Jump to content
MAINOS

ylityökorvaus


Vieras: Tyhmäilijä

Recommended Posts

Vieras: Tyhmäilijä

Tyhmiä kyselen: Kuuluuko vuorotöissä ylimenevästä työajasta myös mahdollinen vuorolisä, sen 50% korotetun lisä/ylityökorvauksen lisäksi?! Eli jos olet iltavuorossa 13-21, työaikasi venyy työstä johtuen klo 22.00 saakka, kuuluuko tuolta tunnilta ( 21-22) maksaa vuorolisä? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kuinka moni on joutunut talousahdinkoon, kun työnantajat eivät ole maksanut palkkasaatavia tilipäivänä?

Kuinka monelta liitto on joutunut ajamaan palkkasaatavia tai  joutunut turvantumaan palkkaturvaan. Se todella kestää, on kokemusta liiton kautta. Yksikään ei neuvo tai anna apua. Itse selvität kaiken ja tapellet omista oikeuksista eli et ole minkään arvoinen henkilö.  Selitä, selitä jatkuvasti vieraille henkilöille, miksi palkkatoimisto toimii näin..kun, et itsekään ymmärrä, heidän käytöstä.

Voitaisi harkita takaisin tilipussin käyttöä, niin ei tarvita koko palkkatoimistoa. Kun, eivät ymmärrä asian ydintä. Jos, ei ole hoitajia, työntekijöitä , niin heitä ei tarvita enään.

 Moni hoitaja on myös RUOKAJONOSSA, tämän takia.   Hoitaja tekee virheen, heti tulee POTKUT ja ollaan lehdenpalstoilla.  Itse olen vapaaehtoisena jakamassa  apua Ruokajonossa, jonot kasvavat koko ajan. Vapaaehtoistyötä ei viitsi edes mainostaa cv:ssä. Myös työpaikkakiusaamisen uhreja näkyy siellä eli on laidasta laitaan ihmisiä. Meistä kuka tahansa voi joutua sinne hakemaan apua, koska tahansa.

Tässä on muutama esimerkki, mikä voi johtaa sinne.  Toinen henkilö tekee toisen elämän tahallaan vaikeaksi ja viaton saa kärsiä välillä vuosia.

Palkkatoimisto on tehnyt monia pahoja mm. veroprosenttivirheitä lyhyellä ajalla.

 Esim. Työkaveriltani otettiin 80% veroa ja oikea verokortti oli työnantajalla x2 tapausta tiedän. Kumpikin lopetti työt välittömästi.

  Itseltäni otettiin 34,5% veroa ja oikea oli 24,5% yli 3kk:ta ja siitä sanottiin monta kertaa palkkatoimistoon, myös os.hoitaja välitti viestin. Vastaus oli ; Lipsahdus ja niitä rahoja ei ole näkynyt. Kiva elää kädestä suuhun, monta kk:ta. Vaan yhden tuntemattoman palkkatoimiston virkailijan lipsahduksen takia.  Myös verotoimisto kirosi, vaikutti myös verotietoihin. Samalla mietit miten maksat seuraavan vuokran ja maksat bussin.

Viime kesänä Kotkassa kaverini on lh. Sai monta tonnia liikaa palkkaa. Kävi nostamassa automaatista(viikonloppu) oli järkkynyt summasta. Palkkatoimisto oli laittanut pilkun väärään kohtaan ja tulos oli järkyttävä.  Selvitys alkoi maanantaina, kun esimies, ym. tulivat töihin....luultavasti lopettaa työn myös.

Itselleni oli n. 2vuotta sitten: Määräaikaisuus loppui , yksityinen ja kaikki piti olla ok.

Palkkatoimisto maksoi palkkaa tililleni vielä  ja minä tyhmänä tiedustelin asiaa johtajalta. Mistä palkkaa tulee vielä? Johtaja alkoi selvittää asiaa välittömästi. Palkkatoimisto oli maksanut liikaa n.1200€, vaikka en työskennellyt heillä ja sovittiin johtajan kanssa  palautan rahat.  Piti odottaa firman tilinumeroa ja oikeata loppu summaa. Liitosta tuli viesti; minulle kuuluu suojaraha, kun virhe on selvä palkkatoimiston. Olivat yhteydessä firmaan. Yllätys tuli karsia; Loppusumma oli melkein 2000€, juuri jouluksi. Johtaja lupasi, voin maksaa vähän kerralla. Jos, tulee vaikeuksia otan yhteyttä suoraan johtajaan. Päätin maksaa kaikki  säästöstä, onneksi oli. Mutta Palkkatoimisto päätti omavaltaisesti lähettää karhumakirjeen, suoraan ulosottoon ja korot päälle.. Ei, muistutuslaskua , ei mitään vaan suoraan ulosottoon... Johtaja ei tiennyt koko asiasta mitään. Rahat oli  jo maksettu ennen eräpäivää pois.  Onneksi olin ollut tarkkana, faktaa. Olisin maksanut 2000€ x2 ja korot. Rahoja en olisi taatusti takaisin saanut, kun lakimiehen kautta vuosien tappelun jälkeen. Suojarahaa en saanut koskaan ja iltavuorot niitä rahoja en nähnyt. Laitelin viestin työpaikalle, mutta yksikään lähiesimies ei ottanut kantaa asiaan.  Johtaja oli viikon lomalla. Johtaja otti yhteyttä välittömästi ja tarkisti asianlaidan. Minun maksamani rahat olivat jo aikoja sitten kirjaantuneet heidän tilille ja ihmetteli miksi Palkkatoimisto oli lähettänyt karhumakirjeen aiheettomasti.  Anteeksipyyntöä, selitystä palkkatoimiston työntekijältä en ole saanut koskaan, en myös näiltä lähiesimiehiltä. 

