Jump to content
MAINOS

olipas elvytys


marja

Recommended Posts

Suosittelen osaston henkilökunnalle sekä hoitajille että lääkäreille Suomen elvytysneuvoston protokollan mukaista PPE+D elvytyskoulutusta, kesto 4 tuntia. Elvytys on yksinkertainen asia teknisesti, defillä ja maski/ palkeella pärjää jo pitkälle osaston omilla voimilla. Lääkkeillä ja suoniyhteydellä ei ole kiire. Potilaan hapetus toki on helpompaa intuboinnin jälkeen mutta se ei saa viivästyttää PPE+D:a.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 130
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Lääkkeillä ja suoniyhteydellä ei ole kiire

Juuri näin. Tämän kun tajuaisivat lopultakin kaikki. Koskee yhtä lailla sairaalan ulkopuolella tapahtuvia elvytyksiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ainakin kuuluu työaikana pakollisena sekä elvytysvastaavien että lääkärin pitämä elvytyskoulutus vähintään kerran vuodessa. Tosin sitä koulutusta saatiin vaatia useempi vuosi kun siihen asti kaikkien vakiovastaus oli et "kyllähän te osaatte, ootte elvytysryhmää ettekä turhaa"  :- Kuitenkin useemin kun kerran sain huomata kuinka kokeneempi hoitaja meni paniikkiin ja sormi suuhun osastolle kutsutussa elvytyksessa lähes siihen saakka kun lääkäri tuli tilanteeseen ja se elvytys saatto olla lääkärillekin ensimmäinen "oikee" elvytys, joten elvytykseen "opettaminen" ja johtaminen jäi huomaamatta mun vastuulle tilanteissa....  angry.png Sittemmin se on hieman parantunu, joskin vieläki mun ollessa töissä ne huutaa muulle että elvytys osastolla se ja se, lääkärille just soitetaan.....

Ja meillä on ns. elvytyspuhelin erikseen eikä siihen tuu muita puheluita missään tilanteessa, ainoostaan elvytyshälytykset, jonka jälkeen sillä puhelimella soitetaan lääkärille.....  angel.png

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Mun täytyy kans ihan ihmetellä, että miksi ette alottanu elvytystä ja olitte paikan päällä? Ihmisen aivotoiminta ja sen hapensaanti on muutameista minuuteista kiinni. Kyllä jokainen sairaanhoitaja osaa intuboida ja iskeä defillä jos rytmi sen sallii, sitten painellaan ja lääkkeet varmasti lähellä ja I.V luvat kaikilla.... Itse olen Lähihoitaja ja toimin päivystyspolilla terkkarissa missä työskentelee iltaisin ja viikonloppuisin yksi hoitaja + lääkäri. Jos elvytystilanne niin ei auta odotella ambulanssia tai mitään muutakaan, on pärjättävä ja aloittaa elvytys... Kyllä sairaalassa onkin helppoa kun saa soittaa elvytysryhmän paikalle. Se elvytysryhmäläinen joka paikalle tuli ja kyseli että mitä ootte tehnyt niin se teki ihan oikein, täytyyhän sen tietää että ootteko iskenyt, paljoko ootte pumpannu lääkkeitä, ne on tärkeitä tietoja.

"Älä unelmoi elämääsi vaan elä unelmaasi"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä jokainen sairaanhoitaja osaa intuboida ja iskeä defillä jos rytmi sen sallii, sitten painellaan ja lääkkeet varmasti lähellä ja I.V luvat kaikilla....

Njaah... Läheskään kaikilla sairaanhoitajilla EI ole iv-lupia, esim juuri taloon tulleet uudet työntekijät. Toisekseen manuaalideffalla iskeminen on aika iso kynnys monelle, jopa lääkärille, jos akuuttipuolen kokemus puuttuu. Ja mitä tulee sairaanhoitajien intubointiin, epäilenpä että kovinkaan moni sairaanhoitaja ei ole edes opiskeluaikana intuboinut oikeaa ihmistä. On vähän eri asia työntää nukelle putki kurkkuun, kun se menee henkitorveen 95% varmuudella. Oletko itse koskaan katsonut laryngoskoopilla ihmisen nieluun? Ainiin, mutta olitkin lähihoitaja, eihän silloin tarvitse intubointia osata...  :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä jokainen sairaanhoitaja osaa intuboida ja iskeä defillä jos rytmi sen sallii, sitten painellaan ja lääkkeet varmasti lähellä ja I.V luvat kaikilla....

