Jump to content
MAINOS

Millä oikeudella yksityinen saa maksaa vähemmäm palkkaa kuin kunta?


HoitsuJ

Recommended Posts

Kunhan mietin miksi kunnallisessa ja yksityisen alan työehtosopimuksessa minimipalkassa on niin iso ero. Lähihoitajan minimipalkka yksityisellä: 1876,67 €/kk. Minimipalkka kunnalla: 1955,44 € (kunta ilmeisesti usein maksaa hieman yli 2000€/kk)

Molemmilla puolilla työskenneltyäni voin sanoa, että yksityisellä sektorilla on joutunut ottamaan paljon enemmän vastuuta, työtä on enemmän ja luppoaikaa ei ole. Vastuutehtäviäkin jaetaan enemmän työntekijöille kuin kunnalla. Kunnalla olen päässyt huomattavasti helpommalla.

Mielestäni kummassakin työehtosopimuksessa pitäisi olla sama minipalkka, koska vastuulla huonompaa palkkaa yksityisellä ei voi perustella. Palkan pitäisi minimissään olla kvtesin mukaan kaikilla: yksityisen sektorin tämänhetkinen minimipalkka on ihan naurettava koulutetun ihmisen työstä. Vastuutehtävien mukaan myös palkan pitäisi olla suurempi. Asialle pitäisi saada muutos!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

En ole ainakaan törmännyt missään, että yksikään työantaja maksaisi tuota minimipalkkaa. En yksityisellä enkä kunnalla. Aina on ollut selkeästi parempi palkka.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esim. Esperi ja Attendo maksavat minimipalkkaa, jotka ovat yksiä suurimpia hoitoalan yrityksiä Suomessa. Olet hyvässä tilanteessa ollut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No onko sinne huonoa palkkaa maksaviin Esperiin tai Attendoon pakko mennä töihin? Valintakysymyksiähän nämä pitkälti ovat itse kullakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunti sitten, Arcade kirjoitti:

No onko sinne huonoa palkkaa maksaviin Esperiin tai Attendoon pakko mennä töihin? Valintakysymyksiähän nämä pitkälti ovat itse kullakin.

Tässähän tämä tiivistetysti. Itse olen aina neuvotellut yksityisellä palkan kohdilleen. Ei ole tarvinnut minimillä tehdä kertaan (en olisi tehnytkään)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joillakin alueilla on ylitarjontaa hoitajista. Joskus ainoat alueen vakipaikat ja pidemmät työsuhteet ovat näillä yksityisillä. Jos et itse tee minimipalkalla sen tekee joku muu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yrityksen tulee tehdä voittoa ja nykytrendi on se että voittoa pitää tehdä paljon. Ei riitä että osakeenomistajalle kertyy tuottoa prosentti, tehdään mitä vain että nousisi edes promillen. Ja siks ehkä sekin että yksityisellä puolella on hieman lyhyempi neuvotteluhistoria, toisella sektorilla on työntekijöillä vähä etumatkaa. 

Ja kyllä mullekin on keikkalaisena tarjottu minimipalkkaa, ja ihan pitkään määräaikaisuuteenkin, en suostunut, joku muu meni ja suostu. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2.2.2017 klo 19.59, nor kirjoitti:

Yrityksen tulee tehdä voittoa ja nykytrendi on se että voittoa pitää tehdä paljon.

En usko, että syynä huonoon palkkaukseen ja heikkoihin neuvottelulähtökohtiin on yrityksen voiton maksimointi, koska sama intressi on myös muilla aloilla. Osaavan ja motivoituneen työvoiman arvostaminen on vain eri tasolla.

Kuitenkin on käsittääkseni hyvin harvinaista hoitoalan ulkopuolella, että ammattikorkeakoulun käyneiden ihmisten palkkoja katsotaan mistään yleispätevistä taulukoista. Lienee huomattavasti yleisempää tarkastella tehtävänkuvaa, osaamista, motivaatiota, kehittymistä ja sitten vielä neuvotella.

