Jump to content
MAINOS

Omat eväät?


Jelen4

Recommended Posts

MAINOS

Kuulostaa hyvin erikoiselta ja perusteettomalta, että työnantaja päättäisi mitä töissä saa syödä. En siis ole koskaan ollut tuollaisessa työpaikassa, mutta mikäli omien eväiden kieltämiseen on jotkut hyvät perusteet niin haluan ehdottomasti kuulla ne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä töissä (lastensuojelulaitos) esimerkkiruokailu kuului työnkuvaan, mutta jos halusi syödä omia eväitä, niin sille rauhoitettiin oma aikansa esimerkkiruokailun jälkeen. Toki jos sulla oli eväänä jotain pitsaa tai kebabbia ja asiakkailla perunavelliä niin sitten tuli kyllä syötyä ihan muualla yksikössä kun asiakkaitten kanssa :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Pizzaperjantai

Tarvitseeko kaikkea oikeasti erikseen kieltää, ohjeistaa ja selittää? Maalaisjärjen käyttö on oikeasti suositeltavaa ja toimii jopa tässä työssä.

Ei tulisi ihan heti mieleen esimerkkiruokailussa tai ruokailun valvonnassa kyseisten potilaiden kanssa mässyttää omia eväitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Vieras: Pizzaperjantai kirjoitti:

Tarvitseeko kaikkea oikeasti erikseen kieltää, ohjeistaa ja selittää? Maalaisjärjen käyttö on oikeasti suositeltavaa ja toimii jopa tässä työssä.

Ei tulisi ihan heti mieleen esimerkkiruokailussa tai ruokailun valvonnassa kyseisten potilaiden kanssa mässyttää omia eväitä.

Hmm, mä en oo syöny laitosruokaa vuosiin ja tiedän että mun vatsa ei tuu kestämään sellasta. Sen takia syön aina omia eväitä; samantyylistä ruokaa kun sairaalassa mutta puhtaammin valmistettua ilman lisäaineita. Ei vaan kiinnostais omaa terveyttään pilata tuolla. 

Lisäksi kilpaurheilulajini vaatii ruokavalion, missä ei ihan perus jauhomuusia ja einestä syödä, vaan sellaisen riittävän kunnon ravinnon jolla jaksaa treenata ja kovaa.

Sen takia tätä asiaa pohdin.

 

4 tuntia sitten, kahvikuppi_ kirjoitti:

Meillä töissä (lastensuojelulaitos) esimerkkiruokailu kuului työnkuvaan, mutta jos halusi syödä omia eväitä, niin sille rauhoitettiin oma aikansa esimerkkiruokailun jälkeen. Toki jos sulla oli eväänä jotain pitsaa tai kebabbia ja asiakkailla perunavelliä niin sitten tuli kyllä syötyä ihan muualla yksikössä kun asiakkaitten kanssa :D

Sama meillä tällä hetkellä osastolla ja oon myös syömishäiriöisten kanssa syönyt omia eväitä. Mietin vaan kun siirryn osastolle missä hoidetaan pelkkiä syömishäiriöisiä, annanko jotenkin huonon kuvan syömisestä 🤔

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hoitaja..

Olen vanhuspuolella ja tämä on oikeasti ongelma. Siis johdon ja lähiesimiehen puolelta! Tullut asia esille kun osa henk.kunnasta syö malliruokailussa ja osa omia eväitä. Nyt siis omia eväitä syövienkin täytyy syödä asukkaiden kanssa. Koska muutenhan he saavat ylimääräisen 5min tauon! 😀Aiemmin toiminut hyvin se että hoitajat jotka syövät talon ruokaa, syövät ensin asukkaiden kanssa  ja muut auttavat ruokailussa asukkaita ja syövät sen jälkeen itse. Mutta tämähän ei nyt käy enään.. Johtajien pitäisi tulla katsomaan ruokailu tilannetta ihan omin silmin. Ei ole realistista että se sujuu aina ihan niin kuin on suunniteltu..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Keikkalainen

Olisikin noin simpeliä, mutta käytännössä  se on raakaa toimintaa työntekijöiden kesken.  Ollaan yhdessä sovittu asia, kirjattu ylös.  TYÖPAIKAT PELISÄÄNNÖT.