Mihin se "pilke silmäkulmassa" -hymiö jäi? :o

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä syön sanani takas kun ihmettelin että miksi ette elvyttäny mut luin vasta myöhemmin että olitte yrittäneet parhaanne mut lääkärit sekas :-

Jonelle täytyy vastata että vaikka oon sun mielestä "vain Lähihoitaja" niin kyllä mä oon joutunut intuboimaan ja laittaa tippaa sun muuta, ei sitä muuten saa lanssis tehdä keikkaa. Meillä on niin mahtava työpaikkakoulutussysteemi että täälä ei vahdata sun nimikkeeseen vaan katsotaan persoonaa että kenellä on potentiaalia tehdä mitäkin, moni Sh jää toiseksi tietyissä asioissa Pitää aina muistaa että nimike ei tee susta hyvää hoitajaa vaan sun osaamises ja asenne sekä halu/kyky oppia uutta :)

"Älä unelmoi elämääsi vaan elä unelmaasi"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jonelle täytyy vastata että vaikka oon sun mielestä "vain Lähihoitaja" niin kyllä mä oon joutunut intuboimaan ja laittaa tippaa sun muuta, ei sitä muuten saa lanssis tehdä keikkaa. Meillä on niin mahtava työpaikkakoulutussysteemi että täälä ei vahdata sun nimikkeeseen vaan katsotaan persoonaa että kenellä on potentiaalia tehdä mitäkin, moni Sh jää toiseksi tietyissä asioissa Pitää aina muistaa että nimike ei tee susta hyvää hoitajaa vaan sun osaamises ja asenne sekä halu/kyky oppia uutta :)

Onneksi mun työpaikassa on anestesialääkäreitä jotka tulee intuboimaan. Ja se on hyvä, muuten mä joutuisin tekemään niidenkin työt tällä mun sairaanhoitajan palkalla. :)

Mutta mutta. Kyse ei ole hierarkiasta tai mistään sellaisesta vaan siitä, että lääkäri pystyy vastaamaan teoistaan ihan eri tavalla kun hoitaja. Jos hoitaja intuboi esofagukseen, niin siinä voi hoitajaparka olla aika heikoilla jos omaiset nostavat älämölön. Kyse ei ole osaamisesta, vaan vastuusta ja sen kantamisesta. Potilaan etuhan on se, että intubaation suorittaa kokenein henkilö ja yleensä se on anestesialääkäri. Apinatkin kyllä intubaation oppii, temppunahan se ei ole kovinkaan kummoinen.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jonelle täytyy vastata että vaikka oon sun mielestä "vain Lähihoitaja"

Ainiin, mutta olitkin lähihoitaja, eihän silloin tarvitse intubointia osata...

Sanonko jossain, että "vain Lähihoitaja" isolla alkukirjaimella? Alkuperäisestä kirjoituksestasi ei voinut mitenkään päätellä että teet lanssissa keikkaa.

niin kyllä mä oon joutunut intuboimaan ja laittaa tippaa sun muuta, ei sitä muuten saa lanssis tehdä keikkaa. Meillä on niin mahtava työpaikkakoulutussysteemi että täälä ei vahdata sun nimikkeeseen vaan katsotaan persoonaa että kenellä on potentiaalia tehdä mitäkin, moni Sh jää toiseksi tietyissä asioissa Pitää aina muistaa että nimike ei tee susta hyvää hoitajaa vaan sun osaamises ja asenne sekä halu/kyky oppia uutta :)

Se on hyvä, että jostain löytyy työpaikka, jossa KAIKKI sairaanhoitajat ja Lähihoitajat on opetettu intuboimaan, iskemään ja annostelemaan lääkkeet, varmasti potilaiden selviytymisprosentti on parempi kuin niissä paikoissa joissa odotellaan elvytysryhmää  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulipas työyhteisössä juttua aloitusviestistä ja mietittiin, et oliko tää oikea foorumi käydä läpi kyseistä tilannetta. Ei tarvii kummoisia hoksottimia, että tunnistaa kyseessä olevan sairaalan. Aateltiin, et miltähän omaisista mahtaa tuntua, jos (mikä kuitenkin lienee häviävän pieni, mutta kuitenkin huomioonotettava mahdollisuus) sattuvat lukemaan, kuinka lähes kaikki meni pieleen... Koitetaan pitää mielessä, että tätä foorumia pääsee lukemaan rekistöröitymättäkin.

