Jump to content
MAINOS

Hoitajan somekanavat


Johanna Olli

Recommended Posts

Hei, mitäs somekanavia te käytätte ammatillisessa mielessä ja mitä suosittelisitte muillekin? Muitakin keskustelupalstoja kuin tämä, hyviä blogeja, Facebook-ryhmiä, YouTube-kanavia, muuta? Siis sellaisia, joista saatte (tai jossa jaatte) ammatillisesti hyödyttävää tietoa ja/tai verkostoidutte kollegoiden kanssa ammatillisen kehittämisen merkeissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Röntgenhoitajaliiton fb-ryhmässä oon. Tosin sielläkin on hiljasta kun huopatossutehtaalla. Tehyä ja tehylehteä tulee facebookissa ja instagrammissa seurattua. Sitten facebookissa radiopaedia.org ja radiology signs -sivuja. Mitähän vielä. Tietenkin Lanssaria Haukotuttaa -sivu ;)

 

En verkostoidu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2 minuuttia sitten, holbs kirjoitti:

Oman työpaikan fb-ryhmiä seuraan ja tätä palstaa. Niin ja tottakai alaan liittyviä uutisia luen.

Minkälaisia asioita siellä oman työpaikan fb-ryhmissä kirjoitetaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4 minuuttia sitten, Johanna Olli kirjoitti:

Minkälaisia asioita siellä oman työpaikan fb-ryhmissä kirjoitetaan?

Ihan yleistä asiaa ja vapaa-aikaan liittyviä juttujakin. Ja vuoronvaihtopyyntöjä.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Osku kirjoitti:

@kahvikuppi_ wot, Etkö seuraa hoitsunettiä Facebookissa? 😁

En viitsinyt viljellä itsestäänselvyyksiä. Toisaalta joskus tekee mieli painaa älä seuraa ruksia kun joka toinen kommentti on "entäs me lähihoitajat" vaikka aihe koskisi sairaalafyysikkoja :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

5 minuuttia sitten, kahvikuppi_ kirjoitti:

 Toisaalta joskus tekee mieli painaa älä seuraa ruksia kun joka toinen kommentti on "entäs me lähihoitajat" vaikka aihe koskisi sairaalafyysikkoja :P

Toi toistuu kyllä todella usein. En ymmärrä mistä se johtuu. Huonosta ammatillisesta itsetunnosta tms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Antisosiaalinenko?

En seuraa mitään enkä ole missään somekanavassa mukana. En ole ollut enkä tule olemaan. Vapauttava tunne...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

22 tuntia sitten, Osku kirjoitti:

Toi toistuu kyllä todella usein. En ymmärrä mistä se johtuu. Huonosta ammatillisesta itsetunnosta tms.

Tulee mieleen, varmaan tyhmä vertaus mulla; Kun lapselle ei vastaa, niin hän kysyy ja kysyy ja kysyy. Helpommalla varmaan pääsisi, jos vastailisi kyselyyn.  Itse ainakin yritän tehdä niin, kun huomaan jonkun asian vaivaavan jotakuta ja voin auttaa.

Itse olen päättänyt pysyä poissa facesta mulla on "homekanava", eli perinteinen tapa naamakkain. Joillekin ystävistäni on aiheuttanut "päänsärkyä" facesta. Myös tietojen poissaanti tuntuu olevan vaikeaa; edesmennyt ystäväni on edelleen facessa :cry:.

.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä palsta ilman muuta on somea! 

 

Mun suosikkini ammatillisesti hyödyllisesti blogeista ovat nämä: 

https://www.tehylehti.fi/fi/blogit/sairaanhyvahoitaja

http://terveyttatieteesta.blogspot.fi/

https://www.tehylehti.fi/fi/blogit/mainio

https://osaamisenilo.wordpress.com/author/outikiljunen/ 

(ja tietysti oma blogini, joka on ainoa tietämäni lasten hoitotyön kehittämiseen liittyvä: http://lastentahden.blogspot.fi/ - sieltä usein itsekin tarkistan asioita, joita en muualta löydä...)

