Jump to content
MAINOS

Syrjintä


Vieras: VakkariHoitsu

Recommended Posts

Vieras: VakkariHoitsu

Kertokaapas jos kokemuksia syrjinnästä työpaikallanne, ja mahdollisesti jos liitto lähtenyt ajamaan asiaa!! Tässä omalla kohdalla mietityttää täyttyisikö omalla kohdalla tämä..Kyse työvuoroista lähinnä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Voi, kuule sitä tapahtuu todella paljon hoitotyössä. Sen jälkeen kun työporukka alkoi  itse tekemään työvuorot ja vielä kehtaavat mainostaa sitä. Huonoja kokemuksia todella paljon. Vahvat  hoitajat, jyräävät myös tässä asiassa työpaikoilla. Lähiesimies kohotaa olkapäitä, kun kysynyt asiasta. Olen kysynyt suoraa tähän vastausta, mutta EI OLE TULLUT JA SAMA TOIMINTA JATKUU eli esimiehillä ei ole sanan valtaa tässä. Lisäksi nämä listantekijät laativat tähän systeemiin: Ensin itselle rahakkaat työpäivät, omat vapaat ensin ja vikonloput, milloin voi olla työssä ja kenen kanssa ja sitten paras työkaverin työvuorot jne., Katsotaan mm. erikoispyhät joko vapaaksi tai otetaan rahakkaat työvuorot itselle. Kun työkaverin naama ei mielytä/ tahallaan tehdään kun toinen on vapaalla. Ei kysytä toisen mielipidettä asiaa tehdään aamu- ilta- aamu -ilta jne. Mitä, ei suositella terveyden takia kenellekään työntekijälle, VASTAAKO LISTAN LAATIJA TÄSTÄ, KUN TOINEN SAIRASTUU VAKAVASTI?  Esimies usein hyväksyy  ja hän LUULEE on kysytty kaikilta mielipidettä/ tehty toivomuslistan kautta. Toivomuslista on pelkkä vitsi, usein se on hukassa tai piilotettu ja kaikki eivät edes tiedä koko asiasta mitään.  Toisin sanoen; ON tietyjen hoitajien takana ja muille ei ole asiaa siihen ja toiseksi se on myös juoruvihko.  Nykyjään siellä on kauheita tekstiä, mikä edes kuulu sinne...Toiset  hoitajat myös seuraavat toisten menoja sen kautta. Jos uskallat sanoa mielipiteen, ei hyvää seuraa?  Sen takia monella työpaikoilla toimii heti vaihdos, kun lista ilmestyy virallisesti esille ja sitten alkaa työvuorojen vaihto. Ex. työpaikani toimii hyvin tässä, hyvä kun ehti seinälle asti, niin vaihdos alkoi välittömästi ja usein samat henkilöt vaihtoivat vuoroja...Os.hoitaja huomasi alkoi olla vajaata työtunteja tai toisille ylitunteja ym.  Niillä kenellä oli muodostunut vajaata tämän itse aihetetun toiminnan kautta. Huuto alkoi ja marina pitkäksi aikaa...en minulla ole vajaata.... syy aina toisissa.... Usein nykyisin  olen törmännyt siihen, ollaan menty vaihtamaan toisen työvuoroja ilman asianomaisen lupaa (vapaalla) ja toinen ei ole edes tiennyt asiasta.  Luvattomasti kirjattu seinälle työvuoroihin.  RIKOS! Olen henkilökohtaisesti mennyt töihin väärän työvuoroon ja vapaa päivänä muutaman kerran, tämän takia. Esimies on joutunut vastuuseen ja selvittämään asiaa, sillä tein laittoman työvuoroputken silloin. Hän joutui vastaamaan minun turvallisuudesta, kertoi minulle itse henkilökohtaisesti jälkeenpäin. Onneksi hänelle, ei minulle tapahtunut mitään, silloin. LIstantekijää naamani EI  TAINUT MIELYTTÄNYT, vaan laittoi minulle kaikki huonot työvuorot ja valikoi itselle parhaat. Todella VAHVA PERSOONA, olin ainoa siinä työryhmässä kuka EI TUPAKOINUT JA NÄIN KOSTETTIIN ASIA MINULLE. JÄTETTIIN KYLMÄSTI ULKOPUOLELLE KAIKISTA ASIOISTA. Tämä on yleistä monessa työpaikassa nykyisin, kun YKSI HOITAJA VASTAA TYÖVUOROSUUNNITELUSTA, metsään ollaan menty pahasti. Tein itse 3kk:ta pelkää iltavuoroja ja viikonloppuja, Helsingissä. Eli työvuorolistan mukaisesti, minkä hoitajat olivat suunnitelleet itse. Minulta ei kysytty mitään koko asiasta eli toisin sanoen nämä vahvat ja kaverisuhteet toimivat hyvin. Paras oli vakituinen hoitaja asui työpaikan kadun toisella puolella, 5min työhön. Hänen selitys oli EI OLE MITÄÄN tekemistä aamuisin ja aika tulee pitkäksi. Hän ei tee iltoja sen takia (yksinäinen nainen). Tämä tuli ilmi kun os.hoitaja alkoi ihmettelemään asiaan oikeaa laatua. Samaan olen törmännyt myös muualla eli puhutaan hoitajat tekevät oman työvuorolistan. Vahvat valikoivat rahakammat työvuorot itselle ja " määräaikainen" joutuu usein tekemään pelkää iltavuoroja. Hällä väliä pystyykö kulkemaan töistä kotiin. Luvataan haastattelussa on joustoa, mutta käytäntö on opettanut sitä EI OLE VAKITUISEN PUOLELTA, vaan on yksipuolista, Se on yksi kriitteri, miksi eivät saa porukkaa sinne töihin. Kukaan ei jaksa heidän kyykytttämistä pitkään. Varsinkin, kun iltavuorossa on usein "ns. epäpäteviä hoitajia, vierasmaalaisia työssä ja joka kerta eri hoitajan työskentelet. Aamuvuorossa katsotaan itselle jo valmiiksi työpari kenen kanssa työskentelet eli kylmää toimintaa. Myös työvuorolistoista näkee kuka on työvuorossa ja tuon kanssa en työskentele taidan vaihtaa työvuoroni jne.  Valikoidaan heti aamusta itselle tutut kaverit ja usein 2 vierasta hoitajaa pannaan yhteen ja varsinkin jos on vierasmaalainen/ huono Suomi kylmästi keikkalaisen kaveriksi. Tämä on yleistä toimintaa ja siihen ei puututa. Olen henkilökohtaisesti nähnyt tätä toimintaa  keikkalaisena/ määräaikaisena  monessa työpaikassa Helsinki- Sipoo- akseli.Lisäksi on siirretty usein työt iltavuoroon, kun siellä ei ole töitä.... Tätä olen kuullut liian usein lähiaikoina ja ollaan kateellisia kaupan päälle. Maristaa, kylmästi miksi sinä olet aina illassa, viikonloppu työssä. Tätä olen kuulut kyllästymiseen asti. Sillä ITSE OLEN VIATON TÄHÄN. MINUA ON SYYLISTETTY PAHASTI, TOISESTEN TEOSTA JA NÄILLÄ HOITAJILLA EI OLE EDES VASTUUNTUNTOA MITÄ TEKEVÄT. Varsinkin nämä hoitajat tekevät itse NÄMÄ KUULUISAT TYÖVUOROLISTAT.  Heille ei voi sanoa asiasta, sillä se ei auta. 

