Jump to content
MAINOS

olipas elvytys


marja

Recommended Posts

Taas pääsee huokaisemaan et oi mitä ammattitaitoa ;D

osastolla sattui elvytys...yritimme soittaa teholta elvytysryhmää kahdestakin eri numerosta (varattua) ja kun ryhmä saatiin paikalle, niin sieltä tulee vain yksisairaanhoitaja (ikänsäpuolesta kokenut) ja kaivaa ensimmäisenä elvytyskaavakkeen esille ja alkaa kyselemään, että milloin on aloitettu ja mitä annettu..sen sijaan että olisi ottanut johtovastuun täysin sekavassa tilanteessa! Kyl meikällä kiehahti..ja siinä vaiheessa ku paikalle pyörähti (osaston lääkärin lisäksi) kolme muuta lääkäriä..ja yks alkoi sauhuamaan miksi anestesia lääkäri ei ole paikalla (olisi kuulunut tehonhoitajan hommata)..no yritetään sit saaha lekuria kiinni..kaikki puhelimet varattuina (hox. oli oikea numero)..yks pikku lääkäri intuboi..siinä vaiheessa oli jo varmaan kulunut 10min ja paikalla reilu 10 (6lääkäriä) henkilöä..meinasin jo huutaa et kaikki ylimääräset PIHALLE..mut..kaiken huipuksi potilaan omaiset seisoivat oventakana..ja jälleen todettakoon että jos joku voi mennä pieleen ni se menee pieleen..tehon kärryn imu ei toiminu (lähe siinä kiireessä juoksemaan imu) jne..ja se siinä taas nähtiin ku kukaan ei ollu pomona..muut seiso tumput suorana vierellä ja yks yritti olla siellä ja täällä(ei auttanut vaik komensin muita toimimaan)! Ja olen osaston nuorimpia sairaanhoitajia! :itkee:

että turvallisuus hyvissä käsissä :rolleyes:

Mikä ei tapa, se vahvistaa..!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 130
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Miksi ette itse alkanut elvyttäähuh.gif  Ja ihmettelyn paikka miksi on menty siihen että "elvytys ryhmä" soitetaan paikalle. Minusta olisi järkevää kouluttaa joka toimipisteen henkilökunta käyttämään hoitovälineitä ja henkilökunta myös omaisi tietoa ja taitoja sekä asiantuntemusta jotta em. kaltaiselta "katasrofilta"vältyttäisiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

sieltä tulee vain yksisairaanhoitaja (ikänsäpuolesta kokenut) ja kaivaa ensimmäisenä elvytyskaavakkeen esille ja alkaa kyselemään, että milloin on aloitettu ja mitä annettu

Ja te vastasitte että 'ei olla aloitettu kun ollaan soiteltu'?

Miksi ette itse alkanut elvyttäähuh.gif

Ihan sama tuli mieleen.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös osastoilla pitäisi aloittaa ppe eikä vaan odottaa niitä elvytysryhmäläisiä? Kummaa touhua...

ppe+d, vähintään. Ja tottakai se ensimmäisenä paikalle tuleva elvytysryhmäläinen kysyy ensimmäisenä mitä on tehty... Telepatia ei vielä kuulu opintoihin?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tutulta kuulostaa, samanlaiseen elvytykseen olen törmännyt joskus opiskeluaikana. Syynä tähän varmasti osittain paikka jossa tälläistä tapahtuu harvoin (vaikka koulutusta olikin säännöllisesti), paljon sijaisia vuorossa, ym.

Itse olen kertaalleen ollut mukana elvyttämässä, meiltä oli paikalla 3 henkilöä joten kaikille riitti töitä, mutta ei se koulutuksesta huolimatta niin sujuvaa ollut välttämättä. Parhaamme kyllä teimme sillä välineistöllä, joka oli käytettävissä.

