Jump to content
MAINOS

olipas elvytys


marja

Recommended Posts

Ei tsiisus, en o nauranu näin paljon aikoihin! Kiitos loistoanalyysistä VF! Oli jo päässyt unohtumaan mikä tässä hommassa on tärkeintä  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 130
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Unihiekkaa tietty  ;D

Joten poikani 2.5v opiskelee ENSIhoitajaksi(täytyy varmaan varoittaa sitä!), koska eilen päiväkodista hakiessani sillä oli pää ja hiukset ihan hiekassa. Niin ja isoveli oli sitten se nukkumattilääkäri :)

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuntuu olevan tärkeä homma tämä intubointi.

Kyllä meille koulussa opetettiin, että intubointi on tärkein taito jonka hoitaja voi oppia. Siksi sitä täytyy harjoitella lähes päivittäin. Tavoitteena on se, että jokainen hoitaja intuboi tajuttoman ja elottoman potilaan silmät kiinni. Muuten tulee sanomista. Tässä on lisäksi vielä muutama hyvin tärkeä taito:

Myöskin trobolyysin suorittaminen on hyvin tärkeää, lähes intuboinnin vertainen asia. Rapilysinin käytön hallitseminen on todellisen HOITOtason ammattilaisen osaamisen kulmakiviä, onhan siinä paketissa KAKSI ruiskua ja kuiva-ainepulloa. Sen käyttäminen ei AMK-hoitajalta onnistu.

Myös 14-kytkentäisen EKG:n nopea ottaminen ja täydellinen tulkinta tulee hallita. Raudanlujan ammattilaisen tulee päästä 98%:sti oikeaan tulkintaan alle 8 sekunnissa. Myös asiaankuuluvan AMMATTISANASTON käyttö tulee hallita. Tulkinnan oikeellisuutta lisääviä termejä on mm: inferoposterolateraalinen, anteroseptaalinen, strictly-posterior, WPW, TdP, Wenckebach ja Mobitz, LBBB, LAHB. Myös RCA:n dominanssia kannattaa ääneen epäillä.

Defibrillointi tulee suorittaa silmät kiinni ja ilman käsiä. Monofaasista laitetta tulee paheksua, bifaasinen on päivän sana. Omaa erinomaisuuttaan on hyvä pönkittää muistuttamallla Venäläisistä trifaasisista defibrillaattoreista. Puoliautomaattiset defibrillaattorit eivät kuulu HOITOTASOlle. Ulkoisen tahdistimen elektrodit muistetaan aina kytkeä antero-posteriorisesti, perustason sällit tekee siinä virheen.

Lääkearsenaali on myös mittava. Jokaisen pro:n tulee hallita suvereenisti seuraavat lääkkeet: morfiini, oksikoni, adrenaliini, lidokaiini, amiodaroni, atropiini, diatsepaami, loratsepaami, reteplaasi, tenekteplaasi, streptokinaasi, enoksapariini, isosorbidinitraatti, asetyylisalisyylihappo, parasetamoli, midatsolaami, flumatseniili, naloksoni, alfentaniili, propofoli, dopamiini, dobutamiini, noradrenaliini...

Nestehoito tulee myös osata aloittaa i.v. ja i.o.:sti. V.jugularis tulee luonnollisesti osata kanyloida. Nesteistä aina kulkee mukana keittosuola, ringeri, (hyper)haes, mannitoli, albumiini, g5 ja g10 ja tietenkin hyper- ja hypotoniset liuokset. O- punasolutiivisteet on myös tuiki tarpeellisia HOITOTASOn tilanteissa.

