Jump to content
MAINOS

Kielitaidottomat hoitajat


HoitsuJ

Recommended Posts

Sanon heti aluksi, en misssään nimessä ole rasisti. Ihannoin maahanmuuttajien työmoraalia!

Omalta työpaikaltani löytyy useita maahanmuuttajataustaisia lähihoitajia ja jopa sairaanhoitajia. Ovat ihmisinä tunnollisia työntekijöitä ja ystävällisiä. Mutta... Heidän kielitaitonsa on aivan olematon. Kirjauksista tullut pahoja väärinkäsityksiä, lääkehoidossa on heille epäselvyyksiä, jotka eivät mene selittämälläkään perille ja jne... He ovat iso riski työpaikalla, eikä heille voi laskea täyttä työvastuuta, koska eivät ymmärrä selityksiä, eivätkä osaa kysyä tarvittaessa.

Itseäni pelottaa olla heidän kanssa vuorossa juurikin sen takia, että ohjeet eivät mene perille. 

Muiden työpaikalla samanlaista ongelmaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Kyllästynyt Helsinkiin!

On ja todella pahoja. 

Liitto on antanut 2  vanhusten hoitopaikkaa palauteen tästä, mutta ei mene perille.

Menee todella aikaa selvittää heidän mokia, päivittäin. Jos kirjaat siitä jo tulee sanomista. Ikäihmiset eivät uskalla aina kertoa oikeata syytä, miksi ei ole hoidettu esim. aamutoimia, vaan jätetty tekemättä työt kokonaan.  Tähän törmäsin viime kesänä päivittäin.  Vastaus oli aina asukas ei anna tehdä mitään ja toinen oli aina pantiin asukkaan syyksi eli hankala tapaus. Asukas oli itse "enkeli" Suomalaisen hoitajien kanssa. Tein monen hoitajan työn ja välillä urakalla. Kiitosta , ei tullut koskaan vaan lisää töitä. 

Kun työvuoro alkoi klo.10.00 niin yli puolet oli aina hoitamatta kokonaan, pitkäaikaisosasto.  Kiva saada asukaan lounas melkein heti puuron päälle ym. Säälin asukkaita pahasti ja ulos vieminen huh, huh....selityksiä, selitysten perään. Helpommalla pääsit, kuin teit itse kaiken.

Usein mentiin toiseen käytävään 2 vierasmaalaista hoitajaa ja minä sain hoitaa yksin 2 käytävää eli 10 asukasta, aamutoimet, ruokapuolen, lääkepuolen, saattohoitoasukkaan, puh.vastamisen ym. Nämä kaksi vierasmaalaista hoitivat yhdessä 5 asukasta  ja kaikki olivat ohjattuja. Lisäksi Suomalainen hoitaja sai työskennellä aina yksin ja nämä aina kaksin.  Kylmästi sanottiin aina uudelle keikkalaiselle, yksin hoidetaan. Heille ei kuullut pyykkihuolto ei mikään, kiitos lähiesimiehen tästä. Hänelle riitti kun nämä istuivat syömässä talon ruokia ilmaiseksi ja Suomalaiset maksoivat samasta ruoasta, jos söivät töissä. Ei, ollut tasapuolinen ja oikeudenmukainen työpaikka. Suosittiin vierasmaalaisia todella ja pidit omia puolia niitä ei saanut olla. Olit asiaton heti. Saivat, yllä palautteen kirjalisesti.  Omaiset antoivat palautetta.

Vierasmaalaisilla on aina eri työpelisäännöt kuin Suomalaisilla hoitajilla. Työpelisäännöt on kaikissa hoitopaikoissa kirjattu kansliaa, seinälle. Mutta, niitä ei noudateta vaan pomo pitää olla pitämässä kädessä kiinni.  Ei ole mikään ihme jos on ristiriitoja työssä paljon nykyisin. Oli, hyvä juttu HS:n viime viikolla Opettaja avaantui asiasta ja moni piti paikansa.

He ovat käyneet samat työpelisäännöt  kun tulevat töihin ja perehdys on todella pitkä monta kk:ta. Suomalainen hoitaja ei saa edes  1pv, heti katsotaan kierosti.  Jos, on vahingossa tullut, niin on aina kielitaidoton ollut työvuorossa ja Suomalaiset hoitajat ovat jääneet tästä kiinni. Lisäsi oli laitettu siistijä perehdyttämään lähihoitajaa tai hoiva-avustaja. Mikä ei saa koskaan tehdä yhdellekään pätevälle hoitajalle. Tämä tuli ilmi liiton kautta ja viesti meni myös työnantajalle.

Näitä työpaikkoja taitaa olla paljon ja aina kun olen pyytänyt 1pv. perehdyksen, mikä on oikeus meillä (liiton sivulla on keikkalaisille ohjeet), et ole enää tervetullut sinne töihin. Sen, takia luen todella tarkkaa työpaikkailmoituksia, jos on vahingossa luvattu perehdys, se kuuluu kaikille ja myös keikkalaisille.

