Jump to content
MAINOS

Hoitajamitoitus


K.U. Sijainen

Recommended Posts

Mitäkös veikkaatte miten käy, eli jos laitoksissa hoitajamitoitus pienennetään 0,5 ----> 0,4? Luulin vitsiksi tai huhupuheeksi, mutta nyt YLE:kin on asiasta uutisoinut.
 Ei hyvältä näytä, hoitajat mm.  vanhustenhoidossa ovat nytkin kovilla, kotihoidosta puhumattakaan. Eli henkilöstö vähenee ja asiakaskunta raihnaistuu...

Itse veikkaisin näin: puolesta vuodesta vuoteen mennään uusilla mitoituksilla, sen jälkeen pakkopaluu vanhaan. Pakko, koska vakkarit alkavat putoilla sairaslomille (entistä enemmän). Kyseessä on jo turvallisuusuhka. Luulisi jo EU:n tasolla puututtavan asiaan, kun jopa pannulaputkin nykyään pitäisi luokitella työsuojelutarvikkeiksi ^_^, ja niille olisi omat normit.

Itsellä on ollut suunnitteilla, että kohtapuoliin tapahtuvan eläköitymiseni jälkeen keikkailen maun mukaan. No se ei ainakaan tule toteutumaan, minä ja 15 hoidettavaa yksin vuorossa, EI KÄY! Kuinka edes kahden hoidettavat hoidetaan pienemmissä yksiköissä? :sick:.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jos rahat ei riitä, niin jotain ratkaisujahan loogisesti tehdään. Se on minusta mielenkiintoisempi kysymys, että miksi ne rahat ei riitä ja miksi tämmöisiin ratkaisuihin pitää nyt mennä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: DeadorAlive

Onhan tuo aivan käsittämätön ehdotus/päätös. Ei vissiin päättäjät paljoa ole lukeneet uutisia, selvityksiä tai kyselyitä mitä on julkaistu viimeisen parin vuoden aikana hoitajamitoituksesta. Kyllä kai sitä kaiken saa tehtyä. Ainakin jotenkuten. Itse olin vanhustenhoidossa todella raskaalla osastolla missä aamu- ja iltavuorossa oli 6 vuoteeseen hoidettavaa, joskus 7 jos oli sijaisia paikalla. Sain tehtyä kaiken, kun tein hommaa kuin tehtaan liukuhihnalla.

Mutta en vaan nähnyt mitään järkeä hoitaa ihmisiä niin, että en edes hei sanonut kun rupesin "hoitamaan". Lähdin pois, kun rupesin jo inhoamaan itseäni ja osasin kuvitella minkälaiseksi muuttuisin muutamassa vuodessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sanokaapa... Henkilöstön vähentäminen yhdestä terveydenhuollon pisteestä vaikuttaa koko hoitoketjuun.. Levottomille potilaille tilataan ambulanssi kun ei voida katsoa perään > ambulanssi on kiinni tehtävällä jossa ei ensihoitoa edes tarvita vaan toimitaan taksina päivystykseen, jossa tarvitaan pari silmäparia vahtimaan tätä potilasta joka ei ole edes päivystyksellinen... Sitten otetaan lääkärin kautta kokeet sun muut, ja sitten vuodeosastolle lisäpaikalle käytävälle..

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lähäri

Kuka enää viihtyy jatkossa omassa työssään, kun nytkin jo saa mennä peräsuoli pitkällä ilman taukoja. Alan vaihtoon tai muihin hommiin  varmaan yhä useampi hoitsu lähtee. Itse ainakin olen opiskellut lähäriksi aikanaan sen takia että voin HOITAA ihmistä ihmisenä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, jos ei ehdi niin ei vaan ehdi. Mikäs pakko meidän on yrittää tehdä kaikkea? Nyt jo työt tulee tehdyksi vähän sinnepäin. Jos tästä vielä kiristetään niin työn jälki ei tule olemaan edes tämän tasoista. Eiköhän nyt vaan ihan yksissä tuumin lopeteta hosuminen. Tehdään työmme hyvin ,siis se mitä ehditään. Se mitä ei ehditä jää sit ajankohtaan x. Jossain vaiheessa joku ehkä alkaa tajuamaan että näin ei vaan voi homma toimia.