Eiköhän tässä nyt tärkeimmät, lisätkää ihmeessä jos jotain unohdin. Mä olen vasta aloittelija, en mä voi kaikkea tietää. :)

Ai hitto keväällä lanssii menossa, täytyy tää rimpsu opetella ulkoo.. Ei kai kuitenkan olennaista olisi tietää mitänoi kaikki tarkottaa kuhan vaan muistas ton satsin, nyt alkaa pänttäys  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä tuohon putkittamiseen tulee, elottoman intuboiminen kuuluu myös ensihoitoon suuntautuvien lähihoitajien koulutukseen. Sen suhteenhan elottomalla ja syvästi tajuttomalla ei ole oikeastaan juuri mitään eroa, mutta vähän pinnallisemmin tajuttoman kanssa loppuukin sitten leikkiminen, ellei saada lääkkeitä kehiin. Silloin puhutaan hommasta, joka kuuluisi oikeastaan lääkärille, mutta jonka voi kentällä joutua tekemään lähihoitajakin, jos ei ole muuta vaihtoehtoa.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen suhteenhan elottomalla ja syvästi tajuttomalla ei ole oikeastaan juuri mitään eroa

Ero on sinänsä aika iso, toinen on elossa, toinen kliinisesti kuollut. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen suhteenhan elottomalla ja syvästi tajuttomalla ei ole oikeastaan juuri mitään eroa

Ero on sinänsä aika iso, toinen on elossa, toinen kliinisesti kuollut. ;D

Heh. Saivartelija. Tarkoitin tällä sitä, että periaatteessa kummankaan putkittamiseen ei tarvitse lääkitystä - käytännössä tilanne voi olla syvästi tajuttoman kohdalla silti erilainen.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

*repeilee*  ;D :) Mulla ei oo aikoihin ollut näin hauskaa, ko mitä oli nyt tätä ketjua lukiessa.. Onneks minen oo ennää ensihoijon puolella töisä, ehän mie onneton ennää mittää ossais  :nauraa:

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä meille koulussa opetettiin, että intubointi on tärkein taito jonka hoitaja voi oppia. Siksi sitä täytyy harjoitella lähes päivittäin. Tavoitteena on se, että jokainen hoitaja intuboi tajuttoman ja elottoman potilaan silmät kiinni. Muuten tulee sanomista. Tässä on lisäksi vielä muutama hyvin tärkeä taito:

Myöskin trobolyysin suorittaminen on hyvin tärkeää, lähes intuboinnin vertainen asia. Rapilysinin käytön hallitseminen on todellisen HOITOtason ammattilaisen osaamisen kulmakiviä, onhan siinä paketissa KAKSI ruiskua ja kuiva-ainepulloa. Sen käyttäminen ei AMK-hoitajalta onnistu.

Myös 14-kytkentäisen EKG:n nopea ottaminen ja täydellinen tulkinta tulee hallita. Raudanlujan ammattilaisen tulee päästä 98%:sti oikeaan tulkintaan alle 8 sekunnissa. Myös asiaankuuluvan AMMATTISANASTON käyttö tulee hallita. Tulkinnan oikeellisuutta lisääviä termejä on mm: inferoposterolateraalinen, anteroseptaalinen, strictly-posterior, WPW, TdP, Wenckebach ja Mobitz, LBBB, LAHB. Myös RCA:n dominanssia kannattaa ääneen epäillä.

Defibrillointi tulee suorittaa silmät kiinni ja ilman käsiä. Monofaasista laitetta tulee paheksua, bifaasinen on päivän sana. Omaa erinomaisuuttaan on hyvä pönkittää muistuttamallla Venäläisistä trifaasisista defibrillaattoreista. Puoliautomaattiset defibrillaattorit eivät kuulu HOITOTASOlle. Ulkoisen tahdistimen elektrodit muistetaan aina kytkeä antero-posteriorisesti, perustason sällit tekee siinä virheen.

Lääkearsenaali on myös mittava. Jokaisen pro:n tulee hallita suvereenisti seuraavat lääkkeet: morfiini, oksikoni, adrenaliini, lidokaiini, amiodaroni, atropiini, diatsepaami, loratsepaami, reteplaasi, tenekteplaasi, streptokinaasi, enoksapariini, isosorbidinitraatti, asetyylisalisyylihappo, parasetamoli, midatsolaami, flumatseniili, naloksoni, alfentaniili, propofoli, dopamiini, dobutamiini, noradrenaliini...