Moni on Suomenkielin tunneilla, vaaditaan myös kielitodistus, vaatimustaso  taisi olla 2. Käytännössä eivät ymmärrä Suomenkieltä.  Sitten kun kauniisti korjaat asian, katsotaan nenänvartta pitkin ja heti mennään lähiesimiehen juttusille. Myös soittavat esimiehille kotiin myös yöllä. Suomalainen jos, soittaa tulee heti sanomista häirinnästä, mutta ei näille. Monesti vika on heidän Suomenkielen ymmärryksessä ja puhuminen on ihan toinen asia. Väännä kättä tästä lähiesimiehen kanssa ja häviät. Sen, jälkeen olet silmätikkuna. Asia käännettään taatusti sinua vastaan ja he ovat aina oikeassa.

Juuri lääkehoidossa ja eivät myönnä omia virheitä. Kuinka moni on oikeasti tehnyt lääkehoidontentin; Loven tai onko toinen tehnyt toisen puolesta? Niin paljon olen virheisiin  törmännyt, mutta yksikään vierasmaalainen ei ole ottanut vastuuta tästä tai edes myöntänyt.  Vierasmaalainen oli mennyt antamaan dosetista lääkkeet ihan väärälle henkilölle ja ilman lupaa. Selvisi, kun asukas alkoi ihmetellä missä on omat lääkkeet? Meni monta tuntia selvittää asia ja lisäksi oli lähtenyt toiselle osastolle. Siinä oli lääkäri, osastonhoitaja ja minä helisemässä tämän vierasmaalaisen hoitajan takia.  Sydän kurkussa olin koko työvuoron ajan. Vastuuta ei ole ottanut teosta vieläkään. En, koskaan unohda tätä asukasta ja sen jälkeen olen ollut aina varuillaan, kun olen työvuorossa vierasmaalaisen kanssa. Usein myös kirjaaminen heiltä unohtuu tai jätetään tekemättä. Suomalainen hoitaja ei saa huutaa tai korottaa ääntä, niin heti ollaan lehden palstoilla, mutta vierasmaalainen saa ja vielä saavat"kehua" sillä. Asukkaat tottelevat, kun hän huutaa. Syy on pienikokoinen nainen ja tähän olen myös törmännyt muutaman kerran lyhyessä ajassa. Miksi siis syyllistetään Suomalaisia hoitajia tästä, kun sallitaan vierasmaalaisilta tämä. Olen itse myös pienikokoinen ja ei ole  ollut tarvetta huutaa työssä? Toinen on raha-asia hoitokodeissa, se ei mene perille vierasmaalaisille. Siinä on toinen missä olen törmännyt todella pahasti, kuinka tarkkaa se kirjataan ylös. Olen joutunut selvittämään näitä kyllästymiseen asti ja perille ei mene. Näitä on kuinka paljon, missä on paljon korjaamista ja perille se ei mene millään. Olisi kuin hakkasi päätä seinään ja turhaan. Ei sana on ihan vieras heille ja nykyisin myös Suomalaisille.

Yksintyöskentely ei onnistu heiltä. Tekevät  usein yhdessä töitä. Vaikka sanotaan puhutaan SUOMEKSI, he eivät puhu vaan omaa äidinkieltä.  Moni vakituinen työntää "systemaalisesti"  vierasmaalaiset keikkalaisen vastuulle ja usein iltavuoroon. Kuulin, juuri yhdestä vanhustenhoitopaikasta, viime kesänä oli vain vierasmaalaisia työssä ja puhuiko kukaan SUOMEA. Olen, joskus keikkailut sinne.

Työpelisääntöjä eivät noudata esim. Aamuvuoroon kun tulet, voi olla koko perhe vastassa klo.6.45 eli vaimo ja pieni lapsi ja illalla kun lopetat vierasmaalainen yököllä voi olla "kaverin" kanssa työvuoroon. Oma kannettava tietokone mukaan töihin ( törmännyt myös Suomalaisiin naishoitajiin, sama tapa) ym. Aluksi kysyin puhutko; Suomea? Vastaus oli: Oletko RASISTI?  Oli todella loukkaavaa, kun ensimmäisen kerran näin kyseisen vierasmaalaisen mieshoitajan ja tämä oli lähiesimiehen suosikki.

Sen, jälkeen lopetin kysymyksen ja en viitsi edes sanoa ymmärrän ENGLANTIA ja RUOTSIA.

Usein iltavuorossa, kun meitä on vain 3hoitajaa eli 1 Suomalainen ja 2 vierasmaalaista voi olla toisen 2v. lapsi mukana kuvioissa koko iltavuoron. Saat pelätä syökö "lääkkeitä" lattialta ym. Saavat ilmaisen hoidon lapselle ja Suomalainen saa hoitaa osaston.  Odotan innolla, milloin lapsi joutuu sairaalaan ja silloin vasta alkaa tapahtua jotakin. Tämä  on silloin kuin esimiehet eivät ole työssä ja tekevät sen ihan ilman esimiehen lupaa. Vielä kerskuvat sillä, eivät välitä muista hoitajista tai asukkaista. Menty omin tekemään muutoksia toisen työvuoroon ja mitään ei ole kerrottu asianomaiselle.

