Jump to content
MAINOS

Rasistinen lähihoitaja


Desailly

Recommended Posts

Hei!

Vasta valmistuneena ja ensimmäisessä työpaikassani olen jäänyt miettimään kahden työkaverin uskomattoman jyrkkää asennetta ulkomaalaisiin. Tauolla kaikki vitsit ovat maahanmuuttajia pilkaavia ja hurjia huhuja mitä ovat milloinkin lukeneet näiden ulkomaalaisten tehneen. Siinä sitten osa hymyilee vaivaantuneesti mutta kukaan ei puutu näihin juttuihin eikä ole kertonut esimiehelle . Minua ne ainakin häiritsee mutta en ole vielä uskaltanut parin viikon työssä olleena puuttua asiaan. Mitä mieltä kokeneemmat ovat? Voiko olla edes lähihoitajana jos on rasisti eikä suostu hoitamaan ulkomaalaista? Nämä kyseiset rasistit ovat naisia ja molemmat n 35 -40 v iältään

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Näitä löytyy joka työpaikasta. Ihmisillä on mielipiteensä, joillakin kärkkäämmät kuin toisilla. Jotkut päästävät suustansa kaiken miettimättä ja joku pitää suunsa kiinni.

Ja miksei voisi olla lähihoitajana? Onhan tuolla rasisteja joka ammattikunnassakin, ei hoitoala tee siihen poikkeusta. Idiootteja on joka alalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kiitos vastauksesta! Ajattelin vaan kun lähihoitajan valassa vai onko se lähihoitajan lupaus sanotaan: Lupaan tehdä työtä ihmisyyttä kunnioitten....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysehän ei suoranaisesti ole siitä, etteikö hoitajalla voisi olla kielteisiä ajatuksia jostakin ihmisryhmistä. Itse näen ammatillisuuden siten, että henkilökohtaiset mielipiteet eivät näy hoitotyössä. Olivat ne kielteiset ajatukset sitten perusteltuja tai ei, hoitotyön tulisi olla tasavertaista.

Kysymykseesi siitä, voiko toimia hoitajana jos ei suostu hoitamaan kaikkia potilaita, niin mielestäni ei voi. Tulee ihan liikaa ongelmia henkilöstöresurssien järjestelemiseen, jos kaikki saavat päättää ketä hoitavat. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen itsekin tavannut naispuoleisen hoitajan  (ei suomalaissyntyinen),joka kertoi hoitavansa vain naisia. Mietin mitenkä ensinnäkin opiskelu sujuu, opinnoissahan on mm. miehen katetroiminen. Kuinka yleensä on päässyt opiskelemaan? Työpaikoilla vaatii todella junailuja hoitovuoroissa jos onnistuukaan. Ehkä naisen henkilökohtaisena avustajana sitten, en tiedä.

Toisekseen, rasismi ei ole vain suomalaisten "yksinoikeus", kyllä sitä esiintyy myös suomalaisia kohtaan. Kiertävissä hommissani olen myös törmännyt "ulkosuomalaiseen" työpaikkakiusaajaan. Oli jompsin kumpsin, voi nätisti pyytää siistimään puheitaan, Rasismi ei ole kivaa kuultavaa kenellekään, asiaa voi toki puhua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Itse yritän aina tarpeen mukaan puuttua rasismiin, koska rasismihan ei ole mielipide muiden rinnalla eikä sitä siten siis tarvitse kunnioittaa. Lisäksi ei ole millään tavalla ammattimaista tuoda moisia ajatuksia työpaikalle edes muiden kuultavaksi tai niin, että potilaat joutuvat jotain rasistista käytöstä sietämään. Rasismin lisäksi on toki tiettyjä potilasryhmiä, joita kohtaan käyttäydytään epäasiallisesti ja joista puhutaan ilkeitä asioita selän takana. Työpaikan pitäisi olla turvallinen paikka kollegiaalisesti, koska tarpeeksi uhittelua ja aggressiivisuutta joutuu sietämään potilailta, jotka eivät syystä tai toisesta tiedä paremmasta.

