Jump to content
MAINOS

Opinnäytetyön kysely - henkinen väkivalta työyhteisöissä


samlam

Recommended Posts

Hei, opiskelen Savonia ammattikorkeakoulussa YAMK tutkintoa Hoitotyön kliininen asiantuntija- koulutusohjelmassa. Teen opinnäytetyöni henkisen väkivallan ilmenemisestä ja esiintymismuodoista terveydenhuollon työyhteisöissä. Opinnäytetyön tavoiteena on lisätä ymmärrystä henkisen väkivallan ilmenemisestä ja sen merkityksestä työhyvinvointiin.

Pyydän sinua vastaamaan aiheeseen liittyviin kysymyksiin oheisen webropol linkin kautta 28.2.2017 mennessä. Kysymyksiin vastataan nimettömänä ja tutkimukseen osallistuvien henkilötiedot eivät tule esille missään vaiheessa. Opinnäytetyön tulkset julkistetaan keväällä 2017 osoitteessa www.theseus.fi.

sami.lamminen@edu.savonia.fi

https://www.webropolsurveys.com/S/51155BAD4594DD1C.par

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Uusi alku

Olin 8 vuotta töissä pienen paikkakunnan tk:n vuodeosastoilla. En ole paikkakuntalainen. Tänä aikana olin 3x työpaikkakiusaamisen takia sairaslomalla. 

Se ilmeni mm.

-sanojani vääristeltiin. 

- tuöaikojani seurattiin 

-pukukaapissani käytiin penkomassa 

-minun työpanosta ei arvostettu 

-Osastonhoitaja haukkui kusipääksi kun vaihdoin mersua

-kerran menin läsnäolo-kurssille. Mutta osastonhoitajalle oli sanottu että

menin kynsikurssille

-jos osastolla tapahtui jotain niin minusta yritettiin tehdä syyllinen heti

-paljastui valehoitaja joka oli vienyt lääkkeitä. No, tämä paljastui kun jäin sairaslomalle. Ei ollut enää syyllistä ja pakko etsiä oikea syy.

-minun henkilökohtaista elämääni puitiin kahvihuoneessa. Esim. Kuinka voin olla äiti lapsilleni, kauneusala on enemmän mun juttu, miten mun rahatilanne(luultiin siis että minä polttelen tonnin seteleitä takassa jne.), mua pidettiin eläinrääkkääjänä(eräs työkaveri teki eläinsuojelu-ilmoituksen =ei huomautettavaa eläintenpidossa kuitenkaan ollut.

-kerran en ollut muistanut maksaa dermosil-tilausta ja osastonsihteeri jätti asiasta ilmoitustaululle ison lapun jonka kaikki pystyivät lukemaan.

-tein osastonhoitajat sijaisuutta. Kaupunginhallitus oli tehnyt siitä pöätöksen ja asiaankuuluvat paperit. Kun vaihdoin sitä autoa en enää ollutkaan pätevä sijainen ja ilman virallista ilmoitusta tilalleni otettiin toinen. Vaikka kyllä näin jälkeenpäin ajateltuna hyvä niin. 

-kaikilla osaston yhteisillä retkillä olin aina yksin. Muutenkin minua ei otettu mukaan porukkaan. 

-osa ihmisistä on sanonut että minua kohtaan oli ajojahti. Mutta kukaan ei uskaltanut puuttua siihen. 

-sain huomautuksen. Jäin sen jälkeen 2vk sairaslomalle ja oh soitti ja sanoi et 3pv saan saikkua. Loput on palkattomia Päiviä koska olen itse kaiken aiheuttanut.

-puolustin potilaan oikeuksia. Erään kerran tilanne kärjistyi siihen että potilaalla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa kirjansa muualle. 