Nestehoito tulee myös osata aloittaa i.v. ja i.o.:sti. V.jugularis tulee luonnollisesti osata kanyloida. Nesteistä aina kulkee mukana keittosuola, ringeri, (hyper)haes, mannitoli, albumiini, g5 ja g10 ja tietenkin hyper- ja hypotoniset liuokset. O- punasolutiivisteet on myös tuiki tarpeellisia HOITOTASOn tilanteissa.

Eiköhän tässä nyt tärkeimmät, lisätkää ihmeessä jos jotain unohdin. Mä olen vasta aloittelija, en mä voi kaikkea tietää. ;D

Ilmankos mun puhelin ei ole soinutkaan...

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuntuu olevan tärkeä homma tämä intubointi.

Kyllä meille koulussa opetettiin, että intubointi on tärkein taito jonka hoitaja voi oppia. Siksi sitä täytyy harjoitella lähes päivittäin. Tavoitteena on se, että jokainen hoitaja intuboi tajuttoman ja elottoman potilaan silmät kiinni. Muuten tulee sanomista. Tässä on lisäksi vielä muutama hyvin tärkeä taito:

Myöskin trobolyysin suorittaminen on hyvin tärkeää, lähes intuboinnin vertainen asia. Rapilysinin käytön hallitseminen on todellisen HOITOtason ammattilaisen osaamisen kulmakiviä, onhan siinä paketissa KAKSI ruiskua ja kuiva-ainepulloa. Sen käyttäminen ei AMK-hoitajalta onnistu.

Myös 14-kytkentäisen EKG:n nopea ottaminen ja täydellinen tulkinta tulee hallita. Raudanlujan ammattilaisen tulee päästä 98%:sti oikeaan tulkintaan alle 8 sekunnissa. Myös asiaankuuluvan AMMATTISANASTON käyttö tulee hallita. Tulkinnan oikeellisuutta lisääviä termejä on mm: inferoposterolateraalinen, anteroseptaalinen, strictly-posterior, WPW, TdP, Wenckebach ja Mobitz, LBBB, LAHB. Myös RCA:n dominanssia kannattaa ääneen epäillä.

Defibrillointi tulee suorittaa silmät kiinni ja ilman käsiä. Monofaasista laitetta tulee paheksua, bifaasinen on päivän sana. Omaa erinomaisuuttaan on hyvä pönkittää muistuttamallla Venäläisistä trifaasisista defibrillaattoreista. Puoliautomaattiset defibrillaattorit eivät kuulu HOITOTASOlle. Ulkoisen tahdistimen elektrodit muistetaan aina kytkeä antero-posteriorisesti, perustason sällit tekee siinä virheen.

Lääkearsenaali on myös mittava. Jokaisen pro:n tulee hallita suvereenisti seuraavat lääkkeet: morfiini, oksikoni, adrenaliini, lidokaiini, amiodaroni, atropiini, diatsepaami, loratsepaami, reteplaasi, tenekteplaasi, streptokinaasi, enoksapariini, isosorbidinitraatti, asetyylisalisyylihappo, parasetamoli, midatsolaami, flumatseniili, naloksoni, alfentaniili, propofoli, dopamiini, dobutamiini, noradrenaliini...

Nestehoito tulee myös osata aloittaa i.v. ja i.o.:sti. V.jugularis tulee luonnollisesti osata kanyloida. Nesteistä aina kulkee mukana keittosuola, ringeri, (hyper)haes, mannitoli, albumiini, g5 ja g10 ja tietenkin hyper- ja hypotoniset liuokset. O- punasolutiivisteet on myös tuiki tarpeellisia HOITOTASOn tilanteissa.