Hyvä kun pystyy edes  kerran työvuoron aikana syömään eväitä rauhassa. Etten käy näin lähiesimies tuli meikkaamaan keskellä päivää vastapäätä  taukotilaa, missä myös jaettiin osaston lääkkeet. Aamuvuorolainen ehti vasta syömään omia eväitä klo.12.30 ja todella meni ruokahalu pois tämän jälkeen. Toinen tulee levittämään vastapäätä meikkipussia ja korjaamaan meikkiä.  On olemassa wc ja pukuhuone missä on peili, tiedoksi. Viime kesänä, Helsingissä. Näin hyvä arvostus, kunnioitus  oli eräällä nuorella lähiesimiehellä meitä vanhempia päteviä hoitajia kohtaan.  Pohja noteraus lähiesimieheltä ja kuulemma on pahempiakin  tapauksia ollut.

Lukee myös työsopimuksessa onko valvonta-ateria se  on luotaisetu eli otetaan palkasta pois.  Verotus huomio tämän. Jokainen osaa toivottavasti lukea  oman työsopimuksen ennen allekirjoitusta. Lukekaa omaa verotodistusta ja myös siellä lukee selvästi luotaisetu mm. matkat, ruokailu...silloin työnantaja on hoitanut tämän asian oikein. Itselläni on oikein hoidettu ja se kerrotaan jo työhaastattelussa. Valvonta-aterian hinta ym. Kuunnelkaa tarkkaa myös silloin, oma moka on jos et kuuntele/ ymmärrä. Ainakin minulle on joka kerta kerrottu asiasta ja kysytty haluanko  tarkennuksia. Myös keikkasopimuksissa on kirjattu asia selvästi. Voit tarkistaa itse asianlaidan sieltä tai johtajalta.

Normaali käytäntö on monessa paikassa ensin syövät eräät työntekijät " mukamas" maistavat talon ruokia ja huom. kuuluttavat koko osastolle; Tänään on hyvää ruokaa ja ottakaa lisää.  On, ilmaista, kehtaavat vielä kuuluttaa. Usein nämä työntekijät EIVÄT EDES MAKSA VALVONTA-ATERIASTA, vaan käyttävät röyhkeästi hyväksi toisia hoitajia. Sitten vasta asukkaat syövät.  Välillä saa taikoa, että ruoka riittää tämän takia. Jos, huomautat asiasta, niin tulee sanomista, haukkumista, nälväilyä, mielen osoittamista loppu työvuoron ajan. Et, uskalla edes hengittää samassa tilassa.

On yhdessä sovittu; ASUKKAAT ensin ja he ketkä maksavat valvonta-ateriasta. JOS JÄÄ SITTEN VOI TOISET SYÖDÄ JA LAITETAAN TIETO PAPERILLE ELI RISTI PÄIVÄN KOHDALLE. Yksinkertaista mutta ei mene perille ja EI PITÄISI EDES Olla kieliongelmia tai ymmärrysongelmia näin yksinkertaisessa asiassa. Onneksi keittiöt seuraavat tilannetta tarkkaa eli rahakysymys on myös tämä.

Normaalia, röyhkeätä toimintaa  näkee usein iltavuorossa.  Itselleni kävi aamuvuorossa näin muutama vuosi sitten, Hki; Palkasta otettiin pois valvonta-ateria ja KOKO ATERIAA EN EDES NÄHNYT. SIIVOJA oli ehtinyt syödä ILMAN LUPAA/ MAKSAMATTA ja lähiesimies sai hänet kiinni tästä.  Ruoka loppui kesken. Anteeksi siivoja ei ole pyytänyt, vaan näytti mieltää sen jälkeen. Jäin ilman ruokaa sen päivän. Kun esimies huomautti asiasta. Selvisi silloin hän tiesi tarkkaan kuka maksaa valvonta-ateriasta ja kuka EI.

