Jump to content
MAINOS

Työvuoron vaihto


Uurastaja

Recommended Posts

MAINOS

Niin uskomattomalta kun kuulostaakin, kun kaikkialla se ei mene niin!! SIksi tässä äidyinkin kyselemään kuinka yleistä sellainen on, ettei vuorojenvaihto ole sallitua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos sitä ei pystytä perustelemaan potilasturvallisuudella, niin on vähän vaikea ymmärtää miksei sallita. Olet varmaan kysynyt esimieheltäsi? Voihan joskus tulla tilanteita, (esim. työvuorossa olisi vain lääkeluvattomia vuoronvaihtojen seurauksena) jolloin se on ymmärrettävää, muuten pelkkää kettuilua. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uurastaja, olen myös itse kokenut saman ja on yleistä. Törmäsin tähän muutama viikko sitten. Oli menty ilman asianomaisen lupaa vaihtamaan työvuoroja. Ns. työkaveri omatoimisesti, ilman esimiehen lupaa ja asianomaisen lupaa oli tehnyt. Otettu omatoimisesti rahakaimat vuorot itselle ja ilman selitystä.  Luottamus meni tähän työyhteisöön ja varsinkin tähän hoitajaan. Selitystä ei ole tullut tähän päivää mennessä ja hänen maine on mennyt. Olen myös itse mennyt vääränä päivänä työhön ja myös tämän takia. Jälkeenpäin esimies kertoi; hän kantoi vastuun minusta koko päivän. Tein tämän takia liian monta päivää putkeen töitä ja pitkiä päiviä. Tässä tapauksessa oli myös työkaverit omatoimisesti vaihtaneet työvuoroja eli hyvä kaverisysteemi toimi  työyhteisössä. Eivät viitsineet edes ilmoittaa asiasta, pimittävät tiedon. Vaaransivat minun terveyden.  Yhdessä työpaikassa taas viesti  ei toiminut, vaan olin kahdessa työvuorossa päällekkäin. Toisilla on sellainen tapa jatkuvasti. Heti kun työvuorolista tulee, mennään vaihtamaan/ valittamaan. Ei, olla koskaan tyytyväisiä. Monessa työpaikassa on " vihko" toivomuksia varten, että samat vaihtavat/ pyytävät jatkuvasti. Jos, ei saa niin nokitellaan ja annetaan takaisin potut pottuna. Usein vaihto on perjantai-iltavuoro ja maanantai. Nykyisessä työssäni ole lupa vaihtaa työvuoroja ilman esimiehen lupaa koskee kaikkia työntekijöitä ja esimies kirjaa sen ylös. Syy tähän on esimies sai kiinni  ns. turhasta vaihdosta. Jos, on perusteltu syy vaihtoon ja toiselta oli kysytty asiaa ja saatu lupa ajossa.  Silloin asia on ok.  Vaihto on aina vapaaehtoinen, kenenkään ei ole pakko vaihtaa vuoroja. Kaikille ei  yksinkertaisesti maistu perjantai-iltavuorot ja maanantai työvuorot. Silloin vaihdetaan herkästi työvuoroja. Selitys löytyy esim.. perjantaina on saunapäivä, ei voi tehdä koskaan perjantai-iltavuoroja koskaan, toisella taas joogatunnit x2 viikossa, yksi hoitaja totesi ei ole mitään tekemistä ja aika tulee pitkäksi .Asuin työpaikan vieressä, yksin. Näitä selityksiä alkoi tulemaan jokaiselta ja loppujen lopuksi. Esimiehen työaika meni tähän vain sen takia, kun ei viitsitty ilmoittamaan asiasta ajoissa toivomusvihkoon. Minulta esimiehet kysyvät ajossa; Pystynkö tekemään kaikkia työvuoroja ja  onko toivomuksia. Soitteli äskettäin kotiin ja kysyi reilusti ; sopiiko myös välillä välivuorot ja onko vapaa-päivä toivomuksia. Meillä on reilu peli ja kumpaakin suuntaan. Opiskelen työnohessa. Varsinkin, kun on 6 viikon lista. Siinä pystyy hyvin järjestämään omat asiat omalla ajalla. Olen ollut omaishoitajana toisella paikkakunnalla ja joutunut vaihtamaan työvuoroja nopealla tahdilla. Aina on tullut esimies vastaan, muistan näitä esimiehiä lämmöllä vieläkin. Omia asioita, minulla ei ole koskaan tapana levittää työssä. Harva työkaverini tietävät, mitä olen mennyt läpi nopeassa tahdissa.  Kokemus on opettanut, kehen voi oikeasti luottaa työporukassa ja kenen kanssa voi vaihtaa tarpeen vaatiessa työvuoroja. Vaihdan itse työvuoroa ilomielin, jos pystyn ja ilmoitan aina vaihdoksesta esimiehelle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: MinniHiiri

Meillä samankaltainen tilanne aloittajan kanssa. Syynä yksinkertainen: Ohjelma joka ei ymmärrä vuoronvaihtoa/ työvuoron vaihtoa, josta syntyy ali/lisätunteja vaikka kokonaistuntimäärä 3 vkossa on se 114.45h. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Itsekkin listantekijä

Miten ihmeessä voi olla joku ohjelma joka ei ymmärrä ko. vaihtoja?! varsinkin jos tunnit täsmää!! Kyllä sanoisin kanssa että pottuilua tai ohjelman käyttäjä ei osaa ohjelmaa käyttää oikein. Ei kai kukaan vuorotyöläinen voi elää työvuorolistan mukaan, kyllä ysityiselämäänkin mahtuu akuutteja asioita. Ihmettelen!! Mikä ohjelma käytössä?! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...