Ymmärrän toki, että se on vaikeaa siinä vaiheessa, kun on vielä uusi hoitaja tai uudessa työpaikassa. Ainakin viimeistään ajan myötä helpottuu, kun saa lisää itsevarmuutta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mielestäni tässä on kysymys aika monesta erillisestä asiasta. Ihminenhän voi ajatella mitä tahansa, mutta työpaikalta häneltä odotetaan jo lainkin mukaan asiallista käyttäytymistä eivätkä ilmirasistiset mielipiteet ole asiallista käyttäytymistä.Rasismi on niin ikään kielletty jo Suomen perustuslaissa.

Toisaalta perustuslakihan suojaa myös uskonnonvapautta, joten en tiedä, kuinka suhtaudutaan esimerkiksi siihen, että uskonto kieltäisi toista sukupuolta olevien hoitamisen. Onko kenelläkään kokemuksia?

Työpaikkakiusaaminen taas on asia, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä rasismin kanssa siinäkään tapauksessa, että kiusaaja tai kiusatut ovat ulkomaalaisia.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin juuri sellaisessa työpaikassa Helsingissä Vanhusten hoitokoti, missä (vierasmaalainen) nainen totaalisesti kieltäytyi työskentelemästä mieshoitajan (vierasmaalainen) kanssa. Suoraan sanoen tämän kesän aikana silmäni ovat avaintuvat hyvin; Ennen työpaikka oli turvallinen ja siellä oli kiva työskennellä. Nykyisin vastaus on; Työpaikka ei ole turvallinen, vaan saa " pelätä" kenen kanssa tänään joutuu työskentelemään. Asukkaita en ole koskaan " pelännyt", mutta työntekijöitä olen. Olen joutunut laittamaan eston puhelimeen ex. työntekijän takia. Ei, mennyt muuten puhe perille, edes esimiehen kautta ja vieläkin aristan vastata puhelimeen (outo numero). Saa heti aamusta katsella; millä tuulella tullaan töihin, ei tervehditä tai puhuta koko työvuoron aikana, nakataan niskoja jos tervehdit ja jos apua pyydät tullaa sitten kun huvittaa / kahvi ja juoruaminen on tärkeämpää. Sh. saa käskyttää että  nousee ylös tuolista ja ilme on karsea kun pitää tulla auttamaan. Toista kertaa et todella pyydä apua. Valikoidaan asukkaat, olen vain työssä, älä häiritse, kun kysyt jotain asiaa asukkaasta, ylimielisiä vastauksia ym. Ollaan kuin kotona , ei työpaikalla. Suoraan sanoen toinen  kiltti hoitaja korjaa toisen hoitajan työt. Siinä menee tämän hoitajan energia ja palkaksi saa vain pahaa mieltä. Ollaan kuin jossakin hiekkalaatikolla käytös on yhtä lapsellista aikuisilta ihmisiltä. Siis työpaikka ei ole turvallinen ympäristö nykyisin. Yksikään ei kanna vastuuta, vaan siirretään sille kuka yrittää tehdä työtä mistä palkka maksetaan.  Lehdessä on juttu parhaillaan (ulkomailla) koulukiusaaminen johtanut itsemurhaa. Kuinka moni kiusaaja on miettinyt > onko hän vaikuttanut asiaa, että toinen ei näe valoa missään. Kysyn työpaikkakiusaajat miten te käyttäydytte vapaa-ajalla/ kotona tai millaisen esimerkin annatte lapsille.  Olen itse henkilökohtaisesti ollut työssä sellaisessa työpaikassa vuosia sitten, missä työkaveri teki itsemurhan ja koulukiusattua olen ohjannut. Siitä on vuosia, mutta en ole unohtanut näitä tapauksia.  Sen olen oppinut/ huomannut kiusattu jätetteen " heitteelle" ja oman onnensa nojaan. Sairauslomaa muutama kk;si ja työhön missä jatkuu sama meninki. Siinä ei auta työnohjaus kiusaajalle, mitä usein hänelle tarjotaaan ym. Raja on kaikilla ihmisillä ja myös kiusaajilla on oikeus pitää omia puolia. Kiusaajien puolia pidetään jatkuvasti ja he ovat äänessä. En, ihmettele  enää, että porukka lähtee muualle töihin! Vanhukset ovat usein myös huomanneet nämä " kiusaajat", Ovat fiksumpia kuin moni luulee. Eräs pappa totesi kun tulin yövuoroon ; Ei koskaan tiedä missä kunnossa työntekijä tulee?  Silloinen vakituinen yökkö sai lähdöt nopeasti. Mietikää miksi  hyvät keikkalaiset vaihtuvat tai eivät enään suostu tulemaan teidän yksikköön työhön?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

