Jump to content
MAINOS

Attendo työpaikkana


miina

Recommended Posts

Vieras: Esimiehena
1.5.2018 klo 15.57, Vieras: Voihan....Attendo kirjoitti:

Avaudunpa hieman itsekin nykyisen työpaikkani kohtalosta Attendon ostettua Mikevan toiminnat.

Kyseessä ollut vielä Mikevan aikana hyvin toimiva mt-kuntoutuskoti, jossa 16 ympärivuorokautista paikkaa, 4-paikkainen tukiasuntola sekä parhaillaan 13 tukiasuntoa ja päiväkävijöitä useita. Yrityksen perustaneet henkilöt sanelivat myydessään Mikevalle hyvin tiukat ehdot kaupalle, joista pidettiin kiinni. Paikan hyvä maine yhteistyötahojen keskuudessa perustui työtoimintaan ja portaittaiseen kuntoutukseen, joka toiminut loistavasti n. 8 vuotta, asiakkaita on riittänyt ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä.

Ensi töikseen Attendo ottaessaan ohjat, päätti, että työtoiminnat lakkautetaan ja työtoiminnan ohjaajat irtisanottiin. Vanavedessä lähti useita vakituisia ohjaajia, jotka olleet talossa vuosia sekä vastaava ohjaaja. Uudelle yksikön päällikölle tuli yhden yksikön sijaan 3. Aiemmin esim. aamuvuorossa oli 2 ohjaajaa ja työtoiminnan ohjaajat, sekä iltaisin 2 ohjaajaa, yöllä 1. Nyt 2+1+1. jolla niukin naukin selvitty pakollisista toiminnoista ja tehtävistä. Keskitason johto olisi halunnut vielä toisen aamutyöntekijänkin pois mutta yksikön päällikkö ja vast. sh. kieltätyivät jyrkästi. Yhden ihmisen olisi pitänyt antaa lääkkeet, vastata puhelimeen, kirjata, ajaa talon autoa, hoitaa ne vähäiset työtoiminnan yritelmät, ruokailut yms.

Suurin yhteistyötaho ei enää lähettänyt asiakkaita lainkaan kun työtoiminta lakkautettiin. Tämän seurauksena asiakasmäärä vähentyi maksimista 33->10 ja nyt yksikkö lakkautetaan "pitkän harkinnan" jälkeen kannattamattomana. Asian päättääneet ihmiset eivät edes itse vaivautuneet tulemaan paikalle kertomaan asiaa vaan välittivät sen yksikön päällikön kautta. YT-neuvotteluita ei ole vieläkään aloitettu vaikka päätös lakkautuksesta tullut jo reilu kk sitten.

Kysyn vain, mikä järki oli työntekijöiden varoituksista huolimatta yrittää säästää kahden ihmisen palkkakustannukset kun samalla tuhottiin koko toiminta, jolle kysyntää on ollut runsaasti? 

Joten, yhteenvetona: Ainakin tämän yksikön kohdalla Attendon toiminta täysin perseestä. Yritettiin säästää ja säästettiin samalla kuoliaaksi koko paikka, jossa on ollut motivoitunut  ja osaava henkilökunta ja toiminnalle on ollut tilausta laajalta alueelta. Keskitason johto vastuuttomia pelkureita. Joten henkilökohtainen suositukseni on, että mikäli ei pakko ole, välttäkää isoja ja kasvottomia sote-yrityksiä joille raha on ainoa mittari kaikessa. 

