Jump to content

Vieras: Kiinnostaa

Pelko hoitotyössä

Recommended Posts

Vieras: Kiinnostaa

Kiinnostaa tietää, kuinka usein pelontunne hoitotyössä kuormittaa mt-puolen työntekijöitä. Asiahan on jonkinlainen tabu, ainakin mieshoitajien kesken, mutta pelkoa esiintyy luonnollisesti heilläkin. Väkivaltatilanteet esimerkiksi sairaaloissa voivat olla kovia ja jo pelkkä uhantunne saattaa nostaa stressitasoja työvuorossa. Tiedättehän sen, kun raportilla kuulee miten joku väkivaltataustan omaava potilas on ollut kireänä, mutta vielä ei ole mitään tapahtunut. Se luo iltavuoroon ihan oman fiiliksensä kun odotellaan milloin räjähtää. Koulutuksissa opetetaan paljon teknisiä suoritteita, mutta ehkä se henkinen puoli jää sitten vähemmälle, vaikka se on juuri se osa-alue, joka ratkaisee pahoissa paikoissa. Varmasti myös avopuolella on haasteensa. 

Onko pelko haitannut työtäsi ja mitä olet tehnyt asialle?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: vastaus

Kyllä se joskus vaikuttaa enemmän kuin halutaan myöntääkään, mutta duunit on tehtävä siitä huolimatta. Jos menee esimerkiksi esimiehelle valittamaan että työ on alkanut pelottaamaan, tarkoittaa se suurella todennäköisyydellä siirtoa toiseen työhön ennemmin tai myöhemmin. Toki nämä ovat subjektiivisia asioita: toinen traumatisoituu kun saa turpaan, toinen kestää saman ja pääsee asiassa yli. 

Itse olen tuntenut pelkoa väkivaltatilanteissa ja saanut siinä normaaleja stressireaktioita. Silti tilanteista ylipääseminen on ollut helppoa, eikä ne ole jääneet vaivaamaan mieltä sen enempää. Ovat enemmän ikäviä oppimiskokemuksia, joka kehittää ammatillistakin silmää. Itsellä on toki myös hyvä työyhteisö, jossa jokainen ottaa vastuun ja heihin voi ihan aidosti luottaa. Olen kuullut, että kaikkialla ei ole näin, mikä on ikävää.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras
Olet jättämässä kommenttia vieraana. Jos sinulla on tunnus, kirjaudu sisään.
Vastaa aiheeseen...

×   Lisäsit muotoiltua sisältöä.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Linkkisi on upotettu automaattisesti..   Näytä pelkkä linkki.

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.