 Teen yövuoroja maksu peritään valvonta-ateriasta silloin myös/ työsopimus on tehty 3-vuorotyöhön. Koko ruokaa EI EDES AINA JÄTETTY. Toinen söi ILMAISTA RUOKAA ja itse en nähnyt koko ateriaa.  TODELLA RAUKKAMAISTA, SÄÄLITTÄVÄÄ touhua on monessa hoitopaikassa. Joudun laittamaan viestin tästä johtajalle, miksi peritään kun ei edes ruokaa ole jätetty. Jokainen  työntekijä pitäisi osata lukea ja välittää tietoa eteenpäin.  Meillä on lista seinällä, ketkä syövät työpaikalla. Eräässä vanhustentyöpaikassa lähiesimies alkoi ihmetellä miksi kahvia menee näin paljon? Itsekin ihmettelin, kun aina oli paketti loppu. Harva asiakas vielä joi kahvia ja siitä jo sen huomasi. Tuli ilmi eräät hoitajat keittivät kahvia koko ajan työpaikalla. Varsinkin meillä oli eräs yökkö ja ruokaa piti jättää hänelle. Jos, ei jäänyt tuli huutoa. Selvisi hän ei syönyt koskaan kotona vaan työssä. Esimiehet todella seuraavat tarkkaa menoja kaikissa asioissa ja ei pitäisi olla kenellekään yllätys. Kirjanpito kuuluu olennaisena osana lähihoitajan koulutusta, yrityspuoli. Missä nykyisin työskentelen oli jo työpaikkahaastattelussa kysymyksenä nämä eli taloudellisuus/ kirjanpito.

 Opin aina pitää olla mustaa valkoisella ja kyseisen työntekijän nimi tiedossa, kenelle jätät viestin. Tarkista asia välittömästi, kun tulet seuraavaan työvuoroon. Useinkaan ei ole toimittanut viestiä toisille, mutta selityksiä löytyy. Sama koskee myös muita asioita, pyydä, pyydä, kerjää, pyydä taas ja nöyrytä itseäsi muutama viikko. Niin sitten asia voi jo toimia jotenkin. Näitä työntekijöitä tulee kuin sieniä sateella. Miksi vaivaantuu edes tulemaan töihin, jos työ on noin vasteenmielistä? Välillä pidän eväitä ja pakko on kirjatta nimi päälle. Pari kertaa toinen työntekijä on SYÖNYT NE POIS. Kun alan etsimään, niin silloin huomaa asia. Kukaan ei koskaan myönnä. Haloo jos nostat, niin silloin joku voi vahingossa sanoa söin. Omani jäi kotiin, seko oikeuttaa syömään toisen eväät pois? Sen jälkeen pidin aina kassissa vaikka menevät pelalle. Sovittu myös päivän eväät pidetään jääkaapissa, mutta EI TOIMI. Jotkut tuovat sinne viikon ruot ja ovat usein myös pilalla. Toiset heittävät pois ja huuto päälle missä minun ruot ovat... Yksikään meidän porukasta ei ole 5pv. ja 24h peräkkäin työssä eli ei osata noudattaa näin yksinkertaista ohjeita.

Tiedän tapauksia, jossa lähiesimies on joutunut puuttumaan asiaa kovalla kädellä. Eräät istuvat ja syövät koko ajan talon ruokia/ myös omaisilta saatua. Vaikka on tarkoitettu jaettavaksi tasapuolisesti kaikille työntekijöille. Muistan aina tämän os.hoitajan joka huomautti tästä kyseiselle hoitajalle. Turha on valittaa, marista aina ylipainosta toisille, kun itse on toimii noin halpamaisesti toisia hoitajia kohtaan.

Toinen tapaus; Vierasmaalainen keikkalainen maistoi teelusikallisen ruokaa, ei tiennyt asiasta/ensimmäinen työvuoro. Heti  tuli kylmästi nuorelta vakituiselta Suomalainen hoitajalta  maksat siitä. Olin itse juuri lähtemässä kotiin, kun tämä tapahtui ja koko osasto kuuli.  Pst. tämä kyseinen hoitaja, jäi itse kiinni. SÖI ITSE / VARASTI TALON RUOKKIA KYLMÄSTI. On allergia, ei voi syödä työvuorossa kuulutti kovalla äänellä.  Milloin millekin, tekosyitä löytyi koko ajan. Takamus ei nousut ylös tuolista, vaikka asukas/ toinen hoitaja hälytti apua. Selitys; ON ruokapaussi , EN NOUSE YLÖS ja opetti myös tuleville hoitajille tämän tavan.

