Jump to content
MAINOS

Opiskelijan vastuut


Maijumaaria

Recommended Posts

Hei,

Tässä pähkäilen mitä kaikkia lakeja, asetuksia, sääntöjä ja määräyksiä olen rikkonut. Vastatkaa viisaammat ja päästäkää minut pahasta, että teidän mikä minua odottaa. Tapaus menee siis näin. Asiakas oli saunassa ja hain opiskelijana juomalasin keittiöstä. Mitä virheitä tein? Tapaus toinen. Jaoin dosetista lääkkeet lääkelaseihin ja vakituinen henkilökuntaan kuuluva tarkisti ne että lääkkeet olivat oikein, oikeaan aikaan ja oikeille henkilöille. Nyt olen päätäni puhki miettinyt että valtuuteni ylitin, mutta mitkä lait tai sun muut rikoin.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mmm....noh, tietty ei sinne saunaan välttämättä kannata ketään jättää yksin, mutta riippuu tietysti minkäkuntoinen henkilö siellä oli. Jos oli hyväkuntoinen niin turhaan siellä on kytätä koko aikaa. Ja jos juomalasin hakemisessa ei mennyt tuntia...

Lääkkeen antaminen mielestäni ihan ok. Noinhan se menee. Pakkohan sitä opiskelijana on päästä harjoittelemaan ja sitten vakituiseen henkilökuntaan kuuluva tarkistaa, että opiskelijalla meni oikein.

Relax :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ootko tosissas? en saa nukuttua kun niuhona muutnekin noita turvallisuus juttuja ja juurikin tällä jaksolla oikein paneutunut siihen mitä kaikkea turvallisuus käsitys pitää sisällään niin sitten meen ja repäsen oikein kunnolla täällästä. Pointtina saunojassa oli se että intohimoinen arkkitehti-saunansuunnittelija ja saunoo vaikka tunnin yhtä menoa, mutta iäkäs ja pyörätuolissa. Saunoi kyllä vielä sen jälkeenkin kun vettä hain. En kuitenkaan unhtanut sinne ja oisko 5 minsaa mennyt. Tuossa lääkejutussa ajattelin hypäneeni (tai kuulin) lääkevastuuhenkilön yli, mutta kun tietäs kuka sekin kulloinkin on ja siinä lääkehommassa meni vielä niin, että ohjaajaa eikä paljon muitakaan näkynyt tuntiin paikalla, niin aloin vähän hätääntyä kun puolella tunnilla oli aikaistettu kahvihetkeä sun muuta sählää.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oletko nyt ihan tosissasi tuossa hysterisoinnissasi?  Mitä sille saunassa olevalle tapahtui? Oliko ohje sellainen, ettei saa sekunniksikaan jättää valvomatta? Entä tuo lääkejako? Mikä siinä meni väärin ohjeistuksenne mukaan? Saiko joku väärät lääkkeet? Onko opiskelijoita kielletty koskemasta lääkkeisiin? En oikein ymmärtänyt edes mistä olit tarkalleen ottaen huolissasi ko.tapauksissa, voisitko tarkentaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei,

On miksi hysterioin, oli se että melkein top keskeytettiin, sanoinhan kirjoituksessa että opiskelija. Mitään ei toisiaan sattunut ja sitähän minäkin, ettei sauna suinkaan ole teho-osasto. Mutta olin pomoa myöten puhuttelussa. Aukkojahan toki on esim. ohjeistuksessa, mutta selvittiin. Mutta kiva huomata, ettei nää teistäkään mitään loppu nyt heti -juttuja olleet. :) Ja mikä parasta; mitään ei kyllä tapahtunut tai vahinkoa.

Ja miksi saattaa kuulostaa hysterioinnilta, on että kun ei oikein voi puhua näistä kellekkään....

