Jump to content
MAINOS

Valmistuminen ja valviran rekisterit,palkka


Vieras: Tuuli

Recommended Posts

Heippa!

Kyselisin teiltä muilta että mitenkä on menetelty palkkanne kanssa valmistuttuanne? Eli itse olen valmistunut lähihoitajaksi joulukuussa 2016 ja määräaikaista sopimustani on tässä välissä kaksi kertaa uusittu, saan kuitenkin edelleen kouluttamattoman palkkaa koska nimeäni ei ole vielä tullut esim. Julkiterhikkiin. Koulussa olen täyttänyt jo viime syksynä paperit valmiiksi joten ne ovat (toivottavasti) lähteneet muiden mukana, mitään laskua tai muutakaan paperia ei suuntaani ole vielä tullut, eikä ole monen muunkaan luokkakaverin, osa kyllä löytyy sieltä jo. :)

Harmistukseni koskee lähinnä tätä palkkaa joka edelleen on matalampi, mietin että vaihteleeko käytäntö paljonkin työpaikkojen kesken että maksetaanko palkka todistuksen esittämisen perusteella vai odotetaanko tappiin saakka että nimi näkyy rekisterissä, onko asialle olemassa mitään oikeata käytäntöä? Työkaverini tuumasi että on liittoon ottanut yhteyttä ja sieltä olisi kerrottu että rekisteri ja palkka eivät toisiinsa liity koska rekisteriin nimen saanti voi kestää x määrän aikaa.

Tietysti työpaikalla vastuu on jo valmistuneen lähihoitajan sekä tehtävät myös sen mukaiset, mutta palkka ei. :D Miten teillä muilla on mennyt nämä palkka-asiat kun valmistuitte?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hei!

Omassa organisaatiossa täyden peruspalkan saa vasta, kun valvira on laillistanut pätevyyden. Täysi palkka maksetaan seuraavan kuukauden alusta, kun on esittänyt todistuksen työnantajalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehy lehdessä ollut esillä. Eli käänteisesti ilmaistuna terhikin todistelun tarvitset. Soitappa valviraan ja kysy mikä maksaa. Itse kun valmistuin oli nimi terhikissä lähes välittömästi.

Lainaa

Työnantaja maksaa täyttä palkkaa vasta, kun työntekijällä on näyttää Valviran laillistustodistus. Julki-Terhikin ote ei kuulemma riitä.
Onko työntekijällä oikeus saada pätevän palkkaa heti saatuaan tutkintotodistuksen? 

Itse tulostettu Terhikki-rekisterin ote on riittävä selvitys.

Kun Valvira myöntää oikeuden harjoittaa ammattia, laillistus- tai nimikesuojaustiedot löytyvät Julki-Terhikistä seuraavana päivänä. Tällöin henkilöllä on oikeus toimia ammattihenkilönä, vaikkei hän olisi vielä saanut asiaa koskevaa päätöstä postitse.

Työsuhteen alkaessa työnantaja tarkistaa tiedon laillistamisesta Julki-Terhikistä. Jos työt alkavat ennen kuin laillistaminen näkyy rekisterissä, pätevän palkkaa pitää maksaa heti seuraavan kuukauden alusta lähtien, kun työntekijä on esittänyt selvityksen pätevyydestään.
 

Julkaistu Tehy-lehdessä 10/2016

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Työnhaku ajan tasalle!

Koulu hoiti kaikille ketkä halusivat  Valviraan todistuksen  ja maksu oli 60-80€ ja noin kk:n päästä tuli kotiin.  Opettaja keräsi rahat, nimet ym.  Opettaja hoiti tiedot ja maksut Valviraan kanssa .  On vapaaehtoinen, kaikki eivät ottaneet. Jokainen työnantaja on pyytänyt ottamaan mukaan, tarkistanut Valviran-todistuksen, kopio otettu ja kirjannut numerot sieltä työnantajan omiin papereihin.   Niin, että minä näen ja näin myös todistan asian.

 Viime kesätyössä oli eräs mieshoitaja, valmistunut juuri ja hän kertoi häneltä puutui Valviran-todistus.  Oli odottanut sitä "pitkään"  eli kk:si. Sai, juuri kun loppui määräaikainen työsuhde.  Muistelen, että Valvira ilmoitti ruuhkasta lehdissä ja  kestää sen takia.  Sama oli 2017 tammikuussa eräs odotti, juuri valmistunut kanssa Valviran todista kertoili työpaikkahaastattelussa 2viikossa ei taatusti ehdi.  Tämä firma maksoi perässä,  kaikki lisät ym puuttuvat.

Meilläpäin kesto on myös Postin aikaansaapa. Ouluun posti menee muutamassa päivässä  kuin Helsinki on lähempänä 50km voi kestää viikkoja  ja voi hukkua matkalla mm. naapurin postin sekaan.

Ei, aina syy ole lähettäjässä.

Valvira hakee  parhaillaan työntekijöitä. Työnkuva oli selkeä, asiallinen ja  heti ymmärsi työnkuvan.  Moni hoitoalan firma voisi ottaa esimerkkiä, niin ei tarvitse arvailla mitä oikein haetaan ja koska oikeastaan työ alkaa.  Jotkut pomot eivät  nykyisin edes viitsi vastata puhelinsoittoihin tai gmail:n. Lisäksi se maksaa työnhakijalle, jos pitää soitella monesti perään, puh. on normaalitaksat.

 Palkkatiedot kaikki olivat esillä. Juuri, mitä työnhakijat hakevat. Eivät firmojen omaa kehumista tai etuja.  Se, on aikansa elänyttä.  Jokainen voi itse tutustua firman omiin sivuihin, jos etujen perässä hakee töitä. Näitäkin hakijoita löytyy jo työpaikkahaastattelussa?

Palkka ei ollut suuri töihin nähden, kun tutustuu heidän työnkuvansa ja se vastuun.  Kuvittelin  jotenkin, heillä olisi isompi palkka. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...