Jump to content
MAINOS

Rekryn kautta keikkailevat


Petite Infirmieré

Recommended Posts

Esittäisin seuraavanlaisen kysymyksen kaikille valmistuneille rekryn kautta sijaisuuksia tekeville. Oletteko hakeneet lisäksi jotain tukia, esim. yleistä asumistukea tai työmarkkinatukea tms.? Mietin vain, kun olen siis keväällä valmistunut th, ja tein kesän sh:n sijaisuutta ja nyt lh:n sijaisuutta samalla etsien sh:n tai terkkarin hommia. Nyt kuitenkin ajatuksena olisi, että tuota lh:n sijaisuutta en enää jatka, vaan lähtisin rekryyn sijaiseksi. Toimeentulo kuitenkin jännittää ja että pitäisikö käydä esim. työkkärissä ilmoittautumassa työnhakijaksi (työmarkkinatukeen se ainakin vaaditaan?). Hakisin siis edelleen kuitenkin vakipaikkaa tässä samalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Keikkalainen!

Hei!

Nykyisin tehdään keikkoja ala kuin ala ja lisääntyy koko ajan. Jos, lopetat lh työn kokonaan. TE:n toimisto on ensimmäinen paikka ilmoittaa itsensä työttömäksi.  Epäilen et kuulu ammattiliittoon, viesti menee myös sinne. Huono onni on 3kk:n karenssi päälle. TE:n toimisto osaa myös sanoa tämän, heti paikan päällä. Olin itse määräaikaisena ja mietin  koulun menoa. Kävin kysymässä TE:sta kantaa  asiaa. Vastaus oli 3 kk:n karenssi, jos lopetan työn.  Määräaikaisuus olisi loppunut viikon päästä eli oli yksi ja sama TE:lle. Työttömät olivat ensisijalla. Oli suora vastaus. Kuulemma meidän alalla on töitä....

Kelalla on opas: Työttömyys / Työttömyysajan tuet, Lyhyesti ja selkeästi.

Siitä löytyy tietoa työmarkkinatuesta, kuka saa, millä perusteella, paljonko saa tienata ja miten toimitaan. Lyhyt versio : Työtulot ja työttömyysetuus sovitetaan yhteen, takaisinperintä, jos Kela maksaa etuutta liikaa virheellisten tietojen takia, se joudutaan perimään sinulta takaisin. Tai jos kuulut ammattiliitoon silloin liitto maksaa päivärahan. Liiton verkkosivuilla on hyvät ohjeet , miten toimitaan ja neuvoja annetaan. Silloin Kela ei maksa peruspäivärahaa. Ammattiliitto tai Kela  maksaa peruspäiväraha.  TE, Kela ja ammattiliitto tekevät yhteistyötä.  Kannattaan olla tarkkana, kun täyttää papereita tai netissä. Ainakin itselläni olisi edessä 3 kk:n karenssi, jos lopetan työn.

 Asumistukea ym. voi hakea kuka tahansa, jos normit täyttyvät. Kela tekee aina oman selvityksen asiasta kuin asiasta. Vaatii välillä lisäselvityksiä  tai pahimmillaan hylkää ne. Kelan verkkosivuilta  löytyy hyvät ja selkeät ohjeet. 

Aina TE:lle ilmoitus jos jää työttömäksi, voi tehdä netin kautta. TE:n etusivulla taisi olla mistä minään eteenpäin, helpoin tapa. Sieltä pitäisi tulla yhteydenotto myöhemmin virka-ajalla tai netistä, omat sivut näkee paremmin milloin ovat yhteydessä. Koko ajan pitää aktiivisesti hakea töitä tai koulutusta.  Ensimmäinen askel.....

Itse en ole tarvinnut. Minulla on ollut työkavereina ketkä ovat saaneet työmarkkinatukea ym. Olivat todella tarkkana, etteivät saa palkkaa likaa. Itse on oltava tarkkana ja seurattava tilannetta. Osattava sanoa pomolle ;Ei, tarpeen vaatiessa.  Kela perii todella takaisin ylimääräiset.

Jos, haluat kokeilla  keikkatyötä niin tule ihmeessä. Suosittelen kokeilemaan ja opit paljon.  Keikkoja on vaihtelevasti. Ennen oli enemmän kaikissa vuorokauden aikoihin ja 8h. Nyt tarjotaan usein 4-6h keikkoja ja usein iltavuoroja. Olen itse pärjäillyt aika hyvin. Kilpailu on myös tässä kiristynyt ja säästöt purevat tähän.