Eiköhän tässä nyt tärkeimmät, lisätkää ihmeessä jos jotain unohdin. Mä olen vasta aloittelija, en mä voi kaikkea tietää. ;D

Mitä tässä kouluja käymään, tässähän on kaikki pähkinänkuoressa. Silmät kiinni vaan ja harjoittelemaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: RoadAngel

Muistakaa myös että OIKEAN hoitoambulanssi varusteisiin kuuluu Henlen linko ja Golgin laite!

Onkohan niistä tullu jo se päivitetty 2005i versio  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen suhteenhan elottomalla ja syvästi tajuttomalla ei ole oikeastaan juuri mitään eroa

Ero on sinänsä aika iso, toinen on elossa, toinen kliinisesti kuollut. :)

Heh. Saivartelija. Tarkoitin tällä sitä, että periaatteessa kummankaan putkittamiseen ei tarvitse lääkitystä - käytännössä tilanne voi olla syvästi tajuttoman kohdalla silti erilainen.

Kyllä syvästi tajuton tarvitsee lääkityksen ennen intubaatiota, koska aina kys. toimenpide nostaa aivopainetta. Vasta sairaalassa tehtyjen kokeiden ja kuvantamisien jälkeen tiedetään potilaan ennusteesta ja hoitolinjasta. Keski-euroopassa ei käytetä lääkkeitä syvästi tajuttoman intuboinnissa. Suomessa ovat anestesiologit ottaneet sen linjan että, potilas tuntee aina kipua intuboidessa oli sitten miten tajuton tahansa.

Kannattaa tutustua www.finnanest.fi artikkeleihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Tupakkapaikalla tänään kuultua! TK:n EA jossa elvytys, LL iskee ASYSTOLEA "kun nyt ei muukaan auta ja perään 1mg addua ja taas isketään", elvytys lopetettiin tuloksemattomana, kun asystole ei kääntynyt sinukseen useilla deffausyrityksillä, että näin sitä koto Suomessa vuonna 2006 helmikuussa...

Ja loppuun lause "minä olen lääkäri ja johdan tätä elvytystä ja tehän teette niin kuin MINÄ sanon" näin siis tupakkaringissä 112-päivänä.

vetäydyn taas.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En mä noista hommista mitään oikeen tiedä, mutta ihan vakavalla naamalla.

Vuosia sitten oli puheissa; jos monitori näytti asy:a, niin saattoi olla sen aikuisilla vehkeillä jonkinlainen "hienojakoinen" värinä. Eli iskettiin kokeilun vuoksi, jos vaikka oliskin ollut tehoa. Eihän asy:n iskeminen ainakaan potilaan tilannetta huomnonna. Taitaa vehkeet olla parempia nykyaikana?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En mä noista hommista mitään oikeen tiedä, mutta ihan vakavalla naamalla.

Vuosia sitten oli puheissa; jos monitori näytti asy:a, niin saattoi olla sen aikuisilla vehkeillä jonkinlainen "hienojakoinen" värinä. Eli iskettiin kokeilun vuoksi, jos vaikka oliskin ollut tehoa. Eihän asy:n iskeminen ainakaan potilaan tilannetta huomnonna. Taitaa vehkeet olla parempia nykyaikana?

Näinhän sitä ennen suositeltiin, jos et ole varma onko kyseessä värinä vai asystole, niin iske mieluummin. Nyt tilanne on uusien suositusten mukaan päin vastoin. Jos et ole varma onko kyseessä hienojakoinen värinä vai asystole niin älä iske vaan anna PPE:tä. Näin se maailma muuttuu...

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tupakkapaikalla tänään kuultua! TK:n EA jossa elvytys, LL iskee ASYSTOLEA "kun nyt ei muukaan auta ja perään 1mg addua ja taas isketään", elvytys lopetettiin tuloksemattomana, kun asystole ei kääntynyt sinukseen useilla deffausyrityksillä, että näin sitä koto Suomessa vuonna 2006 helmikuussa...