Myös liitto on ajanut asiaa eteenpäin n.1vuosi sitten:  Pyytänyt kirjaamaa kaikki  työvuoroni heille ylös, vp, klo:n ajat, onko 5-14h työpäiviä ym tarkkaan kaikki ylös.  Muutama vuosi sitten; Olen lähettänyt faktaa monelta kk:lta eli palkkatiedot / tämä tuli ilmi verotoimiston kautta alkoivat ihmettelemään asiaa, kun pyysin uutta verokorttia. Kesti pitkään asian selvittäminen ja silloin jo epäilin jotain on väärin. Os.hoitaja ei hoitanut asiaan elokuussa kun kerroin epäilystäni. Tammikuussa kävin verotoimistossa ja siitä alkoi tapahtuma ... asia meni myös liittoon lakimiehelle.  Palaute liitosta on tullut näihin firmoihin.....hankaluksia on  nykyisin saada kunnon hoitajia töihin. Nykyisin pidän aina lakimiehen/ poliisin/ hätäkeskus numeroa puhelimessa, muuten et pärjää enää työssä.  Suosittelen kysymästä liitosta, jos et saa rehellistä, hyväksyvää vastausta työpaikalta. Itse pyydän aina faktaa asiasta, sillä olen oppinut tänään puhutaan toista ja huomenna toista. Tai päätetään asia kysymättä sinulta ja oletetaan olet aina samaa mieltä uuden esimieheltä opin tämän eli sinut sivuten kylmästi. Näitä esimiehiä on myös nykyisin. Luotan liiton toimintaa enemmän nykyisin, heiltä saa selvän vastauksen, että taatusti ymmärrät asian. Itse olen toiminnut sähköpostin kautta suoraan lakimiehelle, kun epäilen " viilunkia" jostakin.

