Jump to content
MAINOS

Lähihoitajana tupakointi


sinivirta

Recommended Posts

elikkä oon nyt tässä jo yrittänyt lopettaa aika kauvan tupakoinnin ja olen töissä vanhusten hoitokodissa. Haluaisin lopettaa oman terveyteni, mutta myös työni takia, sillä asukkaille ei ole hyväksi se että tupakoin ja haisen tupakalle.  Oon koittanu kaikkia mahollisia nikotiinituotteita ja kaikkee, mutta mikään ei tunnu auttavan! onko kukaan koittanut lopettaa sähkötupakan avulla? Onko siitä ollut apua kellekkään?? Ja miten niissä kun on ne kaikki nesteet ja eri osat, eri vahvuset nesteet ja kaikki, onko se hirveen hankala vempele? 

T: todella halukas lopettamaan!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Suosittelen käymään työterveyslääkärin luona keskustelemassa Champix-lääkekuurista. En oo lähipiirissäni nähny yhtään, kuka olis lopettanu tupakoinnin sähkötupakalla, mutta addiktion saa kyllä varsin tehokkaasti siirrettyä siihen, jolloin se on ympäristölle (potilaat esim.) miellyttävämpi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luultavasti se on myös käyttäjälle terveellisempää. Sama pätee nuuskaan. Mutta riippuvuus ei tosiaan katoa mihinkään niin kauan kun käyttää nikotiinia.

Champix on nikotiiniton vaihtoehto, näen sillä olevan mahdollista saavuttaa parempia tuloksia.

Tai sitten sähkötupakalla voi titrata nesteiden nikotiinipitoisuuksia siten, että aloittaa vahvemmasta ja lopuksi käyttää 0 mg/ml vahvuutta ja sitten lopettaa senkin kokonaan. En tiedä onko olemassa mitään näyttöä sähköröökin hyödystä lopettamisen apuvälineenä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse lopetin tupakin parinkymmenen vuoden polttelun jälkeen ja eihän se nyt hirmu helppoa ole. Ei sellaista lääkettä tai korvaushoitoa olekaan joka veisi kaikki vieroitusoireet pois. Fyysisiä voi vielä helpottaa, mutta psyykkiset oireet voivat kestää vaikka loppuelämän. Ainakin itselläni on edelleen vuosien jälkeen tapana kävellä parvekkeen ovelle kahvin jälkeen ihan kuin olisi menossa tupakalle.

Itselläni helpotti se, että otin selvää miten kauan nikotiini elimistössä kiertaa ja kuinka kauan vieroitusoireet voivat kestää ja milloin elintoiminnot (verenpaine jne.) palautuvat takaisin siihen pisteeseen kuin polttamattomalla. Näin pystyin tukeutumaan faktatietoon, että vaikka minusta tänään tuntuu oudolta ja elimistö mukamas huutaisi tupakkaa niin se ei nyt vaan enää ole mahdollista.

En tiedä. Eri asiat varmaan toimi eri ihmisten kanssa. Minulle tuo faktatieto oli parempi kuin erilaiset hypnoosihoidot :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eieieieieiei sähkötupakkaa. Ennemin tuo Champix. Se on kuulemma aika tuju kuuri (toisille tulee mm. pahaa oloa - onneksi annoksia voi jonkin verran titrata), mutta ilmeisen toimiva! Olin työterveyshuollossa harkassa, ja siellä oli monella positiivisia kokemuksia tuosta! Eli työterveyshuoltoon vain yhteys.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2 tuntia sitten, Torlohka kirjoitti:

Heti kun joku mainitsee paulsaaren niin tietää että tää on vaan puskamainostusta sille...

Mainokset poistettu.

Päätöksistäni ei voi valittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Champixista itsellä ja yhdellä ystävälläni on todella huono kokemus. Auttaa tupakoimattomuuteen, mutta mieli sekoaa. Haittavaikutukset kannattaa ottaa tosissaan.

Ainahan voi kokeilla ja me emme reagoi samalla tavalla lääkeaineisiin, mutta jos mieli alkaa muuttua mustaksi, lääke on kyllä lopetettava samoin tein.

 

Sähkötupakan käyttö on ilmeisesti joillekin mukavaa puuhastelua nimenomaan noiden nesteiden ja eri laitteiden kanssa näpertelyn vuoksi, riippuu täysin siitä kuinka paljon jaksaa ko. asiaan tutustua. Yhden ihmisen tiedän, joka on vuosia sähkötupakkaa käyttänyt ja parhaillaan ajaa nikotiinimäärää alas ajatuksena lopettaa täysin. Hyvin on pärjännyt ilman normaalia tupakkaa eikä kuulemma tee edes mieli.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Eeva mummu

Olen vuosien varrella kokeillut kaikkia paitsi lääkettä. Nyt luin Allen Carr:n kirjoittaman Stumppaa tähän kirjan. Ei ole tarvinnut käyttää mitään nikotiini korvaus tuotteita vaan tupakka jäi pois ja olo on hyvä ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuosi mennyt sähkötupakalla ja nikotiinit tippunut 12mg nyt 1-2mg  välillä täysin nikotiiniton neste. Itselle kaikkien aikojen paras tapa lopettaa. Ei ole tehnyt yhtään tuskaa. Ja Tiedän useita jokka sähköllä lopettanu. Nikotiini korvaus tuotteista tuli iho, tai suu ongelmia. Champix teki ihme oloja että lääkäri suositteli lopettaa koko lääkkeen. 