Ja loppuun lause "minä olen lääkäri ja johdan tätä elvytystä ja tehän teette niin kuin MINÄ sanon" näin siis tupakkaringissä 112-päivänä.

vetäydyn taas.

Tappo sit potilaan ;D

Oiskohan pikkasen tarvetta kerrata perusjuttuja.. toivottavasti edes jälkeenpäin tajusi virheensä ja oppi jotakin :ei_ei:

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja loppuun lause "minä olen lääkäri ja johdan tätä elvytystä ja tehän teette niin kuin MINÄ sanon"

Tk-lääkäriksi kohtalaisen hyvä asenne! Vielä kun tiedot ja taidot saadaan päivitettyä niin hyvä tulee...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja loppuun lause "minä olen lääkäri ja johdan tätä elvytystä ja tehän teette niin kuin MINÄ sanon"

Tk-lääkäriksi kohtalaisen hyvä asenne! Vielä kun tiedot ja taidot saadaan päivitettyä niin hyvä tulee...

Niin ja kun vähän vielä kokemusta tulee, osaa lisätä loppuun "Ettekö te tiedä kuka minä olen!!"

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykäsen Masa käytti tuota: "ettekö te tiedä kuka minä olen"- fraasia yrittäessään jonon ohi baariin Jyväskylässä. Poke olikin pelimies ja tokaisi: " Joo. Sä oot Matti Nykänen. Mee sinne jonon perälle". Tästä tuohtuneena mäkikotka poistui paikalta äkäseen.

;D

Mää vaan ajan pakettiautoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykäsen Masa käytti tuota: "ettekö te tiedä kuka minä olen"- fraasia yrittäessään jonon ohi baariin Jyväskylässä. Poke olikin pelimies ja tokaisi: " Joo. Sä oot Matti Nykänen. Mee sinne jonon perälle". Tästä tuohtuneena mäkikotka poistui paikalta äkäseen.

:D

menee OT:ksi, mutta menkööt!

Matti oli JKL:n yökerhossa ja tuli pilkku, samalla kundi juoksee keskelle tanssilattiaa ja hutaa "kaikki olympiavoittajat käsi ylös!" ja paikalle ei tullut muita. Sama kundi toisessa raflajonossa poke sanoo täällä on täyttä ja masa siihen "sä katot liian matalalta, laitas tämä nippu(markka aikaan nippu 10-seteleitä) kengän alle jos vaikka sit näkyis sinne ihan perälle saakka" ja viimeisestä pöydästä löytyi tilaa. Ja taas raflajonossa matille poke sanoi et pääse sisään oot liian kännissä ja masa siihen "kuules sä oot VAAN vahtimestari ja mä sentäs maailmanmestari" ei masa päässyt sisään :o

Nämä on kuultu masan entiseltä koulukaverilta, joka villillä 80-luvulla hummas sen kanssa ja paljon meni rahaa, joten tarinan todenperäisyyteen ei voi oikein aina luottaa....

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykäsen Masa käytti tuota: "ettekö te tiedä kuka minä olen"- fraasia yrittäessään jonon ohi baariin Jyväskylässä. Poke olikin pelimies ja tokaisi: " Joo. Sä oot Matti Nykänen. Mee sinne jonon perälle". Tästä tuohtuneena mäkikotka poistui paikalta äkäseen.

:)

menee OT:ksi, mutta menkööt!

Matti oli JKL:n yökerhossa ja tuli pilkku, samalla kundi juoksee keskelle tanssilattiaa ja hutaa "kaikki olympiavoittajat käsi ylös!" ja paikalle ei tullut muita. Sama kundi toisessa raflajonossa poke sanoo täällä on täyttä ja masa siihen "sä katot liian matalalta, laitas tämä nippu(markka aikaan nippu 10-seteleitä) kengän alle jos vaikka sit näkyis sinne ihan perälle saakka" ja viimeisestä pöydästä löytyi tilaa. Ja taas raflajonossa matille poke sanoi et pääse sisään oot liian kännissä ja masa siihen "kuules sä oot VAAN vahtimestari ja mä sentäs maailmanmestari" ei masa päässyt sisään :D

Matti Nykänen on The Matti! Mihin ikinä hän ryhtyykään, niin hänestä tulee sen alan mestari, joissakin asioissa jopa maailman mestari. Siihen ei ihan joka heppu pystykkään. Maailma tarvitsee matteja - eläviä legendoja...

