Jump to content
MAINOS

Lääkkeiden tarkistus ennen potilaalle antoa


Dole

Recommended Posts

Kuinka toteutatte jaettujen lääkkeiden tarkastamisen ennen potilaalle antoa? Meidän osastollamme lääkkeet jaetaan edellisaamuna valmiiksi seuraavaan aamuun saakka, ja aamuvuorolainen lääkevastaava tarkastaa lääkkeiden oikeellisuuden ennen potilaille antamista. Olen uusi osastolla, enkä tunne kaikkia käytettäviä lääkkeitä, joten minulla meneeon todella kauan tarkastaa lääkekuppien sisältö. 

Kaikki vinkit ovat tervetulleita, jotta saan tarkastettua lääkkeet oikein, huolellisesti ja turvallisesti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
12 tuntia sitten, Dole kirjoitti:

Kuinka toteutatte jaettujen lääkkeiden tarkastamisen ennen potilaalle antoa? Meidän osastollamme lääkkeet jaetaan edellisaamuna valmiiksi seuraavaan aamuun saakka, ja aamuvuorolainen lääkevastaava tarkastaa lääkkeiden oikeellisuuden ennen potilaille antamista. Olen uusi osastolla, enkä tunne kaikkia käytettäviä lääkkeitä, joten minulla meneeon todella kauan tarkastaa lääkekuppien sisältö. 

Kaikki vinkit ovat tervetulleita, jotta saan tarkastettua lääkkeet oikein, huolellisesti ja turvallisesti.

Kun tunnistaa ne muutaman kymmentä peruslääkettä, joita on todennäköisesti yli puolet käytetyistä lääkkeistä niin homma alkaa helpottamaan. Jos on aikaa, niin paketti auki, katso minkälainen lääke ja paketti taas kiinni. Miten nyt kukin oppii noita parhaiten painamaan mieleen.

 Heitän nyt tähän ihan mutu-tuntumalla nopsaan mitä noita yleisimpiä lääkkeitä on ja on lähtökohtaisesti helppo oppia tunnistamaan. Kauppanimet teillä voi olla erit:

Bisobrol, Furesis /vesix 20 ja 40mg, Kefexin, Panadol, Memantin 10mg, Risperidon 0,5mg, Simvastatin, Amlodipin 5mg, Opamox 15mg, Imovane 7,5mg, Ketipinor 25mg, kaleorid, kalsipos, thyroxin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edellisessä työpaikassa (ensiapu) oli päivystysvuodeosasto jonne farmaseutti oli hommannut tablettitietokoneen missä oli jonkinlainen lääketietokanta ja jokaisesta per os- lääkkeestä kuva. Oli hirmu kätevä jos (AINA) löytyi potilaan tyynyn alta jyviä niin siitä sitten lottoomaan että ollako Bisoroololi vai yskänpastilli.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikotietä onneen ei tässä asiassa taida olla. Itse joudun edelleen yhdeksän hoitajavuoden jälkeenkin tarkistelemaan ajoittain miltäs mikäkin lääke näyttää. Lisäksi tietysti haastetta tuo se, että juuri kun olet oppinut jonkun lääkkeen, niin sen kauppanimi muuttuu ja sitä myöden lääkkeen ulkonäkö. Usein myös saman lääkkeen eri vahvuudet voivat tulla eri valmistajalta, meillä esimerkiksi on Primpaspan 50mg ja Asa 100mg. Toistojen kautta lääkkeitä oppii tunnistamaan, alkuun on vain kertakaikkiaan katsottava yksitellen miltä mikäkin lääke näyttää ja kyllähän se aikaa vie. Ikinä ei saa oikaista ja vain laskea, että pillereiden määrät täsmäävät lääkelistaan, tätäkin ikävä kyllä näkee... Meidän sairaalassa joillain osastolla on käytössä mielestäni erinomainen tapa, että jokaisesta lääkepakkausesta teipataan yksi tabletti lääkepakkauksen päälle läpinäkyvällä teipillä, jotta jokaisen hoitajan ei tarvitse lääkettä kurkata purkista tai ottaa pois läpipainopakkauksesta ja heittää roskiin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...