14.7.2016 klo 21.06, Julma kirjoitti:

Kysehän ei suoranaisesti ole siitä, etteikö hoitajalla voisi olla kielteisiä ajatuksia jostakin ihmisryhmistä. Itse näen ammatillisuuden siten, että henkilökohtaiset mielipiteet eivät näy hoitotyössä. Olivat ne kielteiset ajatukset sitten perusteltuja tai ei, hoitotyön tulisi olla tasavertaista.

Kysymykseesi siitä, voiko toimia hoitajana jos ei suostu hoitamaan kaikkia potilaita, niin mielestäni ei voi. Tulee ihan liikaa ongelmia henkilöstöresurssien järjestelemiseen, jos kaikki saavat päättää ketä hoitavat. 

Juuri näin.

Rasismi on henkilökohtainen mielipide. Se voi olla ideologinen kysymys tai ihmisen henkilökohtaisiin kokemuksiin perustuva, mutta mielipide se on kuitenkin. Kuten on myös ns. antirasismi. Voidaan ajatella, että mikäli ei rasisti suostu hoitamaan jotakin tiettyä ihmisryhmää, niin antirasisti ei hoida rasistia. Silloin päädytään aika vaikeaan tilanteeseen työmaalla, kun lähdetään eväämään ihmisiltä oikeus tasavertaiseen hoitoon.

Kysymykseen siitä tulisiko mielipiteiden tai elämännäkemysten näkyä omassa hoitotyössä, niin mielestäni ei. Hoitotyössä kun asiakkaiden tulee olla samassa tasavertaisessa asemassa ja saada hoitajalta kykyjensä mukaan parasta mahdollista palvelua ja hoitoa. Jättäisin myös ne kärkkäimmät mielipiteet ns. kahvipöytäjutuista pois, kollegiaalisuuden ja yleisen ilmapiirin vuoksi.

CM

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

‎18‎.‎8‎.‎2016 klo 14.39, Vieras: Cmuert kirjoitti:

 Voidaan ajatella, että mikäli ei rasisti suostu hoitamaan jotakin tiettyä ihmisryhmää, niin antirasisti ei hoida rasistia.

Aika ontuva vertaus :D kyllä se todennäköisemmin on niin että rasisti hoittaa sen hoitamattomuuden. Samoin kuin uskonnollisilla asioilla ylemyytensä perusteleva. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen verran mitä olen olen itse sivusta (kärkkäintä) vastakkainasettelua seurannut, niin kyllä sieltä puolin ja toisin aika uskomaton ihmisviha paistaa. En silti lähtökohtaisesti usko, että kukaan on oikeasti niin kilari, että tällaista tulee tapahtumaan - ainakaan toivottavasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta kyseinen kielenkäyttö on asia, johon esimiehen on syytä puuttua. Kahvihuone ja tauot eivät mielestäni ole paikka, jossa jaetaan omia mielipiteitä uskonnosta, rodusta, politiikasta jne.