Myös sain apua kotirauhanhäirintään liiton lakimieheltä. Esimiehen sana ei mennyt perille tälle kyseiselle hoitajalle. Häiritsi kotirauhaani monta kk:ta aihettomilla puh.soitoilla/ tekstiviesteillä keskellä yötä ja myös työssä olessani /iltavuorossa. Vieläkin aristan vastata outoihin numeroihin, vaikka on laitettu esto puhelimeen tämän kyseisen hoitajan soittoihin. Liiton lakimies ilmoitti tästä myös työnantajalle, kun minun sana oli työnantajalle pelkää ilmaa.

Yhden kerran olen törmännyt työhaastelussa kyseilyyn; Kuulutko liitton (paperin kautta) tyhmä kun olin vastasin; Kyllä! En, ole kuullut mitään tästä hoitotyöpaikasta sen jälkeen.

 Ennen kuin os.hoitajat tekijät työvuorolistan se oli hyvä ja sitä suosittelen. Oli  enemmän oikeudenmukainen kaikkia kohtaan. Heitä ei niin vaan mieliskellä ja osteta karkeilla, toivottavasti. Nykysysteemi tietyilä yksiköln hoitajan vastuu alue ; työvuorolistan teko on pelkää "  hyvä velisysteemiä ja monessa työpaikassa tämä on johtanut huonoon ilmapiiriin eli kyttäämiseen". En, ole nähnyt yhtään toimivaa työpaikkaa vielä.  Ennen oli moni asia paljon paremmin vanhusten hoitopuolella ja oli myös kunnon esimiehet joilta pystyi  tarpeen vaatiessa kysymään asiasta kuin asiasta.  Liittoa en turvantunut koskaan silloin, nyt liitto lakimies on se mihin voi luottaa. Ei, esimiehiin ja työkavereihin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: mieshoitsu

Miespuolisena hoitaja en ole varsinaisesti syrjintää kokenut, mutta seksismiä esiintyy eikö siihen todellakaan puututa samalla tavalla kuin jos vastaavasti nainen kokisi samaa. Pidetään hauskana jos mummot kourii tms, oletetaan että vain koska on mies osaa korjata välineitä tai esimerkiksi automaattiportin mekanismia. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Määräaikainen

Työnantaja syrjii soveltamalla huonompia työehtoja määräaikaisille työntekijöille verrattuna vakituiseen henkilöstöön. Määräaikaisilla ja vakituisilla työtehtävät täysin vastaavat ja osa määräaikaisista työskennellyt ko. työnantajalla jopa kaksi vuotta.. Itsekin teen kokopäivätyötä vuoden määräaikaisella työsopimuksella. Meillä siis määräaikaiset työntekijät eivät saa käyttää työterveyspalveluita muussa kuin työtapaturmatilanteissa. Vakituisella henkilöstöllä tällaista rajoitusta ei ole, vaan työterveyspalvelut ovat heille käytettävissä vapaasti. Esimieheltä olen asiasta kysynyt, että miksi näin toimitaan, mutta mitään järkevää perustetta en saanut. Pahoitteli kyllä asiaa, ja kertoi tämän olevan yrityksen linjaus.