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertomasi perusteella kuulostaa siltä, että olet toiminut ihan oikein. Ilmeisesti henkilökunnan mielestä näin ei ole, mutta eivät ole onnistuneet sinulle kommunikomaan, mikä meni heidän mielestään pieleen. Tuskin siis olet myöskään oppinut välttämään samaa virhettä vastaisuudessa :) Sano suoraan, ettet ymärtänyt palautetta, tai jos työpaikalla se on mahdotonta, niin sitten sanot suoraan opettajalle, että olet saanut palautetta jota et ymmärtänyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulostaa ainakin minun korvaan siltä, ettei tuossa nyt kyllä mitään potilasvahinkoa aiheuttavaa tapahtunut. Esim. tänään oma työkaveri piipahti toimistossa todeten samalla että "siellä se nyt saunoo" rouvasta, joka myös istuu pyörätuolissa (tai saunassa siis suihkutuolissa). Enkä nähnyt tuossa sen kummempaa vaaraa. Itsenäisesti heittelee löylyä ja pyörätuoli lukossa (ja sitähän ei itse saa edes auki, eikä hän sitä kyllä avaisikaan vaan kiltisti odottelee hoitajaa avuksi) niin eipä sitä niin silmä kovana tarttekaan vahdata. Johan siellä suihkun puolellakin tulee kuuma, jos toinen on kova löylyttelijä, kyllä itsekin monesti vilvoittelen välillä pukuhuoneen puolella (eli en ole kokoaikaa näköyhteyksissä, toki siitä kuulee jos jotain sattuu). Hyvin voisin kuvitella muutaman asukkaan kohdalla myös itse hakevani juotavaa sillä välin kun toinen saunoo - toki huikkaisin ensin poistuvani ja vannottaisin odottelemaan sen aikaa rauhassa (ettei yritä könytä sieltä lauteilta yksin pois).

Ja mitä tuohon lääkkeiden jakoon tulee, niin noin juuri omissa harkkapaikoissani toimittiin. Minä jaoin ja joku sitten tarkisti (yleensä siis oma ohjaajani, mutta joskus jos oli sinä päivänä niin korvaava ohjaaja tai kuka sitten ikinä ehti - joissain paikoissa tiedän että opiskelija jakaa ja sinä päivänä listaan merkattu kaksoistarkastaja tarkastaa). Ja ei kyllä mun mielestäni ole edes opiskelijan vika, jos tarkastamisessa? on käynyt jokin moka, vaan ennemminkin ohjaajan jos ei ole ohjeistanut tarpeeksi hyvin...

No, mutta näistä aina oppii :). Jatkossa toki vastaavissa tilanteissa kannattaa aina kysellä perusteluita ja herättää keskustelua perustelemalla että miksi toimi juuri niin sekä kertomalla oma mielipide.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri nyt, Vieras: S_h93 kirjoitti:

Kuulostaa ainakin minun korvaan siltä, ettei tuossa nyt kyllä mitään potilasvahinkoa aiheuttavaa tapahtunut. Esim. tänään oma työkaveri piipahti toimistossa todeten samalla että "siellä se nyt saunoo" rouvasta, joka myös istuu pyörätuolissa (tai saunassa siis suihkutuolissa). Enkä nähnyt tuossa sen kummempaa vaaraa. Itsenäisesti heittelee löylyä ja pyörätuoli lukossa (ja sitähän ei itse saa edes auki, eikä hän sitä kyllä avaisikaan vaan kiltisti odottelee hoitajaa avuksi) niin eipä sitä niin silmä kovana tarttekaan vahdata. Johan siellä suihkun puolellakin tulee kuuma, jos toinen on kova löylyttelijä, kyllä itsekin monesti vilvoittelen välillä pukuhuoneen puolella (eli en ole kokoaikaa näköyhteyksissä, toki siitä kuulee jos jotain sattuu). Hyvin voisin kuvitella muutaman asukkaan kohdalla myös itse hakevani juotavaa sillä välin kun toinen saunoo - toki huikkaisin ensin poistuvani ja vannottaisin odottelemaan sen aikaa rauhassa (ettei yritä könytä sieltä lauteilta yksin pois).

