Jump to content
MAINOS

Ruotsin laillistaminen


pii_ku

Recommended Posts

  • 1 kuukausi myöhemmin...
MAINOS
Vieras: muumiruotsin puhuja

Vastaan näin hyvin jälkikäteen, varmaan kysyjä on jo tehnyt ratkaisunsa, mutta kyllä ensihoitaja AMK vastaa ruotsin ambulanssjuksköterskaa. Hakuun vaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Hei! Minua kiinnostaisi tietää, että miten sen henkilönumeron nyt sitten saa, kun se täytynee olla mukana tuossa Socialstyrelsenille laitettavassa hakemuksessa? Siis onko pakko käydä Ruotsissa paikan päällä? 

Ja kielitaidon todistamiseksi riittää siis lukiotodistus? Jos on ammattikoulupohjalta lähtenyt lukemaan sairaanhoitajaksi, niin silloin täytyy suorittaa yleinen kielitutkinto? Opetushallituksen sivuilla luki että: "Tutkintoja järjestetään kielestä ja tasosta riippuen 1–4 kertaa vuodessa valtakunnallisina tutkintopäivinä. Kevään tutkintopäivät ovat maalis-huhtikuussa ja syksyn loka-marraskuussa." Onko mitään muuta tapaa vai onko tämä se oikea?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jollei sinulla ole ruotsalaista hetua, niin laitat hakemukseen syntymäaikasi muodossa YYYYMMDD. Tämä ohje löytyy Socialstyrelsenin sivuilta. Kielitaidon voit todistaa esim. pyytämällä työnantajaasi kirjoittamaan todistuksen, jossa todennetaan kielitaitosi olevan vaadittavalla tasolla. Tämä siinä tapauksessa, että se todellakin on.

Sitten mututietoa: kielitaitovaatimukseen on ilmeisesti tulossa muutos, jossa vaadittava taso tulisi olemaan enää B1, aikataulusta ei tietoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Tartteeko sinne laittaa sitä Valviran todistusta hakiessa? Koska ainakin verkossa kun täyttää (legitimation.socialstyrelsen.se) hakulomaketta, siellä kysytään vaan tutkintotodistusta, joka täytyy laittaa alkuperäisenä ja käännettynä (ruotsi/tanska/norja/englanti). 

Miten olette hoitaneet verojen maksamisen, maksetaanko ne siis Ruotsiin (SINK?) jos tekee siellä vaan keikkahommia ja asuu rekryfirman kämpässä? 

Myös tuo henkilönumero on minulle vielä vähän mysteeri, jostain luin että sitten kun tuo SINK on lähetetty eteenpäin niin saa jonkun rinnakkaisnumeron, joka on sitte loppuiän sama? Eri asia sitten käsittääkseni jos muuttaa pidemmäksi aikaa tai ihan pysyvästi Ruotsiin asumaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sairaanhoitaja

Hei. Olen juuri valmistunut sairaanhoitajaksi ja aion hakea laillistumista ruotsista. Ruotsin kielen todistamisen kanssa vain pähkäilen tässä. Olen lukenut lukiossa keskipitkän ruotsin ja kirjoittanut sen myös ja tietenkin AMK:sissa käynyt sen virkamieskurssin. Riittääkö nämä todistamaan minun kielitaidon vai olisiko minun pitänyt olla lukenut pitkä ruotsi? Hirveän sekavaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse löysin tällaisen infon aiheesta: "Kielitaidon todistamiseksi lukiotodistuksella ruotsin kielen opintoja on oltava vähintään 5 kurssia, ennen vuotta 1996 valmistuneilla 6 kurssia."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Rtgsjuksköterska
20.11.2018 klo 11.38, Henta kirjoitti:

Tartteeko sinne laittaa sitä Valviran todistusta hakiessa? Koska ainakin verkossa kun täyttää (legitimation.socialstyrelsen.se) hakulomaketta, siellä kysytään vaan tutkintotodistusta, joka täytyy laittaa alkuperäisenä ja käännettynä (ruotsi/tanska/norja/englanti). 

Miten olette hoitaneet verojen maksamisen, maksetaanko ne siis Ruotsiin (SINK?) jos tekee siellä vaan keikkahommia ja asuu rekryfirman kämpässä? 

Myös tuo henkilönumero on minulle vielä vähän mysteeri, jostain luin että sitten kun tuo SINK on lähetetty eteenpäin niin saa jonkun rinnakkaisnumeron, joka on sitte loppuiän sama? Eri asia sitten käsittääkseni jos muuttaa pidemmäksi aikaa tai ihan pysyvästi Ruotsiin asumaan?

 

21.11.2018 klo 22.18, Vieras: Sairaanhoitaja kirjoitti:

Hei. Olen juuri valmistunut sairaanhoitajaksi ja aion hakea laillistumista ruotsista. Ruotsin kielen todistamisen kanssa vain pähkäilen tässä. Olen lukenut lukiossa keskipitkän ruotsin ja kirjoittanut sen myös ja tietenkin AMK:sissa käynyt sen virkamieskurssin. Riittääkö nämä todistamaan minun kielitaidon vai olisiko minun pitänyt olla lukenut pitkä ruotsi? Hirveän sekavaa.

Ei tarvitse Valviran todistusta, tutkintotodistus riittää. Ruotsin kielen osaamisen todistamiseen riittää lukiotodistus käännettynä englanniksi tai ruotsiksi ja alkuperäinen suomenkielinen tarvitaan myös. AMK:n virkamiesruotsi ei riitä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...