Mutta ihan paras tiedonsaantikanava itselleni on Twitter. Saan sieltä tosin paljon hyödyllistä ajankohtaista tietoa uusista julkaisuista, koulutuksista ja paljosta muusta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

‎27‎.‎9‎.‎2016 klo 22.41, Vieras: Antisosiaalinenko? kirjoitti:

En seuraa mitään enkä ole missään somekanavassa mukana. En ole ollut enkä tule olemaan. Vapauttava tunne...

Täällä, muita en lue.

Muutoin kahlaan ammattiin liittyviä ja netissä luettavissa olevia lehtiä viikoittain.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näitä blogeja tulee välillä selattua:

http://lifeinthefastlane.com/

http://www.ems12lead.com/

http://thesgem.com/

Tuolla ekassa blogissa on myös melko hyvä ekg-kirjasto ja paljon materiaalia itseopiskeluun.

Medscapea tulee kanssa seurattua harvakseltaan. Vaatii rekisteröitymisen, mutta on ilmainen ja siellä on paljon kaikennäköistä sisältöä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli ilmeisesti useimmille tämä foorumi on joidenkin FB-ryhmien lisäksi ainoa ammatillinen somekanava? Eikö hyödyllisiä kanavia ole, vai eikö ole tarvetta tai aikaa niiden käytölle, mitä arvelette?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä foorumi on ainoa some, jonne mulla on tunnukset. Oman alan uutisia toki seuraan. Mun mielestä ammatillisuutta ei pidä etsiä somesta vaan työyhteisön, koulun tai ammattiliiton kautta. Netissä kuitenkin lopulta joku vaan tahallaan tai tahattomasti trollaa. 

If you don't know history then you don't know anything. You are a leaf that doesn't know it is part of a tree. - Michael Crichton 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi koet modernien kommunikaatiovälineiden käytön jotenkin huonommaksi kuin muut?

Ainakaan niissä mm. EKG-tulkintaa käsittelevissä someryhmissä joita seuraa ei ole näkynyt mitään asiattomuuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

15 tuntia sitten, Getsina kirjoitti:

Tämä foorumi on ainoa some, jonne mulla on tunnukset. Oman alan uutisia toki seuraan. Mun mielestä ammatillisuutta ei pidä etsiä somesta vaan työyhteisön, koulun tai ammattiliiton kautta. Netissä kuitenkin lopulta joku vaan tahallaan tai tahattomasti trollaa. 

Tällaiset ajatukset liittyvät varmaan osittain siihen, että asiallisia ammatillisia somekanavia on niin vähän. Mutta esimerkiksi ammattiliitoillahan on omat somekanavansa (esim. Tehyn somesta juttua täällä), eli niitä ainakin uskaltanee epäluuloisempikin seurata. 

Some sinänsä ei tee tiedosta epäluotettavampaa kuin muukaan välityskanava - oleellista on se, miten tietoa tarjotaan ja kuka tarjoaa; omalla nimellä / nimimerkillä / jonkun tahon edustajana  / tieteeseen perustuen / kokemuksiin perustuen / mielikuviin perustuen jne.). Medialukutaito on ihan yhtä tärkeää, olipa kyseessä some tai muu media. 

Sanoisin, että esimerkiksi Terveyttä tieteestä -blogista saa varsin luotettavaa tietoa, ja siellä siitä ja sen luotettavuudesta olisi hyvä käydä keskustelua ja vaatia perusteluita, jos luotettavuus epäilyttää (mitä valtamedioilta harvemmin pystyy kyselemään). Tämä musta on somessa juuri hienoa: vastavuoroisuus. Voit kysyä ja kommentoida, voit ottaa itse tärkeitä aiheita esille. 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

21 tuntia sitten, jupet kirjoitti:

Miksi koet modernien kommunikaatiovälineiden käytön jotenkin huonommaksi kuin muut?