Sitten on näitä vakituisia/ keikkalaisia ketkä tekevät töitä kellon ympäri eli yövuorosta suoraan aamuvuoroon jne. Pinna kireällä jatkuvasti. Pitää muistaa oma terveys ja raha ei auta jos sairastut vakavasti.

Tämä on yksi syy vakituiset lupaavat auliisti tehdä pitkää päivää ja silloin ei taatusti otetta keikkalaisia. Ovat itse tehneet karhunpalveluksen koko työyhteisölle. Valittavat ei saada ketään töihin. Kuka keikkalainen tulee jos soitto tulee 5min ennen kuin työ alkaisi. Turha valittaa/ marista/ syyllistää omista teoista toisia. Huomaat tämän myös nopeasti jne.

Keikkalainen / opiskelija ovat aina syntipukkeja. Toiset osaavat tämän taidon todella hyvin eli hyvä itsetunto vaaditaan keikkalaiselta.

 Tukia en ole edes viitsinyt hakenut, tiedän etten saa. 

Muutama vuosi sitten tarjottiin 75% työjaksoa ja liitto kautta olisin saanut tukea. Yllätyn TE:n toimisto oli ilmoittanut asiasta liittooni. Olin ensin 100% ja sitten piti aloittaa 75% työjaksoa. Työnantaja muutti sen takaisin 100% eli joudun ilmoittamaan en tarvitse.

Ainakin omassa ammattiliiton lehdessä oli juttu; Keikkalaisten Muistiopas. Oli hyvä ja tarpeellinen tietoisku.

 Käytäntö on kiva kyllä toinen. Tiedän työpaikkoja mihin ammattiliitto on joutunut puuttumaan; Keikkalaisten huonoon kohteluun.

Keikkalaiset  eivät ole yksin nykyisin ja jotkut työnantajat ovat myös alkaneet kyseillä palautetta keikkalaisilta. Törmäsin itse tähän ja pinna tuli työnantajalle. Itse olen henkilökohtaisesti saanut hyviä kavereita keikkalaisista.

 

 

 

 

 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

13.10.2016 klo 11.44, Vieras: Keikkalainen! kirjoitti:

Hei!

Nykyisin tehdään keikkoja ala kuin ala ja lisääntyy koko ajan. Jos, lopetat lh työn kokonaan. TE:n toimisto on ensimmäinen paikka ilmoittaa itsensä työttömäksi.  Epäilen et kuulu ammattiliittoon, viesti menee myös sinne. Huono onni on 3kk:n karenssi päälle. TE:n toimisto osaa myös sanoa tämän, heti paikan päällä. Olin itse määräaikaisena ja mietin  koulun menoa. Kävin kysymässä TE:sta kantaa  asiaa. Vastaus oli 3 kk:n karenssi, jos lopetan työn.  Määräaikaisuus olisi loppunut viikon päästä eli oli yksi ja sama TE:lle. Työttömät olivat ensisijalla. Oli suora vastaus. Kuulemma meidän alalla on töitä....

Kelalla on opas: Työttömyys / Työttömyysajan tuet, Lyhyesti ja selkeästi.

Siitä löytyy tietoa työmarkkinatuesta, kuka saa, millä perusteella, paljonko saa tienata ja miten toimitaan. Lyhyt versio : Työtulot ja työttömyysetuus sovitetaan yhteen, takaisinperintä, jos Kela maksaa etuutta liikaa virheellisten tietojen takia, se joudutaan perimään sinulta takaisin. Tai jos kuulut ammattiliitoon silloin liitto maksaa päivärahan. Liiton verkkosivuilla on hyvät ohjeet , miten toimitaan ja neuvoja annetaan. Silloin Kela ei maksa peruspäivärahaa. Ammattiliitto tai Kela  maksaa peruspäiväraha.  TE, Kela ja ammattiliitto tekevät yhteistyötä.  Kannattaan olla tarkkana, kun täyttää papereita tai netissä. Ainakin itselläni olisi edessä 3 kk:n karenssi, jos lopetan työn.

 Asumistukea ym. voi hakea kuka tahansa, jos normit täyttyvät. Kela tekee aina oman selvityksen asiasta kuin asiasta. Vaatii välillä lisäselvityksiä  tai pahimmillaan hylkää ne. Kelan verkkosivuilta  löytyy hyvät ja selkeät ohjeet. 

Aina TE:lle ilmoitus jos jää työttömäksi, voi tehdä netin kautta. TE:n etusivulla taisi olla mistä minään eteenpäin, helpoin tapa. Sieltä pitäisi tulla yhteydenotto myöhemmin virka-ajalla tai netistä, omat sivut näkee paremmin milloin ovat yhteydessä. Koko ajan pitää aktiivisesti hakea töitä tai koulutusta.  Ensimmäinen askel.....