Se vika meissä naisissa on että kiltisti vaan alistutaan kaikkeen ja tehdään sitten vaikka hampaat irvessä työt vaikka homma on ihan mahdoton toteuttaa. Lopetetaan alistuminen tähän idioottimaiseen hoitajien kyykytykseen. 

 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Syöpä tulee säästäjälle :)  Ei ole todellista, nämä säästöjen kohdistukset. Tuolla mitoituksella vuodeosasto ym. terveyspalveluiden käyttö lisääntyy, halloo ja mihinkähän hintaan???? Nyt ollaan jo äärirajoilla, koska vanhustyössä hoitajat siivoaa, pyykkää ja hoitavat jakelukeittiön muun hoitamisen ohessa ****(rumasana).  Sairausomat tulevat lisääntymään... ja sehän maksaa... Missä säästö????

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunti sitten, Kyllästynyt kirjoitti:

Syöpä tulee säästäjälle :)  Ei ole todellista, nämä säästöjen kohdistukset. Tuolla mitoituksella vuodeosasto ym. terveyspalveluiden käyttö lisääntyy, halloo ja mihinkähän hintaan???? Nyt ollaan jo äärirajoilla, koska vanhustyössä hoitajat siivoaa, pyykkää ja hoitavat jakelukeittiön muun hoitamisen ohessa ****(rumasana).  Sairausomat tulevat lisääntymään... ja sehän maksaa... Missä säästö????

Meillä tehdään juuri näin. Asukkaita vähentynyt nyt kuukauden aikana 3 ja alkoi tuntua että kerkeisi jopa vanhusten kanssa istua, katsoa vanhoja kuvia ja käydä huonokuntoisempienkin kanssa ulkona. Niin pomo pätkäyttää vuoroista yhen pois ja palataan samaan vanhaan. Ja vuoroissa 1lähihoitaja ja 2hoitoapulaista.

Vanhusten hoidon lisäksi meillä on pyykkäys ja siivous, kun siivooja päätti ottaa lopputilin ajat sitten ja pomo ei sen tilalle ole uutta hommannut. Kolme kerronsinen rakennnus, jossa kaivattaisiin päivittäistä siivousta. Ruuat lounas ja päivällinen tulee valmiina, tosin lämmitetään ja jaetaan tehdään leivät ym .  

 

