Jump to content
MAINOS

Myyrmannin räjähdys ja AHK


Vieras: sisu

Recommended Posts

Soitin sillä puhelimella just silloin kun Myyrmannissa oli räjähtänyt (itse en tietenkään sitä vielä tiennyt), jolloin siellä oli varmaan kohtuullisen kiirus. Silti ne vastas melkein heti ja esitin asiani. Oikeesti hätääntyneeen kuuloinen naisääni vaahtoaa puhelimeen että ' nyt saatte kyllä odottaa, Myyrmannissa on tippunut katto' . Minä tietenkin kysymään että paljonko potilaita, pitäskö valmistautua jotenkin, niin vastaus oli vaan 'virallinen ilmoitus tulee myöhemmin *click*' Ilmoitusta ei tosin  koskaan tullut.

Kaikki tarvittavat sairaalat saivat ilmoituksen, kun tilanteen laajuus ja vakavuus selvisi. Niissä varauduttiin kiitettävästi potilaiden vastaan ottoon. Sairaaloiden sekä, muiden yhteistyö tahojen hälyttäminen, johdetaan yhteistyössä kentällä olevien P-henkilöiden kanssa, jolloin tarvittavien resurssien suuruus on paremmin arvioitavissa.Suuronnettomuus hälytys käynnistää todella mittavien resurssien liikkeelle panon , jolloin kysymykseen tulee jälleen ystävämme "raha", tällöin on varsin hyvä että "hälyttämis-käskyjä" jakaa henkilöt, joilla on lupa siihen. Kun ilmoitukset tehdään virallisia kanavia pitkin ,määrätyille tahoille, minimoidaan tieto katkos/vääristymä riskit. Ei siis yksittäiselle hoitajalle,tilanteen olessa vielä kesken.

Eli kyllä ne siihen vastaa myös hätäpuhelujen välissä. Tiedän AHK:n asenteen sairaaloihin yleensäkkin, mutta kyse on kuitenkin viranomaisyhteistyöstä jne. 

Kyse on nimen omaan viranomaisyhteistyöstä.Viranomaisyhteistyö toimii suurimmaksi osin, ennalta suunniteltujen ja sovittujen sääntöjen mukaan. Säännöt luovat pohjan mahdolliselle tilannekohtaiselle soveltamiselle.

Kyse ei ole asenteesta.

Vuosien saatossa tehdyt puhelu,riskinarvio,riskinpalaute ym. tietojen analyysi, kehittää, auttaa, ohjaa hätäkeskustoimintaa. Tässä on tullut myös esille se ,että hoitolaitosten soittaessa ja pyytäessä potilas siirtoa, on toimittava kuten normaalissa hätäpuhelukäsittelyssä.On saatava selville potilaan sen hetkinen tila, vaiva ja tätä kautta arvioitava vaste, jonka kohteeseen laittaa.Hätäkeskuspäivystäjä ei siis "v**tuillakseen" kysele tietoja potilaasta, vaan tekee vain työtään parhaalla mahdollisella tavalla, turvaten näin myös oman juridisen vastuunsa, hätäilmoituksen vastaan ottamisessa ja käsittelyssä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kaikki tarvittavat sairaalat saivat ilmoituksen, kun tilanteen laajuus ja vakavuus selvisi. Niissä varauduttiin kiitettävästi potilaiden vastaan ottoon.

Ei pidä paikkaansa. Tuo kyseinen puhelukin kuunneltiin nauhalta kun asiaa selvitettiin. Sanottiinpa julkisuudessa mitä hyvänsä, niin Peijas sai ilmoituksen vasta kun ensimmäiset potilaat olivat jo ovella. Silloinkin ilmoitus tuli muistaakseni töölön sairaalasta eikä ahk:sta. Osasimme kyllä varautua pahimpaan juuri tuon k.o puhelun takia sekä kuuntelimme lanssitallissa radioliikennettä jonka kautta onnettomuuden laajuus selvisi.

Kyse ei ole asenteesta.

Kyllä se yksittäisten henkilöiden kohdalla valitettavasti vaan näin on.

Tässä on tullut myös esille se ,että hoitolaitosten soittaessa ja pyytäessä potilas siirtoa, on toimittava kuten normaalissa hätäpuhelukäsittelyssä.On saatava selville potilaan sen hetkinen tila, vaiva ja tätä kautta arvioitava vaste, jonka kohteeseen laittaa.
Tottakai, ilman muuta.