Eli Suosittelen sähkötupakkaa, ja jopa oma työpaikka lääkäri samalla kannalla. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Champix ei ainakaan minulle sopinut. Teki tosi ikäviä sivuvaikutuksia. Toki ne on yksilöllisiä ja joillekkin lääke sopii hyvinkin. Itse en työajalla polta. Tein joskus vuosia sitten päätöksen siitä että poltan vain vapaa-ajalla ja se on pitänyt. Valitettavasti en ole pystynyt tupakointia lopettamaan. Olen niin psyykkisesti tupakkaan "koukussa" ja siihen ei  lääkkeet auta :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lopettamiseen tukea

En suosittele sähkötupakkaa. Jos itse yrittää lopettaa ei välttämättä ole lopettamisesta tarpeeksi infoa. Olisi hyvä ottaa terveysasemaan yhteyttä ja kysyä sieltä aika jotta voi saada tukea lopettamiseen sekä oikeanlaisen ohjeistuksen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse lopetin tammikuussa tupakoinnin. Pian oli alkamassa vanhustyön harjottelu ja tuskailin miten siellä pärjään kun ei voi polttaa. No, tupakit loppu ja ennen kauppaa oli apteekki. Sieltä ostin ison laatikon nikotiinilaastareita ja heti kotona lätkäsin laastarin persiiseen. Enkä sen jälkeen oo polttanu! Huom: olin polttanut n. 20 vuotta!!!! Se on omasta pääkopasta kiinni kuinka siitä selviää. Tsemppiä kaikille!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suosittelen sähkötupakkaa, itse lopetin sillä, ainut hyvä vaihtoehto tupakoinnin lopettamiseen ja edullisin alkupaketin hommaamisen jälkeen.

Nikootiin määrää pystyy tiputtamaan helposti.itse onnistuin juurikin tiputtamalla nikotiini annosta viikottain.enkä ole ruvennut polttamaan kumpaakaan uudelleen.nyt vuoden ollut ilman.Tutut jotka ovat lopettaneet lääkkeillä ovat aloittaneet uudelleen melkein heti lääkkeiden loputtua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

lopetin ite kaks vuotta sitten champixin avulla ja tarvii sanoa että se oli helppoa...kaikki aiemmat lopetusyritykset on kaatunu millon mihinkin mutta ite "vannon" ton lääkkeen nimeen...olin polttanu tosi kauan ja myös inhosin sitä tupakan löyhkää mikä mun ympärillä leiju...töissä etenkin suihkutus/saunotustilanteessa sen huomas hyvin kun hiukset kostuessaan löyhkäs röökille viel enemmän...tiiän kyll muutaman tyypin joka on lopettanu sähkötupakan avulla mutta ite suosittelen tota champixia :o) tsemppiä lopetukseen, se on oikein hyvä päätös :o)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikki korvaushoidot on täyttä kuraa kun tavoite on päästä riippuvuudesta eroon, Champix on masennuslääke ja hoitajana tiedät,että niissä on enemmän haittavaikutuksia kuin laki sallii. Oikeasti karua faktaa nämä. IINI. Mietipä. Nikotiini, amfetamiini, heroiini. Mitä näitä nyt on..

Lopettaminen vaatii päätöksen, motivoituneen oikean päätöksen. Tahdonvoimaa. Sen jälkeen jokaisella on omat selviytymiskeinot vieroitusoireiden, fyysisten ja psyykkisten selättämiseksi! Mutta ilman todellista oikeaa halua lopettaa ei tapahdu onnistumisia. 

Itse lopetin niin, että kävin saman ajatusprosessin läpi kun ketjun aloittaja, "tämä on pahasta minulle, ympäristölleni etc".. Psyykkasin ja provosoin myös joka tupakka tilanteessa itseäni, ja se puhe oli pahaa:"miten noin fiksu ihminen voi imeä tätä saastaa, köyhät ja kouluttamattomat enää polttaa" siis tein asiasta niin alhaisen että vuoden jälkeen tuli aamu jolloin stumppasin. Ja kun sä tumppaat vikan kerran. Niin no, sen kyllä tietää.