Et, ole ainoa kuka pelkkää työskennellä kielitaidottomien kanssa, mutta sen olen oppinut älä puhu, kerro yhdellekään asiasta se käännetään sinua vastaan kylmästi. Jäät yksin, kukaan ei puolusta sinua, ei ainakaan Suomalainen esimies/ toiset hoitajat.

 

Eli lyhyesti on todella huonoja kokemuksia. Mutta on poikkeuksia Italian, Englanti, Pakistan sh, Venäläinen sairaanhoitaja ja Portugalia tulevat hoitajat puhuvat ja ymmärtävät hyvin Suomea ja heidän kanssa on kiva työskennellä ja asenne on ihan toisenlainen. Heistä olen saanut myös ystäviä työnulkopuolelle. Kieli ei ole meille edes ongelma.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ihmettelevä

Itse olen vasta valmistunut, ja en ole ollut töissä "vierasmaalaisen" hoitajan kanssa. Koulussa samalla luokalla oli kuitenkin muslimityttö, joka ei suostunut esim. harjoitteluissa tekemään alapesuja miehelle, tai pesemään miehiä tms. Suostui hoitamaan vain naisia. Koulussa ei osallistunut pistoharjoituksiin, sai pistää toista mutta ei itse suostunut pistettäväksi. Ei kukaan muukaan sitä ilolla tehnyt, joten vähän otti pannuun...

En osaa sanoa, onko hän nyt töissä, ja jos on, miten on siellä pärjännyt.

Ja tätä viestiä en ole tarkoittanut rasistiseksi, kunhan ihmettelen erioikeuksia mitä kouluaikanakin sai.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: kyllästynyt

Kyllä näillä on ihan omat työsäännöt. Töihin tullaan kun jaksetaan, pois lähdetään miten sattuu. Jos on hammaslääkäri klo 11 aamupäivällä niin loppupäiväksi ei tulla töihin.  Hoidetaan potilaita  puhelin korvassa, ei edes yritetä kommunikoida potilaan kanssa, jos näistä huomautat joudut puhutteluun ja käsketään ymmärtämään ja joustamaan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähihoitaja-koulussa ei ole pakko olla itse pistettävänä, jos saa tilalle jonkun toisen. Näin oli minun opiskelupaikassani ainakin. Aloittajan omassa suomenkielen taidoissa on kyllä myös hyvin paljon petrattavaa. Omat kokemukseni ulkomaalaistaustaisista työtovereista ja lääkäreistä ovat olleet hyviä. Yksi opiskelutoveri ei kyllä puhunut sanaakaan tunneilla. Ei ole valmistunut vieläkään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sairaanhoitaja93

Ristiriitaisia kokemuksia, jos näin sanotaan. Olin koulun ohessa töissä paikassa, jossa oli töissä yksi Aasialaistaustainen ja kolme Venäjältä. Kaikki tosi ahkeria työskentelemään ja perustaidot hallussa. Erityisesti aasialaistaustainen ymmärsi hyvin Suomea, joskin puhe välillä takelteli. Hänellä toki isona motivaattorina päästä joskus terveydenhoitajaksi, siinä hommassa kun pitää todellakin hallita suomen kieli. Venäläistaustaisten kohdalla taas kielen kanssa tuli enemmänkin ongelmia. Heistä vain yksi toteutti lääkehoitoa, ja ihan ongelmitta mutta silti välillä jotkin sanat tai lauseet tuotti ongelmia ymmärtää, ja puhuminen vasta heikkoa olikin. Miehistä toinen sen sijaan puhui suomea jopa kohtuu hyvin, mutta joskus hänenkin kanssa saattoi tulla jotain pientä, ettei hän ymmärtänyt (esim. kun puhuttiin yhden asukkaan saunottamisesta, selitin tyyliin ummet ja lammet ja sitten jossain vaiheessa hän on että "ai hän on tulossa nyt saunalle, hetikö?" No sitähän olen tässä varmaan 15min selittänyt...).

 

Sitten taas kesän aikana pääsin ohjaamaan suomenkielen opiskelijaa, joka haluaa joskus päästä lähihoitajaksi. Osasi suomea jo aika hyvin, ja innostusta oli oppia lisää. Vaikutti ainakin ahkeralta nuorelta mieheltä, hyvin viihtyi meidän asukkaiden kanssa ja kokoajan oli menossa mukana hoitajien kanssa - eikä näyttänyt haittaavan, vaikka laitettiin hänet auttamaan petailuissa, tiskeissä, mummojen kuskaamisessa yms. "ei-niin-hohdokkaassa" hommassa. Vessatuksista sanoi myös, että ymmärtää sen kuuluvan tulevaisuudessa sitten hänenkin työnkuvaan.

