Jump to content
MAINOS

olipas elvytys


marja

Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 130
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus
Vieras: Agitated

juu-uu, taitolaji ja aina niin erillainen! Kukahan ilmoittaa ensimmäisenä osaavansa kaiken tuon "silmät kiinni" ja "ilman käsiä".  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä on taas vauhdissa mieletön kädenvääntö kuka on taitavin sh vai lh. Tuntuu et kaikille on vaan tärkeintä tehdä mahd. paljon temppuja ja vielä vähän elvistellä niillä. Eiköhän pitäis mennä meidän itsekunkin itteemme. Kyseessä ei ymmärtääkseni ole kilpailu siitä kuinka monta putkee kurkkuun on laittanu jne. Tittelit ei tee kenestäkään kaikki osaavaa/tietävää.  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä on taas vauhdissa mieletön kädenvääntö kuka on taitavin sh vai lh. Tuntuu et kaikille on vaan tärkeintä tehdä mahd. paljon temppuja ja vielä vähän elvistellä niillä. Eiköhän pitäis mennä meidän itsekunkin itteemme. Kyseessä ei ymmärtääkseni ole kilpailu siitä kuinka monta putkee kurkkuun on laittanu jne. Tittelit ei tee kenestäkään kaikki osaavaa/tietävää.  :-

Olen samaa mieltä.  Vasta kokemusten ja välillä kantapäitten kautta tulee vähän osaavammaksi, oppia saadaan koko ikä.  Jos minusta tumtuu, että joku saattais tarvita elvytystä jossakin vaiheessa vuoroa, niin siitäkin kannattaa kertoa muulle työporukalle ja tavallaan sopia etukäteen, mitä kukin tekee, jos näin tapahtuu.  Monta kuivaharjoittelua on tullut pidettyä, mutta "valitettavasti" myös on sille asteelle jäänyt.  Teholla sitä sai kyllä tehdä välillä työkseen.

Tässäpä warsinaenen savolaenen tehosekoitin.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kukkaruukku

Meillä kuului. Ja ensihoitaja-amk:t on sairaanhoitajia. 

niin, siis sen tiedän että eh:tkin ovat sairaanhoitajia, mutta luulin että se intubointi tulee vasta siellä heidän "erikoistumisopinnoissaan". Missä vaiheessa opintoja tuo intuboiminen sitten tuli eteen, kai aika loppusuoralla?

Meille se kuului myöskin...käytiin "leikkurissa" harjoittelemassa... 

missä koulussa/missä vaiheessa opintoja?  :)

Siis sanotteko nyt tälle untuvikolle ihan oikeesti, että intuboiminen kuuluu sekin opintoihini?! miten sen harjoitteleminen sitten käytännössä menee? onko tuo voimassa ihan joka kolkassa suomea, tai ainakin jyväskylän käytännöt haluaisin kuulla...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: RoadAngel

Leikkuri tulee ainakin piramkissa tokana vuotena (eh-linjalla) ja siinä keskitytään juuri putkittamiseen ja nukkumatin lääkkeisiin  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kukkaruukku

Leikkuri tulee ainakin piramkissa tokana vuotena (eh-linjalla) ja siinä keskitytään juuri putkittamiseen ja nukkumatin lääkkeisiin  :)

onkohan se sitten sairaanhoitajiksi, terkkareiksi ja kätilöiksikin aikovilla teillä tokana vuonna? tiedätkö yhtään? harjottelitteko ensin kuinka paljon nukeilla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: RoadAngel

Muista linjoista en osaa vastata, valitettavasti. Juu, eka luetaan koulussa tietty teoria ja sit harjoitellaan nukella. Ei oikeen viitti mennä "ronkkimaan" ekaa kertaa elävällä  :)

Leikkuri tulee joulukuussa, joten ihan eksaktia tietoa jakson kulusta en vielä osaa antaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kukkaruukku

Muista linjoista en osaa vastata, valitettavasti. Juu, eka luetaan koulussa tietty teoria ja sit harjoitellaan nukella. Ei oikeen viitti mennä "ronkkimaan" ekaa kertaa elävällä  :)

Leikkuri tulee joulukuussa, joten ihan eksaktia tietoa jakson kulusta en vielä osaa antaa.

oletko jo harjotellu nukkeen, miten on mennyt?  :)

ja kertokaa joku, jos tiedätte jkl:n käytännöistä...  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tohon ed. kysymyksiin, että onko sh, klö ja th:illa tokana vuonna, niin se riippuu siitä, missä järjestyksessä nämä opintokokonaisuudet milläkin porukalla menevät. Ainakin osalla nämä alkoivat jo ensimmäisen vuoden lopulla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: RoadAngel

No pari kertaa olen nukkeen harjoitellu ohjattuna. Toistoja pitääkin sit ottaa syksyn kuluessa lukemattomasti ennen harkkaa. Mut nukke ja ihminen on niin eri asiat.

Harjoitus ja aika tekee mestarin...  :)

Mut ihan silmät kii putkittamaan... niin ammattilaista musta ei varmaan koskaan tule  :) :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuopiossa mun opiskeluaikaan pääsi leikkurissa harjoittelemaan intuboimista jos anestesialääkäri antoi luvan. Opettajat eivät tietenkään mainostaneet mahdollisuutta intuboida harjoittelussa... Nykyistä käytäntöä en tiedä, kun ovat ilmeisesti tiukentaneet pelisääntöjä sekä KYS:n että koulun puolesta sitten meikäläisen opiskeluaikojen.