Hätäkeskuspäivystäjä ei siis "v**tuillakseen" kysele tietoja potilaasta, vaan tekee vain työtään parhaalla mahdollisella tavalla, turvaten näin myös oman juridisen vastuunsa, hätäilmoituksen vastaan ottamisessa ja käsittelyssä.
En näin kukaan muistaakseni ole väittänytkään.  ::)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

on toimittava kuten normaalissa hätäpuhelukäsittelyssä.On saatava selville potilaan sen hetkinen tila, vaiva ja tätä kautta arvioitava vaste

Näin ei kuitenkaan läheskään aina tapahdu, ei jakseta/viitsitä/ei ole aikaa (?) haastatella esim. tk siirtoja kunnolla, vaan laitetaan vain ambulanssi menemään. Tai jos on haastateltu, ei toimita saatujen tietojen mukaisesti: rintakipu, filmissä muutoksia = D9-3.  :-

Toki suurin osa siirtojen riskinarvioinnista menee ihan putkeen, mutta on näitä "pommeja" silti yllättävän paljon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tai jos on haastateltu, ei toimita saatujen tietojen mukaisesti: rintakipu, filmissä muutoksia = D9-3.  :-

Aivan. Ja mistähän se johtuu, asenteesta?  ::)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikki tarvittavat sairaalat saivat ilmoituksen, kun tilanteen laajuus ja vakavuus selvisi. Niissä varauduttiin kiitettävästi potilaiden vastaan ottoon.

Ei pidä paikkaansa. Tuo kyseinen puhelukin kuunneltiin nauhalta kun asiaa selvitettiin. Sanottiinpa julkisuudessa mitä hyvänsä, niin Peijas sai ilmoituksen vasta kun ensimmäiset potilaat olivat jo ovella. Silloinkin ilmoitus tuli muistaakseni töölön sairaalasta eikä ahk:sta. Osasimme kyllä varautua pahimpaan juuri tuon k.o puhelun takia sekä kuuntelimme lanssitallissa radioliikennettä jonka kautta onnettomuuden laajuus selvisi.

Tuosta Myyrmannin tapauksesta voi ottaa paljon oppia ja toivottavasti monessa paikassa on otettukin!!! Vaikka kuinka paljon valmistauduttaisiin etukäteen suunnitelmilla, on loppukädessä kuitenkin kysymys yksittäisistä ihmisistä, jotka voivat paineen alla toimia ehkä jopa hieman 'hassusti'  ;)

Käsittääkseni HÄKE toimi paremmin kuin hyvin! Ainakin itse olen siinä uskossa, että HUS-piirin aluella tapahtuvan suuronnettomuuden hallinnassa HÄKE:n tehtävä (tai siis  ainakin vuonna 2002) on hälyttää Töölön sairaala, joka sitten hälyttää muut, tarvittavat, HUS-piirin sairaalat. ELi nyt HÄKE hälytti myös (aivan oikein) muita sairaaloita. Tietysti jälkikäteen ja maalaisjärjellä ajateltuna olisi pitänyt myös hälyttää Peijaksen sairaala mutta...

Lainaus Sisäasiainministeriön Myyrmanni-raportista:

" Hätäkeskus hälytti Töölön sairaalan klo 19.48, Lasten ja nuorten sairaalan 20.02, Meilahden sairaalan 20.03 ja Jorvin sairaalan 20.04. Mainitut ajat ovat Helsingin hätäkeskusraportin aikoja. Onnettomuusalueen vastuusairaala, Peijaksen sairaala, sai tiedon räjähdyksestä hätäkeskuspäivystäjältä klo 19.48 sairaanhoitajan tilatessa hätäkeskuksesta sairaalan potilaalle sairaankuljetusta. Sovittujen menettelytapojen mukaista hälytystä sairaala ei oman selvityksensä mukaaan saanut.

Töölön sairaala ilmoitti saaneensa hälytyksen klo 19.46. Sairaalan ortopeditakapäivystäjän saatua tiedon suuronnettomuudesta toteutettiin suuronnettomuushälytys klo 19.55  muihin sairaaloihin ja sisäisesti Töölön sairaalassa. Hälytys suoritettiin perustason hälytyksenä ilman tarkkaa tietoa mahdollisesta potilaiden määrästä. Hälytetyt sairaalat olivat Meilahden sairaala, Lasten ja nuorten sairaala, Jorvin sairaala ja Peijaksen sairaala.

