Jump to content
MAINOS

Loma-ajan palkka/ lomaraha


Vieras: Minä

Recommended Posts

Miten loma-ajan palkka ja lomaraha määräytyy seuraavassa tapauksessa:

Työntekijä tehnyt osa-aikaseilla 78% mukaisella työajalla työtä, vakituinen työsuhde. Työsuhde muuttuu osa-aikaiseksi sairauspäivärahaksi 50% työajan mukaan 1.7. 2017 lukien, työntekijä pitää vuosilomasta osan kesäkuussa, osan elokuussa ja osaa ei myönnetty. Lomaraha maksetaan ns. könttänä heinäkuussa kaikille työntekijöille, varsinaisen palkan kylkeen. Eli määräytyykö työntekijän lomakorvaus/lomaraha mikä lsketaan vuosilomapalkasta tuon 50% työajan mukaan? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Onko tosiaan niin että kuukausi jona lomaraha/loma-ajan palkka maksetaan, määrittää sen yksistään? Esim. em. tilanteessa jos työntekijä on muutoin ollut normaalisti töissä, mutta jos esim. tekee lyhempää työaikaa heinäkuun niin ei kai se yksin määritä sitä? Eikös lomaraha ja vuosilomapalkka lasketa prosentuaalisesti ansaituista lomakuukausista? Itse en muuta osaa vastata kuin mitä mielen päälle tuli.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: vierailija

Lomaraha lasketaan heinäkuun todellisesta varsinaisesta palkasta. Jos silloin saa 50 % palkkaa, niin siitä se lasketaan (4. luku 18 §). Vuosilomapalkka lasketaan erilailla. Siinä otetaan huomioon, jos osa-aikatyön prosentti on muuttunut. 

Tehy kirjoittaa: "Vuosilomapalkan laskentaan vaikuttavat palkkausmuoto ja työntekijän keskimääräinen työaika kuukaudessa. Vuosilomapalkan laskenta ei aina ole yksinkertaista, joten epäselvissä tilanteissa kannattaa ensisijaisesti kääntyä työpaikan palkkahallinnon puoleen." https://www.tehy.fi/fi/apua/lomat/loma-ajan-palkka.

Jos osa-aikainen haluaa itse kokeilla vuosilomapalkkansa laskemista, niin KVTES:ssa on pari esimerkkiä 4. luvun 13 §:ssä siitä, miten lasketaan keskimääräinen työaikaprosentti ja sen avulla vuosilomapalkka, joka ei riipu siitä, mikä on työaikaprosentti loman alkaessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...