Erehtyminen on inhimillistä,

mutta asioiden perinpohjaiseen sotkemiseen tarvitaan tietokone.

- Paul Ehrlich –

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulipas työyhteisössä juttua aloitusviestistä ja mietittiin, et oliko tää oikea foorumi käydä läpi kyseistä tilannetta. Ei tarvii kummoisia hoksottimia, että tunnistaa kyseessä olevan sairaalan. Aateltiin, et miltähän omaisista mahtaa tuntua, jos (mikä kuitenkin lienee häviävän pieni, mutta kuitenkin huomioonotettava mahdollisuus) sattuvat lukemaan, kuinka lähes kaikki meni pieleen... Koitetaan pitää mielessä, että tätä foorumia pääsee lukemaan rekistöröitymättäkin.

Jep, tietosuojaa ei saa rikkoa täälläkään. Tuosta viestistä on mahdoton henkilöidä ketään, tai edes paikkaa (sairaaloita on toki enemmän kuin yksi). Siitä ei taatusti k.o potilaan omaiset eikä muut häntä tunnista. Joten siinä suhteessa se on mielestäni ihan ok. Se että elvytys on mennyt pieleen, ei ole mikään syy piilottaa asiaa. Niin tapahtuu suomenmaassa joka päivä, eikä hyssyttely paranna sitäkään asiaa. Vai pitääkö meidän antaa julkisuuteen virheellinen kuva että kaikki toimii kuin oppikirjassa ja kukaan ei tee virheitä siksi ettei ihmiset pahoita mieltään? Elvytykset ei mene aina kuten E.R:ssä ja virheitä sattuu, niin se vaan on. :P

Kyllä tapausselostuksia saa mun mielestä käydä läpi, kunhan ei rikota tietosuojaa. Siinä oppii itse kukin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ernesti

No niin... täällä taas lähäreitä mollataan ja sairaanhoitajia ylistetään... Aivan naurettavaa!

Itse olen lähihoitaja ja hoitotason sairaankuljettaja.. Osaan intuboida niin elottoman kuin tajuttomankin ja manuaalideffan käyttö onnistuu vaikka silmät kiinni!

Sen verran monesti tehny noita kaikkia... Ja aivan itsenäisesti ilman lääkärin valvovaa silmää...!

Lääkkeiden annostakin sen verran, että sedaatiot, trombolyysit, nitro- ja dopamiini-infuusiotkin klaaraan aivan itsenäisesti, vaikka niitä ei meille lähärikoulussa opetettukaan...

Kyllä lähihoitajatkin osaavat tehdä aivan samat asiat kuin kaikki muutkin. Se on vaan itsestä kiinni mitä haluaa tehdä. Jos näytät osaavasi, niin saat tehdä aivan kaikkea!!!

Nokkavat AMK (auta-minua-käytännössä) sairaanhoitajat hävetköön ja menkööt takaisin koulun penkille opettelemaan käytäntöä...

Eikö olisi jo aika lopettaa ainainen lähäri-sh vertailu, sillä ei sh:t ole sen parempi ammattiryhmä kuin mikään muukaan... Jos joku muuta väittää, niin hän on erittäin kypsymätön ja ilmeisen ammattitaidoton henkilö...

...Työ tekijänsä opettaa... :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin... täällä taas lähäreitä mollataan ja sairaanhoitajia ylistetään... Aivan naurettavaa!

Itse olen lähihoitaja ja hoitotason sairaankuljettaja.. Osaan intuboida niin elottoman kuin tajuttomankin ja manuaalideffan käyttö onnistuu vaikka silmät kiinni!

Sen verran monesti tehny noita kaikkia... Ja aivan itsenäisesti ilman lääkärin valvovaa silmää...!

Lääkkeiden annostakin sen verran, että sedaatiot, trombolyysit, nitro- ja dopamiini-infuusiotkin klaaraan aivan itsenäisesti, vaikka niitä ei meille lähärikoulussa opetettukaan...

Kyllä lähihoitajatkin osaavat tehdä aivan samat asiat kuin kaikki muutkin. Se on vaan itsestä kiinni mitä haluaa tehdä. Jos näytät osaavasi, niin saat tehdä aivan kaikkea!!!

Nokkavat AMK (auta-minua-käytännössä) sairaanhoitajat hävetköön ja menkööt takaisin koulun penkille opettelemaan käytäntöä...