Jälkikäteen tilanteen läpikäyminen hyödytti ainakin minua miettimään omaa osuuttani tilanteessa ja kuinka toimisin toisin ensi kerralla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä elvytykseen tulee, täytyykin muistaa muuntaa opinnäytetyöni html-muotoon ja lähettää se Oskulle, että saa sen akpo.net:in puolelle - käsittelee nimittäin juurikin elvytystä.

Kuten kyseisessä työssä mainitsen, elvytys on aina sählinki, oli hommassa kuinka kokenut ihminen tahansa. Itse elvyttäessäni olen todennut, ettei homma mene koskaan "kirjan mukaan" vaan aina tulee niitä pieniä juttuja, jotka karsiutuisivat jatkuvalla harjoituksella.

Elvytys on jotakin, mihin suurin osa meistä tuskin törmää viikoittainkaan ja kun niin tapahtuu, useimmilla ihmisillä iskeen jonkinasteinen paniikki. Sitä rupeaa säheltämään sellaisissakin jutuissa, jotka normaalisti olisivat aivan yksinkertaisia ja jotka osaa yleensä tehdä vaikka silmät kiinni ja toinen käsi selän taakse sidottuna. Miksi? Koska ihminen ei ole kone. Ihminen ei ole automaatti, joka vain toteaa, että nyt on käsissä toinen ihminen, jonka henki on vaarassa. Toki tähän voi pyrkiä, mutta liiallinen keskittyminen yhteen asiaan elvytyksen sattuessa kohdalle johtaa varsin huonoihin tuloksiin - ainakin yleensä. Kyseessä on tilanne, joka pitää kyetä hoitamaan kokonaisuutena, oli paikalla sitten yksin tai kokonaisen pelastuskomppanian kanssa.

Olen itse ollut viimeisen puolen vuoden sisään elvyttämässä muutaman kerran - tosin sairaalaolosuhteissa, leikkausosastolla, jossa päteviä anestesialääkäreitä ja kokeneita hoitajia riittää. Olen myös joidenkin näistä samaisista hoitajista menevän lukkoon nuken nähdessään ja ihmettelevän, miten deffaa oikein käytetään.

Mitä tulee tuohon elvytykseen, kuulostaa siltä että paikalla on ollut aivan liian paljon väkeä. Vähempikin olisi varmaan riittänyt. Aloittaako elvytys ennen elvytysryhmän saapumista - totta kai se aloitetaan. Eivät ne yksi tai kaksi hoitajaa ja anestesialääkäri voi elvyttää potilasta etänä.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä elvytykseen tulee, täytyykin muistaa muuntaa opinnäytetyöni html-muotoon ja lähettää se Oskulle, että saa sen akpo.net:in puolelle - käsittelee nimittäin juurikin elvytystä.

http://www.halko.net/akpo-net/

Akpo.net:in päivitys on lopetettu.
  ;D

Täytyypä siis pistää omille sivuille ja linkittää tänne. ::)

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Katsoittekos Salattuja Eläimiä alkuviikosta?  ;D On ihme, että "Kentsu" on vielä hengissä, homma meni ihan miten sattuu! Vahingossa ohi mennen näin tuon "elvytyksen" enkä voinu ku nauraa kippurassa! On se hyvä, ettei Salaiset Eläimet oikeesti peilaa tosielämää pätkääkään!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitsukka-05

No kyllä oli huvittavaa tuo hoitotilanne salkkareissa!!Mikäköhän on käsitys sarjan tekijöillä siitä miten tilanne tulisi hoitaa todellisuudessa?!? ???Onneksi ei ollut dokumentti kyseessä!!! ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No kyllä oli huvittavaa tuo hoitotilanne salkkareissa!!Mikäköhän on käsitys sarjan tekijöillä siitä miten tilanne tulisi hoitaa todellisuudessa?!? ???Onneksi ei ollut dokumentti kyseessä!!! ;D

Tarvitseeko tekijöiden edes tietää kuinka joku elvytys hoidetaan? Toki tuo näytti alan ihmisen silmissä naurettavalta, mutta suurin osa suomalaisista ei edes kiinnitä huomioita tilanteeseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinpä... itse kiinnitin kyllä huomiota kyseiseen elvytykseen ja hiljaa mielessani mietin et voi räkä että menee hienosti !?!, mut maallikko kaverini katteli tyytyväisenä kun kentsu palaili elävien kirjoihin eikä asiaa sen enempää kommentoinut.  :-[

Murphyn laki ruokailusta ensihoitajille: Kaikki hälytykset odottavat kunnes saat ruokalautasen eteesi!