( €Â¦)

Töölön sairaala toteaa aloittaneensa muiden sairaaloiden hälyttämisen klo 20.05 ja lopettaneensa hälyttämisen 20.10. Kuitenkin Lasten ja nuorten sairaala ilmoittaa saaneensa hälytyksen Töölöstä klo 20.30. Hyvinkään sairaala ei saanut ilmoitusta tapahtuneesta ennen sairaankuljetusyksiköiden tekemää ilmoitusta tuotavista potilaista."

Onko muuten kellään mitään tietoa mihin aikaan ekat potilaat tuli Peijakseen?

Ainakin kun katselee noita kellonaikoja sekä myöhemmin ko. raportissa olevia tarkempia kuvauksia yksittäisten sairaaloiden toiminnasta, mulla iskee silmään että LNS:aan tuli eka potilas suunnilleen samaan aikaan kuin ilmoitus Töölön sairaalasta...olisiko tieto hukkunut johonkin?!?

Nooh... täähän näyttää menevän HIEMAN off-topiciksi, mutta menköön... :P

Viestintä on tärkeä osa sekä päivittäisten että poikkeuksellisten ensihoitotehtävien hallintaa. Viestintä kulttuuri on pelastus- ja ensihoitopuolella ajan kanssa kehittynyt hyvin ammattimaiselle ja rutinoituneelle tasolle. Varsinkin nyt kun VIRVE-puhelimia ollaan tuomassa sairaaloiden poliklinikoille olisi ensiarvoisen tärkeää (huom, oma vaatimaton mielipiteeni... 8) ) saada myös päivystyspoliklinikoiden sekä muiden sairaalan sisäisten viestijöiden koulutus HIEMAN paremmalle tasolle!!!  Ei riitä että tieto (viesti tai esim. hälytys) välitetään oikeaan paikkaan oikea aikaisesti, vaan hälyttäjän tulee myös varmistaa että viestin vastaanottaja tietää mitä kyseisellä tiedolla tulee tehdä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viestintä on tärkeä osa sekä päivittäisten että poikkeuksellisten ensihoitotehtävien hallintaa. Viestintä kulttuuri on pelastus- ja ensihoitopuolella ajan kanssa kehittynyt hyvin ammattimaiselle ja rutinoituneelle tasolle.

Paitsi että viimeaikoina esimerkiksi Konginkankaan turma opetti taas lisää Virve-verkon ja ennenkaikkea puheryhmien käytöstä. Siellähän oli suuria ongelmia eri pelastajaryhmien välisessä yhteydenpidossa vaikka julkisuuteen on ihan toisenlaista kuvaa haluttu antaa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onnettomuusalueen vastuusairaala, Peijaksen sairaala, sai tiedon räjähdyksestä hätäkeskuspäivystäjältä klo 19.48 sairaanhoitajan tilatessa hätäkeskuksesta sairaalan potilaalle sairaankuljetusta. Sovittujen menettelytapojen mukaista hälytystä sairaala ei oman selvityksensä mukaaan saanut.

Ei saanut ei, tuon takia niitä nauhoja kuunneltiinkin. Heh, nyt se siis olikin siis se ilmoitus :P

Eli kuten aiemmin sanoin, ainoa info ahk:sta tuli sattumalta ja sekin hyvin puutteellisena koska ahk:ssakaan ei vielä tiedetty onnettomuuden suuruutta yms;

Soitin sillä puhelimella just silloin kun Myyrmannissa oli räjähtänyt (itse en tietenkään sitä vielä tiennyt), jolloin siellä oli varmaan kohtuullisen kiirus. Silti ne vastas melkein heti ja esitin asiani. Oikeesti hätääntyneeen kuuloinen naisääni vaahtoaa puhelimeen että ' nyt saatte kyllä odottaa, Myyrmannissa on tippunut katto' . Minä tietenkin kysymään että paljonko potilaita, pitäskö valmistautua jotenkin, niin vastaus oli vaan 'virallinen ilmoitus tulee myöhemmin *click*' Ilmoitusta ei tosin  koskaan tullut.

Enkä nyt halua mitään peikkoa ahk:n ylle maalata, totta hemmetissä noinkin suuressa onnettomuudessa jossain kohtaa tiedon kulku katkeaa ja erehdyksiä sattuu. Puhelimet olivat taatusti tukossa siihen aikaan. Mutta ei kuitenkaan pidä henkseleitä paukutella että kaikki meni loistavasti kun todellisuudessa opittavaa löytyy puolin ja toisin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

http://www.laaninhallitus.fi/intermin/biblio.nsf/153D747C6F151DB8C2256CE5003EB604/$file/myyrmanni.pdf

Ensimmäinen hätäilmoitus otettiin vastaan klo 19.36.49.