Itse en ole tarvinnut. Minulla on ollut työkavereina ketkä ovat saaneet työmarkkinatukea ym. Olivat todella tarkkana, etteivät saa palkkaa likaa. Itse on oltava tarkkana ja seurattava tilannetta. Osattava sanoa pomolle ;Ei, tarpeen vaatiessa.  Kela perii todella takaisin ylimääräiset.

Jos, haluat kokeilla  keikkatyötä niin tule ihmeessä. Suosittelen kokeilemaan ja opit paljon.  Keikkoja on vaihtelevasti. Ennen oli enemmän kaikissa vuorokauden aikoihin ja 8h. Nyt tarjotaan usein 4-6h keikkoja ja usein iltavuoroja. Olen itse pärjäillyt aika hyvin. Kilpailu on myös tässä kiristynyt ja säästöt purevat tähän.

Sitten on näitä vakituisia/ keikkalaisia ketkä tekevät töitä kellon ympäri eli yövuorosta suoraan aamuvuoroon jne. Pinna kireällä jatkuvasti. Pitää muistaa oma terveys ja raha ei auta jos sairastut vakavasti.

Tämä on yksi syy vakituiset lupaavat auliisti tehdä pitkää päivää ja silloin ei taatusti otetta keikkalaisia. Ovat itse tehneet karhunpalveluksen koko työyhteisölle. Valittavat ei saada ketään töihin. Kuka keikkalainen tulee jos soitto tulee 5min ennen kuin työ alkaisi. Turha valittaa/ marista/ syyllistää omista teoista toisia. Huomaat tämän myös nopeasti jne.

Keikkalainen / opiskelija ovat aina syntipukkeja. Toiset osaavat tämän taidon todella hyvin eli hyvä itsetunto vaaditaan keikkalaiselta.

 Tukia en ole edes viitsinyt hakenut, tiedän etten saa. 

Muutama vuosi sitten tarjottiin 75% työjaksoa ja liitto kautta olisin saanut tukea. Yllätyn TE:n toimisto oli ilmoittanut asiasta liittooni. Olin ensin 100% ja sitten piti aloittaa 75% työjaksoa. Työnantaja muutti sen takaisin 100% eli joudun ilmoittamaan en tarvitse.

Ainakin omassa ammattiliiton lehdessä oli juttu; Keikkalaisten Muistiopas. Oli hyvä ja tarpeellinen tietoisku.

 Käytäntö on kiva kyllä toinen. Tiedän työpaikkoja mihin ammattiliitto on joutunut puuttumaan; Keikkalaisten huonoon kohteluun.

Keikkalaiset  eivät ole yksin nykyisin ja jotkut työnantajat ovat myös alkaneet kyseillä palautetta keikkalaisilta. Törmäsin itse tähän ja pinna tuli työnantajalle. Itse olen henkilökohtaisesti saanut hyviä kavereita keikkalaisista.

 

Kiitos vastauksesta! Tilanne on tosiaan sellainen, että määräaikainen sopimus päättyi nyt tässä, ja uuden olisin saanut halutessani, mutta tuolloin olisi pitänyt lupautua olemaan kevään puoleen väliin asti (olisin saanut lähihoitajan vuorotteluvapaan sijaisuuden siis). Ja tähän vastasin nyt että ei kiitos (haluan kokemusta muualtakin + olen oikeasti sairaanhoitaja koulutukseltani). Liittoon en kuulu, opiskeluaikana kuuluin kyllä mutta jäsenyys ei tietenkään jatkunut automaattisesti, ja kesällä unohdin aina viedä ne laput töihin ja ajattelin sitten että vien ne sitten kohta kun saan vakkaripaikan. No, kaippa ne voisi rekryyn viedä yhtä hyvin ja rekisteröityä Tehyyn? Olisi kait ihan suotavaakin, koska vakuutukset ja muut?

 

Te-toimiston sivuilla täyttelin alkuviikosta ne lomakkeet työnhakijaksi ilmoittautumista varten. Yleistä asumistukea tarkoitus myös hakea, mutta mietin, kun niissä lomakkeissa kysytään palkkaa ja palkkatositetta viim. kuukauden ajalta, että mitä hittoa siihen pitää laittaa? No, tältä kuultahan tulee vielä sen verran palkkaa etten sitä varmasti saisikaan, mutta jos jatkossa olisi tarvetta. Niin mitenkäs sitten? Toki ottamalla yhteyttä Kelaan selviäisi parhaiten, mutta siis se vaan kun eihän tuota oikein voi ennustaa että miten paljon sitä keikkaa tulee missäkin kuussa... No nyt on ainakin ihan hyvin onneksi tullut viestejä, loppu kuuksi on ihan hyvin töitä.