Kai sekin vaikuttaa, että hoitajan työhön on niin helppo palkata kuka tahansa, joka on paperilla pätevä. Jossain muualla täytyy ehkä ihan oikeasti miettiä saako se ihminen mitään aikaan ja ymmärtääkö se tästä työstä mitään, vaikka joku todistus olisikin taskussa. Hoitoalalla se laatu on kuitenkin vähän kakkosasia ja satunnaiset osaamattomuudesta johtuvat potilaskuolemat ja muut virheet eivät vaikuta toimintaan ihan kauheasti. Kela tai vakuutusyhtiö kuitenkin korvaa sovitusti, tuli sille leikkauspotilaalle sepsis tai ei.

Oikeissa palkkaneuvotteluissa kuulemma jopa nolaa itsensä, jos pyytää liian vähän osaamiseensa nähden. Hoitoalalla taas ainoa syy olla maksamatta alta tessin on se, että työntekijä voisi jossain kohtaa viedä jutun käräjille.

Meni nyt kyllä alkuperäisen kysymyksen ohi vähän :D Kai se tessien välinen ero johtuu vain siitä, että yksityissektorin työnantajilla on ollut paremmat neuvottelijat ja ahnaammat jäsenet kuin kuntatyönantajalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, ei se ole ainoa syy. Toki yksityinen työnantaja on hanakampi ollut työehtoneuvotteluissa kuin kuntatyönantajat. Ja tämä johtuu kyllä siitä omasta sijoitetusta pääomasta. 

 

Kymmenisen vuotta sitten työkkärin joku valmennuskurssin vetäjä totesi tuon että työhönotossa ei kannata alihinnoitella oman työnsä arvoa, se kertoo siitä miten arvokkaana pidät omaa osaamistasi. Totesi kuitenkin että valitettavasti tämä ei koske hoitoalaa eikä matalapalkkaisia aloja, siellä valttikorttina on se että miten halvalla kykenet tekemään työsi. 

Lähihoitajien kohdalla jossain palveluasuntoloissa ja kehitysvammapuolella tämä valitettavasti pitää paikkansa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Työnhaku ajan tasalle!

Tyhmänä ihmettelen  suuresti ja miksi? Katselin juuri MOL: n sivuja. Silmiini osui työpaikkailmoitus. Helsingin Kaupunki kotiavustaja palkka 1854,47€/kk? Päiväkotiapulainen taitaa saada melkein saman ja työnkuva on ihan eri. Kotiavustaja ei taatusti mene avohoidossa siivoamaan ikä-ihmisten koteja vaan hoitamaan ikä-ihmisiä tukkaputkella ja VASTAA ITSE KAIKESTA.  Olen itse työskennellyt kotiavustaja kunnalla vuosia sitten ja silloin HOIDETTIIN IKÄ-IHMISIÄ HYVIN. SAI OLLA YLPEÄ OMASTA TYÖSTÄÄN. Myös hoidettiin lääkehoito eli koulutus oli siihen.

Espoo, HOIVA-AVUSTAJA palkka 1964,18€/kk? Onko tämä reilua peliä kotiavustajan työtä ajatellen ja avohoito ja hoiva-avustajan seniorikeskus, missä on PÄTEVÄT VASTAAMASSA TOIMINNASTA KAIKKISSA TYÖVUOROISSA ja hoiva-apulainen juoksee heti kertomaan toivottavasti osaa pienetkin muutokset VASTAAVALLE?  Hoiva-avustajat moni taas on kieltäytynyt lääkehoidon koko koulutuksesta. <<<päin naamaa nauravat, jos sitä heille uskaltaa ehdottaa. Mutta vahtivat tarkkaa toisten töitä ja ym. Usein vielä kielitaidottomia tai huono Suomi.  Ymmärrys???? En, ole saanut kaksinaista kuvaa heidän työstä, kiitos kuuluu heille itse. Ovat, sen ihan itse tehnyt omalla käytöksellään.

Monessa työpaikassa, ei edes koulutettu lähihoitaja saa vastaavaa palkkaa.  Ollaanko me lähihoitajan pelkää roskaa hoivakodin johtajille/esimiehille ym. Tulee kyllä sellainen tunne, ikävä kyllä johtoporras. Lähihoitajien ARVOSTUS ON NOLLA > KIITOS, ESIMIEHET TÄSTÄ pantiin maan tasalle, taas.

