Jump to content
MAINOS

Vaativan hoitotason yksiköt


Julma

Recommended Posts

Millaisia kokemuksia täällä on näistä ns. vati-yksiköistä (lyhenne sanoista vaativat tilanteet tms.)? Yksiköiden rooli ilmeisesti vaihtelee maakunnallisesti ja osassa maata tämmöisiä yksiköitä ei ylipäätään ole.

Olen antanut itseni ymmärtää, että Satakunnassa yksiköt ovat käytännössä normaaleja hoitotason yksiköitä, joille on vain keskitetty kiireelliset tehtävät. Suoritemääriä saadaan täten siis jossain määrin keskitettyä, jolla saattaa (?) olla jokin laadullinen merkitys. Lääkepakki on jokseenkin samanlainen, poikkeuksena on kai ketamiini ja efedriini, joissa en näkisi ongelmaa vaikka ne ripoteltaisiin jokaiseen hoitotason yksikköön asianmukaisen perehdytyksen kera. Toimenpidevalikko näyttää samanlaiselta sekä hoitotason että vaativan hoitotason yksiköllä.

Näillä keskitetyillä suoritteilla on kuitenkin se varjopuoli, että vati-yksiköt eivät pysty määrällisesti hoitamaan kaikkia kiireellisiä tehtäviä, vaan tällöin joudutaan osalle tehtävistä hälyttämään tavallinen hoitotason yksikkö. Suoritemäärät ovat käänteisesti melko pieniä ja yhtälailla kysymysmerkillä esitän, onko sillä jonkinlainen laadullinen vaikutus hoitotason yksikön toimintaan?

Tämän lisäksi tehtäväkuorma jakautuu epätasaisesti. Paperilla näyttää hyvältä, pieneenkin kaupunkiin saadaan kaksi yksikköä. Käytännössä kuitenkin suurin osa tehtävistä on C- ja D-tehtäviä, jolloin yksiköiden käyttöaste ei jakaudu järkevästi.

Ihmettelen miksi tämmöisiä on pitänyt keksiä? Ensihoitoa ohjaava lainsäädäntö ei tunne hoitotason ja vaativan hoitotason eroa, eikä näille minun tietääkseni ole kentältäkään ollut tilausta.

Itse rohkenen väittää, että tämän asian suhteen ennen oli paremmin. Toki siinä määrin olen jäävi asiaa kommentoimaan, että olen tämmöisessä ihan tavallisessa yksikössä töissä, missä ei ole mitään vaativaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Näen ongelmina tuossa juuri nämä samat asiat. Suoritteet ja merkittävä osa koulutusbudjetista menee näille vatiyksiköille ja tavallisten yksiköiden osaamisen taso laskee. Todellisuudessa kuitenkin kaikki yksiköt ajavat ennen pitkää sitä kovaa keikkaa ja näin ollen olisi järkevämpää panostaa kaikkiin yksiköihin yhtälailla koulutusta ja kalustoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päijät-Hämeessä toimii vati -yksiköitä. Ensihoitajat käyvät noin 1v mittaisen vati-kurssin, joka on räätälöity koulutus heille. Suurinosa on hengityksen liittybiä asoita. Sen lisäksi koulutuksessa on verenkiertomoduuli sekä laajasti johtamista eri tilanteissa. 

 

Kiirekyydit keskitetty heille, mutta Lahdessa piipaata riittää kyllä jokaiselle pakettiautolle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...