Ekassa kesätyöpaikassa oli puolestaan filippiiniläisiä. Oman ryhmäni hoitajaopiskelija tuli heti ekana päivänä kysymään, että puhunko englantia ja siitä se sitten lähti. Aivan ihana hoitaja, autoin häntä myös suomen kielen opiskelussa. Harmi vain, että myöhemmin kun vaihdettiin kuulumisia, kertoi hän ettei muut hoitajat oikeastaan juttele hänelle suomeksi, vaan joko ei ollenkaan tai sitten englanniksi :(. Asukkaat toki puhuu suomea, mutta hänellä on kuitenkin filippiiniläinen mies ja ystäväpiiri niin vapaa-ajalla suomea ei juuri kuule. Silloin hän siis tosiaan vasta opiskeli, joten ei tokikaan tehnyt lääkehoitoa mutta ihan kaikkea muuta kylläkin - osin ohjaajan tai muun hoitajan kanssa ja osaamisensa rajoissa yksinkin. Nyt en tiedä miten asiat on, kun hän on valmistunut, mutta hän on kyllä oikeasti tosi kiva ja reipas hoitaja, ja oli siis jo valmistunut hoitajaksi ja tehnyt niitä hommiakin kotimaassaan. Joten uskon hänen tietävän ja tunnustavan oman osaamisensa rajat. Edelleen viestitellään silloin tällöin.

 

Sitten taas keikkapaikassa tuli vastaan ulkomaalaistaustainen hoitaja, joka oli heittänyt aamupuuron sekaan lähes pullollisen D-vitamiinia....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuttua huttua. Tällähetkellä työmaallani on vieraskielinen erikoistuva lääkäri ja suomenkieli on heikkoa. Kertomustekstit ja taskit ovat aika järkyttävää luettavaa ja tuntuu, että potilaatkaan ei ole aina perillä mitä se lääkäri sanoi ja yrittää sitten hoitajana tulkata perästä mistä oli kyse. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä työskentelevillä maahanmuuttajilla taas on aivan hirveän mitätön työmoraali. Kaikki jätetään seuraavalle ja yksinkertaisiakaan asioita ei olla ymmärretty tai tehty. Lisäksi omaaloitteisuus on nolla. Kaikki joutuu tekemään puolesta ja korjaamaan virheitä, todella ärsyttävää! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kirjavaa on

Jokaisen tiedot ja taidot tulisi testata yksilöllisesti ennen kouluun hakemista, koulun aikana ja tutkintotilaisuuksissa. Työhaastatteluihin kielitesti. On totta, että pk-seudulla työskentelee kielitaidottomia lähi- ja sairaanhoitajia. Heille ei tule aukeamaan vakituisia työpaikkoja, mutta he keikkailevat monissa paikoissa ja tekevät sijaisuuksia. Kielitaidottomana heillä ei ole samanlaista teoreettista osaamispohjaa kertynyt kuin kielitaitoisilla. Sen vuoksi asioiden syy-seuraussuhteet ovat epäselviä. Jokainen tällainen työtoveri työllistää muita hoitajia aika rankasti. Kirjauksia ei osata tehdä, tehdään hoitovirheitä kun hoisua ei ymmärretä, lääkärin tekstejä ei ymmärretä. Näille ihmisille on tehty vääryyttä kun heidät on päästetty tutkinnosta läpi. Ja niin on tehty myös heidän asiakkailleen ja työpaikoilleen ja työtovereilleen. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lähäri

Omat kokemukseni ulkomaalaisista hoitajista on hyvät. Teen keikkaa hoivakotiin ja siellä on muutama filippiiniläinen hoitaja, jotkut ollut pidempää jotkut vain muutaman viikon. Heidän työmoraalinsa on aivan tapissa, tekevät työtä sydämellä. Lisäksi saako ystävällisempiä ihmisiä etsiäkään? Kiitos sana kuuluu aina, jopa pienestäkin avusta. 

Vanhuksetkin ovat tykänneet. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kutsumusammatti

Periaatteessa minulla ei ole vierasmaalaisia hoitajia ja lääkäreitä vastaan mitään,mutta on se turhauttavaa kun tulee tunne että meniköhän jokin asia perille/siirtyykö tieto varmasti eteenpäin. Olen työssäni huomannut, että harvoin potilaat/asiakkaat huomauttavat kielitaidon puutteesta asianosaiselle vaan tuovat sen esille syntyjään suomalaisille. Vaikka juuri kieltä osaamattomalle pitäisi palaute kohdentaa. Olen huomannut,että lääkäri joka on opiskellut kotimaassaan, ei useinkaan koe tarvetta muuttaa potilaiden ja hoitajien kohtelua vastaamaan Suomessa totuttuun. Heillä saattaa myös olla hyvin erilaiset hoitokäytännöt kuin meillä esim. käypähoito suositus ohjeistaa. Olen myös kohdannut aivan ihania ulkomailla opiskelleita lääkäreitä,jotka kunnioittavat hoitajien töitä paljon ja haluavat oppia suomalaisen terv. huollon tavat. Jotkut ovat työssään paljon parempia kuin suomalaiset lääkärit. 