  Lisäksi lähihoitajan kunnon koulutus kestää 3v ja hoiva-avustaja koulutus on hyvä jos  on edes 1v. 

Ainakin nyt tiedetään miten Espoo ja Helsingin Kaupunki antavat arvon hoitajille ja mikä on oikea järjestys. TURHA KAUPUNGIN ON VALITTAA RAHAPULAA ENÄÄ, jos on heittää rahaa kankulan kaivoon.  Voitaisi laittaa hoiva-apulaiset  tekemään ja ottamaan vastuun työn panokseta  eikä siirtää niitä toisille jatkuvasti. Lisäksi esimiehet alkavat oikeasti vaatimaan SUOMEN-KIELTÄ käytettäväksi työkielenä ja myös silloin kuin eivät ole vahtimassa.

Tietääkseni piti myös  loppua työpaikkailmoituksista ikärajoitus, mies tai naishoitaja ym?

TYÖNANTAJAT: Ilmoittakaa selvästi,( ali-ikäraja on laitettu hyvin)  yli v.30v. olette meille liian VANHOJA, KELPAA VAIN EPÄPÄTEVÄ, palkataan mieluummin ULKOMAALAINEN kuin Suomalainen, mies ilman muuta ja naiset älkää vaivaantuko hakemaan. HUOM! palkataan omia kavereita eli suhteella pääsee töihin  ym.  Silloin jokainen myös tyhmä työnhakija EI LAITA HAKUPAPEREITA TEILLE.  Video-haastattelu tai haku voi itku. EI, ikinä. Ostaako työantaja työttömille tietokoneen? Kaikki eivät ole niin RIKKAITA TAI VANHEMMAT EIVÄT PYSTY OSTAMAAN. Vähän järjen käyttöä,myös tähän, please.

Suomessa on olemassa sellainen kuin RUOKAJONO  ja siellä ei kukaan ole turhaa. heillä ei ole laittaa euroja turhuksiin.  Olen itse henkilökohtaisesti välillä avustamassa siellä ja HÄTÄ ON OIKEA.  Jokainen euro on tiukalla.

  CV:n teko jossakin oli juttua 2-3 sivua. Hyvä kun saan edes 1 arkin kirjoitettua ja sekin on vajaa. Täysi työ jo siinä. Pitää  alkaa vaihtamaan ahkerammin työpaikkoja ja kirjoittaa koko elämänkerta sinne.  Sitten olette varmaan tyytyväisiä tai joku  jotakin taas keksii. Saatte päivitellä, kuinka paljon jollakin on työpaikkoja ja miksi? Miksi, ette jo herää tähän sieltä pilvistä päivää, missä NORMAALIT IHMISET ELÄVÄT.

TYÖNHAKIJALTA säästyisi; HERMOT, turha vaiva/ aika, säästyisi sähkö, tiedoksi kaikki eivät omista tietokonetta/älypuhelimia vai käyvät mm. kirjastossa, paperit, turha  odottelu joka kestää viikkoja vaikka valehdellaan soitettaan esim. ensi ma. matkarahat/ bensa, mielipaha  ym.

 Pomot voisivat valittaa ihan  rauhassa, ettei kukaan HAE TÖIHIN. Työnhakijat ovat laiskoja ym. Tätä saa lukea päivittäin, että siihenkin lamantuu.

Olisi REILUA TOIMINTAA KAIKILLE OSAPUOLILLE.

Meille kenellä on pätevä koulutus, mutta EI KAVERI / HYVÄ VELISUHTEITA TYÖPAIKOIHIN vaan omalla työpanoksella ansaittu arvostus ja mistä ollaan YLPEITÄ. Haluamme reilun ja rehdin johtajan, PLEASE!

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Toivottavasti kirjoitat ”asukas kirjaukset” hieman selkeämmin. Aika raskasta luettavaa ja täynnä kirjoitusvirheitä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Oma valinta

Ainakin itse saan lähijoitajana pk-seudulla yksityisellä puolella peruspalkkaa n.2200e ilman lisiä. Ei kukaan pakota attendolle töihin menemään. Työntekijöistä on myös pulaa ja usein avonaisia paikkoja auki yms. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...