Asukas sai vaikka menehtyä siihen,  oli näiden hoitajien/ oppilaiden kanta. Onneksi johtoporras tuli apuun ja näkivät tilanteen omin käsin. Peruttivat kokouksen tämän takia, kun selvisi millaisia hoitajia on työvuorossa. Kiitos, os.hoitajalle kun tuli avustamaan asukkaan tilanteessa välittömästi. Koko johtoporras oli myös järkkyneitä millaisia hoitajia on oikeasti olemassa. Toiset pätevät hoitajat olivat myös kauhuissaan, kun tajusivat mitä olisi tapahtunut. Ikävä kyllä nämä olivat v.30 nuoria naisia, mutta perheellisiä. Näinkö hoidetaan myös omia lapsia nykyisin, vastuu on aina toisilla. Jos,  tämä on suuntaus  lähihoitajaksi nykyisin. Toivottavasti olen kuollut ennen kuin valmistuvat lähihoitajaksi on  itselle turvallisempaan, kun olla heidän hoidossaan.  Tai robotti on turvallisempi vaihtoehto.

 Usein myös kyseinen hoitaja  alkoi klo.20.30 keittämään kaurapuuroa/ munakasta talon aineksista itselleen. Työvuoro loppui klo.21.00.  Työmatkaa oli 10min/per.suunta. Sai onneksi potkut, teki työn teon mahdottomaksi. Vieläkin näen painajaisia kyseisestä ns. hoitajasta.

Esim. asiakas/ myyjä näpistää kaupasta tavaraa siitä seuraa rangastus ja välittömästi yhteys poliisiin. Samaa voi verrata tähän, näpistetään työnantajalta.  Yksinkertaisesti asian voi katsella myös näin.

Ymmärrän hyvin miksi siirrytään valvonta-aterioihin monessa paikassa. Moni työntekijä on sen itse aiheuttanut omalla teollaan ja raja on myös työnantajilla. Itse maksan ilomielin valvonta-aterian ja syön asukkaiden kanssa. Alku oli outoa, mutta siihen kyllä tottuu nopeasti.  Nykyisin asukkaat myös pitävät huolen, että syödään yhdessä. Aina joku tarkistaa asian, oletko syötkö meidän kanssa ja kenen vieressä istuu?  Saa ainakin yhden terveellisen ruoan syödä ja ei tule niin pitkää paussia ruokailun välillä.  Sama se on päiväkodissa, siellä syödään lasten kanssa yhdessä, ei siitä nostettu haloota. Toiminta on tuttua jo sen kautta. Työskentelen tarpeen vaatiessa myös päiväkodissa eli koulutettu myös sinnepäin.

Nykyisin henkilöillä ei ole omatuntoa ja eivät erota oikeaa väärästä. Oma maalaisjärkeä ei osata käyttää, vaan työpaikan vahva persoona käskee niin totellaan kylmästi. Seurauksista välittämättä. Nämä työpaikat ovat todella raskaita, jos lähiesimies ei saa otetta näihin työntekijöihin. Sitten on vielä nämä hoitajapersoonat; MITÄ ÄITI SANOO ja äiti ei ole edes koko firmassa työssä. Metrossa oli hyvä juttu, mihin suuntaa olla menty...  Eivät erota yksilöä toisesta vaan kaikki ovat yhtä massaa. Näitä näin myös viime kesänä ikävän paljon.  Siinä menee todella hiljaseksi, kun v.25 naishoitaja toteaa ääneen; Äiti sanoi näin tehdään, minulla on huono palkka onko se oikein..

Lähiesimiehet huomio; SALASSAPITOVELVOLLISUUS ym. Oletteko unohtaneet koko asian, vai ettekö itse tiedä mitä se tarkoittaa käytännössä....Olin itse sellaisessa hoitopaikassa työssä, missä hoidettiin toisten työntekijöiden henkilökohtaisia asioita  työssä ihan paksun valheen kautta. Tiedetiin tarkkaa kuka levittää toisista ikäviä valheita, missä ei ollut puuta eikä häntää. Näin savustettiin ulos hyviä hoitajia, kenen naamataulu ei miellyttänyt ja pedattiin toiselle työpaikka. Nuorilta naishoitajilta todella kylmää, raakaa ja ala-arvoista toimintaa. Harkitsin vakavasti alan vaihtoa, näiden kylmien, ala-arvoisten hoitajien takia.