Iällä ei ole merkitystä- ellei satu olemaan banaani.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä pääsin lähärinä tokana vuonna harjoittelemaan putkitusta ja kanyylinlaittoa nukelle. Oli harjoittelupaikassa elvytyskoulutus (ja hieno krakasetä kouluttamassa). Nyt mä osaankin sen jo silmät kiinni ja takaperin ilman käsiä JA JALKOJA  ;D

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muista linjoista en osaa vastata, valitettavasti. Juu, eka luetaan koulussa tietty teoria ja sit harjoitellaan nukella. Ei oikeen viitti mennä "ronkkimaan" ekaa kertaa elävällä  ;D

Leikkuri tulee joulukuussa, joten ihan eksaktia tietoa jakson kulusta en vielä osaa antaa.

oletko jo harjotellu nukkeen, miten on mennyt?  :D

ja kertokaa joku, jos tiedätte jkl:n käytännöistä...  :)

Jkl:ssä intubointi kuuluu leikkurilabroihin, nukella tai siis intubointipäällä harjoitellaan. Harjoittelussa saa intuboida jos erikoislääkärille vihjaisee että niin haluaa tehdä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Agitated

Tuntuu olevan oppilaitoksissa melkoisia eroja, koulutusohjelmasta riippumatta, aika HURJALTA kuulostaa!  :D Itse otin aikoineen alan "konkareilta" selvää missä kannattaa opiskella...taisi olla aika kannattavaa kun lukee näitä tekstejä!

Kannattaa kysellä, missä mennään ja miten päin!  :)

Tuntuu noi temput monia kiinnostavan...mitenkäs käytännössä?!?  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuntuu olevan tärkeä homma tämä intubointi.

Kyllä meille koulussa opetettiin, että intubointi on tärkein taito jonka hoitaja voi oppia. Siksi sitä täytyy harjoitella lähes päivittäin. Tavoitteena on se, että jokainen hoitaja intuboi tajuttoman ja elottoman potilaan silmät kiinni. Muuten tulee sanomista. Tässä on lisäksi vielä muutama hyvin tärkeä taito:

Myöskin trobolyysin suorittaminen on hyvin tärkeää, lähes intuboinnin vertainen asia. Rapilysinin käytön hallitseminen on todellisen HOITOtason ammattilaisen osaamisen kulmakiviä, onhan siinä paketissa KAKSI ruiskua ja kuiva-ainepulloa. Sen käyttäminen ei AMK-hoitajalta onnistu.

Myös 14-kytkentäisen EKG:n nopea ottaminen ja täydellinen tulkinta tulee hallita. Raudanlujan ammattilaisen tulee päästä 98%:sti oikeaan tulkintaan alle 8 sekunnissa. Myös asiaankuuluvan AMMATTISANASTON käyttö tulee hallita. Tulkinnan oikeellisuutta lisääviä termejä on mm: inferoposterolateraalinen, anteroseptaalinen, strictly-posterior, WPW, TdP, Wenckebach ja Mobitz, LBBB, LAHB. Myös RCA:n dominanssia kannattaa ääneen epäillä.

Defibrillointi tulee suorittaa silmät kiinni ja ilman käsiä. Monofaasista laitetta tulee paheksua, bifaasinen on päivän sana. Omaa erinomaisuuttaan on hyvä pönkittää muistuttamallla Venäläisistä trifaasisista defibrillaattoreista. Puoliautomaattiset defibrillaattorit eivät kuulu HOITOTASOlle. Ulkoisen tahdistimen elektrodit muistetaan aina kytkeä antero-posteriorisesti, perustason sällit tekee siinä virheen.

Lääkearsenaali on myös mittava. Jokaisen pro:n tulee hallita suvereenisti seuraavat lääkkeet: morfiini, oksikoni, adrenaliini, lidokaiini, amiodaroni, atropiini, diatsepaami, loratsepaami, reteplaasi, tenekteplaasi, streptokinaasi, enoksapariini, isosorbidinitraatti, asetyylisalisyylihappo, parasetamoli, midatsolaami, flumatseniili, naloksoni, alfentaniili, propofoli, dopamiini, dobutamiini, noradrenaliini...

Nestehoito tulee myös osata aloittaa i.v. ja i.o.:sti. V.jugularis tulee luonnollisesti osata kanyloida. Nesteistä aina kulkee mukana keittosuola, ringeri, (hyper)haes, mannitoli, albumiini, g5 ja g10 ja tietenkin hyper- ja hypotoniset liuokset. O- punasolutiivisteet on myös tuiki tarpeellisia HOITOTASOn tilanteissa.

Eiköhän tässä nyt tärkeimmät, lisätkää ihmeessä jos jotain unohdin. Mä olen vasta aloittelija, en mä voi kaikkea tietää. ;D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

;D Hyvä VF, sähän olet opiskellut, eihän ollut suoraan kirjasta!?  :D

Ei ollut yhtään kirjasta kopioitu. Mä olen niin paljon kuunneelut HOITOTASOn juttuja, että mä osaan jo ulkoa mitkä siinä hommassa on tärkeitä. :)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...