Jump to content
MAINOS

Opiskelijan ohjaus/näytön vastaanotto


to be

Recommended Posts

Voiko sairaanhoitaja toimia lähihoitajaopiskelijan ohjaajana tai näytön vastaanottajana? Voiko tehtävästä kieltäytyä? Tuleeko saada rahallinen korvaus? Meillä koulujen maksamat korvaukset menevät ilmeisesti firman omistajien pussiin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Sairaanhoitaja sopii hyvin lähihoitajaopiskelijan ohjaajaksi, kunhan on tietoinen, mitä lähäriltä opiskelujaksolla vaaditaan ja mitä ei. Koulultahan tulee  näistä vaatimuksista tarkat ohjeet. Näytön vastaanottajana voi toimia, jos on käynyt näytön vastaanottaja -koulutuksen (1 ov). Nykyään ainakin pk-seudulla koulut ovat tästä tarkkoja!! Ja ainakin aikuisopiskelijoiden kohdalla ohjaaja ja näytön vastaanottaja eivät saa olla sama henkilö! Ohjaamisesta tulee pieni rahallinen korvaus yksikölle, jossa opiskelija on. Tietääkseni sen enempää yksityisellä kuin kunnallisellakaan puolella raha ei tule ohjaajan tilille. Kieltäytyä ei oikeastaan voi, jos pomo käskee opiskelijan ottamaan. Varsinkin kunnallisella puolella kouluilla ja työpaikoilla on sopimuksia, jotka velvoittavat ottamaan opiskelijoita. 

If you don't know history then you don't know anything. You are a leaf that doesn't know it is part of a tree. - Michael Crichton 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselläni kun opiskelin lähihoitajaksi oli apulaisosastonhoitaja /sairaanhoitaja ohjaajana ja  toinen sairaanhoitaja otti näytön. Toisen kerran oli myös (yksityinen kotihoito Suomi ja Ruotsi) sairaanhoitaja itse johtaja ohjaajana. Näin samalla mitä on firman pyörittäminen on. Ainakin näistä minulla henkilökohtaisesti jäi hyvä kuva ja moni on kehunut näiden oppia. Sanottava on helpolla eivät päästäneet koko aikana ja myös vaativat paljon. Olin myös yhden jakson Ruotsinkielisellä osastolla & näyttö ja siellä oli ohjaajana lähihoitaja. Ero oli valtava eli jälkeenpäin kuin mietin en oppinut oikein mitään sieltä.  Muuten esimieheni on aina tarkistaneet; olenko pääsyt läpi ja aineet. Olen saanut aina kiitosta hyvistä numeroista ja se tarkoittaa käytännössä ne minä hallitsen työssä ollessani.  Kannattaa panostaa tähän kunnolla. Onneksi näitä esimiehiä on vielä jäljellä.

Itse koulutan tulevia lähihoitajia työelämään ja se on myös YKSITYISILLÄ  monessa paikassa kuuluu työkuvaan. Kaikille on velvollisuus tähän työssä olessaan eli koko työryhmää koskeva. Päävastuu on aina ohjaajalla. Se on kirjattu ylös ja jokainen voi itse lukea papereista.  Meillä esimies kertoo; Kuka saa oppilaan nyt ja millä jaksolla on eli kaikki tiedot tulevat esimiehiltä ja kirjataan ylös kaikkien tietoon.  Vaatimus on ohjaaja on SUOMENKIELINEN ja se on tullut koulun puolesta. Itse olen kouluttanut Suomen-, Ruotsin-, Viron-, Venäjänkielisiä opiskelijoita. Nuoria, aikuisia, naisia ja miehiä. Rahat mitä saadaan  siitä menee usein työhyvinvointiin koko osaston hyväksi. Keskusteltiin juuri äskettäin tästä työssä ja aloitan kohtapuolin ohjaamaan opiskelijaa. Myös Ruotsinkieli kuuluu lähihoitajan koulutukseen ja näyttöön. Myös käytöstavat kuuluvat  arviointiin mm. oman puh.käyttö on kieletty työssä, meillä joutuu heti  johtajan juttusille. On sama onko hoitaja tai oppilas. Pelisääntöjä noudatetaan koko jakson ajan.  Nyt johtajan kanssa keskusteltiin toisesta koulusta, minkä sain läpi arvolla  3:lla ja hyväksytty kaikki aineet.  Kehitystyöstä tuli kiitosta ja se menee myös käytäntöön. Todistuksenjako on tässä kuussa. Itsestä on paljon kiinni, jos haluaa kunnon koulutuksen siihen pitää itse panostaa.  Tiedän muutamia opiskelijoita kenelle lähihoitajan koulutus on läpihuuto juttu ja kehtaavat kuuluttaa sitä ääneen.  Mietin usein opiskelija voi olla tuleva työkaverini ja millaisen työkaverin haluaisin itselleni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se olisi minusta hyvä juttu, jos rahat menisi yhteiseen kassaan josta käytettäisiin juuri vaikka työhyvinvointiin. Kun on niitä opiskelijoita koko ajan melkein, ja montakin kerralla. Ohjaus vaatii kuitenkin aika paljon monesti. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Mietintämyssy
12.9.2016 klo 19.18, Getsina kirjoitti:

Näytön vastaanottajana voi toimia, jos on käynyt näytön vastaanottaja -koulutuksen (1 ov). Nykyään ainakin pk-seudulla koulut ovat tästä tarkkoja!!

...

Ohjaamisesta tulee pieni rahallinen korvaus yksikölle, jossa opiskelija on. Tietääkseni sen enempää yksityisellä kuin kunnallisellakaan puolella raha ei tule ohjaajan tilille. Kieltäytyä ei oikeastaan voi, jos pomo käskee opiskelijan ottamaan. Varsinkin kunnallisella puolella kouluilla ja työpaikoilla on sopimuksia, jotka velvoittavat ottamaan opiskelijoita. 

En ole kuulutkaan, että nuorten näyttöö varten tarvisi koulutuksen! Osastoltamme on tosin kaksi sen käynyt, muttei vaikuta mitenkään opiskelijoiden ohjaamiseen - kaikki ohjaavat vuorollaan (työsopimuksessa on velvoitettu tähän). Koulut ovat vaan kiitollisia, kunhan joku ottaa vastuun opiskelijasta. Aika vähiin kävisi ohjaajat, jos koulu vaatisi koulutusta - taitaisi opiskelijat jäädä ilman työssäoppimispaikkoja.

 

Olen ollut samalla kunnallisella työnantajalla pk-seudulla kahdessa eri paikassa, ekassa korvaus ohjauksesta (5e/pvä) meni yhteiseen pottiin, nykyisessä paikassa päivän ohjaaja saa sen (esim. edellinen opiskelijani oli ohjauksessani 16 pvää, kolmen hoitajan kanssa päivän per naama, yhden hoitajan kanssa kaksi päivää; mä tulen saamaan 5e x 16pv, muut sit 5 tai 10e).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

6 tuntia sitten, Vieras: Mietintämyssy kirjoitti:

En ole kuulutkaan, että nuorten näyttöö varten tarvisi koulutuksen! Osastoltamme on tosin kaksi sen käynyt, muttei vaikuta mitenkään opiskelijoiden ohjaamiseen - kaikki ohjaavat vuorollaan (työsopimuksessa on velvoitettu tähän). Koulut ovat vaan kiitollisia, kunhan joku ottaa vastuun opiskelijasta. Aika vähiin kävisi ohjaajat, jos koulu vaatisi koulutusta - taitaisi opiskelijat jäädä ilman työssäoppimispaikkoja.

Niin. Ei sen koulutuksen pitäisi vaikuttaakkaan millään tavoin opiskelijan ohjaamiseen. Kyseessähän on koulutus niille jotka niitä näyttöjä ottaa vastaan eikä mikään opiskelijanohjaajakoulutus. Näytön vastaanottamiseen kun riittää tosiaan se pari tyyppiä per työpaikka.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...