Itse olen toiminut n. 4 vuotta Mikevalla esimiehenä. Nytten sitten yrityskaupan johdosta siirryttiin Attendolla. Työskentelen MT-puolella 15 paikkaisessa yksikössä. Mikevalla meillä saattoi olla 3 aamussa ja välillä 3 illassa. Attendolle siirtyessä meni hetki normisti. Kunnes yksi työntekijä lähti pois ja sen tilalle ei saatu ottaa uutta työntekijää. Vuoromiehitys tippui yhtäkkiä 2+2 (Tekivät siirrot itse, minä sen huomasin listan julkaisussa, että vuoromiehitys tippunut). Yössä on ollut aina yksi ohjaaja. Muutenkin  meininki alkaa olemaan melkosta soutaamista ja huopaamista.  Lisäksi sairaanhoitaja tekee vain aamuvuoroja enää. Tänään meille muutti uusi asukas, joka on vilkkaampi kaveri ja ensi viikolla tulossa jaksolle toinen vilkas kaveri. Tiedustelin että voitaisiinko ottaa lisäresursseja aamuun ja iltaan. Ei saatu. Nyt pelolla oottelen miten käy ja milloin rysähtää kunnolla. Itse haen koko ajan uusia työpaikkoja. Onneksi kilpaileva yritys rakennuttaa tänne päin uusia hoitokoteja, joinne haen ehdottomasti! Attendolta pois ja ÄKKIÄ! Attendo muutenkin täälläpäin huonossa maineessa. Kilpailevat yritykset paremmassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 671
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Aiheen ahkerimmat kirjoittajat

  • Mirtazapin

    74

  • acamusmn

    71

  • scoubi

    32

  • Kipusisko

    31

Attendon mitoitus 20 asiakasta kohti on tippunut hiljalleen puoleen mikevan kauppojen myötä. 4 aamussa ja illassa on nyt 2 +2 ja yks välivuoro. Klo 11-17 esim. Hyvin laadukkaita lupauksia, brändäämistä. Niin suuri moka antaa näiden firmojen levitä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

23.2.2017 klo 08.40, heteka kirjoitti:

Liioittelet aika rankasti. Tänne olen menossa kesällä ja lähes puolet on tuttuja hoitajia eli ei se vaihtuvuus ihan hirveää ole. Työelämä on rankkaa ja kovinta se on jälkiruokasukupolvelle, joka ei ole tottunut kovaan työhön. Ulkomaalaiset ovat tervetulleita, suomenkielen oppii työtä tehdessä.

Eiköhän se Suomen kieli pitäisi olla hallussa ennen kuin menee sellaisiin töihin jossa kielen osaaminen on yksi kulmakivistä. Mitä jos itse olisit vaikkapa hoidettavan omainen mutta kielitaidon vuoksi hoitaja ei voisi kertoa sinulle mitään hoidettavasta ja hoidon kulusta, saatikka keskustella hoidettavan kanssa, hekin ovat ihmisiä vaikka muistissairaille olisikin iskenyt. Attendo lennättää Suomeen Filippiineiltä täysin kielitaidosta henkilökuntaa, joka ei työehtojen perään paljoa kysele.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

12 tuntia sitten, Vieras: Hohhoh kirjoitti:

Attendo lennättää Suomeen Filippiineiltä täysin kielitaidosta henkilökuntaa, joka ei työehtojen perään paljoa kysele.

Ihan suomen kielellä olen filippiiniläisten hoitajien kanssa pärjännyt. Opiskelevat suomea monta kuukautta ja suorittavat kielitestit ennen tänne tuloa, joten eivät ole täysin kielitaidottomia, kuten väitit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Riippuu siitä millä resurssilla asukkaat ovat sopimusten mukaan tulleet ja onko osa töistä, kuten siivous ja ruoan valmistus hoidettu miten. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

15 tuntia sitten, kahvikuppi_ kirjoitti:

Terveystalohan attendon osti. Muuttuuko mikään?

Niin Terveystalohan osti Attendon tuottamat terveyspalvelut, eli esim. joidenkin kuntien perusterveydenhuollon palvelujen tuottamisen, työterveys-  ja hammaslääkäripalvelut.  Niissä ei kaiketi niin kamalasti ongelmia ollutkaan?

Attendohan jatkaa edelleen hoivapalvelujen tuottamista, eli hoivakodeissa ei meininki muutu mihinkään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Hoitaja vaan

 

Attendosta ei ole hyvää sanottavaa Mikevan oston jälkeen. 