Johtopäätös: onnettomuuksia sattuisi vähemmän jos ensihoitajat eivät koskaan söisi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi ette itse alkanut elvyttäähuh.gif

toki aloimme elvyttää!!!! ja elvytimme tosissaan..sattuu vain olemaan et jos talossa on elvytysryhmä niin toki se on syytä soittaa paikalle.. heillä on suorat yhteydet esim. anestesialääkäriin..kerettiin 3 kertaa iskeäkkin ennen kuin ns"elvytysryhmä" tuli paikalle!!! HOX! heillä on viimeisimmät välineet, lääkkeet ja kokemusta!

Se lääkäreitten toiminta siinä eniten ärsytti! Kaikkien piti olla viisastelemassa yhtäaikaa! Olen ollut useissa onnistuneissa elvytyksissä mukana jossa on vain muutama henkilö ja hommatoimii..jo sik on hyvä että paikalla on elvytysryhmä että he eivät mene paniikkiin ja osaavat pitää hommat muutenkin hanskassa! Kyseinen ihminen lähti yleiseen touhotukseen mukaan, sen sijaan että olisi ensin komentanut ylimääräiset pihalle ja rauhallisesti kysellyt mikä on tilanne!

Kyseinen henkilö menetettiin..ja toiminnasta jäi paha mieli, sen sijaan ku onnistunut elvytys (vaikka potilas menetetäänkin) jättää hyvän mielen!

Mikä ei tapa, se vahvistaa..!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja tottakai se ensimmäisenä paikalle tuleva elvytysryhmäläinen kysyy ensimmäisenä mitä on tehty... Telepatia ei vielä kuulu opintoihin?

Tottakai on kysyttävä et mitä milloin ja miksi, mutta mutta ei kaiva kynää ja paperia esille ja alkaa kirjoittamaan seinää vasten...sen sijaan et antaisi jollekki muulle kirjaamisen ja ite keskittyis toimintaan varsinkin kun tilanne on yhtä kaaottinen kuin kyseinen tilanne oli (aivan liikaa väkeä)!! tai tää on ainakin mun mielipide..

Mikä ei tapa, se vahvistaa..!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän No Hope sairaalassa oli elvytys osastolla. Ambulanssin pojat olivat vapaina polilla ja menivät avuksi kun "elvytysryhmä" lähti osastolle. Osaston väki oli täysin pihalla mitä tehdä ja missä mennään. Ihmettelivät vielä kun potilasta alettiin elvyttämään huoneessa eikä viety polille tai valvontaan. Meidän pojat hieman neuvoivat miten nykypäivänä elvytetään ja auttoivat ihan konkreettisesti. Kaikki meni kuitenkin niin hyvin että lähti käyntiin ja selvisi.

Nyt sitten parin viikon päästä tuli ylläri kun anestesialääkäri joka vastaa sairaan elvytyksistä tulikin kommentoimaan " Ai, te iskette sitten ASYnkin varmuuden vuoksi?" Valvontaosaston sairaanhoitaja joka kirjasi on kirjannut että meidän pojjaat ovat iskenett kaksi kertaa asyyn. Se kylläkin oli värinä mihin oli isketty. Virallisiin papereihin on kirjattu vaan että isketty ASYn, kukaan meidän pojista ei asiaa tarkistanut kun eivät itse kirjanneet. SH:lle ei vittuilla että hän ei tunnista ASYn ja VFn eroa, vaan meidän pojille kun ovat muka mokanneet.