Komppaan edellisiä kommentoijia. Ulkomaalaiset hoitajat saavat usein ihan erilaista kohtelua mitä meikäläiset. Pomot "ymmärtävät" heidän käyttäytymistään paljon pidemmälle ja tuntuu kuin suojelisivat heitä. Seurustelu koetaan tärkeimpänä tehtävänä työpaikalla. Pakolliset työt tehdään,mutta mennään sieltä mistä aita on matalin. Heille ei anneta luottamustehtäviä tai omia asukkaita,koska eivät osaa tarpeeksi kieltä jotta voisivat tehdä vuosittaiset kuntoutumissuunnitelmat jne. Toisaalta heiltä ei edellytetä suomenkielen parantamista... Ja työtaakka kasvaa meillä toisilla. He saavat tulla töihin silloin kun huvittaa ja lähteä heti kun voi. Ei odotella,että kaikki muut ovat myös valmiita lähtemään. Kerran kun olin vastuuvuorossa ja iltavuoroon tulija soitti että myöhästyy jonkin verran. Kysäsin puhelimessa,että miksi soittaa vasta nyt,kun työaika alkanut jo 4min sitten. Noh,hänpä läppäsi puhelimen korvaan ja työpaikalle tultua alkoi huutaa ja haukkua minua siitä,että uskalsin huomauttaa hänelle asiasta. Hän nimittäin tuli töihin aina väh. 10min myöhässä ja ilmoitti asiasta vasta silloin kun työvuoro oli jo alkanut. Pomolle selitti että oli hukannut autonsa avaimet ja pomo ihmetteli minua kun kyseenalaistin koko jutun.. sanomattakin on selvää,että en ole enää töissä tuossa paikassa. 

Olen tavannut työlleen omistautuneita ulkomaalaisia,valkoihoisia, hoitajia. Harmi vain,että he ovat vähemmistö perusterveydenhuollossa. Onneksi erikoissairaanhoidon puolella suurinosa hoitajista on suomalaisia tai työlleen omistautuneita ulkomaalaisia. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Shopiskelija

No siis.. meidän koulussa on luokallani eräs ulkomaalaistaustainen kuitenkin Suomessa useamman vuoden asunut sh opiskelija. Suomen kielitaito äärimmäisen huonoa. Toimii kuitenkin lähärinä. En tiedä miten hän töissä pärjää mutta koulussa kielitaito lapsen kengissä. Teetättää koulutehtävät työpaikallaan muilla ja lunttaa kokeissa. Saanut jo yhden varoituksen vilpistä. Että tämmöistäkin tapahtuu.. Ei minkäänlaista mielenkiintoa tai motivaatiota opetella kieli kunnolla.
En ole rasisti mutta en ymmärrä miksi pitää hakeutua edes alalle jos ei ole mitään mielenkiintoa opetella potilaiden hyväksi kieltä? Ainakin jos itse menisin vaikka Espanjaan töihin sairaanhoitajana niin haluaisin opetella kielen kunnolla, ennenkuin edes tekisin töitä. 
 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselläni muutamasta kokemusta. Kirjaaminen onnistuu niin, että osa sanoista jää taivuttamatta, mutta ne ymmärtää. Töihintuloaika ei ole niin tarkka heidän mielestään, kunhan nyt saapuu niin että työt saa hoidettua. Hemmetin ahkeria ovat, joita olen tavannut. Ylimääräisellä ajalla toki puhuvat sukulaisilleen puhelimessa, jos sellaista on.

Iloisia ja mukavia, mutta tietenkin monessa paikassa sitten niitäkin, joilla kielitaito vielä heikompaa - ja se varmasti hankaloittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

KIITOS siitä, että Hoitajat.net sallii tämän herkän aiheen käsittelyn sivustollaan!! Monilla hoiva-alan työpaikoilla on melkein kiellettyä puhua kielivaikeuksien ja kulttuurierojen  tuomista ongelmista. Jopa käsitykset rehellisyydestä vaihtelevat kulttuurista toiseen!

 Työnantajalle kelpaa pomon edessä nöyristelevä työvoima, joka ei esim. vaadi ylityökorvauksia eikä kuulu ammattiliittoon. Kenen on vastuu, kun virheitä tapahtuu? Mikä on oppilaitoksen vastuu, kun vähemmän kuin puolikielinen saa hoitajan paperit käteen??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Mielensäpahoittaja
1 tunti sitten, Vieras: kyllästynyt kirjoitti:

Kyllä näillä on ihan omat työsäännöt. Töihin tullaan kun jaksetaan, pois lähdetään miten sattuu. Jos on hammaslääkäri klo 11 aamupäivällä niin loppupäiväksi ei tulla töihin.  Hoidetaan potilaita  puhelin korvassa, ei edes yritetä kommunikoida potilaan kanssa, jos näistä huomautat joudut puhutteluun ja käsketään ymmärtämään ja joustamaan. 