Johtajat/esimiehet voisivat tehdä iltavuoroja, niin näkisivät asian oikean laidan. Usein on yksi pätevä ja epäpätevä/ kielitaidoton työssä. Aika menee  välillä siihen, joutuu vahtimaan toista työntekijää ja asukkaita. Usein on myös suihkut, ohjelmia, vierailuja ym. illoissa. Kuitenkin normit työt pitää tehdä. Onneksi monessa paikassa on menty siihen yökön seuraan voi jättää asukkaan ja hän hoitaa nukkumaan.  Sitten vielä nämä hoitajat ketkä elävät kivikaudella, mistään ei jousteta vaan tehdään niin kuin minä sanon. Ei, puhuta, ei auteta, et ole olemassakaan heille vaan oma kännykän/netin käyttö  ym.tärkein työssä. Ikävä kyllä, totuus on karua tekstiä vieläkin monessa hoitopaikassa. Varsinkaan kun ei palkatta oikeita ammattilaisia töihin. Kaikista ei ole vanhustenhoitoon ja varsinkaan muistisairaiden osastolle töihin. Jos suuntautuminen on VÄÄRÄ, on yksi syy miksi on huono työilmapiiri. Siellä jokaisen pitää kantaa kortensa kekoon, ei pidetä omia "kuppikuntia" keskenään missään työvuorossa.

On asukkaiden koti ja EI TYÖNTEKIJÖIDEN KOTI. Olette siellä työssä, mistä maksetaan palkkaa toivottavasti.

Omaiset ovat huomanneet saman asian ja ammattipätevät hoitajat erottuu todella hyvin näiden joukosta. Hyvän rautaisen  ammattilaisen ei tarvitse kehua itseään jatkuvasti vaan työ näyttää sen itsestään.  Hän osaa kouluttaa itseään, ottaa vastuuta ja ei ole ylimielinen toisia kohtaan. Mutta siihen on myös raja, jos jatkuvasti raukkamaisesti käytetään hyväksi. Luottamus ansaitaan ja jos se petetään. Takasin  se ei palaa samassa muodossa koskaan. Työnantajien ja lähiesimiesten pitää myös ansaita luottamus näiltä hoitajilta takaisin, ei pelkästään muiden työntekijöiden.

 Sitä ei opita netistä vaan hyvä koulutus, suuntautuminen oikeaan alaan mm. suuntautuminen lapsin päiväkotiin / vastaava EI VANHUSTENHOITOON.  Kokemus opettavat sen yhdessä ja lisäksi  hyvä kotikasvatus. Päiväkodissa työskentely on ihan toista kuin vanhusten avo- tai palvelukoti. Myös se on millaiset ovat omat suhteet mm. sisaruksiin ja onko niitä? Olen itse saanut kuulla, minun on helppo olla kun on sisaruksia ja ketkä ovat ainoita lapsia.  Välillä tuntuu ottaisi karkin pois suusta , niin huonoa käytöstä näkee nuorilta hoitajilta. Kaikki osaa edes keskenään keskustella, vaan sekin on kilpailua keskenään. Suoraan sanoen;  Pienten lasten hiekkaleikkiä karsealla tavalla ja  aikuisten naisten kesken. Ei, ole ihme jos palaavat loppuun heti, kun pitää esittää muuta kun on. Muistisairaat todella vaistoavat herkästi asian oikean laidan ja ikävä kyllä muistavat tietyt asiat hyvin. Opiskelen muistisairaiden kuntoutusta parhaillaan. Olen saattohoitaja ja muistihoitaja lähihoitajan koulutuksen lisäksi. Eritoten lähellä sydäntäni on he keitä käytetään törkeästi hyväksi eli puhetaidottomat asiakkaat tai  vastaavat henkilöt.

