Jump to content
MAINOS

Tulevaisuuden lähiesimies!


Vieras: Työpaikkahaastattelu!

Recommended Posts

Vieras: Työpaikkahaastattelu!

Sain kyselyn; Millaisen tulevaisuuden esimiehen haluan.

Oli mielenkiintoisia kysymyksiä ja vaihtoehtoja. 

Jos, näin pystyy vaikuttamaan  lähiesimiestyöskentelyyn, olisi jo korkea aika puuttua tähän. Niin paljon myös täällä on ollut huonoa palautetta  annettu lähiesimiestyöskentelystä.

Nykyisin törmään usein taitamattomiin lähiesimiehiin jo työpaikkahaastattelussa. Se kertoo jo millainen on työpaikka ja sen -ilmapiiri.

Usein tulee jo tunne, ei kiitos. Kun lähden huokaan jo helpotuksesta, ei tarvitse työskennellä siellä.

Olin vähän aikaan sitten ryhmähaastattelussa, Hki.

Opin sieltä; Älä ole koskaan rehellinen  tulevalle lähiesimiehille ja opettele kehumaan itseäsi kovasti ym.

Ihmettelen usein tätä nykyisin työpaikkahaastellussa: Aina on yksi hoitaja kenellä on hyvät vuorovaikutustavat, kehuvat kovasti itse tätä ja usein ovat v.25-30 naisia.  Miksi, sitten luetaan jatkuvasti lehdistä työpaikkakiusaamista ym. kun on näitä erinomaisia hoitajia?  Eilen luen netistä;  Eräs hoitotyönpaikasta; Työpaikkakiusaaminen on mennyt pahaksi (kaksi n.30v naishoitajaa on ottanut tavaksi kiusata iäkkäämpää työntekijää).  Pelkää mennä töihin aamuisin ja nämä kaksi hoitajaa lisäävät hänelle kylmästi töitä. Sellaista mitä hän ei saisi tehdä, oman turvallisuuden takia. Kaikki menee ylitunteihin näiden kiusaajien takia eli ei saa edes palkkaa ylitunneista, kun ei uskalla kertoa "pomolle" asiasta. Kiusattu  on mm.  miten työntekijä kävelee osastolla. On menty  työntekijän henkilökohtaisiin asioihin. Onneksi,  nyt osasi pyytää apua/ neuvoja vierailta hoitajilta ja hakea sairauslomaa.  Viesti  on mennyt johtajalle ja myös muualle. Haloo kiusaajat; Kuinka te voitte hoitaa iäkkäitä henkilöitä, kun  monella  on vaikeuksia kävellä ym.? Ylipäänsä teille ei edes kuulu kenenkään toisen työntekijän terveys tai ulkonäkö.  Olen itse henkilökohtaisesti saanut kuulla palautta ulkonäöstäni vielä miesasiakkaan kuulen ( n.30v. naishoitaja).  En, unohda koskaan tätä törkeää naishoitajaa.  Samoin olen törmännyt tähän hoitotyössä; Otetaan omalla kännykällä kuva työkaverista, iäkkäämmästä hoitajasta ja ilman toisen suostumusta. Mennään kuvan kera esimiehen luokse ja kerrotaan suoraa "valheita". Tähän esimies puuttui, onneksi heti. Juuri samaa, mitä lehdet kirjoittavat Lahden koulusta parhaillaan, mutta he ovat lapsia. Nämä taas  ovat aikuisia koulutettuja nuoria naishoitajia ja heillä on pieniä lapsia kotona. Odotan kauhulla millaisia lapsia näistä kasvaa tulevaisuudessa, kun äideillä on jo työpaikkakiusaajan maine.

Yksi asia oli meille kaikille  työnpaikkahakijoille oli yhteinen; Huonon työilmapiiriin, emme tule töihin. Annettiin suora viesti työpaikkahaastattelussa  kaikki hakijat; johtajalle ja lähiesimiehille.

Jos haluatte tietää oikean työilmapiirin kannattaa mennä ajoissa työpaikkahaastatteluun ja pitäkää korvat/ silmät auki. Kun leikitään kännykällä, mitä nuoret hoitajat tekevät usein, kun odottavat työpaikkahaastatteluun alkua.  Ainakin itse en halua työkaveriksi kyseistä henkilöä, kuka istuu nenä kännykässä ja ei edes nosta päätä ylös siitä.  En, halua puhua seinille edes silloin ja miten hän toimii työparina.  Samalla arvioidaan tulevia työkavereita, ei pelkästään  johtajaa, lähiesimiestä ja firmaa.

Viimeksi meinasin jo kääntyä ympäri ennen koko työpaikkahaastattelua. Niin törkeä oli vastaanotto ulkona, vierailta naisihmisiltä. En, ole ollut koskaan tässä hoitopaikassa työssä tai edes keikkailut. Pihalla oli omainen ja vieras; Todella vihaisena;  " haukkuivat" suoraan talonhoitajia kovalla äänellä, en edes kehtaa kertoa...mistä. Kysyin neuvoa heiltä mistä pääsee sisälle, olivat suoraan oven edessä.  Vastaus tuli kylmästi; Emme ole hoitajia täällä, ym. hoitajien haukkuminen jatkui koko sen ajan, eivät neuvoneet edes.  Ei antanut koko firmasta hyvää kuvaa. Asiakas oli hiljaa koko ajan ja nolona.

Silloin päätin, millainen on ihanne lähiesimies;  Rehellisen, suoraselkäisen, motivoiva, kuuntelutaito,  arvostaa työtä, työntekijöitä ja ketä myös itse pystyn arvostamaan, kunnioittamaan  lähiesimiehenä, johtajana ja myös ihmisenä. Kaikki tapahtuu myös oikeasti käytännössä, ei puheella. Mokia saa tehdä ja myös johtaja saa mokata silloin hän on aito ihminen.  Uskon, vielä jossakin löydän sellainen esimiehen.

Kaksi Vanhustenjohtaja tuntuu olevan oikealla tiellä eli  vastasivat gmail:n, vaikka en edes odottanut sitä.  Olen heidän kanssaan tekemisessä jo tämän takia. Pienestä se alkaa esimiehet; Me vastaamme silloin teidän " huutonne" hyvästä hoidosta ja hyvästä työpaikasta. Palkka ei ole enää ainoa puntari, kun haemme työpaikkaa.  Samalla, kun kirjoitin kuuntelin tv:stä keskustelua; Rajoista/ rehellisyys/ luottamus koskien lapsia/ nuoria eli pelisäännöt selväksi kotona, työpaikoilla kaikille ja niitä noudatetaan ilman vahtimista eli voidaan luottaa toisiimme.

 

 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...