En nyt ole ihan varma, mitä tarkoitat moderneilla kommunikaatiotivälineillä, mutta luultavasti somea? En sanoisi somea ihan huonoksi kanavaksi tiedolle, mutta vaikeaksi kylläkin. Johanna Olli avaakin osuvasti juuri mun ajatuksiani: 

6 tuntia sitten, Johanna Olli kirjoitti:

Some sinänsä ei tee tiedosta epäluotettavampaa kuin muukaan välityskanava - oleellista on se, miten tietoa tarjotaan ja kuka tarjoaa; omalla nimellä / nimimerkillä / jonkun tahon edustajana  / tieteeseen perustuen / kokemuksiin perustuen / mielikuviin perustuen jne.). Medialukutaito on ihan yhtä tärkeää, olipa kyseessä some tai muu media. 

Koen itselleni merkittävästi mukavammaksi keskustella ammatillisista asioista tuttujen yhteisöjen kanssa. Enkä nyt tarkoita sellaista mukavuutta, että kaikki olisivat yksimielisiä omien näkökulmien oikeellisuudesta. Tarkoitan, että tuntemalla yhteisön (työpaikka, koulu, liitto) entuudestaan, en joudu pohtimaan medialukutaitojani vaan voin keskittyä itse asiaan. Toisaalta 50000 ihmisen fb-yhteisö ei mua kiinnosta, vaikka keskustelu olisikin liiton ylläpitämällä sivustolla. Sen sijaan työpaikan suljettuun someen voisin ehkä osallistua, mutta yhtä hyvin tai oikeastaan helpomminkin voin keskustella kasvotusten! 

Somen tietynlainen välttely on siis itselleni helpompi tapa. Alkuperäisessä viestissäni syyllistyin itsekin tahattomaan huonoon ilmaisuun, josta saa käsityksen, että kenenkään ei pitäisi koskaan käyttää somea. Itseni ei pitäisi, varsinkaan myöhään illalla. :) Tajuan kyllä, että monet (suurin osa?) kokevat somen hyödylliseksi. Halusin ilmaista viestilläni, että olen tällainen periaatteelinen jääräpää. 

If you don't know history then you don't know anything. You are a leaf that doesn't know it is part of a tree. - Michael Crichton 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kai siihen tuttuunkaan yksilöön saati yhteisöön voi yhtään sen vähemmällä lähdekritiikillä suhtautua? Ennemmin samoja vanhoja dogmia toistellaan juurikin siellä koulussa yms. jos ei satu todella valveutuneet opettajat/kurssittajat/sensellaiset.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

17 minuuttia sitten, jupet kirjoitti:

Ei kai siihen tuttuunkaan yksilöön saati yhteisöön voi yhtään sen vähemmällä lähdekritiikillä suhtautua? Ennemmin samoja vanhoja dogmia toistellaan juurikin siellä koulussa yms. jos ei satu todella valveutuneet opettajat/kurssittajat/sensellaiset.

Tämä on tärkeä pointti, loppupelissä ei ole mitään tiedonjakokanavaa, oppimateriaalia tai edes tieteellistä tutkimusta johon voi suhtautua täysin kritiikittömästi. Aina kannattaa kyseenalaistaa ja olla kriittinen, tieteellinen tutkimus ja "virallinen totuus" on voimassa aina siihen saakka kunnes uusi tutkimus kumoaa vanhan tiedon, eli keskimäärin seitsemän vuotta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Bloggaava hoitaja

Keskustelun aloituksesta on hieman jo ehtinyt kulua aikaa, mutta itse seuraan Facebookissa Tehyn ja Sairaanhoitajaliiton julkaisuja ja lisäksi sitten luen blogeja mm. Mansikkapilvellä on mielenkiintoisia ja ajankohtaisia aiheita :) itse olen myös alkanut blogia pitämään, joten jos kiinnostaa niin käy ihmeessä katsomassa: http://dreamsandscrubs.blogspot.fi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

ajatuksiahoitotyosta.blogspot.com tuolla julkasen ajatuksia hoitotyöstä, opiskelusta sekä omatoimisesta kädentaitojen harjoittelusta. :) Käykää lukemassa ja kommentoimassa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...