Jump to content
MAINOS

Pitkäaikainen sijaisuus ja töiden jatkuminen


Vieras: iina88

Recommended Posts

Minulla on nyt neljäs vuosi menossa kotihoidossa sh:n tehtävissä. Määräaikaisuudet ovat aina jatkuneet suoraan katkeamatta (olen tehnyt pääasiassa lomituksia, yhden vuorotteluvapaan ja alkuun ehkä jotain sairaslomasijaisuuksia). Oon aina hoitanut työni kunnollisesti, asiakkaat ja työkaverit eivät ole koskaan moittineet. 

Nyt meille on tullut minun jälkeeni uusia sijaisia, olleet noin 1-2 v meillä töissä. Kaikilla sijaisilla on elokuun loppuun asti työsopimukset. Syksy on aina se hankalin aika töiden jatkumisen kannalta, kun ei ole lomia yms. 

Kysymys kuuluukin; saako esimies ihan vapaasti päättää kenelle jatkaa työsopimusta ja kenelle tulee katkeamaa/työt loppuvat? Onko sillä mitään väliä että mä oon ollu talossa pisimpään? Meneekö tämä homma vaan puhtaasti pärstäkertoimen mukaan? :D

Vakipaikkoja ei ole nyt tiedossa, seuraavista toimista eläköityvät vasta muutaman vuoden kuluttua, muutenhan minut pitäisi lain mukaan jo vakinaistaa kun sijaisuuksia on noin pitkästi? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
16 tuntia sitten, Vieras: iina88 kirjoitti:

Kysymys kuuluukin; saako esimies ihan vapaasti päättää kenelle jatkaa työsopimusta ja kenelle tulee katkeamaa/työt loppuvat? Onko sillä mitään väliä että mä oon ollu talossa pisimpään? Meneekö tämä homma vaan puhtaasti pärstäkertoimen mukaan? :D

Vakipaikkoja ei ole nyt tiedossa, seuraavista toimista eläköityvät vasta muutaman vuoden kuluttua, muutenhan minut pitäisi lain mukaan jo vakinaistaa kun sijaisuuksia on noin pitkästi? 

Kysymykseen vastaus. Saa päättää. Toki riippuen työpaikasta mutta yksityisellä ainakin esimiehillä on aikalailla rajaton valta päättää kenet palkataan ja ketä ei. Sillä että olet talossa ollut pisimpään ei ole mitään merkitystä jos työantaja sattuu jonkun muun katsomaan sopivammaksi hommaan.

Tehyn kanta asiaan on että määräaikaisten työsopimusten käyttö on kielletty jos työantajalla on pysyvä työvoiman tarve. Näin voidaan jossain tilanteissa osoittaa, jos määräaikaisia työsopimuksia on ketjutettu vuosia työtehtävien säilyessä samoina. 4 vuoden ketjutetut määräaikaisuudet kertoo että tarve on ollut. Sijaisuudelle pitää olla aina pätevä syy.

Kuulutko liittoon? Kannattaa säilyttää kaikki työsopimukset ja käydä vaikka luottamusmiehen kanssa läpi. On niitä korvauksia saatu lyhemmilläkin ketjutuksilla kun ei ole sopimukset jatkunut vaikka työvoiman tarve on ollut ilmeinen.

17 tuntia sitten, Vieras: iina88 kirjoitti:

Nyt meille on tullut minun jälkeeni uusia sijaisia, olleet noin 1-2 v meillä töissä. Kaikilla sijaisilla on elokuun loppuun asti työsopimukset. Syksy on aina se hankalin aika töiden jatkumisen kannalta, kun ei ole lomia yms.

Niin siis eikö teillä ole lomia ollenkaan vai olette jo lomalla aikaisemmin olleet?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin siis tarkoitin tuolla ettei ole lomia että vakituiset eivät pidä syksyllä enää niin paljon lomia, että kaikille lomittajille riitäisi töitä. Tästä johtuen osalla katkeaa työt yleensä.

 

Kuulun liittoon. Jotenkin vain olen ymmärtänyt, että koska oon "vuosilomasijainen" on nää ketjuttamiset ihan laillisia? Eri asia olisi jos tekisin jotain avointa toimea tai työsopimuksessa ei olisi määritelty tarkemmin kenen toimea teen? 

 

Täällä meidän kaupungilla on vakipaikkoja alkanut yleensä järjestyyn vasta reilun viiden vuoden ketjuttelujen jälkeen.. Tuolla minun yksikössä ei ole jäämässä ketään eläkkeelle ainakaan pariin vuoteen (pyrkivät luottamusmiehen mukaan vakinaistamaan aina siihen yksikköön missä on enimmäkseen työskennellytkin..). 

Välillä tämä sijaisen rooli käy vähän raskaaksi, jatkuvasti saa olla roikkumassa esimiehen hiassa kyselemässä jatkoista, joista eo yleensä tiedä kun pari viikkoa ennen sopparin loppumista. Lomatkin saa pitää (onneksi saa ylipäätänsä!) siellä täällä pienissä pätkissä :/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

44 minuuttia sitten, Vieras: iina88 kirjoitti:

Kuulun liittoon. Jotenkin vain olen ymmärtänyt, että koska oon "vuosilomasijainen" on nää ketjuttamiset ihan laillisia? Eri asia olisi jos tekisin jotain avointa toimea tai työsopimuksessa ei olisi määritelty tarkemmin kenen toimea teen?

Miten sen nyt ottaa. Sijaisuudelle pitää aina olla joku syy, useampi perättäinen erillinen työsopimus vuosiloman sijaisuutena alkaa jo vähän haiskahtaa. Otappa yhteyttä liittoon ja tiedustele heidän kantaa asiaan. Luulisi sielläkin asiasta kiinnostuvan jos kerrot että oot ollu useamman vuoden töissä vuosilomien sijaisena koko aikaisesti..

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole itse jaksanut katsoa, mutta meneekös se niin että jos toisen sijaisuuden jälkeen ei pomo kerro että jatkuuko työt vai ei niin lain mukaan työ muuttuu silloin vakitukseksi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...