Vähän ennen kello 20 onnistui Medi-Helin lääkäri saamaan yhteyden hätäkeskukseen ja pyysi

hälyttämään Töölön, Meilahden, Lasten ja nuorten, Jorvin, Peijaksen ja Hyvinkään sairaalat.

Ei hälytetty Peijasta eikä Hyvinkään sairaalaa edes tällöin.

Hätäkeskus hälytti suoraan eräitä sairaaloita, mutta ei räjähdysalueen sairaalaa

5.6.3.5 Peijaksen sairaala

Peijaksen sairaala sai tiedon räjähdyksestä kuljetustilauksen yhteydessä hätäkeskuksesta klo 19.48.

Tämän perusteella kutsuttiin välittömästi poliklinikalle lisätyövoimaa. Sairaala ei saanut suuronnettomuusohjeen

mukaista hälytystä hätäkeskuksesta. Töölön sairaalasta tuli hälytys noin klo 20.10

'Nyt saatte kyllä odottaa, Myyrmannissa on tippunut katto. Virallinen ilmoitus tulee myöhemmin *click*' ei mielestäni ole mikään hälytys/ilmoitus :P

Takapäivystäjän tultua paikalle noin klo 20.45 lähti sairaalan ensihoitoyksikkö (ambulanssi V690)

mukanaan päivystävä kirurgi, sairaanhoitaja ja lääkintävahtimestari kohti tapahtumapaikkaa klo

20.55. Matkan aikana he saivat radiopuhelimella viestin kaikkien potilaiden olevan jo matkalla sairaaloihin.

Tiedon saatuaan yksikkö palasi sairaalaan.

Hälytysjärjestelmä ei toiminut ohjeen mukaisesti. Tämä vaikutti osaltaan siihen, että Peijaksen sairaalan

ensihoitoyksikkö ja lääkäri, jotka normaalisti lähtevät suuronnettomuuspaikalle hälytyksen

yhteydessä, olivat selkeästi myöhässä ja palasivat sairaalaan.

Eli juuri sen sisun peräänkuuluttaman virallisen ilmoituksen puuttuminen alussa esti protokollan täytäntöönpanon täydellä volyymilla, jonka takia mm tuo sairaalan oma lääkintäryhmnä lähti paikalle aivan liian myöhään.

Opiksi toki on otettu, kts raportti kohta 7, kehittämisehdotukset.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiksi toki on otettu, kts raportti kohta 7, kehittämisehdotukset.

Tuntuu olevan melko paikallisia nuo kehittämisehdotukset. Taitaa olla niin että jokainen sairaanhoitopiiri tarvitsee "oman" suuronnettomuuden jotta toiminta kehittyy.

Täällä faktaa Kongingkankaan onnettomuudesta:

http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/up52e7eblzzabj3.pdf

http://www.finnanest.fi/lehdet/2004/no_4/a_halonen.pdf

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuntuu olevan melko paikallisia nuo kehittämisehdotukset.

Toki toki, koskihan raportti Myyrmannin onnettomuutta ja sen tapahtumia :P

Juu, totta kai. Toisaalta olisihan sitä keskisuomessa voitu ottaa joiltakin osin oppia jo Myyrmannin ongelmista, eikä vasta Konginkankaan jälkeen. Tietysti onnettomuudet, olosuhteet ja resurssit vaihtelevat niin paljon etteivät kaikki menetelmät ja toimintatavat sovellu joka paikkaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuntuu olevan melko paikallisia nuo kehittämisehdotukset.

Toki toki, koskihan raportti Myyrmannin onnettomuutta ja sen tapahtumia ;)

Juu, totta kai. Toisaalta olisihan sitä keskisuomessa voitu ottaa joiltakin osin oppia jo Myyrmannin ongelmista, eikä vasta Konginkankaan jälkeen. Tietysti onnettomuudet, olosuhteet ja resurssit vaihtelevat niin paljon etteivät kaikki menetelmät ja toimintatavat sovellu joka paikkaan.

Joo mut nythän on Myyrmannin tapauksen ongelmat nähnyt hoitaja ihme Oz laittamassa keski-suomen akuutin sairaanhoidon asiat kuntoon.  In TERVEYSKESKUS  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...