Ja sittenkun tapahtuu jotain normaalista poikkeavaa niin työt seisahtuu ja ylityötunnit paukkuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uupunut, normaalia taitaa olla joka paikassa. Itse työskentelin  2:n hoitoapulaisen kanssa. En, suosittele yhdellekään sitä koskaan, niin karsean kuvan sain. Heidän arvostus on todella ala-arvoista ainakin näiden puolelta. Opin heiltä millaisia he ovat työkavereina. Pahimmat työpaikkakiusaajat mitä olen nähnyt vanhuspuolella koskaan. Mm.jos sanot jotakin asiasta huutoa tuli pitkin osastoa, kyttäilyä, heitä ei saa auttaa tai siitäkin tulee sanomista. Seisot vaikka päällään he sekään ei sovi. Mikään ei kelpaa heille eli millä tuulella satutaan olemaan silloin. Olivat kuin omistaisivat koko firman 24/7 pv ja kuitenkin toinen oli määräaikainen/ vaki. Vanhusten hoitaminen oli heiltä suorittamista eli nopeasti tehty. Jos, sanot jotakin toiselle, niin taatusti koko talo tiesi 5min päästä ja usein oli pelkkää valhetta. Anteeksipyyntö ei kuulunut heidän yleis -sivistykseen. Vedin välillä osastoa yksi 20paikkainen yksin, kun nämä täydelliset hoitoapulaiset olivat lähteneet pois osastolta, sanomatta mitään. Löysin muutaman kerran juoruamasta pyykkihuoneesta ja pyykkiä ei edes ollut silloin. Aloin  tarkistamaan aina kenen kanssa työskentelen ja missä vuorossa. Kiitos, näille hoitoapulaisille. En ihmettele, jos pätevät, koulutetut  Suomalaiset lähihoitavat saavat tarpeeksi. Mitta tuntuu olevan kaikilla täynnä ja puhe menee kuuroille korville. Niin jääräpäistä, kylmiä hoitajia/ hoitoapulaisia tuntuu tulevan työelämään koko ajan. Työhaastattelussa jo näkee millaisia työkavereita on todella saamassa. Esim. Omaa kännykkää peilataan koko ajan ja katsetta EI nostetta tervehtimään. Sanaa ei tule suusta ulos , mietin  jo onko mykkä > Pitääkö alkaa viittomakieltä tekemään tai kuvakieltä. Menin viereen kysymään; Oletko johtaja tai kuka olet? Vastaus; Naurua, ei vastausta ja katseli kännykkää. Miten tämä hoitaja toimii asukkaan kanssa, kun ei osaa tervehtiä tulevaan työkaveria. Vastaus oli Johtajalle > Kiitos, ei. En halua työskennellä kyseisen hoitajan kanssa, yksikin on liikaa. On liian riskipeliä koko touhu. Eli meitä olisi 2 hoitajaa työvuoroa kohden (6-7 asukasta/ per.hoitaja< johtajan mukaan ja hälytys-soitot päälle) ja loppupelissä sinä hoidat yksin sen työvuoron. Olin itse muutama vuosi saman tyyppisessä firmassa työssä ja siinä oli kirjattu ylös 6-7 asukas / per.hoitaja ja loppupelissä  minä tein pelkää iltavuoroja ja viikonlopputyö. Hoidin aamuvuoron kaikki työt ja iltavuoron  lisäksi. Sama pusero päällä, kun laitoin illassa, siis ei vaihdettu ym. Aamutiskit tiskaamatta, ruoat pöydällä, aamukahvit vielä pannussa ym. Sanottiin päin naamaani: Sinä hoidat kaikki työt eli oli heidän mukaan lupa jättää työt tekemättä. Hoitajat keksivät itse miten työt keritetään toisille. Asia meni eteenpäin ja koko työyhteisö jouduttiin vaihtamaan eli lähdöt tuli kaikille.  Toinen tapaus oli; Kysyn hoitajalta; Ketä hoidat oikein puhut kuin tavarasta. Eivätkö nämä ole ihmisiä, keitä hoidetaan?  Johtajalla oli hauskaa sattui istumaan vieressäni ja kuunteli. Hakevat koko ajan hoitajia eli miettikää tarkkaa miten kohtelette toisia työntekijöitä, asukkaita, omaisia .Sillä minä ja moni muu ollaan tarkkana mihin tullaan tulevaisuudessa töihin. Ja silloin todella teillä on aihetta vielä enemmän huoleen ja osastot eivät toimi tyhjäkäynnillä. HS:N mielipide palstalla oli myös hyvä teksti; Lukekaa se ajatuksella ja aletaan tehdä vihdoin jotakin asian hyväksi. Se lähtee meistä itsestään ja ei ole liikaa vaadittu yleiset käytöstavat toisia kohtaan. Kotiasiat hoidetaan kotona, mihin ne kuuluvat.  Meillä oli paikallis lehdessä juttua; Hoitajien sairauslomat ovat kasvaneet ja osa syy on EI NOUDATETA TYÖPAIKAN PELISÄÄNTÖJÄ, pitää paikansa monessa paikassa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä hoidetaan jo aamuvuoroissa kolmella hoitajalla (joista yksi usein kouluttamaton sijainen tai opiskelija) 30 vanhusta. Näistä 15 muistisairaita. Perushoidon lisäksi siivotaan, tiskataan, pestään pyykit ja suihkutetaan asukkaita. Kyllä siinä ensimmäisenä jää siivous ja kirjaaminen hyvin puutteelliseksi. Tässä ei tarvitse ulkoiluista tai virikkeistä edes puhua. Kunhan ihmiset saavat edes ruokaa ja lääkkeensä ja kerran päivän aikana kuivan vaipan, niin hyvä on. Jos tuosta vielä pitäisi vähentää henkilöstöä niin heitteillehän hoidettavat jäävät (tai oikeastaan jo ovat). Ongelma tässä on "mitoitukset", joihin lasketaan mukaan siistijä, johtaja, sossu jne jne jotka käytännön hoitotyössä eivät näy millään lailla. Ja sitten sijoitetaan hoidettavia "tuotteisiin", joilla voidaan kiertää mitoituksia hoidon tarpeesta riippumatta. Raha ratkaisee ja voittoa on tuotettava vaikka ihmishenkien uhalla! Alan vaihto on mietinnässä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kyllästynyt