 

Onneksi täällä on myös aika paljon keikkapaikkoja, kun itsellä on auto käytössä ja sen myötä mahdollista matkustaa vähän pidemmällekin. Että jos joku paikka onkin ihan kamala, ei maailma välttämättä kaadu siihen ettei sinne enää mene. Ja toki haen kokoajan aktiivisesti vakituista työpaikkaa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kelan sivuilla on selkeät ohjeet ja tulorajat milloin asumistukea tarkastetaan tulojen noustessa/laskiessa. Jos tulot vaihtelee paljon, niin kuukausittainhan sitä saa olla tarkistuttamassa. Kelan sivuilla on myös laskuri jonka avulla voit suuntaa antavasti itse arvioida saisitko asumistukea.

Etkö tosiaan kuulu edes työttömyyskassaan? Kannattaa kyllä liittyä sekä liittoon että kassan jäseneksi heti kun mahdollista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

11 minuuttia sitten, Mimmis kirjoitti:

Kelan sivuilla on selkeät ohjeet ja tulorajat milloin asumistukea tarkastetaan tulojen noustessa/laskiessa. Jos tulot vaihtelee paljon, niin kuukausittainhan sitä saa olla tarkistuttamassa. Kelan sivuilla on myös laskuri jonka avulla voit suuntaa antavasti itse arvioida saisitko asumistukea.

Etkö tosiaan kuulu edes työttömyyskassaan? Kannattaa kyllä liittyä sekä liittoon että kassan jäseneksi heti kun mahdollista.

No, kyllähän minä silloin opiskeluaikana kuuluin jonkin aikaa, alkukevättä se muistaakseni oli kun kassaan liityin? (Liittoon en tosiaan enää kuulu, mutten vissiin kassaankaan kun en ainakaan webkassaan pääse enää kirjautumaan.) Ja ansiopäivärahan saamisen ehdot ovat:

"-ollut työttömyyskassan jäsen vähintään 26 viikkoa eli kuusi kuukautta ja

-maksanut jäsenmaksusi ja

-täyttänyt työssäoloehdon jäsenyysaikanasi." 

 

Eli niin. Ensimmäinen ja toinen ehto varmasti toteutuisivat, mutta toinen ei. P*skempi homma, olin tietty liian naiivi silloin aikaisemmin ja ajattelin nappaavani heti nyt syksyllä vakkaripaikan...

Ärsyttävää, kun haluaisin tietenkin hoitaa kaikkiheti nyt, mutta viime kuun palkan perusteella en asumistukea saa, ja tältä kuulta en taas ole vielä mitään saanutkaan, kun palkkapäivä on vasta loppukuusta. Itsehän toki osaan arvioida, että paljon on tulossa, mutta kun pitää toimittaa sitten kaikki tositteet ym. Noo, ei auta kuin odotella ja samalla lähetellä kuumeisesti työhakemuksia ja tehdä niitä keikkoja, joita nyt onneksi on tiedossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei nyt ihan aukea. Siis olet liiton jäsen (ainakin ollut), mutta et ole maksanut jäsenmaksua, koska uskoit saavasi vakituisen työsuhteen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis juu kuulostaa monimutkaiselta, mutta olin siis aiemmin opiskelijajäsen. Ja sehän on ilmaista ja päättyy valmistuessa. Ja öö no niin, se uudelleen liittyminen ikävä kyllä jäi. Siis kun alkukesästä ajattelin että juu täytän ne kaikki lomakkeet "nyt heti" ja tulostan ja vien töihin, mutta sitten jossain vaiheessa havahduin tilanteeseen, jossa en ollut edelleenkään vienyt niitä. Ja no silloin ajattelin, että kun mun työsopimuski loppuu kohta... Vaikka siis kyllähän Tehyn jäseneksi muutenkin voi liittyä (siis vaikka ei olisi töissä lainkaan), mutta silloin jostain syystä ajattelin vain sitä että kun palkkatyössä ollessahan se menee palkasta. 

Summa summarum, en selkeästikään ollut ihan järjissäni aikaisemmin tämän asian suhteen tai ottanut riittävästi selvää asioista, ja nyt on liitytty takaisin Tehyyn. Tämä ehkä nyt kostautuu jonkin verran siinä mielessä että muuten olisin ollut oikeutettu tuohon ansiopäivärahaan ja nyt saan puolestaan Kelan tukea työttömiltä päiviltä, mutta jooh...

Kiitos muuten kaikille vastanneille, asiat on nyt selvitetty ja keillailut alussaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...