Mitä opimme tästä : Älä perkele vaan mene auttamaan ketään! Se iskee myöhemmin omille koiville! Antaa potilaan kärsi ettet vaan itse kärsi!

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: yökyöpeli

Henkilökohtaisesti itseäni kummastuttaa miten on mahdollista, että sairaalassa toimiva ammattihenkilöstö ei tunnista elvytettäviä rytmejä. Olin tänään vetämässä elvytyskoulutusta työpaikallani ja siinä vaiheessa, kun ilmeni että asystolen tunnistuskin oli hakusessa, valtasi epätoivo mieleni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

olisiko syytä panostaa koulutukseen?? rytmien tunnistaminen ei ole mikään niin yksinkerainen juttu,varsinkaan tositilanteessa..tietty perus ja henkeäuhkaavat rytmit on tiedettävä..tietty oppimiseen vaikuttaa motivaatio! Itteä ainakin kiinnostaisi opiskella lisää EKG:n tulkinnasta jne, mut milloin itseopiskeluun on aikaa? Töissä ei koskaan jne.

Mikä ei tapa, se vahvistaa..!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: tirlittan

reenaus oli liian helppo. meikäkäiselläkin , joka ei ole vuosiin osallistunut akuuttiin toimintaan, tuli 100% oikein ja hetkessä tuosta vaan, ikivanhojen tietojen perusteella. Hyviä testejä löytyy monilta englanninkielisiltä sivuilta -googlettamalla niitä löytää. Teen joskus huvikseni.

Kai EKG:ssa on se ihana piirre, että kun on joskus perusfysiikan kautta oppinut alan perusteet, ei tulkinnassa voi mennä koskaan pieleen. Tosin käsitykset hoidoista ym muuttuu ajan saatossa?

Mikä sitten on epäonnistunut elvytys? Joulukuussa 1975 olin elvyttämässä ikäistäni miestä, siis n. 20v, tuotiin kolarista lämpimänä...Sydän saatiin käyntiin, muusta ei tietoa- kuulemma eli vuosia/vuosikymmeniä vanhainkodin sairasosastolla. Asia on vaivannut vuosikymmenet.Oisko tumpulointi ollut parempaa...Elvytettäviä oli niillä sekunneilla useita, porukkaa muuten hyvin paitsi lääkäreitä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

reenaus oli liian helppo. meikäkäiselläkin , joka ei ole vuosiin osallistunut akuuttiin toimintaan, tuli 100% oikein ja hetkessä tuosta vaan, ikivanhojen tietojen perusteella.

Se onkin tarkoitettu hoitajille/opiskelijoille, perusasioiden opetteluun ja asioiden kertaamiseen. Toisekseen siitä on tutkittua tietoakin että kaikki hoitajat ei tunnista edes kammiovärinää. Hauskaa että lääkäri tuulettaa ekg:n tulkintataidoillaan hoitajien foorumilla.  ^-^
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: yökyöpeli

olisiko syytä panostaa koulutukseen??

Nimenomaan. Tosiasiahan on, että tiedot unohtuvat jos niitä ei säännöllisesti kertaa. Tämän vuoksi lähdimmekin kehittämään koulutusryhmämme kanssa koulusta eteenpäin. Kokeilu luontoisesti aloimme vetämään sairaalassamme, joka viikko elvytyskoulutusta. Edellytämme myös jokaiselta työntekijältä osallistumista vähintään kerran vuodessa koulutukseen. Nähtäväksi jää onko tästä sitten näkyvää hyötyä. Palaute on ainakin tähän saakka ollut varsin positiivinen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä koulutusta tulisi painottaa sydänpysähdystä edeltävien oireiden tunnistamiseen ja niiden hoitamiseen sekä lisäavun aikaiseen hälyttämiseen. Mielenkiintoista lukemista ainakin uusimmassa Finnanest-lehdessä : http://www.finnanest.fi/lehdet/2005/no_1/a_nurmi.pdf

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...