Sitten huomaat vedät taas osastoa yksin, toinen on häipynyt taas pois osastolta ilman sanomista. Mikä on myös laitonta, jättää yksin hoitamaan 14 asukasta. Kun toinen häipyy milloin minnekin, kuka ottaa vastuun jos jotakin sattuu sillä välin asukkaalle/hoitajalle?  Tai on kuulokkeet korvilla koko työvuoron ja hoitaa omia asioitaan työajalla. Kuka jaksaa aina ilmoittaa esimiehellä asioista, mitä on yleisesti yhdessä sovittu.  Nyt puhutaan avohoidossa lehdissä kuinka vaarallista on yksin työskennellä, mutta sama se on osastolla. Vaikka on hälyttimet ym. apua et saa toisilta. Hälyttimiin ei osata vastata vaan puhelin on missä lienee välillä löytyy kansliasta. Jos, satut samaa, niin voi olla jo myöhästä. Suoraan on sanottu keikkalaisille; TÄÄLLÄ HOIDETAAN YKSIN, vaikka vierasmaalaisella on AINA PARI. Asukkaat ovat nostettavia ja työntekijää ei viitsitä edes perehdyttää töihin.  Esimies lupaa perehdyksen ja vahva työntekijä mitätöi myös tämän alkuunsa.  Perehdystä ei anneta tämän takia ja palaute on huono silloin työnantajalle.

Siinä olet keikkalaisena puun ja kuoren välissä taas.  Toivomus olisi johtoportaalle; Laittakaa kaikki työntekijät kiertoon kylmästi  yli 3v. olleet samassa työpisteessä ja näyttäkää näille vahvoille persoonille kuka on oikea johtaja. Teoilla sillä puhuminen on heille turhaa. Ovat pilanneet liian monen työpaikan mainen ja monen työntekijän hyvinvointi kärsii tästä. Silloin myös muutos voi oikeasti tapahtua parempaan suuntaan.  Samalla voi olla mahdollisuus saada pysyviä hoitajia töihin. 

Valvonta-ateria on vain ripaus tätä muutosta, kellokortti, alkometri, kulkukortti/ varmennekortti ovat jo monessa hoitopaikassa otettu jo käyttöön. Ihme kun siitä ei nostettu haloota. Sama asia oli kun tulivat valvontakamerat vanhustyöhön, nyt on ihan normaalia käytäntöä.

  Kaikki toimii näiden vahvojen persoonan kautta työpaikoilla. Lukekaan työpaikkailmoituksia ajan kanssa ja sieltä rivien välistä huomaa mihin ei kannata hakea. Uudelta työntekijältä vaaditaan mahdottomia ja hän ei saa olla normaali  ihminen vaan kaikki pitää niellä sisään.  Mutta yksi asia on varma koulutusta ei vaadita vaan kylmä, tunteeton ihminen kelpaa.

Pst. Nykyisin toimii myös suhteilla eli kaveri petaa kaverille töitä. Sitten toinen mokaa, niin luotetaan siihen kaveri ei kerro asiasta.  Osallistuu salaamiseen myös ikävissä asioissa. Tiedän kyseisiä  työpaikkoja puhutaan suoraan tästä, kaveri sai töitä minun kautta. Totesi en halua olla edes samassa osastolla työssä tämän takia.  Käytetään hyväksi tätä. Onko tämä oikea kaverisuhde vai kaverin hyväksikäyttö? Tämä aikakausi on ohi eletty ja työpaikan maine menee. Huonompaa suuntaa mennään koko ajan vanhuspuolella ja olisi jo herätä todellisuutteen.

Toivottavasti herätti ajattelemaan asioita myös muiden kannalta. Suosittelen kiertämistä erilaisissa yksiköissä oman koulutuksen mukaan, niin silloin on paljon helpompi hyväksyä muutoksia. Eikä jähmehdy ajattelemaan yksipuolisesti asioita, vaan laaja-alaisesti ja samalla oppii todella paljon ihan itsestään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Pizzaperjantai

Voi jeesus. Ihan oikeasti joku on muistiinsa pistänyt millon joku on syönyt munakkaat ja mihinkä aikaan ja onko se syöty minuuttia yli virallisen ruokatauon.

Ei voisi oikeasti vähempää kiinnostaa...

Oma kommenttini oli kirjoitettu puhtaasti hoidollisessa mielessä. Ken on edes kerran istunut syömishäiriöisen ruokailua valvomassa tai viettänyt tuntitolkulla aikaa keskustelemassa lähestyvästä ruokailusta tietää miksi ei välttämättä ole hyvä mässyttää sitä omaa munakasta, tai firman tai työkaverin, samaan aikaan kun ahdistunut teini yrittää syödä edes palasen leipää. Kun osa näistä potilaista ei pysty edes istumaan samassa tilassa missä muut syövät samaan aikaan.