Liittoon (super) asiasta oltu yhteydessä. Liitosta sanoivat, että määräaikaisuus ei ole peruste edellä mainittuun käytäntöön, joten tässä tapauksessa työnantajan toiminta on syrjintää. Käytäntö rikkoo työsopimuslaissa määriteltyä syrjintäkieltoa; työsopimuslaissa Luku 2 pykälä 2;

"Työnantajan on kohdeltava työntekijöitä tasapuolisesti, jollei siitä poikkeaminen ole työntekijöiden tehtävät ja asema huomioon ottaen perusteltua.

Määräaikaisissa ja osa-aikaisissa työsuhteissa ei saa pelkästään työsopimuksen kestoajan tai työajan pituuden vuoksi soveltaa epäedullisempia työehtoja kuin muissa työsuhteissa, ellei se ole perusteltua asiallisista syistä.

Yhdenvertaisuudesta ja syrjinnän kiellosta säädetään yhdenvertaisuuslaissa (1325/2014)."

 

Kerrottuani nämä liiton terveiset työnantajalle, sain oikeuden käyttää työterveyspalveluja (ainakin toistaiseksi), mutta käsittääkseni muita määräaikaisia työntekijöitä tämä ei vieläkään koske.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: PaikkojaOnMonia

Olis ihan kiva kyyllä esimerkiksi nimmari Määräaikaiselta firman nimi. Meinaan ettei sinne itse erehdy ihmettelemään samaa asiaa. Eihän tuossa ole mitään estettä sanoa firman nimeä jos tuo kerran on heidän tapansa toimia. Mitä minä sitä tuomitsemaan, mutta en jaksa tuommoisiin firmoihin mennä harmittelemaan asiaa jos voin sen välttää. Meinaan säästään omaan aikaani ja vaivaa, kun osaan ennakolta kiertää kaikki epämääräiset yrittäjät.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin samassa työpaikassa nelisen vuotta ja hain vakituista paikkaa 6 kertaa sitä koskaan saamatta.Tein työni,hoidin asiakkaani kunnolla ja arvostaen heitä, en mollanut työkavereita tai juoruillut.Ei hoitovirheitä,lääkevirheitä tms.En myöskään mielistellyt pomolleni tai muille,kaikki olivat saman arvoisia.Silti syytettiin 2 kertaa huumelääkkeiden viemisestä,vaikka: 

1.en koskaan tekisi rikokseksi luokiteltavaa tekoa,koska haluan jatkaa töitä eläkeikään asti 2.en halua menettää mainettani. 3.Haluan säännöllisen työn ja elämän.

Lopulta työpaikan ollessa muutoksessa jouduin ekana ulos kun töitä ei muka ollut.Viimeisin lääkesyytös oli tapahtunut juuri ennen poisjääntiä ja yritin vielä pomon hyväksi asiaa setviä työaikana.

Kuukauden päästä pomo soittaa uudelleen töihin ja palasin 2viikoksi.koin kuitenkin että asenne oli paikassa muuttunut joten seuraavalla kerralla kun soitti en suostunut jatkamaan työsuhdetta.