Yksi kyllästynyt lisää. En vain enää jaksa. Niin paljon kaikkea hommaa mikä ei mitenkään kuulu siihen mitä olen opiskellut. Ja hommat ei kun lisääntyy. Se kaikki on pois siitä mistä oikeasti tykkään. Hoitotyöstä!!! En ala enää enempää orjaksi. Niin paljon kuin työstäni tykkäänkin aion vaihtaa alaa. Ja uskon etten ole ainoa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: lähäri Oulusta

Itse olen jäänyt työttömäksi kaksi kuukautta sitten määrä-aikaisen sopimuksen loputtua. Selässäni on kulumaa jonka vuoksi kahden hoidettavat olisi ihan pakko hoitaa kahdestaan, todellisuudessa kentällä on jo kolmen hoidettavia ja nekin joudutaan hoitamaan yksin. Eettisyys, fytsisyys ja pää ei kestä. Missä on kohtuus? Mitoitus uutisen luettuani olin ensimmäistä kertaa tyytyväinen työttömyyteeni. En aijo särkeä itseäni eläkkeelle parikymppisenä säästöjen takia. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: VuosiaVäsynytHoitaja

Kyllähän se uskomattomalta tuntuu kun miettii hallitus-poppoon  määrää, ja supistetaan näin, taas! Lomista leikattiin, mitä ne on näillä kansanedustajilla? Kuka meistä saa täydellä palkalla olla äitiyslomalla, hoitovapaalla, tai lintsata palavereista jos ei vaan halua ja huvita ( versus istunnot)?! Seuraava itsenäisyyspäivänvastaanotto,miksi edes kutsua veteraaneja? Mielestäni he edustavat muutakin,  sitä että ketkä tämän maan itsenäiseksi on taistellut, heidän puolisoitaan, Lottia, sotalapsia..Ikuisia arpia. 

Valtaväestö vanhuksista on taistellut eloon jäämisestään jo nuorena/lapsena, nyt kun saisi levätä ja saada apua, sitä ei saa..Koska säästetään! Takuueläkkeitä nostaa kymmeniä vuosia nuoremmat ihmiset. Vanhuksen on jäätävä kotiin, yksin, syömään sitä mihin on varaa, 7e:n vakuumipakattuateria, koska ei ole mahdollisuutta liikkua muualle. Samaan aikaan kävelevä, ympäristön tunteva  istuu taksin takapenkillä, lentokoneessa, ravintolassa..Ajamassa kotimaan taloutta ja asioita! Vanhus,  tulee hoitamaan hoitaja, 5min käynnillä, koska aikaa ei ole enempää..Ei hän siitä päätä..Hän ottaa kuran niskaan, hän suree koska jättää avuttoman ihmisen pärjäämään koska on pakko..Hänen palkkoja leikattiin, hänen kuuluu olla lojaali koska hän on hoitaja ja hän haluaa auttaa, ja usea näin tekeekin..Hän ei pärjää palkkansa kanssa, mutta hän iloitsee kun hänellä on töitä ja osaa auttaa, jopa ilmaiseksi! Hän on hoitaja, lukenut ammattinsa sitoutunut ja valansa vannonut hoitaja, hänen työparinaan kuitenkin voi olla putkimies, kenenkään ammattia väheksymättä. 

Kun hoitaja ei jaksa, pahimmassa tapauksessa hänen sairauslomansa on palkatonta, koska hän uupui..Kuka hoitaa arvokasta uupunutta vanhusta..Niinpä!

Ps. kun taannoin ne eduskunnan saunatilojen kiukaat uusittiin, kyllä kelpaa..Moni vanhus ei pääse edes pesulle tänä päivänä!

pps. Anteeksi poliittinen kannanotto, saa poistaa tarvittaessa.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huomenta!

