Jump to content
MAINOS

Kotihoidon vaatteet?


Vieras: Minttu

Recommended Posts

Olen aloittamassa huomenna kotihoidon työharjoittelua. Minua on koulussa ohjeistettu vaatteista sen verran, että nimineula pitää olla, muuten perus siviilivaatteet. Joku essu tms. saadaan mahdollisesti. Mutta saanko mennä työvaatteet päällä töihin, vai pitääkö ne vaihtaa siellä jossain? Kun joka tapauksessa ne työvaatteet päällä olen autossa jne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heippa!

Meillä oli tapana vaihtaa työvaatteet työpaikan taukotuvassa aina työvuoron alussa. Essu menee hyvin kassiin ja suojaa kiitettävästi. Jos on vielä kokoessu, suojaa myös puseroa. Helppo pestä ja kuivuu nopeasti.  Puettiin kohteessa päälle tai meni hyvin takin alle, erilaisia käytäntöjä. Missä työnantaja antoi työvaatteet, useimmiten takkimalli ja liivi oli sama systeemi  työvuoron alussa taukotuvalla. Jokainen ottaa omat työvaatteet naulakosta tai mihin kukin on laittanut ja sama kun työt loppuivat taukotuvalle jätettiin. Nimineulasta nähtiin kenen on. Jätin usein autonpenkille ja työtakki päällä kohteeseen, kun tarkeni. Tärkein meille oli mistä asiakas tunnistaa työtekijän. Tunnistuskortti aina mukana,  näytettiin tarpeen vaatiessa. Kengänsuojaimet meillä oli asiakkaan luona aina ja ensimmäiseksi ne kenkien päälle asiakkaan luona.

Toiset kantoivat mukana aina omia sisäkenkiä ja vaihtoivat asiakkaan luona. Itse suosin kengänsuojaimia, helppo pukea kenkien päälle.

Sinulla on ohjaaja turvana. Kysele, kaikkia mitä mieleen tulee  tai tee vaikka itsellesi muistinpanoja. Ei ole tyhmiä kysymyksiä, muista se. Aina, kun jokin mietityttään kirjoita ylös, kotona , autossa ja kysy rohkeasti asiaa. Monesti ovat yksinkertaisia,  meille ihan tavallisia asioita, mutta suurentuu omassa mielessään. Emme, aina huomaa sitä vaan pidetään itsestään selvänä ja ei vaan tule kerrottua toiselle. Muistipanoista tulee tapa itsestään ja silloin ei tarvitse ihan kaikkia muistaa ulkoa.

Luultavasti tulet  jännittämään niin paljon muutamia päiviä, että osa unohtuu  jo  tämän takia.   On, normaalia monelle.  Tiedän kokemuksista, moni ei nuku edellistä yötä kunnolla, pelkää pahinta. Ohjaaja on sitä varten, että opastaa sinua alkuun.  Voit turvautua häneen ja  neuvoo talon tavoille.

 Tein itse myös harjoittelun ja näytön yksityisellä, Ruotsin ja Suomenkielen avohoidon puolella. Näin omin silmin mitä on todella  johtajan työskentely yrityksessä eli oli minun ohjaajani. Antoi paljon itselleni, opin yrityksenpidosta samalla, kotitalousvähennykset ym. Jokainen harjoittelupaikka kannattaa hyödyntää itselle, kyseillä, seurata, katsella ja yrittää tehdä parhaansa. Pyydä palautetta  tai joissakin paikoissa on opiskelijalla vihko. Siihen sai kirjoittaa mieltä askartelevaa asiaa ja palaute kirjattiin siihen. Itselläni oli tämä tapa muutamassa harjoittelupaikoissa ja hyvin toimi. Tuli työnantajan/ohjaajan puolelta, ehdotus. Minulla oli koko työyhteisö kouluttamassa.

Sain sellaista kokea, mitä en saisi taas kaupungin avohoidon puolelta ja siellä viihdyn peräti yli 15v. En, ole katunut ja nyt harkitsen takaisin menoa avohoitoon, mietin vain mihin kaupunkiin suuntaan. 

Kukaan ei taatusti vaadi mahdottomia ja  apua saa, jos osaa pyytää.  Opettele  tuomaan esiin omia mielipiteittä asioista kuin asioista sillä asioilla on aina kaksi puolta. Myös toisen näkökantaa kunnioittaa, siinä oppii huomamattaan. 

Meillä on tapana palvelutalossa aluksi viikko on tehdään yhdessä, opiskelijan kanssa.  Kun huomataan pärjääkö niin vastuuta lisätään sen mukaisesti.  Jos, ei niin jatketaan niin kauan kun pärjää ja seurataan tilannetta. 

Opetin, juuri hoitajalle miten kahvit keitetään kahvikeittimellä ja ihan kädestä pitäen.  Halusi oppia ja uskalsi kysyä neuvoa.   Aloitus alkaa  aina helpommasta vaativampaan suuntaan pikkuhiljaa. Myös me emme tiedä, jos ei uskalla kysyä asiaa.  Kun keskustelen Ruotsiksi ja samalla Suomenkieliset asiakkaat ovat oppineet ymmärtämään muutamia sanoja.  Totesivat ääneen kerran, seuraavat mitä teen ja sen perusteella oppivat.

Lähihoitaja ei ole koskaan valmis ja aina on opettelemista.

Te opetatte meitä ja me teitä eli on yhteistyötä parhaimmillaan.  Yksi oppii asiat/työt nopeammin kuin toinen ja myös eritavoin opitaan asiat. Tulet huomaamaan ja näkemään paljon erilaista työskentelytapoja. 

Opiskelen itse parhaillaan Muistisairaiden Kuntoutusta, avo- ja hoitokodinpuolelle. Mietin jatkanko siitä ohjaajaksi, sain kysellyn koulusta.

Luen jutun  lähihoitajankoulusta HS:stä ja ei ollut mieltä ylentävään koulutusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...