Guest Olgero Posted January 27, 2017 Share Posted January 27, 2017 Hei, Olen tahtomattani joutunut hankalaan taloustilanteeseen, minulla on onneksi vakituinen toimi (päivätyö terveydenhoitajana). Olen ajatellut tehdä keikkaa, hoitotyötä mitä tahansa löytyy. Voisin olla yökkönä viikonloppuna ja max 1 toinen päivä viikossa tai tehdä muitakin vuoroja viikonloppuna. En olisi nirso vaan kaikki työt kelpaisivat. Saako kuntatyöntantajan puolesta tehdä keikkaa esim. sairaalassa tai vuodeosastolla? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Santtu Posted February 19, 2017 Share Posted February 19, 2017 Hei! Olin vakituisena työssä ja suoraan sanottiin näin; Ilman lupaa ei saa työskennellä muualla työssä, ei edes keikkalaisena. Tarvitaan kirjallinen sopimus ja siihen tarkat tiedot missä tekee, kuinka usein ym. Tietysti allekirjoitus. Sain tästä faktaa. Tähän törmäsin myös viime kesänä yksityisellä vanhustenpuolella,määräaikaisuus Hki. Johtaja ilmoitti suoraan, kun kysyin asiasta; Pitää kysyä lupa asiaa häneltä. Selitys oli ; Kilpailukysymys, myös oma hyvinvointi kyseessä ja myös tuonko jotakin bakteereja mukanani omaan työhöni? Tarkkaa selitys kaikesta, keikkapaikan nimi ja kaikki kirjallisena. Oli kyllä ihan asiallinen peruste. Myöhemmin tuli ilmi; Samassa paikassa eräät tekivät "ilman lupaa" toiseen paikkaan töitä. Määräaikais työpaikassa ns. työt eivät luistaneet vaan työt siirrettiin kylmästi toiselle. Toisin sanoen näille "nuorille työntekijöille" on omat pelisäännöt ja usein iltavuorossa. Luettiin kylmästi toisten työvuoroja ja myös vaihdeltiin tämän takia. Ei, koskaan kelvannut työvuorot näille, kun lista tuli heti alkoi. Selitys oli mitä lienee eli kukaan ei enää uskonut näihin työntekijöihin. Kaverini oli vakituinen työpaikka sairaalassa ja teki keikkaa avohoitoon. Asiakas joutui sairaalaan sisälle ja tuli ilmi tämän kautta keikkailu. Seuraus oli ; lähdöt vakituisesta töistä. Ei, ollut kertonut tekee keikkoja muualle. Olin itse samassa sairaalassa työssä ja olisi pitänyt tehdä kirjallinen lupa keikkailuun muualle. Sitten on näitä, kenellä ei ole omaa elämää vaan asuvat töissä. Yövuorosta suoraan aamuvuoroon ja siitä iltavuoroon? Aamuvuoro meni istuessa ja vakituinen hoiti työt. Tai iltavuorossa istutaan ja puhutaan mennään toiseen paikkaan yövuoroon että nyt jaksaa taas. Huomio, ovat kaikki yksinäisiä henkilöitä. Myös tullaan valmiina huutamaan töihin, tätä en tee tai tulette ajoissa töihin, menen keikkailemaan heti klo.7.30 muualle. Normaalia toimintaa nykyisin ja kukaan ei puutu tähän. Itse kysyn välittömästi työsopimuksen aikana tästä asiasta. Teen parhaillaan keikkaa palvelutaloon, uusimaa. Sain luvan ottaa vastaan myös vakituisen/määräaikaisen työn. Pitää ilmoittaa asiasta keikkafirmalle tästä, myös "lahjominen" on kielossa, ylitunteja teen vain näiden kahden esimiesten luvalla. Yksikään toinen työntekijällä ei ole asiaa puutua työvuorooni vai kaikki tapahtuu laillisesti kahden esimiehen kesken ja tieto välittyy heiltä minulle. Ei, yhdeltäkään toiselta työntekijältä, ei hyväksi käyttöä enää. Saan itse paneutua töihin, mihin minut on palkattu. Kaikesta on mustaa valkoisella ja esimiehet tietävät asiasta. Myös voin kieltäytyä rauhassa, jos on muuta silloin. Ensimmäinen työpaikkani mikä oikeasti ajattelee työntekijää ja palkka on hyvä. Esimiehet joutuvat oikeasti tekemään toisen firman esimiehen kanssa yhteistyötä. On, tarjottu vakituista työtä ja myös menen katsomaan määräaikaista työpaikkaa. Joudun ilmoittamaan näistä keikkafirmalle, mihin johtaa tulos. Keskustele asiasta oman johtajan / esimiehen kanssa rehellisesti, niin ei tule väärin kohdeluksi. TE-toimisto tai onko yhtään keikkaa tarjottu, on myös kiinnostunut eli nolla-sopimus on nyt tapetilla siellä ja liittoni tietävät asiasta eli vaikutus on moneen asiaan. Eli vaikuttaa ainakin liitonmaksuun. Teen vapaaehtoistyötä ja siinäkin on myös tarkat säännöt. Ei, saa ottaa rahaa saa vastaa, lahjomista ym. Olen oppinut lähimmät " kaverit", ovat ne ketkä usein puhuvat pahaa toisesta kateellisuudesta. Hyvä, kun kyselit asiasta. Laitoin vain miettimään, kuinka moni tekee ns. pimetä työtä myös hoitopuolella tietämättä. Ei sanota etten tiedä, jo opetetaan mm. lähihoitajan, hoiva-apulaisen koulutuksessa nämä asiat eli yrityspuoli kuuluu näihin koulutuksiin olennaisena osana. Oma syy, jos ei viitsi kuunnella/ lukea asiasta. Oma maalaisjärki pitäisi sanoa sen; Mikä on oikein tai väärin. Kaikki pitää nykyisin