Jump to content
Sign in to follow this  
AnKa

Sähköiset terveyspalvelut ja päivystys

Recommended Posts

AnKa

Jokainen  meistä (olimmepa terveydenhuollon ammattilaisia tai maallikoita)  on  potentiaalinen päivystyksen asiakas. Mitä JUURI SINÄ  toivoisit sähköisiltä terveyspalveluilta päivystyskäynnin näkökulmasta. Toivoisitko näkeväsi jonotilanteen tai toivoisitko päivystyksen esittelyä tai mitä ikinä?

Tutustu jo olemassa oleviin Terveyskylä -hankkeen sivuihin nähdäksesi, minkälaisia palveluita on jo kehitetty ja mitä itse näkisit tarpeellisiksi päivystyspotilaan näkökulmasta. Nyt saa olla villejäkin aivoituksia, tietoteknisesti kun monikin asia on jo mahdollista. Tai jos ei ole, niin kehitellään.

Kerro näkemyksesi! Auta kehittämistyössä!

 

yst. terv projektikoordinaattori Kajanne

http://www.hus.fi/hus-tietoa/uutishuone/Sivut/Virtuaalisairaala-2.0-yliopistollisten-sairaanhoitopiirien-yhteistyönä.aspx

https://www.terveyskyla.fi/tietoa-palvelusta/terveyskylän-talot

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Julma

Osa päivystyskäynneistä pystyttäisiin hoitamaan etänä. Jokin sähköpostin tyyppinen ratkaisu esimerkiksi mobiilivarmenteen takana voisi olla järkevä keino viestintään. Kuittaus tekstiviestillä, kun resepti on lähetetty apteekkiin tai sva-todistus on tulostettavissa omakannassa tms. Ehkä kipeämmin tämmöiselle olisi kuitenkin tarvetta terkkarin ajanvarauspuolella. Voisi olla vaikea toteuttaa päivystyksessä ja toisaalta sinne varmasti ohjautuisi paljon kaikennäköisiä uusintapyyntöjä ja muuta ei-päivystyksellistä. Itseä ainakin ärsyttää se, että terveyspalveluita ei käytännössä voi käyttää sähköisesti lukuunottamatta reseptien uusintaa omakannan kautta. Muuten joka paikkaan pitää jonottaa joko livenä tai puhelimessa, jolloin on yhtälailla kiinni siinä odottamisessa.

Joku sähköinen triage voisi olla myös hyvä, teoriassahan triage tehdään päivystyksessä vastuulääkärin antamien ohjeiden mukaan. Samoja ohjeita voisi hyödyntää jossain mobiilisovelluksessa, mikä kertoo mennäänkö ajanvarauspuolen hoitoon vai ensiapuun. Tästä toki puuttuu se kliininen silmä ja tällöin siitä pitää tehdä jonkin verran liian herkkä, jolloin päivystykseen ohjautuu myös vääriä potilaita. Voisi se kuitenkin turhia käyntejä vähentää, kunhan palvelu vain on yleisessä tiedossa ja on riittävän vaivaton käyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...