Olen kyllä törmännyt tähän täysin samaan ilmiöön oikeastaan pelkästään täysin suomalaisten hoitajien kohdalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omalla osastollani työskentelee sairaanhoitajia Virosta, Venäjältä, eri Afrikan maista ja Aasiasta. Kaikki ovat suorittaneet suomalaisen sairaanhoitajakoulutuksen ja osa jopa maisteritutkinnon. Puhuvat hyvää suomea, jotain pieniä ongelmia päätteiden kanssa, mutta kirjaaminen ja raportointi sujuvat moitteetta. Toimivat samoin kuin suomalaista syntyperää olevat kollegansa eli osa on ahkeria ja sitoutuneita, osalla henkilökohtainen elämä vaikuttaa työtehtäviin. Kyseessä vaativa erikoissairaanhoito.

Heitän nyt vastuuta myös harjoittelupaikoille eli harjoittelusta ei tule päästä läpi, jos opiskelija ei kykene selviytymään tehtävistä suomen- tai ruotsinkielellä. Koulutamme tulevia kollegoja. Tulee pohtia, pystyyko ko. opiskelija toimimaan työparinani? Kieliongelmista tulee ottaa yhteys ohjaavaan opettajaan välittömästi, mielellään heti harjoittelun alussa. Voidaan myös pohtia, tuleeko järjestää kielitesti ennen harjoittelun aloittamista.

Kuntapuolella palkka on samasta tehtävästä kaikille sama, ylityö ym. korvaukset tulevat kaikille automaattisesti. Yksityisen puolen toiminnasta en tiedä, mutta jokaisella työpaikalla tulisi olla luottamusmies, joka puuttuu epäkohtiin.

Keskustelussa kysyttiin, kenen on vastuu, kun virheitä tapahtuu? Vastuu on jokaisella hoitajalla omista tekemisistään. Jos virhe on vakava, seuraavana tulee lähiesimies ja siitä sitten jatketaan ylöspäin tarpeen mukaan.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ne ylityöt julkisella puolella sen automaattisempia ole (pl. jos tulevat suoraan jostain kellokortista). Niin kauan kun tunnit ja ylkyt perustuu esimiehen palkanlaskentaan lähettämään toteumaan on täysin triviaalia muutella niitä mielensä mukaan. Tästä on ihan henkilökohtaisia havaintoja myös esh-puolelta.

Niin kauan kun kukaan ei nosta asiasta meteliä "saa" työntekijää vaikka lyödä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitsu--
2 tuntia sitten, Vieras: Mielensäpahoittaja kirjoitti:

Olen kyllä törmännyt tähän täysin samaan ilmiöön oikeastaan pelkästään täysin suomalaisten hoitajien kohdalla.

Paljon suomalaista on tehnyt  tätä myös. Aina valittelee kipuja, aina tekee sairauslomaa  aina lähtee pois vuorosta potilaiden hampaat pestamatta, huonossa asennossa ja muut lääkkeet antamatta. Myös aina kaskee maahanmuuttajat tekemään heidän  puolesta. Kiele on hyvä mutta ei  tee töitä sydämellä. Itsessä en  jää Suomeen eläkkeelle koska pahoinpitely vanhuksille on aika , näin nuori ulkomalaishoitsu ajattelee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Mitääh?

Samoja aatoksia kuin edellä mainituilla. Sinäänsä kaikki ulkomaalaiset hoitajat ovat olleet ihan ok tyyppejä ihmisinä, mutta olen aivan järkyttynyt siitä, että kielitaito on käytännössä olematon. Hyvä kun edes englanninkielestä saa selvää. Sekin kun tuottaa joillekin ongelmia.

Kirjaukset ovat aivan kaaosta. Sinille tuossa edellä voisin sen verran sanoa, että juu toki jokainen vastaa omista virheistään, mutta mitähän hittoa ajattelet siitä, että istut yövuorossa yksin ja yrität miettiä, jotta mitä ihmettä tässä kirjauksessa lukee. Jotain tärkeää varmasti, mutta mitä. Lopputulos on, että joudun arvaamaan parhaan tietämykseni mukaan mitä siinä mahdollisesti lukee. Kenen on vastuu? Sen joka kirjottaa siansaksaa vai se jonka on pakko toimia sen siansaksan perusteella? Hoitamattakaan ei voi kaikkia jättää sen perusteella, että kirjauksista ei saa mitään tolkkua. Siitäkin tulisi sanomista.

En alkuunkaan ymmärrä miten osa porukasta on voinut valmistua sairaanhoitajaksi tai lähihoitajaksi tai ylipäätään valmistua yhtään mistään ammatista suomessa. Kun mielestäni ei sellaista ammattia olekaan missä ei tarvitse suomenkieltä puhua tai kirjoittaa.

Miten nämä henkilöt ovat päässeet lääketenteistä läpi? Tai työhaastattelusta? Kuka ihme palkkaa tällaisia kavereita joiden puheesta ei meinaa saada mitään tolkkua? Itseäni on ainakin aina tentattu työhaastatteluissa tunnin verran. Olisiko riittänyt, että menen mutisemaan jotain omia juttuja mistä kukaan ei saa mitään irti. En taida enää stressata työhaastatteluita.