Olen Mt- yksikössä töissä ja meillä isoja miesasukkaita. Ruokamäärät tippuneet, menty "mummola" linjoille että säästöä kertyy, Mikevaan nähden koko terveellinen ravintoketju vaihtunut Attendon myötä halvaksi mössöksi..Kytätään ettei vaan vahingossa mene lauantaimakkara siivua, kun halpaa juustoa on tarjolla. Ja leivät vaihtelivat ennen, mutta nyt kuivaa vuokaleipää tilalle( myös hampaattomille). Eikö se ravinto ole myös yksi tärkeimmistä? Arkena pitkiä vuoroja kun sunnuntaisin ei saa tehdä muuta kuin 5-6 tuntisia vuoroja, ettei tarvii maksaa lisiä..

Oikeesti; eikö ihminen merkkaa enään mitään Attendolle pörssiinmenon jälkeen??

Tuttavani isä oli Attendon hoivakodissa asukkaana ja siellä tehtiin todella hyviä havaintoja tiedostaen Attendon linjauksen ja rahastavuuden. Tästäkin tulee varmasti lisäselvittelyä, MUTTA mitä me mahdamme ATTENDOLLE?? Valtava ikävä niitä pieniä, lämpöisiä hoitokoteja, joissa oltiin läsnä konkreettisesti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Attendolla

Olen työskennellyt nyt noin vuoden Attendolla, uudessa kehitysvammaisten yksikössä. Henkilöstöä töissä aamuisin 3 ja iltaisin 4, viikonloppuisin 3 ja 3. Ruoka tulee toisesta kehva-yksiköstä jossa on oma kokki. Leivässä vaihtelua, mutta kokin tekemä vuokaleipä sen verran hyvää, että se on asukkien suosikki. Lisäksi yksikköjen johtajat kysyvät ruokalistatoiveet ja kokoavat ne yhteen. Juuri päivitettiin 6 viikon ruokalistat. Viikonloppuisin 7h vuoroja teemme 7-14 ja 14-21.Lisäksi yksi on 7-14.15, jotta saadaan pieni raportti pidettyä.

 

Miten 6h vuoroilla saadaan pyöritettyä viikonloput niin, että joka hetkellä täyttyy mitoitus?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Vieras: Attendolla kirjoitti:

Lisäksi yksikköjen johtajat kysyvät ruokalistatoiveet ja kokoavat ne yhteen. Juuri päivitettiin 6 viikon ruokalistat. 

Pääkallopaikalta tulleen ohjeen mukaan kaikki yksiköt noudattavat Attendon ruokalistaa eivätkä sooloile omiaan. Ihanaa, että joku uskaltaa tehdä omiaan, mutta tulee saamaan satikutia.

Itse ex Mikevalaisena olen poistumassa Attendolta juurikin mielenkiintoisen mitoituslaskelman mukaan, jonka perusteella yt neuvottelut poistivat "liiat" työntekijät.

3 tuntia sitten, Vieras: Attendolla kirjoitti:

Miten 6h vuoroilla saadaan pyöritettyä viikonloput niin, että joka hetkellä täyttyy mitoitus?

Ei mitenkään, mutta esim. Valviran luvassa oleva mitoitus on vain suositus. Esim. meillä 0,6 on viikonloppuisin 0,54 tai 0,48.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunti sitten, Vieras: Nkiy kirjoitti:

Pääkallopaikalta tulleen ohjeen mukaan kaikki yksiköt noudattavat Attendon ruokalistaa eivätkä sooloile omiaan. Ihanaa, että joku uskaltaa tehdä omiaan, mutta tulee saamaan satikutia.

Itse ex Mikevalaisena olen poistumassa Attendolta juurikin mielenkiintoisen mitoituslaskelman mukaan, jonka perusteella yt neuvottelut poistivat "liiat" työntekijät.

Ei mitenkään, mutta esim. Valviran luvassa oleva mitoitus on vain suositus. Esim. meillä 0,6 on viikonloppuisin 0,54 tai 0,48.

Miten Attendolla lasketaan hoitajamitoitus? Jos jossai yksikössä on 4 illassa ja toisessa vaa 1?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Attendolla
1 tunti sitten, Vieras: Nkiy kirjoitti:

Pääkallopaikalta tulleen ohjeen mukaan kaikki yksiköt noudattavat Attendon ruokalistaa eivätkä sooloile omiaan. Ihanaa, että joku uskaltaa tehdä omiaan, mutta tulee saamaan satikutia.