Se mitä työkaverit, esimiehet tai omaiset syövät on minulle aivan yks ja sama. Kunhan eivät syö minun eväitäni. Muutakin mietittävää elämässä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

18 tuntia sitten, Vieras: hoitaja.. kirjoitti:

Olen vanhuspuolella ja tämä on oikeasti ongelma. Siis johdon ja lähiesimiehen puolelta! Tullut asia esille kun osa henk.kunnasta syö malliruokailussa ja osa omia eväitä. Nyt siis omia eväitä syövienkin täytyy syödä asukkaiden kanssa. Koska muutenhan he saavat ylimääräisen 5min tauon! 😀Aiemmin toiminut hyvin se että hoitajat jotka syövät talon ruokaa, syövät ensin asukkaiden kanssa  ja muut auttavat ruokailussa asukkaita ja syövät sen jälkeen itse. Mutta tämähän ei nyt käy enään.. Johtajien pitäisi tulla katsomaan ruokailu tilannetta ihan omin silmin. Ei ole realistista että se sujuu aina ihan niin kuin on suunniteltu..

Voi apua miten ihmiset jaksaa kytätä ja olla kateellisia jos joku saa 5min pidemmän tauon :D

3 tuntia sitten, Vieras: Pizzaperjantai kirjoitti:

Voi jeesus. Ihan oikeasti joku on muistiinsa pistänyt millon joku on syönyt munakkaat ja mihinkä aikaan ja onko se syöty minuuttia yli virallisen ruokatauon.

Ei voisi oikeasti vähempää kiinnostaa...

Oma kommenttini oli kirjoitettu puhtaasti hoidollisessa mielessä. Ken on edes kerran istunut syömishäiriöisen ruokailua valvomassa tai viettänyt tuntitolkulla aikaa keskustelemassa lähestyvästä ruokailusta tietää miksi ei välttämättä ole hyvä mässyttää sitä omaa munakasta, tai firman tai työkaverin, samaan aikaan kun ahdistunut teini yrittää syödä edes palasen leipää. Kun osa näistä potilaista ei pysty edes istumaan samassa tilassa missä muut syövät samaan aikaan.

Se mitä työkaverit, esimiehet tai omaiset syövät on minulle aivan yks ja sama. Kunhan eivät syö minun eväitäni. Muutakin mietittävää elämässä.

Joo siis mun pointti olikin just tää... Että olisko mielummin niin että tukisi potilasta vieressä ruokailun ajan ja olisi itse syömättä vaan... Vai syödäkkö vierellä omia eväitä :D Mulla nyt ei mitään munakkaita oo koskaan töissä vaan perus terveellistä lämmintä kotiruokaa. 

En vaan saa alas sitä laitosruokaa, kauheaa einestä mistä saan itelleni vaan mahan kipeäksi ja kauhean väsymyksen. Ei huvittais omaa terveyttä vaan pilata sillä ruualla. Ja vielä maksaa siitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kyllästynyt!

Keikkalaisen kirjoituksessa on paljon perää.  Työnantaja PALKKAA  töihin henkilön, työsuhde voi olla mikä tahansa nykyisin. Hän on AIKUINEN, ymmärtävä, puhe- ja kirjoitustaitoinen ihminen. Joka osaa käyttää omaa järkeä ja tietää itse mikä on oikein ja väärin. Osaavat kysyä ja toivottavasti toiset osaavat vastata oikein kysymyksiin. Hän ei mene mukaan toisten huonoihin tapoihin. Ei, käytä myös työnantajaa väärin. Hänellä on itsellä vahva itsetunto ja oikeustaju. Eikä ota kaikkia henkilökohtaisesti ja käännä asioita oman tajunsa mukaisesti.  Koskee kaikki ikäluokkia ym.

 Miksi AINA KIRJOITETAAN NUORI, se on iso ikähaitari nykyisin tai heti käännetään omassa mielessä niin? Se, kertoo jo millainen asenne on kirjoittajalla itsellään/lähihoitaja kirjoitus luultavasti olet vakituinen ja kuljet laput silmillä.

Yli 50 v. voi tuntea itsessä  nuoreksi, monella eri tavalla. Monen myös hoitoalan työnantajan mielestä yli 30v. on liian VANHA.  Toiset vasta aloittavat työelämän silloin. Itselläni aloitti juuri työkaveri oli  yli.30v ensimmäisessä työpaikassa ja on ihan normaalia nykyisin.