Avuksi löysin ekana päivänä paljon lopettaneiden parissa kehutun Alan Carr Stumppaa tähän, tätä pitäisi jakaa jokaiselle lopettavalle ilmaiseksi kun se muuttaa ajattelun lopettamista tukevaksi. Kirjoitin ylös kaikki lopettamisen hyödyt fyysisesti, siis 12h nikotiini poistuu, 1-2vk hengitys helpottaa, 5v jne.. Hain kaupasta järjettömän kasan herkkuja, annoin itselle luvan lihota(olen hoikka). Ja liikuin. Liikuin ihan järjettömän määrän (luonnossa). Olen kyllä aktiivinen muutoinkin. Pef-mittarista ja ihon väristä oli kiva seurata fyysisen voinnin paranemista. Ja se tunne kun sun haju-ja makuaisti palautuu! Ei sitä tajuakaan mistä jäänyt paitsi.. Kauranversouutetta suosittelen, siitä oli ja on apu fyysisiin vieroitus/levottomuus oireisiin!

Takana on vasta 4kk, mutta maailmassa on yksi varma asia. Minä en enää ikinä tule polttamaan. Se on aika vapauttava tunne:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: enska ei polta

Minä suosittelen kanssa Allen Carr'n kirjaa. Maksaa noin tupakka-askin verran mutta tulee olemaan paras ostoksesi ikinä. Et ainakaan voi väittää "kokeilleesi kaikkea" ennen kuin testaat myös kirjan. ;)

 

Nyt 2 vuotta polttamatta, irti ilman korvikkeita tuon kirjan avulla, takana reilut 16 vuotta tupakointia satunnaisine "lakkoiluineen", lopettamisyrityksineen, painajaisineen ja lopulta ratkeamisineen, aina takaraivossa terveysriskit ja rahan meno, joilla ei siis mitään merkitystä vaan aina löytyi tekosyy aloittaa jälleen - mutta nyt voin  todeta, käsi sydämellä, en tule polttamaan enää koskaan ikinä - olen voittanut pelkoni ja päässyt irti! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suosittelen myös Allen Carrin Stumppaa tähän-kirjaa. Sen avulla itse lopetin pysyvästi tupakoinnin ja lopettaminen oli helppoa ja vaivatonta (ei vieroitusoireita, ei pelkoa tupakoinnin polton uudelleen aloittamisesta). Olin positiivisesti yllättynyt kirjan voimasta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Savuton hoitsu 69

Huomenna 3kk savuttomana. Ainoa mitä käytin ensimmäisen kuukauden aikana oli nicorette imeskelytabletit. Nekin puolitettuna. Painon nousu ainoa haitta. Enkä syö yhtään enempää. Vatsa vaan ei toimi yhtä usein kuin ennen. Tsemppiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Champixilla lopetin ite noin kolme ja puol vuotta sitten. Iltaisin tuli etova olo ja kahvi maistui pahalta. En tarttenu ite kun sen aloituskuurin. Tosin senkin lopetin kesken noitten olojen takia. Tehosi kuitenkin ainakin miuhun hyvin. Tupakoivana vietin aikaa pari kuukatta vajaat 20 vuotta. Nyt ikää 36v. Vieläkin siis olen tupakoinut yli puolet elämästäni... nuorena tuli aloitettua. Onneksi nyt ei enää tarvii sytyttää. Tsemppiä kaikille lopettamiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sairaanhyvähoitaja

25 polttelin, yritin lopettaa monta kertaa. Sitten kokeilin sähkötupakkaa. Pari kk sitä ja pikkuhiljaa totesin etten tarvitse enää sitäkään 😁 Maailman onnellisin!!! En varmasti olis muulla tavoin tähän pystynyt, nyt 3 vuotta ilman tupakkaa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Apuja löytyy

 

Lainaa

Onko kukaan koittanut lopettaa sähkötupakan avulla? 

 

Hei, 

Itse polttelin lähes 40-vuotta, josta 2 1/2 vuotta välillä savuttomana ( tsempatessa toista henkilöä lopettamaan se jäi itseltänikin) kunnes otin yhden savukkeen ja kaikki alkoi uudelleen. Meni vuosia ennen kuin yritin uudelleen. Harkitsin myös lopetusta sähkötupakalla, mutta en onneksi halunnut kuitenkaan kokeilla sitä.

Sain läheiseltäni lainaksi Allen Carrin kirjan:  Stumppaa tähän, jonka luin. Tosi herättävä teos. Samaan aikaan liityin www.stumppi.fi sivuston keskustelupalstalle,  josta sain vertaistukea sekä pyysin lääkäriltä Champix-lääkekuurin, jota söin 3 viikkoa. Lopetin lääkkeen etuajassa, koska en enää polttanut ja se oli siinä. :D

Savuttomana olen ollut yli 4 vuotta.

Champix tekee sen, ettei voi polttaa, vaikka kuinka haluaisi. Tulee niin yököttävä olo pelkästä hajusta. Kannattaa etukäteen lukea tarkkaan tuoteseloste, ettei tule yllätyksiä kun hakee lääkettä lääkäriltä tai aloittaa lääkkeen käytön.

Tsemppiä lopetukseen, kyllä se onnistuu :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: tupakoinnin lopetus

Lääkäriltä resepti Champix lääkkeisiin ni johan loppuu sauhuttelu! Kokemusta on. Tosin lääkkeisessä hirveet sivuvaikutukset mutta ne kyllä kesti ku tiesi mikä on palkintona! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...