Minulla on vieläkin faktat tallella, vaikka on mennyt vuosia.  Muistutuksena millaisia voivat olla palkkatoimiston työntekijät.

Olen, myös  saanut liikaa joskus vuosia sitten ja kunnan taloustoimistosta on tullut kirje kotiin. Otetaan seuraavasta palkasta takaisin. Tämä oli  vuoden vaihteessa, kun tarkistivat kirjanpidon.  Asiallinen ja selitys oli siinä.  Onneksi, itse ymmärrän kirjanpitoa ja olen joutunut käyttämään sitä.

Nykyisessä työpaikassani, ylitunnit saadaan vapaana ja toivomus on niitä ei tulisi.

Ainakin muutama hoitaja seuraa tiivisti kuka on milloinkin työssä ja kuinka pitkiä työvuoroja tekevät. Heti, tulee nokkimista jos on tullut ylituntia tai vajaata. Emme tarvitse lähiesimiehiä, kun toiset hoitajat huolehtivat tästä. 

Meitä vanhempia saa kohdella miten sattuu nykyisin. Aina on ollut kaiken ikäisiä työssä. Jokainen oli yhtä arvokas työntekijä työnantajalle. Opittiin toisiltamme asioita ja usein olin itse työpaikan " kuopus", samalainen kohtelu oli kaikilla. Myös vierasmaalaisilla.  Ei, ollut savustamista, panentelua, kilpailua ym. jokainen tiesi mitä varten  ollaan työssä. Työstä nautti silloin ja oli kiva mennä töihin. Omat kotiasiat hoidettiin työnulkopuolella.

 Nykyisin, saa olla varpasillaan jatkuvasti. Et uskalla välillä avata suuta auki, jos työkaverilla on taas huono päivä, aina teet jonkin mielestä väärin ja vastausta ei tule koskaan työkaverilta , edes huomenta aamuisin. Olet heille pelkkää tyhjää ilmaa, työt pitää vain luistaa näkymättömänä. Palkaksi saat keljuilua, savustamista, pilkkaa aiheettomasti, pelkoa toisia hoitajia kohtaa, arvostelua milloin mistäkin mm. ulkonäkö ei tänään miellytä ja ollaan kuin hiekkalaatikolla leikkimässä.  Puhut omista asioista ja juoruat toisista hoitajista kaikki on silloin hyvin.  Tämä on tätä päivää, ikävä kyllä. Olet todella yksin työyhteisössä, vaikka työkavereita on ympärillä. Tänään olet kaveri, mutta huomenna et ole vaan valitaan toinen, ketä voidaan käskyttää paremmin. Raakaa toimintaa toisilla henkilöillä.

Joka viikko joku, pätevä, koulutettu Suomalainen hoitaja vaihtaa alaa kokonaan, ei jaksa tätä turhaa kilpailua jatkuvasti. Palkka on harvoin näillä syy, vaan työilmapiiri on todella huono.

Nuori juuri koulusta päässeet lh. kehuvat netissä; kuinka paljon  v.2016 puhtaana käteen tuli 2600€ /kk. Palkka on HYVÄ,  me muut valitetaan turhaan heidän mielestään.

Ei, uskaltanut kertoa yksityisen hoitokodin nimeä, uusimaalla sijaitsee. Millaiset ovat työvuorot, kestääkö päivänvalon?  

Hoitoalan  esimiehet lukevat tätä palstaa myös, siellä on ollut viesti heiltä.  Eräs esimies otti yhteyttä ja tarjosi töitä minulle tämän palstan kautta. Iso firma, kattaa koko Suomen.

Normaali lähihoitajan työssä, vaikka olisi kaikki lisät moisia palkkoja ei tule jatkuvasti, jos tulee koskaan.

 Toiset haluavat palkkaa sen verran, että pystyvät edes elämään normaalisesti. Ilman taistelua omista palkkasaatavista ja omista oikeuksista. Ennen puhalettiin yhteishiileen, työyhteisössä. Nykyisin työyhteisössä jokainen ajattelee vain itseään.  Pahemmaksi taitaa mennä vaan, kun lukee näitä nuorten lähihoitajien tekstejä.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...