-erään potilaan oikeuksien puolustamisen jälkeen eräs hoitaja lopetti minulle puhumisen. Se oli kaikille Ok. "Älä välitä, anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos". "Jos otat asian käsittelyyn niin sitten hän ei puhu sinulle sitä vähääkään." Oh kuittasi asian että "häntä vihaa työtään ja häntä vit**aa selvitellä henkilöiden välisiä konflikteja." Asia jäi selvittämättä. Minulla ei ole nyt voimia siihen. Sairastuin vakavaan masennukseen ja olen tuolta sairaslomalla

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jouduin itse lievän henkisenväkivallan kohteeksi, naisvaltaiselle alalla.(hoitoala) Isäni kuoli 2014, isänpäiväaamuna. Löysin hänet itse kotoa kun oli saanut sydäninfarktin. Ilmoitin asiasta töihin ja sanoin että en pääse sinä päivänä iltavuoroon ja menen lääkäriin. Lääkäri kirjoitti sairauslomaa 4 päivää koska olin itse niin pyytänyt ja sanonut että en tarvitse enempää. Sairausloman jälkeen menin töihin ja esimies sanoi että ei maksa palkkaa s.loman ajalta koska isän kuolema ei ole syy olla s.lomalla. Yritin itse selvittää asiaa mutta ei onnistunut. Pyysin apua liitosta ja he saivat asiannhoidettua ja sain palkan. Sen jälkeen osa työkavereista ja esimiehet ym...rupesivat vahtimaan kuinka hoidan työni, kuinka kauan olen tauolla, kenen kanssa olen tauolla ja mitä teen tauolla. Alkoi myös tulla ilkeitä kommentteja, pientä kiusaamista.... esim: olin tehnyt pyydetyt työt niin joku kävi ne sillä välin sekoittamassa. Eli purin kuorman hyllyihin niin seuraavaksi ne oli sotkettu hyllyillä ja osa oli lattialla, ja minä sain siitä huudot. Lähdin kyseisestä työpaikasta 1.5kk isän kuoleman jälkeen ja en ole päivääkään katunut että lopetin siellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Työpaikka kiusaaminen

Puolustin erästä sijaista, koska yksi vakituinen työntekijä oli levittänyt perättömiä juttuja, niin että, ne meni esimiehelle, sen jälkeen sijainen sai potkut, ja itse jouduin ns tarkkailun alle. Minulta vietiin vastuu-alueita pois, kysymättä minulta, sitten pyydettiin takas hoitamaan vastuualuetta, en suostunut, miski olisin, koska kerran jo vietiin pois vastuualue.

Työntekijät eivät tervehdi, mollaavat toisiaan seläntakana, mukaan juttuihin ei oteta. Sijaisia ei saa, kiitos sijaisten alaarvoisen kohtelun.

Esimies ei puutu ollenkaan, työpaikkakiusaaja saa taputukset päähän, kiusattu joutuu lähtemään. Epäkohdista ei saa sanoa ääneen, joutuu epäsuosioon.

Mietin kokoajan tuosta työpaikasta poislähtemistä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: 1000 työpaikka