Katselin TE:n sivuja ja silmiini osuin tämä työhakuilmoitus; Haku KOTIPALVELUTYÖNTEKIJÄ, Marjabali Oy, Hki, Espoo, Hki. Työkokemus 0-1v, Hyvät edut; mitkä? Ilmapiiri rento?, Haasteellinen? Kotisiivous, muutto ym. vastaavaa. Mutta tämä otti silmiini; HYVÄ PALKKA 9,60€/h.  Siitä pois verot ym. Eli mikä on oikea palkka>HYVÄ? Myös oli osa-aikatyö. Toinen oli myös aikaisemmin perhe haki lastenhoitajaa /2 lasta(pieniä) työ oli lisäksi paljon muuta PALKKA 5-10€/h.  Arvostus omia lapsia kohtaan on todella HYVÄ? Sitten, ihmetellään lehdissä, kun ei saada päteviä, koulutettuvia hoitajia töihin ja he eivät sitoudu?Tähän ollaan siis menty KOULUTUS on HUMPUUKKIA. Työnantajat palkkaavat halpatyövoimaa  vanhuspuolelle töihin tulevaisuudessa alle 10€ /h ja päästään päivittäin lehtien palstoille. Olisi todella kiva tietää, onko työnantajilla varaa tähän  ns. epäpäteviin, työpaikkakiusaajiin, kielitaidottomiin, netti- ja kännykkäkorvilla työskenteleviin, uus" avuttomiin ym. lisäksi tuodaan iltavuoroon pieniä omia lapsia pyörimään ja hoidetaan työnantajan kustannuksella ja käytetään toisia hoitajia törkeästi hyväksi ja pahimmillaan on 2 omaa lasta pyörimässä siellä. Ei, ole kysytty lupaa esimieheltä tai keneltäkään vaan tehdään mitä lystää. Tuodaan kylmittäin sinne ja toiset hoitajilla ei ole sanan valtaa vaan MINÄ HOIDAN OMAT LAPSET TÄÄLLÄ JA VALIKOI HELPOT ASUKKAAT. Hoitaisi edes, eikä jättäisi muille muiden töiden lisäksi. Syy; ei, tarvitse maksaa päivähoitomaksuja ym.  Kukaan ei uskalla puuttua asiaa. Vaihtuvuus kasvaa ja eräät firmat eivät hoitajia tulevaisuudessa eli kierre jatkuu, jatkuu....loppua ei näy. Pst. olen itse työskennellyt kyseisten työntekijöiden kanssa ja päädyn sairauslomalle ja eräs pomo totesi minulle ; Tämä hoitaja teki sen TAHALLAAN, niin ilkeän, räikeän tempun että päädyn sairauslomalle. Hyvä etten invalisoittunut lopulliseti kyseisen hoitajan takia. Samalla avantui silmät millaisia ovat nykyisin; LÄHIESIMIEHET , toivottavasti tulevaisuudessa robotti korvaa heidät. NIIN KYLMIÄ JA VÄLIINPITÄÄMÖTTÖMIÄ SAA HAKEA eli eivät arvosta KUKA HOITAA OIKEASTI TYÖT OSASTOLLA YM.  Sorry etten ole vierasmaalainen, vaan tyhmä Suomalainen hoitaja heidän silmissään, kenellä ei ole edes ihmisarvoa , vaan ketä saa pomputella ja syyttää toisten tekemistä/ tekemättömistä töistä. Minun olisi pitänyt tätä hoitajaa taputtaa olkapäihin, hyvä tyttö kiitos kun invalisoit minut työkyvyttömäksi ja lisäksi tuli muita ongelmia mm. talous. Tämän kyseisen hoitajan/lähiesimiehen kautta.  Näitä hoitajia on oikeasti työelämässä itseään täynnä olevia.  Pst. Jos, teiltä kysyttää kuluteko Liittoon, älkää kirjatko mihinkään paperille ylös. ETTE TODELLA SAA KYSEISTÄ PAIKKAA tai soittoa sieltäpäin, Vaikka olet SUOMALAINEN KOULUTETTU HOITAJA. Törmäsin muutaman vuosi tähän, Vantaan puolella. Kuulun siihen ikäpolveen, että eläkeikää nostettiin kunnolla.   Kiitos, hallitukselle ja työnantajille raskammasta/ pahimmasta kesästä mitä olen työskennellyt vanhuspuolella!  Teette meidän työskentelyn/ elämän hankalaksi  omilla toimillanne.  Onneksi ex. menneet vanhempani, eivät enää näe mihin ollaan menty vanhushoidossa. Häpeän, teitä syvästi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: PyhjaPah
4 tuntia sitten, Vieras: Ope kirjoitti:

Kappalejako kuntoon + isolla kirjoittaminen (huutaminen) minimiin, niin viestienkin informaatio-arvo paranee. 