Voisi olla paikallaan keskustella esimiehen kanssa havaitsemastaan keskustelutavasta ja kysyä, mitä pitäisi tehdä, koska ei halua kuunnella ko. keskustelua. Ja jos mikään ei muutu, kannattaa varmaan vaihtaa työpaikkaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt todella ihmettelen miksi ne.rasisti ei saisi olla hoitaja... itse voin sanoa olevani rasisti ja olen toiminut 20 vuotta hoitajana. Teen työni ammatillisesti ja hoidan kaikki ikään, sukupuoleen tai rotuun katsomatta hyvin ja tasapuolisesti. Se mitä mieltä olen ei näy työssäni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä ihmisen henkilökohtaiset mielipiteet muista merkitsevät, jos hän kuitenkin kykenee toimimaan ammatillisesti ja hoitamamaan saman arvoisesti kaikkia asiakkaan nahan väristä, sukupuolesta, rikostaustasta tai kansallisuudesta huolimatta? Kovaääninen älämölö aiheesta työpaikan kahvitauolla ei tosin välttämättä ole ammatillista. Fiksu ihminen osaa pitää mölyt mahassaan sellaisessa paikassa ja sellaisena hetkenä minne ne eivät kuulu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Rasistimyös

En minäkään siedä homoja, mutta silti kohtaan heidät ammatillisesti. Hoitajakin on vain ihminen. Saa olla rasisti kunhan hoitaa duuninsa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nimimerkki
14.7.2016 klo 21.06, Julma kirjoitti:

Kysehän ei suoranaisesti ole siitä, etteikö hoitajalla voisi olla kielteisiä ajatuksia jostakin ihmisryhmistä. Itse näen ammatillisuuden siten, että henkilökohtaiset mielipiteet eivät näy hoitotyössä. Olivat ne kielteiset ajatukset sitten perusteltuja tai ei, hoitotyön tulisi olla tasavertaista.

Kysymykseesi siitä, voiko toimia hoitajana jos ei suostu hoitamaan kaikkia potilaita, niin mielestäni ei voi. Tulee ihan liikaa ongelmia henkilöstöresurssien järjestelemiseen, jos kaikki saavat päättää ketä hoitavat. 

Mutta miksi muslimi nainen voi ja saa kieltäytyä hoitamasta miespotilaita. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse petyin hieman, kun harjoittelu paikallani oli myös samanlaista rasistista puhelua. Itse olen aina pitänyt hoitajia kaikista avarakatseisimpana ammattikuntana, koska tekevät töitä erilaisten ihmisten kanssa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

18 minuuttia sitten, Vieras: Nimimerkki kirjoitti:

Mutta miksi muslimi nainen voi ja saa kieltäytyä hoitamasta miespotilaita. 

Missä näin on? Itse en oo koskaan tuollaiseen asiaan törmännyt. Ymmärtääkseni yleensä musliminaiset, jotka haluavat vältellä tuntemattomia miehiä, hakeutuvat naistentautien- tai  lastenosastoille. Kerran joku apulainen kieltäytyi jakamasta ruokaa, jossa oli sianlihaa. Hän ei myöskään halunnut pyyhkiä pöytiä eikä koskea lautasiin, joissa oli ollut sianlihaa. Esimies ilmoitti, että hanskat voi laittaa käteen, mutta työstä ei voi kieltäytyä. Jatkossa henkilö kyllä hoiti työnsä, tosin mielenosoituksellisesti irvistellen. 

If you don't know history then you don't know anything. You are a leaf that doesn't know it is part of a tree. - Michael Crichton 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Adi-setä

Miksi hoitaja ei voisi olla rasisti, onhan siellä demareitakin. Rasistinen maailmankuva on vain joukko mielipiteitä. Poliittiset tai uskonnolliset mielipiteet eivät saa mielestäni näkyä työpaikalla, mutta ihmisten töihinpääsyn estäminen mielipiteiden vuoksi ei kuulu demokratiaan. Pohjois-Korea on sitten asia erikseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Terkkari

Mielestäni rasisti voi olla, jos pystyy tosiaan hoitamaan työnsä ammatillisesti.

Kysymys jota pohtisin sinun tapauksessasi on enemmänkin pitääkö kahvihuoneessa joutua kuuntelemaan rasistista puhetta? Ja miten siihen voisi vaikuttaa? Itse kokisin tuollaisen puheen kuuntelun työhyvinvointia huonontavaksi ja rakkaitani alentavaksi. Joten puhuisin mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi esimiehelleni ja jopa työterveyshuoltoon. Työrauha kuuluu kaikille. Toivottavasti asiat muuttuvat parempaan suuntaan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oli sitten suomalainen tai ulkomaalainen niin asiallinen käytös työpaikalla kuuluu kaikille.Rasistisia tai muitakaan inhoja puheita ei tarvitse sietää vaan työpaikalla on oltava säännöt,jotka koskevat ihan jokaista.Asiakkaiden hyvinvoinnin pitäisi olla kaikkien prioriteeteissa ykkösenä.