Ja asiakkaat/potilaat valittavat. Juuri eilen yksi avautui minulle, että se on ihan mukava, mutta kun se jokatoinen sana on englantia tai sen omaa ihmekieltä. Mitäpä siinä sanoa potilaalle? Ketään ei kiinnosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On ihan eri säännöt maahanmuuttajataustaisilla. Yhdessä aiemmassa työpaikassani tyyppi lähti kesken työpäivää rukoushuoneelle. Ei edes muistanut ilmoittaa lähtevänsä.  Sama kun lähti katsomaan kaverin sairaalassa kesken työpäivän... juu mehän valkonaamat ymmärretään. 

Nykyisessä työpaikassa hoiva - avustaja jolla kanssa ihan omat säännöt.  On suomalainen.  On ilmeisesti suojatyöpaikka hänellä.. Vie hoitajan paikan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräässä aikaisemmassa työpaikassani maahanmuuttajataustainen sairaanhoitaja kirjoitti sh:n lähetteeseen erikoissairaanhoitoon kysymykseen asukkaasta  "Henkinen tilanne?" vastauksen "hengitys ok". 

Ja haittaako se nyt ketään, jos lääkkeissä Imodium ja Imovane sekaisin menevät ? :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos kirjaamiset tekemättä, onko se sitten muiden vastuulla hoitaa ko.kirjaukset? Ei meille makseta palkkaa siitä, että toimimme lapsenvahteina näille jotka eivät kieltä osaa. 

Ei siinä, olen kyllä törmännyt asiattomaan työpaikkakäyttäytymiseen ihan perussuomalaistenkin osalla, mutta yleensä sentään kykenevät hoitamaan omat kirjaamisensa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun työpaikalla ainakin näitä palkataan varmaan siksi, koska muut eivät ota ja osastonhoitaja säälii. Ehkä jopa ajatellaan, että on rasistista jos ei palkata yhtään ulkomaalaista?

Heille vaatimustaso haastattelussa on 1/10 suomalaisen vaatimuksesta. Alueellani on ylitarjontaa hoitajista, joten haastattelussa pitää todellakin näyttää parasta, olla erikoisosaamista ja työkokemusta..  On surullista, että joku pääsee töihin sen takia, että on maahanmuuttaja. Voin näkemättäkin sanoa, etteivät he kykene puheellaan työpaikkaa itselleen saamaan.

pahin kirjotusmoka, mitä yksi ulkomaalaistaustainen kirjoitti oli varmaan että potilas on tappanut lääkärin. Psykiatrisessa sairaalassa ei ehkä kannata ihan tuollaista kirjoittaa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Keikkalainen!

 Lyhyt vastaus ; EI, ole.

Jokainen vastaa itse omasta työstään, kirjaamisesta tai sen jättämisestä. Lukee monessa työpelisäännöissä ja faktaa saavat myös moni keikkalainen. Olen itse saanut faktaa, heti työpaikkahaastattelussa.  On, sama onko vakituinen, määräaikainen, sijainen tai keikkalainen. Jokainen vastaa itse kaikesta, kun astuu ovesta sisään ja niin kauan kun työvuoro loppuu. On, oma asia ymmärtääkö sen ja jokainen osaa kysyä esimieheltä jos on ymmärryksessä vaikeuksia.

En, itse lue yhdenkään ajatuksia.  Se on jokaisen hoitajan turva myös oikeudenkäsittelyssä eli vastaat itse siitä, mitä teet työvuoron aikana. Et, voi siirtää vastuuta toiselle.  On, ihan sama minkä maalainen olet, ei sulje vastuuta tästä.  Ammattilaisen tuntee jo tästä osaa kantaa vastuun ja ottaa sitä. Pyytää apua, neuvoa tai tarpeen vaatiessa.  Ei, tarvitse olla itse riitoinen  vaan oikea ihminen.

Kävin koulua ja myös vierasmaalaisille opetettiin tämä asia vielä kädestä pitäen. samoin lääkehoidon eli samat opit kuin Suomalaisille ja lisäksi Suomenkielitunnit. Eivät voi syyttää ketään toista mokistaan.  Vastuu on samalla tavalla heillä ja esimiehet saavat kärsiä jos suosivat jatkuvasti vierasmaalaisia.

 Jokainen kuka on pätevä tietää asian ja myös hoitoapulaisella on vastuu omista tekimistään, tekemättä jättämistään ja kirjaamisesta.  Siitä on myös faktaa työpaikoilla. Toisilla on vieläkin tapana kirjata toisen puolesta, ilman että kysytään lupaa asianomaiselta hoitajalta edes asukkaasta mitään.  Mikä on väärin kaikkia kohtaan ja varsinki ala-arvoista tätä henkilöä kohtaan. Törmäsin juuri tähän keikkalaisena, ikävä kyllä olivat SUOMALAISIA hoitajia. Muutaman kerran, olen kysynyt suoraan; Millä oikeudella kirjaat sellaista mikä ei pidä paikkansa, et edes ole käynyt asukkaan luona koko työvuoron aikana? Myös jätetään kirjaamatta tärkeät asiat eli nyt astui jo työnantaja mukaan kuvioihin.