Ei mitenkään, mutta esim. Valviran luvassa oleva mitoitus on vain suositus. Esim. meillä 0,6 on viikonloppuisin 0,54 tai 0,48.

Kyllä meillä huomioidaan ruokalistoissa toiveet. Joka viikko vietämme esimerkiksi toiveruokailua, johon jokainen vuorollaan saa toivoa ruokaa. En tiedä minkälaiset on iltapalat mummola-aksentilla. Mutta meillä on pannareita, lettuja, jogurttia ymsyms.

Meillä hoitajamitoitus on 0,8/asukas ja yhdellä on aamussa ja illassa oma ohjaaja. Eli aamussa 4 ja illassa 5. Kun yhdellä asukkaalla on omatyöntekijä vieressä kokoajan. Tietenkin kehitysvammasten kanssa mitoitus suurempi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: Kokemusta on
5.2.2017 klo 17.19, Vieras: Tähänontotuttava kirjoitti:

Kaikissa muissakin attendon hoivakodeissa sama homma, että hoitajat pyykkäävät, laittavat tiskit pyörimään ja lämmittävät ruuat viikonloppuisin (viikolla tulee lämpimänä)

Entiedä viekö nyt ruuan uuniin laitto nyt niin hirveän paljon aikaa??

Jos sulla ei ole muutenkaan aikaa ja olet jo valmiiksi ylityöllistetty hoitotyön vuoksi, niin kyllä se piirakoitten paistaminen ja ruuan laitto uuniin, soseuttaminen,tiskit yms. Vie vaan valitettavan paljon aikaa. Kokeile 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hyg. Passi
10 tuntia sitten, Vieras: Kokemusta on kirjoitti:

Jos sulla ei ole muutenkaan aikaa ja olet jo valmiiksi ylityöllistetty hoitotyön vuoksi, niin kyllä se piirakoitten paistaminen ja ruuan laitto uuniin, soseuttaminen,tiskit yms. Vie vaan valitettavan paljon aikaa. Kokeile 

Kun asiat tehdään keittiöpuolellakin hyvin. Hoidetaan moninaiset ruokavaliot ja dietit.

Soseutetaan. Suurustetaan ym.

Samalla huolehditaan kaikesta muusta.

Siisteys ja hygienisyys.

Kyse ei todellakaan ole siitä että heitetään maksalaatikkovuoka uuniin ja sillä selvä.

Kyllä siinä toivoisi apukäsiä ihan talouspuolen ihmiseltä.

Nm. Lämpötilat sekä päiväykset.

Maidoton riisipuuro kera vatsalääkkeen.

Kaurajuomaa 2dl. Vettä pitäisi saada myöskin menemään 2dl.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Hoito kallista Attendolla

Meillä on kokemus asiakkaana että on tosi kallis.

Soluasuntoa vastaava huone ja vessa, ei keittomahdollisuutta.

Vuokra Lapualla 473 EUR/kk, tämän päälle hoitomaksu 570 EUR/kk ja ateriamaksu 280 EUR/kk

yhteensä 1323 EUR/kk.  Lisäksi laskuttavat jokaisesta toimenpiteestä erikseen, esim. tukanleikkuu 25 EUR, jalkojen hoito 45 EUR.

Ovelasti hoitokulut on jaettu osiin niin ei näytä niin suurelta.

Harmittaa maksaa ulkomaalaiselle yritykselle Attendolle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Ylläpito n. 28€/pv ja siihen vuokra. Ei siellä ole kenenkään pakko asua. Luulen että, kunnallisella puolellakin joutuu palveluasumisesta maksamaan niin vuokran kuin hoitomaksunkin. Samoin palveluista joutuu maksamaan erikseen myös kunnallisella puolella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Sh. Omien töiden lisäksi johtajan töitä. Aika ei riitä. Psyyke hajoaa ja fysiikka pettää. Kauhea stressi. Ja surkea palkka. Kiitos. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitsukundi

