinä liiton turvaaminen mitään auta. Kun on tarpeeksi veemäiset esimiehet, niin hankala työntekijä ei saa työsopimukseen jatkoa. Tämän vuoksi vaihdoin juuri työpaikkaa kun ylemmältä taholta tehtiin tämä selväksi. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ite olen saanut vähän sellaisen käsityksen että ihmiset ei edes tiedä että se on tehyn valtuusto joka esim. kikysta päätti. Samoin porukka mouhottaa facebookissa siitä miten tehyn toimistolla tehdään 6,5h työpäivää. No, siitä vaan valtuustoon aloitetta tekemään että työaika samalle tasolle muitten kanssa, valtuustohan sen asian päättää. Porukka mouhottaa miten sun sattuu ja sitten ei kuitenkaan kiinnosta juurikaan äänestää. Meilläkin AO:n hallituksen vaaleissa oli niinkin hurja äänestysprosentti kuin 15%...Toinen puoli kortista on se että ei tunneta edes oman työehtosopimuksen kohtia joita niinkun normaalisti olisi hyvä tietää edes jollain tasolla. Kuten miten loma nyt sattuu muodostumaan, lisät ja lomarahat.

Joskus minua ei ihmetytä yhtään miksi sosiaali- ja terveysalalla asiat on niinkuin ne on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

21 tuntia sitten, kahvikuppi_ kirjoitti:

Ite olen saanut vähän sellaisen käsityksen että ihmiset ei edes tiedä että se on tehyn valtuusto joka esim. kikysta päätti. Samoin porukka mouhottaa facebookissa siitä miten tehyn toimistolla tehdään 6,5h työpäivää. No, siitä vaan valtuustoon aloitetta tekemään että työaika samalle tasolle muitten kanssa, valtuustohan sen asian päättää. Porukka mouhottaa miten sun sattuu ja sitten ei kuitenkaan kiinnosta juurikaan äänestää. Meilläkin AO:n hallituksen vaaleissa oli niinkin hurja äänestysprosentti kuin 15%...Toinen puoli kortista on se että ei tunneta edes oman työehtosopimuksen kohtia joita niinkun normaalisti olisi hyvä tietää edes jollain tasolla. Kuten miten loma nyt sattuu muodostumaan, lisät ja lomarahat.

Joskus minua ei ihmetytä yhtään miksi sosiaali- ja terveysalalla asiat on niinkuin ne on.

Voisiko työntekijöiden aktiivisuus ay-politiikassa, tai ylipäätänsä ammattikuntansa asioiden ajamisessa olla yksi syy miksi miesvaltaisilla teollisuusaloilla on paremmat asemat ja palkat sekä "kovemmat" ammattiliitot? Itsestäni on monesti tuntunut siltä että kahvipöydässä haukutaan hallitusta, pomoa, paskoja palkkoja ja vaikka mitä töihin liittyvää mutta ammattiliiton syyspäivillä puhutaan leikkokukista tai lapsenlapsista. 

Eräs sukulaismies kertoili joskus millaista oli tulla nuorena kloppina 70-luvulla tehtaaseen töihin. Ekana työpäivänä piti liittyä ammattiosastoon, käytännössä pakko, seuraavana päivänä vuorossa oli liittyminen työväenpuolueeseen, niitäkin oli mistä valita ja sekin oli käytännössä pakko. Lopputuloksena oli hyvät työehdot koko porukalle eikä tehtaanjohto paljoa työntekijöiden silmille hyppinyt. Nykyään ei kaikkialla edes odoteta että luottamusmies kuuluisi työväenpuolueeseen, mikä on harmi ja työntekijöiden häviö. (ja kyllä, ps tai uv/st ei ole työväenpuolue). Pahoittelen että sotkin mukaan politiikan tähän keskusteluun, mutta kun ammattiyhdistys lähtee porvarilinjalle tai ei pysy työntekijöiden edunmukaisesti vasemmalla, tulee näitä kikyjä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...