Mutta takaisin aiheeseen; kuinka moni on ollut mukana elvytyksessä tai elvytyksen jälkeen hoitanut potilasta, joka palaa täysin entiseen elämäänsä?

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta takaisin aiheeseen; kuinka moni on ollut mukana elvytyksessä tai elvytyksen jälkeen hoitanut potilasta, joka palaa täysin entiseen elämäänsä?

Kyllä ne on vähissä ne potilaat jotka kadulla kävelee vastaan elvytyksen jälkeen. Muutaman oman hoitaman tiedän varmasti kotiutuneen elämään normaalia elämää elvytyksen jälkeen, kaikki suht nuoria "käsiin tipahtaneita" potilaita. 

Tämä Cardinan esille ottama aihe on muutenkin mielenkiintoinen ja tärkeä. Suuri osa elvytystutkimuksista kertoo potilaan potilaan kunnon lähtötilanteen ja kunnon sairaalassa, mutta harvoista tutkimuksista löytyy tieto mikä on potilaan elämänlaatu esim. vuoden kuluttua elvytyksestä. Sehän olisi se tärkein tieto minun mielestä.

No, näppituntuma kertoo sen että luonto pitää huolen kentällä tapahtuvien arviointivirheiden seurauksista ja nämä potilaat jotka kirjautuvat "onnistuneisiin elvytyksiin" kuolevat sairaalassa muutaman vuorokauden kuluessa. Onneksi näin, vaikka kyllä sitä inhimillistä kärsimystä voitaisiin tietysti jo ennalta vähentää hoitajien ja lääkäreiden tekemillä oikeilla valinnoilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta takaisin aiheeseen; kuinka moni on ollut mukana elvytyksessä tai elvytyksen jälkeen hoitanut potilasta, joka palaa täysin entiseen elämäänsä?

Onhan noita ollut, johtuen työpaikkani luonteesta. Käsiinpudonneita kaikki, Viiveet elvytyksen aloittamiseen ovat olemattomat, lähtörytminä usein VF/VT. Tokenevat usein yhdellä tai kahdella tasavirtaiskulla ja heräävät.

Kuinkahan monta prosenttia kadulla/kotona elottomaksi menneistä pääsee täysin entiseen elämäänsä elvytksen jälkeen? Taitaa olla aika pieni prosentti. Sairaalaelvytyksissähän pyritään keräämään niitä OPC-lukuja 6 ja 12 kuukauden kuluttua elvytyksestä, mutta enpä ole juuri nähnyt vastaavanlaisia tilastoja kentällä suoritetuista elvytyksistä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Tämä Cardinan esille ottama aihe on muutenkin mielenkiintoinen ja tärkeä. Suuri osa elvytystutkimuksista kertoo potilaan potilaan kunnon lähtötilanteen ja kunnon sairaalassa, mutta harvoista tutkimuksista löytyy tieto mikä on potilaan elämänlaatu esim. vuoden kuluttua elvytyksestä. Sehän olisi se tärkein tieto minun mielestä.

Ainakin noissa elvytyksen jälkeinen hypotermia-tutkimuksisa on julkaistu noita OPC luokkia. Muutama kammiovärinätutkimus tulee lisäksi mieleen, joissa ilmoitettiin kotiutumisprosentin lisäksi OPC kotiutuessa. Harvemminhan se OPC siitä kotiutumishetkestä huimasti huononee  :D

Kyllä noita "oikeita selviytyjiä" on omalle kohdalle sattunut vuosittain muutama. Viime vuonna muistaakseni kokonaista kaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...