Mikään muuhan ei paranekkaan, vaikka kuinka huutas kun puhutaan hoitoalasta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä huomio tuo kiukuttelu ja sen vaikuttamattomuus. Olen itse ihmetellyt sitä miten asioista jaksetaan ja viitsitään valittaa kahvihuoneissa ja osastojen käytävillä. Sitten kun mietitään mahdollisia vaikutusväyliä ja oikeasti asioihin puuttumista niin ollaan vaan hiljaa. 

 

1. Ottakaa työpaikoilla oma ja muiden työntekijöiden jaksaminen niin vakavasti, että yritätte tosissaan vaikuttaa asioihin.

2. Ottakaa yhteys työpaikkanne työsuojeluvaltuutettuun ja puhukaa asiasta joko koko työporukalla/työporukan valtuuttamana (mikäli vaikeaa niin esimiehelle voi sanoa, että keskustelu halutaan toteuttaa ilman hänen läsnäoloa)

3. Mikäli työpaikalla ei ole työsuojeluvaltuutettua niin valitkaa sellainen ja käykää koulutukset ynm. Pitäkää huoli omista oikeuksistanne.

4. Olkaa yhteydessä luottamusmieheen ja kertokaa samat asiat. Luottamusmiehen kautta asia voidaan viedä eteenpäin ammattiosastolle, joka voi tarvittaessa tehdä kannanottoja työpaikan tilanteesta erinäisiin vaikuttaviin tahoihin.

5. Jos luottamusmiestä ei ole niin valitkaa sellainen ja eikun kouluttautumaan.

6. Työterveys on myös ensisijaisia vaikuttajia jaksamiseen liittyvissä asioissa.

7. Äänestäkää kunnallisvaaleissa ja eduskuntavaaleissa puolueita, jotka ajavat teidän arvomaailmaanne

8. Hoitoalalla on korkea aste liittoon kuuluvissa, mutta mikäli ette kuulu niin liittykää ja kannustakaa muita liittymään. Lisäksi vaikuttakaa ammattiosastoissanne ja vaatikaa muutosta järjestötasolta

 

Työterveydestä ollaan velvollisia tekemään työsuojelun kanssa kartoitus ihmisten jaksamisesta mikäli tätä asiaa viette eteenpäin. Tulokset käydään lävitse työpaikalla ja asiat nostetaan vähintään esille. Mikään mitoitus ei itsessään ole määritys kuinka paljon työpaikalla on ihmisiä. Mitoitukset toimivat minimin antavana suojana ja siksi työpaikan yksilöllisen tilanteen tuominen esiin on erityisen tärkeää. Mikään taloudellinen etu ei aja potilasturvallisuuden ja työtä säätelevien lakien edelle. 

 

Pyrkimys ei ole syyllistää ketään, joka ei kykene, uskalla tai puhtaasti usko vaikuttamiseen (valitkaa luottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu, jotka voivat ajaa koko porukan ajatuksia). Kokemukseni mukaan muutoksia työpaikoilla on kuitenkin mahdollista tapahtua ja meillä on erilaisia rakenteita, jotka ovat tukemassa näissä asioissa. Tämä kuitenkin vaatii, että pohdinnat siirtyvät kahvihuoneista käytännön maailmaan.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, liimatto kirjoitti:

Hyvä huomio tuo kiukuttelu ja sen vaikuttamattomuus. Olen itse ihmetellyt sitä miten asioista jaksetaan ja viitsitään valittaa kahvihuoneissa ja osastojen käytävillä. Sitten kun mietitään mahdollisia vaikutusväyliä ja oikeasti asioihin puuttumista niin ollaan vaan hiljaa. 

 

1. Ottakaa työpaikoilla oma ja muiden työntekijöiden jaksaminen niin vakavasti, että yritätte tosissaan vaikuttaa asioihin.

2. Ottakaa yhteys työpaikkanne työsuojeluvaltuutettuun ja puhukaa asiasta joko koko työporukalla/työporukan valtuuttamana (mikäli vaikeaa niin esimiehelle voi sanoa, että keskustelu halutaan toteuttaa ilman hänen läsnäoloa)

3. Mikäli työpaikalla ei ole työsuojeluvaltuutettua niin valitkaa sellainen ja käykää koulutukset ynm. Pitäkää huoli omista oikeuksistanne.