Itselleni on opetettu Kirjaaminen on dokumentti ja se pätee myös oikeudessa jos tulee jotakin. Eli nämä hoitajat, ketkä ovat kirjanneet tiedot eli vastaavat teosta oikeudessa, asukkaalle ja omaisille tarpeen vaatiessa.  Pitää olla myös kirjattu, sitä ymmärtää lukea ilman sanakirjaa. Ei, omaa henkilökohtaista mielipidettä asukkaasta, mikä on yleinen kirjoittamisen tyyli.  Se on fakta asia ja pysyy vielä 10v. siellä.  Myös virkamiehet ym. tahot tutkivat näitä, ja esimiehet lukevat myös ja jatkut  esimiehet ovat peräti antaneet palautetta kirjaamistyylistä. Itsepä hoitajat vastaavat omista teoistaan, jos eivät ymmärrä avata suuta auki kysymiseen lupaa.  Fiksut esimiehet näkevät myös kuka hoitaa ketä eli silloin voi olla myös liikaa hoitajia työvuorossa eli ei ole niin yksinkertainen asia.  Hoitajat näin tekevät itse hallaa koko työyhteisölle ja yrittävät näyttää "paremmutaan".

Vielä löytyy vihkoja, mihin voi kirjoittaa tärkeät asiat. Mutta vielä monessa paikassa se on todella toisten hoitajien "haukkumisväline" kirjoitetaan todella ilkeästi silloin kun toinen on vapaalla selän takana ja ihan perättömiä juttuja eli suorastaan mustamaalataan toista. Kyseinen vihko meni esimiehin, johtajien ja liiton lakimiehen käsittelyyn ja seuramukset tulivat kaikille tätä kautta, ei katsottu minkä maalainen olet. 

Itselleni nousee karvat pystyy, jos näen juoruvihon. Olen antanut sen nimen kyseiselle tavalle toimia.

 Asukkailla ja omaisilla on oikeus pyytää kirjaaminen nähtäväksi. Meillä on eräs asukas, joka pyytää kahden viikon välein raportin nähtäväksi ja se hänen oikeus. On, antanut muutamalle hoitajalle palauteen suoraan, mitä on mennyt kirjaamaan sinne. Siinä on sitten selittämistä, miksi on väärin kirjattu sinne ja luottamus on mennyt näihin hoitajiin.  Koskee myös jos joutuu äkillisesti sairaalaan, faktat mukaan aina ja sairaala todella lukee niitä. Siitä näkee myös mitä hoitajat tekevät ja kuinka usein pitäisi käydä eli kaikki faktat on monen luettavana. Kiva kuulla, asiakas kertoo toista ja faktat kertoo toista.

 Paras tapaus oli asiakas laitettiin kotihoidosta sairaalaan esiapuun ja sieltä siirto osastolle. Hoitokansiossa oli vain  esimiehen nimi oli kirjattu omahoitajaksi,  kaikki tiedot puuttuvat ja ollut vuosia kotihoidonasiakkaana.  Asiakas oli meillä sairaalassa nimetön ja aikaa meni selvittämiseen.  Vasta seuraavana päivänä selvisi asiakaan nimi ym. tiedot. Asiakas ei pystynyt puhumaan ja  hemiasiakas.

n.  2vuotta sitten, menin tekemään keikkaa uuteen  vanhustenhoitopaikkaan.  Sanottiin, heti lue hoitokansiosta mitä teet  iltavuorossa,  kenenkin luona. Katson ja totesin vakituisille hoitajille; Täällä siis ei hoideta ketään eli ei oltu kirjattu yhdestäkään asukasta mitään mihinkään moneen päivään mistään työvuorosta. Hoitajien ilmeet menivät todella happamaksi ja en ollut tervetullut  sinne.

Miksi, pitää selvää asiaa vääntää rautakangesta, mikä opetetaan heti lähihoitajan, hoitoapulaisen ja muissa terveydenalankoulutuksissa. Sitä on painotettu jokaisessa työpaikoissa, missä olen työskennellyt ja ei mene toisille työntekijöille perille. Omaiset, asukaat, asiakkaat ovat todella tarkkana nykyisin ja osaavat vaatia dokumenttia nähtäväksi. Se pitää antaa luettavaksi ja siitä näkee kuka on kirjannut milloin ja mitä.

Sain gmailia eilen eräästä koulutuksesta; Käsittelee juuri asiatonta  työpaikkakiusaamista ja harkitsen menemistä sinne.  Sitä on todella paljon ja siihen on vaikea puuttua.

Aiheet olivat todella ajankohtaisia. Olen ollut aikaisemmin tämän organisaation koulutuksissa ja olivat ajankohtaisia.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...