Jump to content
MAINOS

Suojakäsineiden käyttö injektioita annettaessa


hoomoilanen

Recommended Posts

Käsittääkseni nykyään kouluissa opetetaan, ettei injektioita annettaessa tarvitse pakosti käyttää suojakäsineitä ja niiden lähinnä suojaavan työntekijää mahdollisilta lääkeaineilta.

Mitenkäs on? Käytättekö vai ette käytä - mikä on organisaationne ohje? Entä jos pistätte HIV-potilasta? (Kosketuseristyspotilaat ovat asia erikseen, niitä en tällä keskustelulla hae)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Rukkaset

Minä pistän hanskoja käsiin lähes tilanteessa kuin tilanteessa. Ei ole kovin iso vaiva ja niin siitä tulee tapa eikä enää tarvitse miettiä, että missä tilanteessa käyttää ja missä ei. Lääkealan koulutus taustalla, tosin vanha jo, mutta silloin siellä tähdennettiin, että hanskat käsissä aina, kun lääkeaineita käsitellään. Suojaa nimenomaan imeytymiseltä ihon läpi tai iho reaktioilta. Mutta tämä tietysti sellaisissa tilanteissa/paikoissa, että vuodesta toiseen käsittelet joka päivä samaa ainetta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän (iso keskussairaala Etelä-Saksassa) hygieniaohjeet sanoo, että noissa tilanteissa jokainen päättää itse kokeeko käsineet tarpeelliseksi, mutta on lähtökohtaisesti väärin vetää aina käsineet käteen, koska siihen ei ole yksinkertaisesti mitään syytä – ei hygienian eikä työturvallisuudenkaan kannalta – ja se on silloin lähinnä käsineiden tuhlausta.

Mutta mikäli kyseessä on joku lääkeaine jota ei tahdo käsilleen saada tai epäilee, että potilas saattaa vuotaa hieman verta, niin toki tällöin käsineet on suositeltavat. Tilannekohtaisesti siis mennään. Itse käytän suht harvakseltaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: sairaanhoitaja

Itse käytän alle vyötärön pistettävissä injektioissa aina käsineitä (esimerkiksi pistäessäni im. ventrogluteaalisesti tai reiteen), lähinnä siksi, koska ei ikinä tiedä mitä potilaan housuista löytyy. Ilman käsineitä pistän lähes poikkekuksetta muihin pistopaikkoihin, myös iv. injektiot annan ilman käsineitä.

Jos on tiedossa, että potilaalla on jokin veriteitse tarttuva tauti, niin käytän aina suojakäsineitä, koska koen liian vaivalloiseksi aina ennen injektiota tarkasti tarkistaa käsieni ihon kunnon. Täytyy myöntää, että aiheeseen liittyvistä organisaation virallisista ohjeista minulla ei ole mitään käsitystä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Tietysti käytän suojakäsineitä. Käytän suojakäsineitä ihan jo pelkän insuliinin pistämisen kanssa. Hoitotyötä tekevien ihmisten aseptinen osaaminen on kyllä Suomessa jokseenkin huonolla tasolla. Vastuutonta olla käyttämättä suojakäsineitä.

Aseptiikka, etiikka ja omien tunteiden käsittely ja tiedostaminen on asioita, joihin jokainen opiskelija saa ohjauksessani kunnon perehdytyksen. Ilman näitä kolmea asiaa kenestäkään ei voi koskaan tulla ammattitaitoista hoitajaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, Vieras: shpro kirjoitti:

Käytän suojakäsineitä ihan jo pelkän insuliinin pistämisen kanssa.

Miksi?

Et ole eritteiden kanssa tekemisissä, eikä ne tehdaspuhtaat hanskat ole sen puhtaammat kuin desinfioidut kädet...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Insuliinia pistäessäsi kosketat toisen ihmisen ihoa, jos se on ehjä ja eritteistä puhdas, ei se ole sen erikoisempaa kuin kättelykään. Toki jotkut ei kättele, eikä esim. flussakaudella välttämättä kaikkia tarvis kätellä, mutta yleisesti ottaen kättelyä ei voi pitää kovin suurena aseptisena riskinä. 

Vastavuoroisesti, jos kätesi iho on ehjä ja olet ne pessyt/desinfioinut oikeaoppisesti, et tuo potilaan reiteen tai vatsapoimuun insuliiniä pistäessäsi mitään sellaista mitä voisit tehdaspuhtailla käsineillä ehkäistä. 

 

Vai kätteletkö muita käsineet kädessä? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...