Miksi tekisin töitä paikassa jossa arvostus oli täys 0% ? Tekisitkö itse?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alle viivan moni asia, kun luen näitä aamulla. Olen itse joutunut monesti huomauttamaan sh:lle vakituisen hoitajan huolimattomuudesta lääkkeiden jaossa ja jätetty mm. aamulääkkeet antamatta. Löytyy kerran asukkaalta  3kpl exelon laastaria tai ei ole edes laitettu uutta kipulaastaria ym. vastaavaa. Vastaus on olankohotus tai en tiedä? Siihen se on aina jäänyt.  Ei, tehty ilmoitusta tai mitään asialle. Tämä vakituinen / kaverille ei edes sanottu asiasta lakaistiin maton alle. Toista kertaa et avaa enää suuta auki vaan odota kun todella tapahtuu ja päästään taas lehtien palstoille. Tai asukas on purrut määräaikaista sormeen ja siitä on kerrottu ja sama olankohotus vakituisilta hoitajilta. Määräaikaiset ovat pelkkää riistaa monessa työpaikassa. Viimeisessä työsuhteessa pedattiin kaverille vakituinen työsoppari ja jokainen osaston hoitaja tiesi asiasta. Eli jos naama ei miellytä kaikki " olet riistaa" toisille työntekijöille. Totesin kerran, ketä tänä aamuna pitää miellyttää ja aina tehdään väärin vaikka seistaan päällä. Tulin sairauslomalta ja niin huono ilmapiiri oli, että ilmoitin välittömästi esimiehelle lopetan samalla hetkellä työn keskellä päivää. Viimeinen niitti oli; Johtaja ja os.hoitajat totesivat ajatelle miltä tältä hoitajalta tuntuu?  Yksikää ei kysynyt minun jaksamistani ja onko jalkani parantunut? Ilmoitin en halua edes nähdä tätä kylmää väliin pitämätöntä hoitajaa koskaan ja olla missään tekemisessä hänen kanssaan ja tähän kyseiseen osastolle en mene töihin. Niin paksua, kylmää valhetta, mitä en voi edes käsittää voi päästellä suusta ja kuinka toinen voi manipoida toisia työntekijöitä. Ei, mitään vastuuta mistään ja kuinka tyhmänä pitää toisia ihmisiä. Vitsi on antaa näille kiusaajille ; Anteeksi, ei ikinä ja esimies tietää sen. Tämä hoitaja ei edes sovi vanhuspuolelle ja mietin näinkö hoidetaan lapsia, sillä hänen koulutus on lapset ja nuoret. Olen itse myös lastenhoitaja ja päiväkodissa teen keikkoja vieläkin;  OPETETAAN PYYTÄMÄÄN ANTEEKSI TOISILTA LAPSILTA JA KIUSAAMINEN EI OLE SALLITTU MISSÄÄN TILANTEISSA.  KOSKIEN MYÖS HENKILÖKUNTAA. Lukekaa tapaus Tampereelta, jos opitte jotakin ja varmaan näitä tapauksia on paljon myös vanhuspuolella. Miten hoitaja voi työskennellä päiväkodissa/keikkaa ym. tehdä. Jos ei osaa tai ymmärrä alkeisia käytöstapoja. Mitä opetetaan jo KOTONA, työpaikka EI OLE KOTI.   Mitä pitää tapahtua, kun esimiehet tajuat oikean asianlaadun.   Lopetin ja en ole katunut päivääkään. Menköön konkurssiin nämä firmat jos eivät saa juorukelloja ja toisista pahaa puhuvia ojennukseen. Kaikilla pitää olla työrauha ilman, että työntekijä joutuu tästä huomauttamaan toisille asiasta. Sitten lisäksi ns. lukuhäiriöiset  asia erikseen. Meillä on kirjattu kirjaamiseen aika 10min varattu, mutta eräillä menee siihen (vaki) 1h. Voitte päätellä mitä tekevät ja rapsa 15min. Anna rapsa kun mennään ensimmäiseksi lukemaan sähköpostia ja taatusti joka päivä ei tule niin paljon, että siihen menee 30 min tai enemmän. Selitä pomolle miksi tulee ylitunteja näiden vakituisten takia ja kun.....Mikä ihme suojelee näitä  vakituisia henkilöitä kun esimiehisten/ johtajien nuoleskelu. Eräs hoitaja todella totesi, kun tuli töihin aamulla ketä taas mieleskellään, kun oli tullut pöytää karkkeja? WC:stä tullut myös tiettyjen työntekijöiden puhelinpaikka, siellä hoidetaan omia asioita. Tiedoksi kuuluu hyvin läpi, kun ihmiset kävelevät osastolla ja toinen yrittää pidätellä. Määräaikaiset eivät ole TYHMIÄ, vaan moni meistä kouluttaa itseään omaehtoisesti eteenpäin. Näppituntumalla kun lukee mol:a jotkut esimiehet ovat alkaneet tajuta; missä on OIKEA VIKA. Tiedän tapauksia työsuhde on pantu poikki koeajalla ja myös tapauksia ollaan niin FIINIÄ KOEAJALLA, kun saadaan vakituinen paikka niin sitten näytetään kaapin paikka hoitokodissa, kuka sanelee. Tähän törmäsin heti viimeisessä työpaikassa, vakituinen pesti nimi alle ja ääni muuttui kellossa välittömästi. Kiitän luojaa, että selvisin sieltä pois!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...