Kiire aiheuttaa väsymystä ja väsymys helposti virheitä hoitotyössä.Itse olen muutaman vuoron Attendolle tehnyt enpä tee enään

kaksi seköpää vuoroa riitti palkka ja työmäärä ei kohtaa toisia olen kyllä kaikenlaisia kusihuruloita nähnyt Attendo on pahin.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Äänestäkää jaloilla!
1 tunti sitten, Vieras: Hoitsukundi kirjoitti:

Kiire aiheuttaa väsymystä ja väsymys helposti virheitä hoitotyössä.Itse olen muutaman vuoron Attendolle tehnyt enpä tee enään

kaksi seköpää vuoroa riitti palkka ja työmäärä ei kohtaa toisia olen kyllä kaikenlaisia kusihuruloita nähnyt Attendo on pahin.

 

Toivottavasti kukaan ei hakisi noihin paikkoihin töihin .Ei edes keikoille! Turha murehtia asukkaita.Maksavat tahot joutuvat loppupelissä turvaamaan palvelut.Omat työntekijät.Sijoittamiset omiin paikkoihin.Jopa rakennuttamaan omia hoitoyksiköitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • The title was changed to Attendo työpaikkana
  • 2 kuukautta myöhemmin...

Attendosta on jäänyt aika paskan maku suuhun. Toki siellä on osittain asiakkaista välittäviä työntekijöitä ja jotkin yksiköt varmasti ovat hyviä asuinpaikkoja.

Ensimmäisessä paikassa asiakas sylki hoitajan päälle. Hoitaja sylki takaisin ja tuijotin tapahtunutta silmät pyöreinä. Kyseinen hoitaja oli saanut palkinnon työpaikalta ”hyvästä työstä”. Samassa paikassa ohjeistus ei toimenpiteissä ollut aina asianmukaista ja jos teki virheen sai ”syyt niskoilleen”. 

Toisessa paikassa taas olin vaipanvaihtaja ja apusiivooja, vaikka olin kuntouttamisen tukemisen jaksolla. Siellä minut pistettiin antamaan lääkkeitä ilman lääkelupaa ja sitten sanottiin etten saisi. Tämänkin jälkeen pyydettiin viemään lääkkeitä asukkaille välillä myös ilman hoitajan läsnäoloa.
Työkaverilta sain kovasti kehuja ennen kehityskeskustelua, mutta keskustelussa ohjaajaltani haukkuja mm. ”liian rennosta suhtautumisesta asukkaisiin” (eli en ollut hirveän virallinen, mutta minun mielestäni virallinen ja jäyheä käytös ei tue laitoksen kodinomaisuutta). Sain toki myös aiheestakin negatiivista palautetta, mutta en mistään isosta asiasta. Ei siinä muuten, mutta ei mitään positiivista palautetta. Jos en heti jotain osannut, niin tästä sain kuulla. 

Asukkaiden kanssa oli vain vähän aikaa jutella (kuntoutumisen tukeminen) ja tähän olisi pitänyt käyttää kahvitaukoa. Sain tästä noottia että kahvitauolla olin puhelimella, enkä jutellut asukkaan kanssa. 

Eräs asukas oli kohtalaisen vaativa ja oli hiukan hankalaa pedata hänen sänkynsä ensimmäisen kerran. Työpaikkaohjaaja siis päätti tämän perusteella, että en osaa pedata sänkyä. Tosin kerran olin unohtanut pedata erään toisen asiakkaan pedin, kun pitää suurinpiirtein juosta paikasta toiseen aamupuuhissa.

Olin aikaisemmin pitänyt henkilökunnasta, mutta tämän jälkeen jatkoin työpäivää itku kurkussa ja hain yksityiseltä muutaman päivän sairaslomaa. Tämän jälkeen sain tietysti potkut epämääräisistä syistä. 

Nyt usko omiin kykyihin ja pätevyyteen on mennyt ja tekisi mieli vaihtaa kokonaan alaa vaikka lukioon tai sitten viemärinkaivajaksi. 

No, tätä en pysty toistaiseksi tekemään, joten tästä lähtien otan ainoastaan koulun hyväksi todetun harjoittelupaikan vastaan. Ei enää koskaan Attendoa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...