Jump to content
MAINOS

Hoitovirhe syyteharkintaan Lieksassa

dino

Recommended Posts

Lieksan poliisi on saanut päätökseen kesällä 2003 Lieksalaisessa vanhainkodissa sattuneen hoitovirhe-epäilyn tutkimukset.

Esitutkinnassa on ilmennyt, että hoitajat olivat sekoittaneet sydänlääkkeet ja sokeritaudin hoitoon tarkoitetut lääkkeet keskenään, koska tabletit ovat muodoltaan samanlaisia ja lisäksi ne ovat samanvärisiä.

Asiasta lisää sanomalehti Karjalaisessa:

http://tinyurl.com/4ypkp

MAINOS

En ymmärrä, asia uutisoitu myös Keskisuomalaisessa. Miten on mahdollista? Mä ainakin jaan lääkkeet dosettiin nimen ja / tai vaikuttavan aineen perusteella enkä ulkonäön mukaan!!!?? Kyllä nyt on täytynyt tulla isompi katkos, mutta taustojahan emme voi tietää. Silti tuntuu jotenkin uskomattomalta..

Jospa niitä on tippunut kupeista tarjottimelle, pöydälle, tai johonkin ja sitten niitä on ulkonäön perusteella tunnisteltu. Ja just kun meille aina opetetaan että ulkonäköön ei saa luottaa...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Mä en ymmärrä miten tuo on voinut tapahtua. Onko niillä jossain kaukalossa kaikki lääkkeet sekasin josta niitä sitten jaetaan ulkonäön perusteella? Noissa vanhainkodeissa hoitajat on kirjavaa porukkaa, joten olis mielenkiintoista tietää onko lääkkeet jakanut alan koulutuksen saanut ihminen vai työpaikalla pätevöitynyt keittäjä ;D

Ei sitä etteikö mokia sattuisi itse kullekkin, mutta että ulkonäön perusteella?  ;)

Guest Hoitsukka-05

Kummaksuin asiaa suuresti itsekin ja koulussa oli paljon keskustelua aiheesta....Kauhea juttu!!! :'(Miten tuollaista voi tapahtua?Haluaisinkin kysyä teiltä viisammat ja kokeneemmat hoitajat:Miten ja miksi näitä rutiinivirheitä tapahtuu ja miten niitä tulisi välttää....Omakohtaisia kokemuksia,jos niitä löytyy...Kiitos jo etukäteen! ;)

Miten ja miksi näitä rutiinivirheitä tapahtuu ja miten niitä tulisi välttää....

Virheet lääkehoidossa johtuvat usein vieraasta lääkkeestä, jota käyttäjä ei tunne tai juuri syntyneistä rutiineista. Lääkekaapissa käydessä etsiessä jotain lääkettä, joka on aina ollut paikalla X, ottaakin samasta kohdasta lääkettä Y.

Itselleni kerran käynyt läheltä piti-tilanne, olin jotain lääkettä laittamassa 100ml keittismuovipulloon, otin sen muovipullon sieltä, missä ne ovat normaalisti ja tyhjensin ruiskun sinne sisälle. Tapanani on kuitenkin aina tarkistaa vielä sekoittamisen jälkeen, että mistä ampullista vedin lääkkeen ja mihin sen sekoitin. Olin sekoittanut lääkkeen Metronidatzoleen. Joku oli töissä laittanut nuo samannäköiset iv-antibiootit samaan laatikkoon keittisten kanssa ja tietenkin vielä etiketti pois päin minusta.

• 1 month later...
Guest aurinkoinen

Lisää ajatuksia herättää tämän päivän Turun Sanomissa ollut kirjoitus:

http://www.turunsanomat.fi/verkkolehti/?ts=1,4:12:0:0,4:12:1:1:2005-04-24,4:297929,1:0:0:0:0:

Myös Hesarin mielipidekirjoituksessa puidaan hoitovirheasioita. Liittäisin tähän senkin linkin, mutta ei ole käyttäjätunnuksia nettiversioon.

Siskot ja veljet, yritetään skarpata.. Potilailta ei sympatiaa heru. Olisipa hyvä jos päättäjien silmät aukeaisivat ja terv.huolto saisi enemmän resursseja. Pistetäänkö mielenosoitus pystyyn?  angry.png

Mä olen ollut töissä vanhainkodissa jossa eräs hoitaja jakoi lääkkeet juuri ulkonäön perusteella. Aloitti a:sta: kelle kaikille menee Aspirin cardio, heitetään kaikkien tarjotinlokeroon se. Sitten koko hylly läpi ja lopuksi kokosi neljään eri kippoon "oikeat coctailit" ulkonäön perusteella. Tuossa ei varsinaisesti ole riskiä että potilaiden välillä lääkkeet menee sekaisin, mutta eri vrk-aikoina annettavat saattaa olla hyvinkin päin p:tä. Ja sitten ihmetellään kun mummu nukkuu päivät ja hihkuu yöt...

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

TEOn sivuilta www.teo.fi löytyy lyhennelmiä TEOn antamista huomautuksista yms.

Mielenkiintoisia päätöksiä TEO on tehnyt varsinkin hoitajien osalta. Referaattina ja karrikoiden voi sanoa että potilaan kuolemantuottamus ei vielä riitä amatinharjoittamisoikeuden rajoittamiseen tai poistamiseen, mutta jos lääkekaapilla käyt PKV-lääkkeitä popsimassa on rankka tuomio varma.

Joo, samanlaiseen tulokseen tulin kun niitä lueskelin. Aika raskaasti saa mokailla ennen kun oikeudet viedään. Taikka jos psykiatriseen hoitoon joutuu niin sitten ehkä...

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...