Kyllä Oulussa ainakin psyk.puolella puolella on hirveitä kiusaamisjuttuja. Yksikin sairaanhoitaja aina lääkevuorossa lääkkeitä puuttu suunnattomasti sen jäljiltä. Yritettiin laittaa sijaisen syyksi, vaikka sijainen ja opiskelijat huomautti siitä usein miten lääkkeitä puuttui. Esimies otti paperiset listat joissa näkyi lääkkekato ettei kukaan saa tietää.. Esimies olikin tämän sairaanhoitajan hyvä kamu ja hommasi vielä sen  muualle töihin lääkevastaavaksi. Ite oltiin 1000 kesätyöntekijöitä silloin,  nyt jo valmistunut kuitenkin hoitajaksi. Mutta kyllä oli karmeeta nähä miten yritettiin viatonta ihmistä tehdä rikolliseksi ja varkaaksi. Kerrankin nämä aukasi kassakaapin ja menivät toiseen huoneeseen ja jätti rahat sinne pöydälle kaikkien asukkaiden ja ohikulkijoiden otettavksi. Naureskelivat kahvihuoneessa, kun luui etten kuullut miten puuttuvat rahat laitetaan sen sijaisen piikkiin sitten. Sieltä puuttu kokoajan jotakin joko rahaa tai lääkkeittä. Kaikki asiat jopa asukkaiden tiedot kerrottiin meille vaikka osa meistä oli alaikäsiä., eikä aikomustakaan mennä hoitoalalle. Siellä ei ollut edes potilailla intimiteettisuojaa missään muodossa. Tämä yks sairaanhoitsu käveli ja hiippaili kuuntelemassa mitä muut puhu ja touhus, sitten juoksi kertoon esimiehelle kaiken. Nuori lähäri kohteli potilaita kuin koiria jos ei ollu kukaan näkemässä ja kuulemassa, mutta muuten niin herttasta esitti kuin olla ja voi. Nuori lähäri ja sairaanhoitajat osti kaupungin kortilla itelleen kaupasta ruokaa ja mitä millonkin, ja laittoivat ne muka sen yksikön menoihin. Aika hyvä ylimääräinen tulo, kun ei ite tarvinnut ostaa edes eväitään. Kerran soitin sille hoitajalle jota ne kiusas, että tarkista ikkunat ja ovet, ne jätti ne tahallaan auki. Sinne olis joku ulkopuolinen voinut tulla milloin vaan. Näitten asukkaiden ja sen hoitajan turvallisuus  kyseessä jopa henki... Jos tuon kiustaun sijaisen saisit kiinni niin sillä olisi kuule sulle hirveitä juttuja. Lopulta se lähti pois kun ei voinut enään olla siellä.  ps. se yks sairaanhoitaja selvästi kerran poltti jotain siellä lääkehuoneessa...luulen lääkkeitä jauhaneen ja polttaneen ja sit vetäneen suoneen, kun tunnistin hajun kun menin siltä kysymään lääkehuoneesta jotaki...kaame poltetun lääkkeen haju ja se meni kauhialla vauhdilla pois siitä ja oven kii. Kysyin siltä, että palaako joku, ei ei..ulkoa tulee ja lähti kameeta vauhtia kävelee. Sillä oli aina piilarit joista ei mustuaista nähnyt. Tunnistinhan mä senn, kun mun veli teki sitä narkkarina, onneksi ei kuiteskaan enään ole. Mutta kyllä miwtin ja juttelin vanhempieni kanssa siitä touhusta ja meinasi jäädä hoitajaksi tulo lukematta tuon eka työapiakan takia. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sairaanhoitaja

Jouduin tehostetussapalveluasumisessa oman esimieheni kiusaamaksi. Se oli todella rankkaa, enkä vieläkään ole oikein siitä yli päässyt. Sitä asiaa ei koskaan kunnolla selvitetty. Ylempi esimies kuittasi asian käsittelyn sillä että on tarkeämpiäkin asioita nyt selvitettävänä.

Hyvän aiheen olet opinnäytetyöllesi keksinyt. Mielelläni kertoisin enemmänkin asiasta. Mutta en tähän kaikkien luettavaksi tahdo kirjoittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työyhteisössä levitellään ja vitsaillaan henkilökohtaisilla asioillani mm. siitä kun käteni vapisevat ajoittain koska minulla on essentiaalinen vapina ( olen krapulassa töissä) sekä parisuhteestani, koska mieheni on minua 7 vuotta vanhempi ja myös työkaverini, kuitenkin suurin osa työkavereista on sitä mieltä ettei suhde näy työpaikalla. Ajoittain joku epäilee minun varastavan lääkkeitä ( olen lääkevastaava) vaikka niitä ei ole hävinnyt, koska joku sai tietää edesmenneen veljeni olleen narkomaani. Työvaatteitani ja tavaroitani katoaa päiviksi, pukukaapistani revitään nimilappu pois säännöllisin väliajoin yms. 

Tällä hetkellä teen pääsääntöisesti yövuorossa ettei tarvitse työskennellä kiusaajien kanssa. Esimies on heitä puhutellut mutta tuloksetta.

Aloin kärsiä unettomuudesta, rytmihäiriöistä, pahimmillaan menin paniikkiin kun olisi pitänyt lähteä töihin. Tästä johtuen paheni myös vapina ja muutti muotoaan niin, että nykyään myös jalkani vapisevat.

Olen harkinnut myös lopputilin ottamista.

Ihmettelen vain miksi kiusaavat sijaiset saavat jatkaa työtään!

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...