Jump to content
MAINOS

Missä vaiheessa pitää/kannattaa ilmoittaa työnantajalle lopettavansa määräaikset työt?


HooPeeKoo

Recommended Posts

Haluaisin lopettaa nykytyöpaikassani työskentelyn. Minulla on määräaikainen sopimus. Olen ollut töissä määräaikaisena useamman vuoden ja aina työt ovat jatkuneet. Nytkin minulle on sanottu, että työt kyllä jatkuvat, kun nykyinen sopimus loppuu.

Missä vaiheessa minun olisi järkevää ilmoittaa, että aion lopettaa? Minulla ei ole mitään hajua uudesta työpaikasta, mutta olen uupunut ja jos jatkan nykypaikassa, olen pian sairaslomalla kuitenkin. Työvuorolistat ovat kiistatta epäreilut kohdallani, olen näistä puhunut mutta mikään ei muutu. Vakiporukalla on aina painavammat syyt saada päivävuorot ja minä painan illat ja yöt, vaikka minullakin on perhe ja lapset ja normaali-ihmisen tarve tulla reilusti kohdelluksi.

Osa ystävistäni on sitä mieltä, että kannattaa ilmoittaa viimetipassa. Koska, kun ilmoituksen tekee, saa vielä surkeammat työvuorolistat katkeraan loppuun saakka. En kuitenkaan haluaisi lähteä riidoissa tms.

Lisäksi, jos en saa uutta työtä, mitenkähän työttömyyskassa minua rankaisee? Koska lähden työstä, joka olisi jatkunut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Määräaikaisessa työsopimuksessa on työsuhteen alku- ja loppupäivä, eli voit ilmoittaa sinä päivänä kun esimies tarjoaa sopimukselle jatkoa, että et sitä halua. Sikäli mikäli uutta sopimusta tarjotaan ennen kuin vanha loppuu. Jos ei tarjota, niin voit sanoa viimeisenä sovittuna työpäivänä, että et enää huomenna tule töihin.

Määräaikaisen työsopimuksen päättymisen ei pitäisi aiheuttaa karenssia, sillä se on ihan pätevä syy päätyä työttömäksi.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

10 tuntia sitten, -VF- kirjoitti:

Määräaikaisen työsopimuksen päättymisen ei pitäisi aiheuttaa karenssia, sillä se on ihan pätevä syy päätyä työttömäksi.

Meillähän kävi aikaisemmissa töissä niin että työntekijä ei suostunut määräaikaista sopimusta enää allekirjoittamaan koska työnkuva ei vastannut sitä mitä oli luvattu. Työantaja otti tästä nokkiinsa ja ilmoittu työkkäriin että tälläiselle henkilölle on tarjottu määräaikaista sopimusta mutta ei kelvannut. Työkkäri lätkäisi karenssin niskaan ja selvitykset perään miksi työnteko ei maistu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunti sitten, kahvikuppi_ kirjoitti:

Meillähän kävi aikaisemmissa töissä niin että työntekijä ei suostunut määräaikaista sopimusta enää allekirjoittamaan koska työnkuva ei vastannut sitä mitä oli luvattu. Työantaja otti tästä nokkiinsa ja ilmoittu työkkäriin että tälläiselle henkilölle on tarjottu määräaikaista sopimusta mutta ei kelvannut. Työkkäri lätkäisi karenssin niskaan ja selvitykset perään miksi työnteko ei maistu.

Karenssihan voi tulla ainoastaan, jos työkkärin virkailija saa tietää siitä, että uusi määräaikainen työsopimus olisi tarjolla. Mä ehkä aloittajana ilmoittaisin työnantajalla ottavani ammattiliittoon yhteyttä ja vaativani työsuhteeni vakinaistamista, sillä usean vuoden määräaikaisuusputki voi hyvinkin olla peruste vakinaistamiselle ja katsoisin tarjoaako työnantaja uutta määräaikaisuutta tämän jälkeen.

Ja jos karenssi kaikesta huolimatta tulee, niin valittaisin päätöksestä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaa mieltä VF:n kanssa. Edelleenkin mielestäni on voimassa se, että määräaikaisuuksien jatkuessa työsuhde pitää vakinaistaa.

Toisekseen; jättäisin minäkin ilmoittamisen viimetinkaan. Sanoisin vain epämääräisesti, että on muuta tiedossa. En mainitsisi mitään työttömäksi jäämisestä.

Jos työvuoroissa ei ole kohdeltu tasapuolisesti, niin ei kannata olla turhan "firmaan päin". Oma etu ensin; myyt omaa aikaasi. Ei työnantajatkaan hyväntekeväisyyttä harrasta. Kiitoksen voisivat antaa joustavuudesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...