Eikö olisi jo aika lopettaa ainainen lähäri-sh vertailu, sillä ei sh:t ole sen parempi ammattiryhmä kuin mikään muukaan... Jos joku muuta väittää, niin hän on erittäin kypsymätön ja ilmeisen ammattitaidoton henkilö...

No onneksi sinun tekstistäsi näkyy että olet kypsä ja varttuneen oloinen mies. Täytyy tunnustaa, olet taitava kaveri. Mä en osais käyttää deffaa silmät kiinni. Sitä meille ei lähihoitajakoulussa opetettu.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...olen lähihoitaja ja hoitotason sairaankuljettaja.. Osaan intuboida niin elottoman kuin tajuttomankin ja manuaalideffan käyttö onnistuu vaikka silmät kiinni!

...monesti tehny noita kaikkia... aivan itsenäisesti ilman lääkärin valvovaa silmää...!

...sedaatiot, trombolyysit, nitro- ja dopamiini-infuusiotkin klaaraan aivan itsenäisesti, vaikka niitä ei meille lähärikoulussa opetettukaan...Työ tekijänsä opettaa... :P

Just!

Aaargh! Eikö mikään riitä?

Tehkää nyt se vitun ensihoitolaki!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin... täällä taas lähäreitä mollataan ja sairaanhoitajia ylistetään... Aivan naurettavaa!

Itse olen lähihoitaja ja hoitotason sairaankuljettaja.. Osaan intuboida niin elottoman kuin tajuttomankin ja manuaalideffan käyttö onnistuu vaikka silmät kiinni!

Sen verran monesti tehny noita kaikkia... Ja aivan itsenäisesti ilman lääkärin valvovaa silmää...!

Lääkkeiden annostakin sen verran, että sedaatiot, trombolyysit, nitro- ja dopamiini-infuusiotkin klaaraan aivan itsenäisesti, vaikka niitä ei meille lähärikoulussa opetettukaan...

Kyllä lähihoitajatkin osaavat tehdä aivan samat asiat kuin kaikki muutkin. Se on vaan itsestä kiinni mitä haluaa tehdä. Jos näytät osaavasi, niin saat tehdä aivan kaikkea!!!

Nokkavat AMK (auta-minua-käytännössä) sairaanhoitajat hävetköön ja menkööt takaisin koulun penkille opettelemaan käytäntöä...

Eikö olisi jo aika lopettaa ainainen lähäri-sh vertailu, sillä ei sh:t ole sen parempi ammattiryhmä kuin mikään muukaan... Jos joku muuta väittää, niin hän on erittäin kypsymätön ja ilmeisen ammattitaidoton henkilö...

...Työ tekijänsä opettaa... :)

hehheh ei voi kun miehelle nauraa... Harvoin opiskelijalla vara nauraa "kokeneelle" ja erittäin "osaavalle" lähärille mut nyt ei voi mitään  ;D  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin... täällä taas lähäreitä mollataan ja sairaanhoitajia ylistetään... Aivan naurettavaa!

Kyllä lähihoitajatkin osaavat tehdä aivan samat asiat kuin kaikki muutkin. Se on vaan itsestä kiinni mitä haluaa tehdä. Jos näytät osaavasi, niin saat tehdä aivan kaikkea!!!

Nokkavat AMK (auta-minua-käytännössä) sairaanhoitajat hävetköön ja menkööt takaisin koulun penkille opettelemaan käytäntöä...

jep jep, no olen eri mieltä. Olen lh koulutukseltani ja en osaa tehdä kaikkea mitä sh:na osaa/saa tehdä. Tiedän että uutta tulee tässä kun nyt opiskelen sh:ksi.

Kiva kiva, minust tulee varmaan totaali bich ja nokkava kun sh:ksi valmistun  ;D nyt kun olen kuulemma aivan liian kiltti. Jäädään odottelemaan  ;D

"mutsis teki valituksen, kun sut sai"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osaan intuboida niin elottoman kuin tajuttomankin ja manuaalideffan käyttö onnistuu vaikka silmät kiinni!

Sen verran monesti tehny noita kaikkia... Ja aivan itsenäisesti ilman lääkärin valvovaa silmää...!

Tuli taas yksi aihe lisää iltarukoukseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin... täällä taas lähäreitä mollataan ja sairaanhoitajia ylistetään... Aivan naurettavaa!

Itse olen lähihoitaja ja hoitotason sairaankuljettaja.. Osaan intuboida niin elottoman kuin tajuttomankin ja manuaalideffan käyttö onnistuu vaikka silmät kiinni!