Olen törmännyt myös työpaikkakiusaamiseen ihan omalla kohdallani sekä työtovereitani kohtaan.Ja lisäksi rasistisiin ja kiusaaviin juttuihin.Ja puutun siihen arastelematta.Kenenkään ei pitäisi joutua olemaan työpaikalla häntä koipien välissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

7 tuntia sitten, Vieras: Nimimerkki kirjoitti:

Mutta miksi muslimi nainen voi ja saa kieltäytyä hoitamasta miespotilaita. 

Ei ainakaan minun tietääkseni voi? Eikä myöskään saa potilaana ollessaan valita hoitajan sukupuolta, vaan saa juuri sitä mitä on vuorossa. Toki saa kieltäytyä, suomessa ei juuri ketään hoideta väkisin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nimeni.

Olen ollut hoitajana 16 vuotta ja olen ollut useasti melko järkyttynyt miten paljon hoitoalalla on ihmisiä, jotka ovat selvästi rasisteja tai vähintäänkin erittäin ennakkoluuloisia. Etenkin kahvihuonekeskusteluissa kuulee välillä hyvin alatyylisiä nimityksiä ulkomaalaisista tai mm. muslimeista. On ukumukua,  rättipäätä jne. Joskus myös esimies on ollut paikalla ja naureskellut mukana. Opiskelijoille saatetaan naureskella selän takana,  jos edustavat tiettyä uskontoa tai jos harjoittelijaksi tulossa esim. venäläistaustaiselta vaikuttava henkilö niin naureskeltu nimelle,  pilkattu tms. Saatetaan sanoa,  että minä en ainakaan ohjaa tuollaista tms. Asenne on heillä aina valmiiksi latautunut ja voin olla varma että aina joku vähintään pyörittelee silmiään tms. jos kuulee, että sijainen tai harjoittelija on ulkomaalainen. Monesti olen sanonut, että melko asiatonta keskustelua tai nimittelyä mutta saan lähinnä naureskelua ja vitsailua osakseni jos ihmisiä on keskustelussa useampia. Yksin ollessaan yleensä ihminen hiljenee.  Olettaisi,  että lähihoitajissa esiintyisi enemmän ihmisiä,  joille ihmisarvo on arvokasta ja kaikille sama mutta näin ei ole. Mielestäni tällaisten ihmisten ei pitäisi työskennellä hoitoalalla,  jotka arvottavat ihmisiä heidän ihonvärin, sukupuolen, uskonnon tms. vuoksi. Ei ole kenellekään oikein valita hoidettavaansa. Jokaista ihmisistä täytyy hoitaa ihmisarvoa kunnioittaen.  

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja lisäyksenä unohdin mainita,  että isommassa kaupungissa työskennellessäni sitä on ollut paljon vähemmän, koska kokemusta ulkomaalaisista on enemmän tai ihmiset ovat oppineet olemaan hienotunteisempia. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Epätasa arvoiseen kohteluun olen törmännyt vanhusten hoivatyössä myös ihan suomalaisten keskuudessa, jos asiakas on entinen alkoholisti, vankilatausta, niin sanottu laitapuolen kulkija niin kohtelu on ihan muuta kuin sen lääkärin äidin kohtelu. Mielenterveyspotilaat , omaisettomat, ja sairaalabakteerien kantajat saavat myös helposti huonompaa hoitoa . Rasismi ei todellakaan ole niin yksiselitteinen asia että se olisi pelkkä rotukysymys. Silloin kun asiakas on hoitolaitoksessa mielestäni on aivan sama , mikä hän on ollut hoitomaksu on sama ja asiakasta tulee kohdella tasa-arvoisesti hänen eletystä elämästään huolimatta tai kuka hänen tyttärensä/poikansa on

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...