kyseenalaistaa ja hakea itsenäisesti oikeaa tietoa. Esim. Ollaan esim. avohoidossa/ palvelutalossa työssä ja mennään vapaalla "avustamaan" tuttua asukasta. Asukas maksaa tästä käteisenä tai muuten. Tätä tapahtuu paljon, ei tarvitse kun liikkua julkisilla niin oppii tietämään; mihin ei kannata hakea töihin. On allekirjoitettu salapitovelvollisuus, ei kaikki ymmärrä mitä se tarkoittaa tai ei välitetä. Edes mennyt kaverini teki näin ja jäi kiinni asiasta. Verotus oli myös kiinnostunut tästä tapauksesta ja sen aikainen esimies joutui todella tiukalle asiasta. Kumpikaan ei enää työskentele hoitopuolella. On, myös karhunpalvelus koko firman maineelle. Tätä on lehtien mukaan paljon ns. rakennusfirmoilla ja olisi aika tutkia myös tätä puolta. Kun puhutaan hoitajien loppuun palaminen on lisääntynyt ja ketkä oikeasti hoitavat työt työpaikoilla työaikana? Onko tämä myös yksi huolestumisen aihe??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dong Posted February 19, 2017 Share Posted February 19, 2017 Ei tarvitse tavallisen työntekijän kysyä lupaa keikkailuun. Toki työnantajat yrittävät tätä kusetusta, mutta oikeasti ei tarvitse. Täyttä puppua tuo edellinen viesti. Voi vaikka tarkistaa liitosta. Itse teen keikkaa aika säännöllisesti, en toki samalle työnantajalle kuin missä olen muuten vakituisesti töissä. Hyvin tuota jaksaa, kun keikkalaisena saa valita kuitenkin eikä ole pakko jos ei halua. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nollatolerans Posted February 19, 2017 Share Posted February 19, 2017 Työnantaja ei voi kieltää keikkailua vakkarityön ohessa. Itse elätän itseni pelkästään keikkailulla. Välillä otan jonkun lyhyen sijaisuudet kuten tulevana kesänä teen parin kuukauden sopparin vantaan kaupungin kanssa. Samaan aikaan teen ehkä muutaman keikan keikkafirman kautta. Oma lukunsa on sit ne työntekijät jotka saikuttaa omasta duunista mut sit on virtaa tehdä muita töitä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jupet Posted February 19, 2017 Share Posted February 19, 2017 7 tuntia sitten, Vieras: Santtu kirjoitti: Sain tästä faktaa. Ei ole muuten faktan kanssa mitään tekemistä tuolla. On ihan silkkaa pajunköyttä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nor Posted February 19, 2017 Share Posted February 19, 2017 Kunnat usein vaativat sivutoimiluvan tai -ilmoituksen. Ajatuksena kai se että ne keillä on virka ja ovat tekemisissä julksen vallan kanssa, eivät pääse käyttämään sitä hyödyksi jonkun muun leivissä tai joku muu pääse vaikuttamaan viranhoitoon. Kuntatyönantaja saa tätä käsittääkseni vaatia, sillä se yleensä on kirjattu kunnan hallintosääntöön tms. jota työntekijän tulee noudattaa. Ainakin meillä uusille työntekijöille mm. tuo saatetaan tiedoksi. Meillä tuo on ilmoitus, jos toinen työ ei vaikuta oman toimen tai viran hoitamiseen. Kuulemma kaikki on hyväksytty, kun kyseessä on vain ilmoitus. Jos toinen työ vaikuttaa päätyön tekemiseen tai siihen käytetään päätyön työaikaa(?!), täytyy hakea sivutyölupaa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jupet Posted February 19, 2017 Share Posted February 19, 2017 Viranhaltijoilta juu voidaan vaatia ILMOITUS. Tämä ei koske normaalissa työsuhteessa olevia eikä virassa olevienkaan sivutöitä voida kovin köykäisin perustein mitenkään rajoittaa (paitsi esittää toiveita). Aika vähissä on virassa olevat duunariportaan hoitajat. Saahan toki ilmoituksia silti pyytää työsuhteisiltakin mutta mitään seuraamuksia ei voi tulla tekee ilmoitusta tai ei. Ja toki työsuhteen alussa voidaan työsopimukseen kirjata kaikenlaisia ehtoja jotka kyllä sitten koskevat sopimuksen osapuolia niissä rajoissa kun ehdot ovat lain ja kohtuuden mukaisia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Totta Turiset Posted February 19, 2017 Share Posted February 19, 2017 3 tuntia sitten, jupet kirjoitti: Viranhaltijoilta juu voidaan vaatia ILMOITUS. Tämä ei koske normaalissa työsuhteessa olevia eikä virassa olevienkaan sivutöitä voida kovin köykäisin perustein mitenkään rajoittaa (paitsi esittää toiveita). Aika vähissä on virassa olevat duunariportaan hoitajat. Saahan toki ilmoituksia silti pyytää työsuhteisiltakin mutta mitään seuraamuksia ei voi tulla tekee ilmoitusta tai ei. Ja toki työsuhteen alussa voidaan työsopimukseen kirjata kaikenlaisia ehtoja jotka kyllä sitten koskevat sopimuksen osapuolia niissä rajoissa kun ehdot ovat lain ja kohtuuden mukaisia. Näin se on.! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.