4. Olkaa yhteydessä luottamusmieheen ja kertokaa samat asiat. Luottamusmiehen kautta asia voidaan viedä eteenpäin ammattiosastolle, joka voi tarvittaessa tehdä kannanottoja työpaikan tilanteesta erinäisiin vaikuttaviin tahoihin.

5. Jos luottamusmiestä ei ole niin valitkaa sellainen ja eikun kouluttautumaan.

6. Työterveys on myös ensisijaisia vaikuttajia jaksamiseen liittyvissä asioissa.

7. Äänestäkää kunnallisvaaleissa ja eduskuntavaaleissa puolueita, jotka ajavat teidän arvomaailmaanne

8. Hoitoalalla on korkea aste liittoon kuuluvissa, mutta mikäli ette kuulu niin liittykää ja kannustakaa muita liittymään. Lisäksi vaikuttakaa ammattiosastoissanne ja vaatikaa muutosta järjestötasolta

 

Työterveydestä ollaan velvollisia tekemään työsuojelun kanssa kartoitus ihmisten jaksamisesta mikäli tätä asiaa viette eteenpäin. Tulokset käydään lävitse työpaikalla ja asiat nostetaan vähintään esille. Mikään mitoitus ei itsessään ole määritys kuinka paljon työpaikalla on ihmisiä. Mitoitukset toimivat minimin antavana suojana ja siksi työpaikan yksilöllisen tilanteen tuominen esiin on erityisen tärkeää. Mikään taloudellinen etu ei aja potilasturvallisuuden ja työtä säätelevien lakien edelle. 

 

Pyrkimys ei ole syyllistää ketään, joka ei kykene, uskalla tai puhtaasti usko vaikuttamiseen (valitkaa luottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu, jotka voivat ajaa koko porukan ajatuksia). Kokemukseni mukaan muutoksia työpaikoilla on kuitenkin mahdollista tapahtua ja meillä on erilaisia rakenteita, jotka ovat tukemassa näissä asioissa. Tämä kuitenkin vaatii, että pohdinnat siirtyvät kahvihuoneista käytännön maailmaan.

 

Hyvä viesti, allekirjoitan täysin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ristusnotta

Itse olen kyllä menettänyt uskoni siihen, että hoitoalaa voisi muuttaa mitenkään. Itselläni on pitkällinen kokemus yritysmaailmasta asiantuntijatehtävistä. Halusin kuitenkin hoitotyöhön, kun rupesi pääsääntöisesti tietokoneen kanssa tehtävä työ väsyttämään.

Minä olen yrittänyt muuttaa hienovaraisesti työpaikkani toimintaa organisoidumpaan, järjestelmällisempään ja myös hoidollisesti "oikeaoppisempaan" suuntaan. Lopputuloksena on vain sen, että rupean itse olemaan burn-outin kynnyksellä ja lähinnä vit**aa mennä töihin joka aamu. Tiedän, että minusta pidetään työpaikalla ja osaan esittää asiat niin ettei kukaan vedä hernettä nenään muutosehdotuksista.

Valitettavasti koko homma on yhtä tyhjän kanssa, kun esimiehenä on sellainen mikromanageeraaja joka ei ikipäivänä pärjäisi yritysmaailmassa sillä tyylillä. Säätää suurinpiirtein vessapaperin tilauksesta saakka hommia ja nimenomaan säätää asioita mitä ei ole tehnyt enää vuosiin. Kuvittelee, että asiat menee edelleen samalla tyylillä kuin vuosia sitten. Ihmiset ei vanhene, sairaudet eivät pahene...kaikki on kuin jossain hiton tieteiselokuvan staasissa. Kerran, kun on astunut ovista sisään ja tehty suunnitelma niin sillä suunnitelmalla sitten jatketaan seuraavat tuhat vuotta. Ja valitettavasti hän ei ole ainutlaaatuinen esimies hoitoalalla. Samantyylisiä esimiehiä olen ennenkin tavannut tai sitten sen toisen ääripään...osastonhoitajan joka ei koskaan ole osastolla. Hädin tuskin edes tietää ketä siellä työskentelee.

