Jump to content
MAINOS

Lähihoitaja opiskelijan lääkkeenjako


Maijumaaria

Recommended Posts

....Nyt kysäsen, kun ettimällä en oikein kunnon vastausta löytänyt, teiltä viisaammilta, että missä se raja menee lääkkeenjaossa, kun on opiskelija?

Tuntuu, että niin monenmoista käytäntöä löytyy ja kuitenkin voi saada hylätyn jos menet kaikkia jakelemaan. Meneekö PKV-lääkkeissä ja lääkelaastareissa joku roti ja sitten noissa pistoksissa?

Olisin oikein kiitollinen jos viisaammat lähihoitajat vastaisivat :).

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Nykyisessä työpaikassani lähihoitaja opiskelija saa jakaa kaikkia lääkkeitä mitä osaston läihoitajatkin työssään saavat (myös PKV ja N-lääkkeitä) eli käytännössä rajaa pois ainoastaan iv. lääkkeet. Opiskelijan lääkkeenjaoasta on kuitenkin aina vastuussa opiskelijan ohjaaja, joten käytännössä opiskelija esimerkiksi jakaa potilaan lääkkeet ja tämän jälkeen hänen ohjaajansa ne tarkistaa. Näin siitäkin syystä, että opiskelija saa heti palautteen mahdollisista lääkkeenjakovirheistä. Meillä on käytössä kaksoistarkastus, joten sitten ne jaetut lääkkeet vielä tarkistaa toinen hoitaja. Jos potilaalle annetaan tarvittavista lääkkeistä esimerkiksi jokin N-lääke, niin opiskelija voi ohjaajan valvonnassa ottaa lääkkeen ja tehdä kuittauksen huumekorttiin, mutta siihen luonnollisesti tulee myös ohjaajan allekirjoitus. Eli siis lähihoitaja saa toeuttaa kokonaisvaltaista lääkehoitoa ohjaajan ohjauksessa aivan kuten mielestäni onkin oppimisen kannalta järkevää. :) Ja pistoksetkin (sc ja im) opiskelija saa myös tehdä ohjaajan läsnäollessa ja tämän varmistaessa oikea pistopaikka.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Pilikun tarkasti

Siis sinunhan pitää tehdä suunnitelma ennen näyttöä (tutkintotilaisuus aikuispuolella), jonka oppilaitos ja näytön vastaanottaja hyväksyvät. Jos olet sinne kirjoittanut, että jaan _yhden_ potilaan lääkkeet dosettiin ja anna _yhden_ potilaan lääkkeet dosetista potilaalle ja kaikki ovat tämän hyväksyneet niin silloin se tarkoittaa, että jaat vain _yhden_ kerran. Se on sitten eri asia jos potilaalla on lääkelaastareita ynnä muita niin sitten ne on jaettava. Sen mitä jaat määrittelee näytön vastaanottaja. Muutenhan sitä jokainen valitsisi sen potilaan jolla on yksi D-vitamiini jaettavana :)

Minä ainakin viilasin pilkkua niin pirun tehokkaasti noissa tutkintotilaisuuksissa, että oksat pois. Ja tuo lääkkeenjako on yksi sellainen missä pilkkua voi viilata huoletta, koska missään ei määritellä kuinka monta dosettia on jaettava tai kuinka monta tablettia siellä dosetissa pitää olla. Eli periaatteessa kyllä riittää yhden potilaan D-vitamiinin tiputtaminen dosettiin ja dosetista kuppiin ja siitä suuhun. Tehty näyttö.

Kyllähän mullekin ehdotettiin näyttöviikolla, että haluatko jakaa osaston lääkkeet. Juu en taida haluta kiitos tällä kertaa. Katellaan ensi viikolla, kun tuun keikalle.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos,

Vaan varmistelin, kun kuulostelin opiskelija kavereideni kuittauksia asiasta, esim. jos laittaa lääkelaastarin niin hylätty, sun muuta. Itse olen näytöt jo antanut, mutta kun on vielä opiskeluja jäljellä niin rupesin miettimään, että jos en saakaan jakaa kuin olen jakanut, mutta tuollahan Puppura jo hienosti asiaa valaisikin. Ja lähinnä näitä PKV lääkkeitä rupesin miettimään, että kun heitän keikkaa, niin saakohan opiskelijana  jakaa. Mutta kiitos, oikein olen menetellyt (edes jossain).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...