Ja mitä tuohon lääkkeiden jakoon tulee, niin noin juuri omissa harkkapaikoissani toimittiin. Minä jaoin ja joku sitten tarkisti (yleensä siis oma ohjaajani, mutta joskus jos oli sinä päivänä niin korvaava ohjaaja tai kuka sitten ikinä ehti - joissain paikoissa tiedän että opiskelija jakaa ja sinä päivänä listaan merkattu kaksoistarkastaja tarkastaa). Ja ei kyllä mun mielestäni ole edes opiskelijan vika, jos tarkastamisessa? on käynyt jokin moka, vaan ennemminkin ohjaajan jos ei ole ohjeistanut tarpeeksi hyvin...

No, mutta näistä aina oppii :). Jatkossa toki vastaavissa tilanteissa kannattaa aina kysellä perusteluita ja herättää keskustelua perustelemalla että miksi toimi juuri niin sekä kertomalla oma mielipide.

Siis suihkutuoli lukossa, pyörätuolin saa toki auki ja sillä itsenäisesti liikkuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos ihanaiset tuesta, joka tuntuu hyvältä :) Kyllä mullakin suihkutuoli oli lukossa, ja tarkastettu että riittävän kaukana kiukaasta. No tuosta lääkejutusta säikähdin sen verran, etten pidä enää edes avainta mukanani jolla pääsee lääkekaappiin. Ja onhan tässä nyt jotain tiedon kulullista, voi olla, että "en kuulu joukkoon" paljon nuoria 20-30 että meillä on vähän eriävät näkemykset joskus. Mielestäni työssä oppimisessa opitaan nimenomaan ja palautteesta myös. palaute tässä tapauksessa oli mikä oli, aiemmin käy selville. Muutenkin huomautin pomolle männä viikolla, että vaikuttaa että puurot ja vellit on välillä sekasin, kun olenhan työssä oppimisessa enkä näytössä. Se vaan, että olen aika suora suustani sille päälle sattuessani tai lehmän hermo, mutta saahan sitä ärsyttää yrittää. En vaan pidä esim. kiroilusta ja v:n lennättämisestä pienessä toimistohuoneessa ja vielä naispuoliset hoitajat, mutta tuntuu olevan jossain kirjoittamattomissa säännöissä, sitten kun hakeudun ko. huoneeseen mahdollisimman vähän, olen outo. Mutta kun ei viitsi suoraankaan sanoa, että miltä tuntuu kun naiset halventavat omaa herkintä paikkaansa mennen tullen. No onneksi kohta loppuu, mutta epäselväksi jää puheiden perusteella pääsenkö koko harjoittelusta läpi näyttöön saakka, vaikka kyseessä viimeinen työharjoittelu ja takki pitäisi olla ja omasta mielestä on, täynnä. Elämä on.....ei tarvitse kun kysellä näytön vastaanottajalta jotain, niin vastaus on että kuulehan, asenne ensin kohdalleen, ethän sä ole edes päässyt topista vielä. Toisaalta, minua odottaisi työpaikka toisaalla ja haluaisin vähän ennakoida milloin tämän näytön sitten voisi antaa, niin sekin on vähän niin, että kun mulla on siinä jo toinen oppilas ja sitten se venyy kyllä tuonne ja tuonne, kyselin jo toista ihmistä mutta kun nyt ei tiedetä että saanko minä nyt siihen luvan ja bliibalaapa. Ymmärtäisin, jos olisin tosi huono. Myöhästelin töistä ja en tekisi mitään ja en kuuntelisi, mutta asia on aika paljon päin vastoin. Olen tehnyt tyhmyyttäni jopa ylimääräisiä, toisille kuuluvia paperihommia, että silleen...ei saa olla ohjaajansa edellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...