Tähän kun vielä lisätään sitten ne muutamat henkilöt jotka ovat tehneet "hoitotyötä" 70-luvulta saakka ja kaikki vähänkään modernimpi on ihan turhaa, kun ennenkin on tehty näin. Ja siis nyt puhutaan ihan vaan sellaisista perusjutuista joilla säästää itseään siirroissa ym. Kinestetiikasta ynnä muusta "hienosta" en ole edes puhunut.

Tässäpä ei paljoa auta äänestämiset, luottamusmiehet, liitot tai oikeastaan yhtään mikään.

En olisi vielä jokunen vuosi sitten uskonut, että itsestäni on muuttumassa sellainen välinpitämätön työntekijä ylipäätään. En minä enää jaksa edes miettiä mitään töissä. Teen vain omat hommani ja hoidan ne ihmiset jotka minun vastuullani on niin hyvin kuin mahdollista. Tehköön muut ihan mitä lystäväät.

Argh, pakko oli purkautua, mutta uskoisin, että moni joka on tehnyt muita töitä tunnistaa kyllä tästä sen asian mitä haen takaa. Enää en ole ihmetellyt niitä hoitajia joihin törmäsin yrityspuolella ja jotka olivat aivan kypsiä hoitoalaan. Silloin mietin, että kuinka joku voi olla noin kypsä, mutta en ihmettele enää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin tuttu tunne ihan muulta alalta myös tulleena. Ja se on ihan selvä että tähän ei ole jäämistä. Joko ulkomaille tai alanvaihto. Paperit on vetämässä oikeastaan molempiin.

Viimeisimpänä pisarana laittomat potkut annettuani rehellistä ja perusteltua palautetta sivutoimen työpaikan tiedonkulkuongelmista ja työpaikkakiusaamiseilystä. Ko. työpaikan työsuojeluakaan ei tunnu kiinnostavan mutta AVI sentään tutkii asiaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
‎14‎.‎9‎.‎2016 klo 08.29, Vieras: Sh xx kirjoitti:

Niin, jos ei ehdi niin ei vaan ehdi. Mikäs pakko meidän on yrittää tehdä kaikkea? Nyt jo työt tulee tehdyksi vähän sinnepäin. Jos tästä vielä kiristetään niin työn jälki ei tule olemaan edes tämän tasoista. Eiköhän nyt vaan ihan yksissä tuumin lopeteta hosuminen. Tehdään työmme hyvin ,siis se mitä ehditään. Se mitä ei ehditä jää sit ajankohtaan x. Jossain vaiheessa joku ehkä alkaa tajuamaan että näin ei vaan voi homma toimia.

Se vika meissä naisissa on että kiltisti vaan alistutaan kaikkeen ja tehdään sitten vaikka hampaat irvessä työt vaikka homma on ihan mahdoton toteuttaa. Lopetetaan alistuminen tähän idioottimaiseen hoitajien kyykytykseen. 

 

 

 

Hyvä kirjoitus,olen samaa mieltä.Tätä olen yrittänyt työpaikallakin "markkinoida",mutta aina löytyy niitä,jotka kuvittelevat olevansa niitä "hyviä hoitajia" ja yrittävät suoriutua kaikesta. Meillä on työnantaja oikein ilmoittanut odottavansa tuota 0,4 mitoitusta. Sitä odotellessa,mutta tahtia en kiristä sitten yhtään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
12. September 2016 klo 21.52, K.U. Sijainen kirjoitti:

Luulisi jo EU:n tasolla puututtavan asiaan, kun jopa pannulaputkin nykyään pitäisi luokitella työsuojelutarvikkeiksi ^_^, ja niille olisi omat normit.

 

Niin kauan kuin EU:n "mahtimaalla" Saksalla on keskimäärin tuotakin huonompi hoitajamitoitus, taloudellisista syistä, niin turha on tuollaisesta haaveilla ;)

Saksa on oikeasti näissä asioissa osittain EU:n kehitysmaa. 0,4 olisi täällä monessa puljussa iso muutos parempaan... Lakiin on kyllä kirjattu tietyllä tapaa hoitajamitoitus (asukkaan hoidon tarve -> X minuuttia per päivä -> tarvittavien hoitajien määrä), mutta niin epämääräisesti, että niissä on tulkinnanvaraa esim. sen suhteen kuka lasketaan mukaan hoitajamitoitukseen ja kuka ei.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...