 Päiväkodissa syödään aina lasten kanssa ja se on kirjattu opetustavaksi lapsille. Keneltäkään ei edes kysytä, syötkö ja keikkalaisia on paljon nykyisin. Monessa vanhustenhoitopaikoissa myös yleistyy valvonta- ateria syödään yhdessä. Siihen on monesti perusteet työnantajalla. Tiedoksi nimimerkki; lähihoitaja. Yksikään EI KYTTÄÄ toisia, vaan avustetaan tarpeen vaatiessa asukkaita/lapsia syömisessä ja itse syödään samalla ilman kiireen tuntua. Teillä ei taida olla koko asiasta edes kokemusta, vaan oma vanha kanta.

Avohoito on erikseen ja tietääkseni heillä työaika lisääntyi tämän johdosta 30min. Lehdessä oli juttua ja myös omalla paikkakunnalla avohoidon ruokatauko lisäsi työpäivän pituutta 30min. Siitä, vaan valitse rauhassa oman mielesi mukaan. Omasi on ratkaisusi, älä käännä taas selvää asiaa. Sillä näitä työntekijöitä, mitä keikkalainen kirjoitti on liian monessa paikassa varsinkin vanhuspuolella.

Se, ei ole kyttäämistä vaan todella  reallista arkipäivää työporukassa. Vahvat sanelevat myös nämä asiat työpaikoilla. Kaikki eivät ehdi pitää ruokapaussia, kun jotkut istuvat siellä "pitkään"  ja osaavat ikävästi tämän taidon. Eli  osaavat luistaa työstä hyvin ja siirtävät näin toisille.

 Moni ei vaan uskalla kertoa siitä, vaan eivät enää astu sinne töihin. Pelkäävät  työkavereita ym.  Jokaisella on ihmisarvo, oikeudentunto myös keikkalaisilla/ sijaisilla.

Nykytyöpaikassa siirtyminen  valvonta -aterioihin kesti vuoden. Nyt ovat kaikki tyytyväisiä, myös keikkalaiset. Yksikään ei ole valittanut, vaan enimmäkseen kuulunut kiitosta.  Lisäksi jos jää ylimääräistä ruokaa, voidaan ostaa kotiin kuka tahansa. Hinnat/tiedot on laitettu kaikkien nähtäväksi. Se, tehdään heti selväksi kaikille työntekijöille, yhteisesti ruokaillaan/ kahvitellaan ym. asukkaiden kanssa.   Lisäksi on jokaisella 20min omaa rauhallista taukoa työvuorossa.  Vuorotellen, päästetään tauolle ja aina joku on osastolla.

Asennemuutos oli pahin ongelma, ei ruokailutapahtuma. Kaikki muutos ei ole  todella pahasta. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteisiin myös keikkalaisilla ja he osaavat  arvostaa toisten mielipiteitä ja jättää avoimuus myös toisille ammattikunnille. Myös tämän palstan kautta.  heillä on myös RAJA, miten kohdellaan työporukassa.

Keikkalaiset/ sijaiset näkevät usein asiat  oikealla tavalla, moni saisi avata suun auki. Myös se heidän velvollisuus/oikeus , jos näkevät epäoikeuden  mukaista käytöstä ja  asiasta ilmoittaa eteenpäin.  Ei, se lopetetaan keikkailut sinne yksikköön kokonaan ja sama toimintatapa jatkuu, toinen työntekijä otetaan kohteeksi.

Itse, en ole enää keikkalainen, olen tehnyt sitä JUURI henkilökohtaisesta syistä. Näin paljon korjaamista monessa työpaikoissa juuri työasenteeseen liittyen.  Sen takia, myös kannustan keikkalaisia rohkeasti puuttumaan asioihin että tulisi paremmat olot kaikille ja saattaisi nämä laput silmillä kulkijat ojennukseen.

Liian moni HYVÄ TYÖNTEKIJÄ  LOPETAA TYÖT NYKYISIN HOITOALALLA.

Kun luen tulee tätä palstaa monesti vaan vain paha mieli pitkäksi ajaksi ja kiukku näitä "täydellisiä" itseään täynnä olevia työntekijöitä kohtaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...