Sen verran monesti tehny noita kaikkia... Ja aivan itsenäisesti ilman lääkärin valvovaa silmää...!

Lääkkeiden annostakin sen verran, että sedaatiot, trombolyysit, nitro- ja dopamiini-infuusiotkin klaaraan aivan itsenäisesti, vaikka niitä ei meille lähärikoulussa opetettukaan...

Kyllä lähihoitajatkin osaavat tehdä aivan samat asiat kuin kaikki muutkin. Se on vaan itsestä kiinni mitä haluaa tehdä. Jos näytät osaavasi, niin saat tehdä aivan kaikkea!!!

Nokkavat AMK (auta-minua-käytännössä) sairaanhoitajat hävetköön ja menkööt takaisin koulun penkille opettelemaan käytäntöä...

Eikö olisi jo aika lopettaa ainainen lähäri-sh vertailu, sillä ei sh:t ole sen parempi ammattiryhmä kuin mikään muukaan... Jos joku muuta väittää, niin hän on erittäin kypsymätön ja ilmeisen ammattitaidoton henkilö...

...Työ tekijänsä opettaa... ;D

Niin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin... täällä taas lähäreitä mollataan ja sairaanhoitajia ylistetään... Aivan naurettavaa!

Joo, niin on.

Itse olen lähihoitaja ja hoitotason sairaankuljettaja.. Osaan intuboida niin elottoman kuin tajuttomankin ja manuaalideffan käyttö onnistuu vaikka silmät kiinni!

Sen verran monesti tehny noita kaikkia... Ja aivan itsenäisesti ilman lääkärin valvovaa silmää...!

Lääkkeiden annostakin sen verran, että sedaatiot, trombolyysit, nitro- ja dopamiini-infuusiotkin klaaraan aivan itsenäisesti, vaikka niitä ei meille lähärikoulussa opetettukaan...

Se on hyvä, että joku on multitalentti, koulutuksestaan riippumatta.

Kyllä lähihoitajatkin osaavat tehdä aivan samat asiat kuin kaikki muutkin. Se on vaan itsestä kiinni mitä haluaa tehdä. Jos näytät osaavasi, niin saat tehdä aivan kaikkea!!!

Kyllä kyllä...

Nokkavat AMK (auta-minua-käytännössä) sairaanhoitajat hävetköön ja menkööt takaisin koulun penkille opettelemaan käytäntöä...

Sitäkö se AMK mun todistuksessa tarkoittaakin? Pitäisiköhän mun mennä uudestaan sinne lähihoitajakouluun opiskelemaan käytännön asioita?

Eikö olisi jo aika lopettaa ainainen lähäri-sh vertailu, sillä ei sh:t ole sen parempi ammattiryhmä kuin mikään muukaan... Jos joku muuta väittää, niin hän on erittäin kypsymätön ja ilmeisen ammattitaidoton henkilö...

Tää taitaa olla ainoa järkevä asia sun kirjoituksessa.

...Työ tekijänsä opettaa... ;D

Joo, ei kouluja kannata käydä. Ei siellä opi mitään, ei ainakaa AMK-koulussa.

;D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

.

...Työ tekijänsä opettaa... ;D

Joo, ei kouluja kannata köydä. Ei siellä opi mitään, ei ainakaa AMK-koulussa.

Hieman hankaloittaa vaan mennä tuonne  töihin jos ei oo mitään kouluu edes käynnissä minkä siivellä työpaikkaan sais jalkaa oven väliin  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kukkaruukku

kuuluuko sairaanhoitajankin koulutukseen intubointi? olen saanut sellaisen käsityksen, että se kuuluu ensihoitajien AMK koulutukseen ainoastaan, niin ja tietysti lääkäreille...  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Agitated

kuuluuko sairaanhoitajankin koulutukseen intubointi? olen saanut sellaisen käsityksen, että se kuuluu ensihoitajien AMK koulutukseen ainoastaan, niin ja tietysti lääkäreille...  :)

Meille se kuului myöskin...käytiin "leikkurissa" harjoittelemassa... :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikki forumin lukijat ovat näyttävästi huippu-elvyttäjiä. Lukekaa Väitöskirja Jari  Säämäsen  elvytyksestä, ja menkää jokainen itseenne ja miettikää!

T:KOOMA(helppoa mutta loppupeleissä käsittämätöntä?).............

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...