Jump to content
MAINOS

Henkilömitoitus


Tenppa

Recommended Posts

Kuinka monta hoitajaa pitäisi olla töissä vuoroissa, jos kuvitteellisesti on vaikkapa 15 asukasta, jotka ovat hyväkuntoisia ja osaavat suoriutua päivän askareista pienellä ohjaamisella?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

 

Riippuu onko työpaikka esim. kilpailutussopimuksessa sitoutunut johonkin henkilöstömitoitukseen

Minimimitoitus tehostetussa palvelusasumisessa ja vanhainkodeissa on 0,5 työntekijää asiakasta kohti. Terveyskeskusten vuodeosastojen pitkäaikaishoidossa minimimitoitus on 0,60–0,70 työntekijää asiakasta kohti.

https://www.superliitto.fi/viestinta/ajankohtaista/laske-oman-tyoyhteisosi-henkilostomitoitus/  

Lainaa

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ex. työpaikassa lukee papereissa eli faktaa yksi hoitaja hoitaa 6-7 asukasta työvuoron aikana. Siina on sekaisin  liikkuvat muistisairaat ja sänkyasukkaat. Usein et saa apua ollenkaan. Lisäksi on kodinhoitotyöt päälle ja pyykkihuolto. Suihkut ja muut toimet mitä kuuluu kullekin asiakkaalle. Ohjaat vielä uus" avuttomia, jotka ilmoittavat heti emme tee  sitä ja sitä.  Esim. opetat kädestä pitäen miten lasket vettä kraanasta, kastat esim. tiskirätin, puserra ja pyyhit pöydän ym. Lisäksi vahdit toisella silmällä hän myös tekee sen työn. Näitä alkaa olemaan joka työpaikassa eli eivät hallitse normaalia kodinhoitotöitä. Kirjoitettiin paperille miten kaikki tehdään selkokielellä ja kuvat päälle.  Pst. meillä kuulemma sh eivät suihkuta ei kuulu heidän työkuvaansa. Silloin lh reppana joutuu suihkumaan 3-5 asukasta työvuoron aikana, huono tuuri olet ainoa lh. työvuorossa. Kiitosta ja apua et saa. Turha odottaa. Paitsi jos he eivät ole työssä niin lh. tilaa lääkkeet apteekista. Lh työkuvaa lisätään koko ajan ja sh.vähennetään. Lääkketentti on hyväksytty ja lääkkeenäyttö dosettiin ym.  3x kestää vain 6kk:ta, kun saa antaa työvuoron aikana. Huomaatte heillä ei ole kiire ja valittaa osaavat meille kun ei ole lupa jakaa. Syy on heidän. Töissä ovat 5pv.viikossa ja aikaa on antaa näyttöä varten. Tämä on myös yleistä meitä lh. syyllistetään turhaa monessa asiassa. Vika on sh. asenteessa meitä kohtaan.  Lisäksi vakituisilla lh. on vastuualue jostakin mm. koululaiset, vaippatilaukset jne. Kokemusta on mitä apua voit saada sh eli et mitään. Marinaa tulee jos menee ylityön puolelle ja lisäksi selität johtajalle. Vain sen takia kun on huono tiiminvetäjä eli sh.  Kaikki eivät jätä tahallaan töitä toisille. Yövuoro 30 asukasta ja yksi hoitaja. Hän huolehtii  asukkaiden lisäksi pyykit, aamupala ( puuro on keitetty valmiiksi aamuksi), kahvi/tee, leivät ym. Pöytä katettu kauniisti. Aamulääkkeet 2 asukasta, VS ja insuliinipistos  1 asukas. Aamupesut ketkä ovat aamuvirkkuja ja aamupala. Raportti koneeseen kaikilta asukkailta ja kaikki työvuorot. Jos puuttuu työntekijä aamusta yökölle tieto ja hän hälyttää työhön illasta. Jos, et hoida tulee palaute kylmästi aamuvuorolaiselta. Ei, ajatella yökkö on ollut yhteydessä sairaalan ja on ollut yöllä hässäkkää. Palaute ja huutaminen on normaalia yökkö ei ole ihminen.  Eli aamussa 2 hoitajaa ja iltavuorossa 2. (30 paikkainen muistisairaat jaettu 2 yksikköön.) Pyritään auttamaan tilanteen mukaan toisiamme.  Ei, onnistu aina ja silloin vedät kiltisti 10 asukasta tai enemmän vuorossa. Usein on nykyisin iltavuorosta puuttuu aina työtekijä. Ilmoitetaan 5min aikaisemmin, ei tulla töihin ja silloin et saa mistään enää. Tehdään työt vajaalla työporulla tai hälytetään yökkö aikaisemmin töihin. Normaalia on myös näitä ns. hitaita hoitajia jättävät työt auttomaatisesti/ tahallaan toiseen vuoroon.  (Kahvilla, netissä aika kuluu hyvin ja kyllä se " tyhmä" taas hoitaa meidän työt kiltisti). Se kostautuu taas yökölle ja yökkö tekee yksin työt todella urakalla ja kiitosta ei tule koskaan. Teen itse kaikkia työvuoroja. Olen oppinut katsomaan kuka on milloinkin työvuorossa ja nautin kun on hyvät hoitajat työssä. He eivät jätä töitä toisille vaan hoitavat hommat kuntoon. Silloin on asukkaat rauhallisia ja kiva tulla töihin. Parhaillaan olen itse hoitanut 13 asukasta ja työkaveri 2 ohjaavaa asukasta aamuvuoro. Hänen aika meni juttelemassa asukkaan kanssa, ei työnteossa. Eli juuri tämä hidas työntekijä ja tämä oli hänen tapa hoitaa työssä oli vuoro kuin vuoro.  Hän tekee työtä suulla ja näitä hoitajia on hoitotyössä ihmeen paljon. Ihme kuin esimiehet eivät jo herää todellisuuteen.  Ensimmäisenä kun tullaan töihin todetaan kovalla äänellä ; Olen väsynyt, olen hidas ja voitko hoitaa nämä asukkaat  ym.  Tämä toistuu joka päivä 4kk:n sisällä 1 ainoa kerta tämä kyseinen nuori hoitaja ei valittanut väsymystä ym. Työ oli todella raskasta tehdä häneen kanssaan.  Muutama vuosi sitten löysin nuori hoitajan nukkumassa kesken aamuvuoron kansliasta.  Vakituiset vain kohottivat olkapäitä, kun kuulivat asiasta. Eivät kertoneet os.hoitajalle, vaan alkoivat kiusata minua järjestelmästi. Eli sallitaan työssä mitä tahansa, kuin on vain nuori. Näitä hoitajia on oikeasti olemassa. Olisi aika herätä todellisuuteen ja tehdä loppu asialle jotakin. Puheet eivät riitä näille kiusaajille vaan he kääntävät asian ympäri. Säälin näitä hoitajia ketkä eivät jaksa puolustaa omia oikeuksia. Nyt olin työhaastattelussa ja esimies totesi minulle 6-7 asukasta on yhdellä hoitajan vastuulla ikähaarukka n. 85v. ja siihen kuuluu kaikki työt mitä asukas tarvitsee. Lisäksi hyvä asiakaspalvelu   ja  tulevat hälytyskäynnit päälle. Meitä on 2 hoitajaa työvuorossa aamu ja iltavuoro joka päivä. Ei sairaanhoitajaa ollenkaan. Vastuu on silloin paljon isompi. Normaalia siis; 6-7 asukasta ja 2 hoitajaa per/ vuoro ja 15 asukasta. 30asukasta ja 1 yökkö muistisairaiten osasto kielenä suomi ja ruotsi lisäksi muita vierasmaalaisia asukkaita ja toipilaita. Hoidettavien kunto siis on laidasta laitaan. Lonkkamurtumasta- saattohoidon välillä.  Työntekijöiden määrä sama ja lisäksi ei tiedä onko kaikki todella koulutettuja hoitajia. (  Valviran todistusta ei ole kaikilla, törmäsin tähän kesällä). Tämä henkilö sai sen Valviralta myöhemmin. Kertoi itse asiasta, kiitos tälle mieshoitajalle rehellisyydestä.  Toisin sanoen ei aina määritä se onko hoitajia tarpeeksi työvuorossa vaan myös se mitä he oikeasti tekevät siellä. Miten hommat hoituvat. Työskentelen mieluummin yksin kuin "vetelän/ kännykkä ym." hoitajan kanssa. Jota joudut koko ajan katsomaan perään ja silloin työ on todella raskasta. Toivottavasti ymmärsit asian ytimen. Olette helisemässä kun me koulutetut, monitaitoiset pätevät vanhemmat hoitajat saamme tarpeeksi ja lopetamme ihan teidän takia tämän työn. Me emme unohda ikävä kyllä. Koulu voisi ottaa vastuu millaisia hoitajia tulee kentälle, emme halua pikkupomoja vaan kunnon hoitajia tulevaisuudessa. Mieluummin minua hoitaa robotti ja palmian menumatti tuo ruoan. Epäkypsät, itsekkäät, kielitaidottamat, uus" avuttomattomia, kylmiä hoitajia en kaipaa minua hoitamaan. Kirjaan kaikki hoitotahtooni valmiiksi, sillä pelkää jo nyt millaisia hoitajia on tulossa tähän työhön. Valmistun lokakuussa ja odotan päästöstä aloitanko työnantajan kautta uuden koututusjakson kesto 3kk:ta. Olen jo mennyt sovellustekstit läpi kouluun video, haastattelu ja 3;sivun paperiversion.  Vielä on jos pääsen yksi tentti  edessä ja sitä odotan ensiviikolla pääsenkö sinne. Se on menoa sitten toiselle alalle liittyen kyllä hoitotyöhön ja toiseen kaupunkiin. Mekin vanhat konkarit opiskellaan ja mennään eteenpäin. Älkää laitako meitä lokeroon, me ollaan yksilöitä loppuun asti.  Ikää katsomatta. Vinkki eräälle lh.opiskelijalle > Yksilö, loppuu asti, muista se aina!

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...