Jump to content
MAINOS

Sairaanhoitajana palvelutalossa


vanhahoitaja

Recommended Posts

Hei,

haluaisin kuulla teidän muiden sairaanhoitajien toimenkuvIa palvelutalossa, yksityisellä puolella? Millaisia teidän päivät ovat? Teettekö samat hommat rivissä kuin muutkin? Onko teillä esimerkiksi päiviä jolloin teitä ei ole laskettu normimiehitykseen? Palkkaus?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Palvelutalo sh

Olen kolme päivää viikossa "kentällä" muiden kanssa ja kaksi päivää viikossa teen ns. niitä sairaanhoitajan töitä omassa rauhassa. Hoidan lääkärikierron, lääkemuutokset, lääkelistojen päivitykset, verinäytteiden otot, vastauksista huolehtiminen, dosettien täyttö, lääketilaukset, haavahoito ohjeiden päivitys jne jne. Olen ainut sairaanhoitaja 34 asukkaan paikassa. Palkkaus on huonompi mitä se olisi kos työskentelisi kunnalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Palvelutalon sh

Meillä sairaanhoitaja ei osallistu lainkaan ns. kenttätyöhön. Olemme oman tiimimme lähiesimiehiä eli päivästä menee aika paljon esimiestehtävien hoitamiseen. Tämä näkyy hyvin palkassa. Sen lisäksi lääkehoidosta vastaaminen, haavanhoidot, näytteiden otto, lääkärin vastaanoton pyörittäminen, asukkaiden terveydentilan seuraaminen jne. Yhdellä sairaanhoitajalla on noin kolmisenkymmentä asukasta ja kymmenen lähihoitajan tiimi luotsattavana. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Tehostetun sh

15 asukasta omalla "puolella", tehostettu palvelutalo. Viikossa yksi vuoro jolloin en ole "kentällä"; otan labroja, tsekkaan lääkelistoja onko ajan tasalla, jaan viikon lääkkeet, toisen ryhmäkodin lääkkeiden tuplatarkistus, tarvittavien lääkkeiden seurantaa, apteekkitilaus. Haavanhoitoa jos jollain on. Lääkärinkierto kerran viikossa. Katetrointeja tekee myös lähihoitajat, jossain vaiheessa ne sysättiin jostain syystä lähes aina sh:lle. Joskus tulee myös labroja hoitovuoropäiville. Muuten on sitä "kenttätyötä" eli pesuja (suihkut 2x/vko), muonitusta, ulkoiluja ym. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vastavalmistunut

Häääh, olen opiskeluaikana ollut kolmessa paikassa (yksityisellä) sh sijaisena. Kaikki työtehtävät oli ihan "normimiehityksessä" ja sen lomassa, esim. toisen lähihoitajan kanssa aamuvuorossa ja pesujen ja ruokien (kutsutteko ihan oikeasti sitä muonitukseksi, tulee mieleen farmi) välissä tai ennen piti ottaa näytteet, kaiken välissä jakaa dosetit ja lääkäriasiat ym. Yhdessä paikassa piti tehdä työsopimuksia mutta kieltäydyin kun olin kuitenkin opiskelija eikä mitään esimiestyötä oltu merkattu työsopimukseen, työnantaja korosti että olen aina lähihoitajien esimies kuitenkin, olin ihan sekaisin sairaanhoitajan toimenkuvasta. Ei koulussa sanottu sanaakaan esimiestyöstä, teen sitä oikein mielelläni kunhan saan perehtyä ja kouluttautua asiaan.

 

Ihmetytti vaan tämä työtehtävien määrä, olinkin aika loppu yhden vuoden eräässä paikassa, mätä työilmapiiri ja pomottaminen eivät auttaneet asiaa ollenkaan. En saanut kohdella asukkaita niin kun olisin halunnut. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työskentelin lyhyen aikaa sairaanhoitajana yksityisessä tehostetun palveluasumisen yksikössä. Asukkaita oli 32, jaettu kahteen ryhmäkotiin. Palkka oli matalin mahdollinen eli G21  2116,08 e. (Kunnalla lähihoitajana olen tienannut saman peruspalkan.) Yksikössä piti työskennellä 2 sh:aa, mutta kummankin oli tarkoitus handlata kaikkien asukkaiden asiat (ei siis jaettu ryhmäkoti/sh). Käytännössä miehitys ei toteutunut työsuhteeni aikana kuitenkaan tällä tasolla vaan ison osan ajasta olin ainoana sh:na. Paperityöpäiviä ei ollut. Sh teki sekä iltaa että aamua. Aamuissa sh osallistui aamurutiineihin kuten lähihoitajat lounaaseen asti ja sh:lta odotettiin myös tiiminvetäjänä toimimista. Lounaanjaon aikaan sh sai vetäytyä loppuvuoron ajaksi huolehtimaan sh:lle kuuluvista työtehtävistä (kuten hoidon suunnittelua, yhteydenottoja omaisiin, lääkärikierron asioiden valmistelu ja ed. kierrolla tehtyjen muutosten päivittäminen käytäntöön eli esim. lääkelistojen päivittäminen ja lääkärin tekstien siirtäminen potilastietojärjestelmään, lääketilausten tekeminen ja saapuneen kuorman tarkastaminen ja purkaminen, annosjakelupussien jako lääketarjottimelle osittain (vaihdellen lähihoitajat tekivät myös lääkkeenjakoa ja kuorman purkua). Myös hoitotarvikkeiden (lab.näytevälineet, lääkekipot, ruiskut, katetrit ym.) riittävyydestä huolehtiminen ja tilausten teko kuului sh:lle. Viikottaisella lääkärinkierroilla oli aina sh, mutta keskusteltiin pitäisikö lähihoitajien toimenkuvaa laajentaa ja myös heidän olla lääkärinkierroilla sh:n sijaan. Iltavuoroissa sh oli miehityksessä kuin lh. Mikäli jotain sh:n osaamista vaativia tehtäviä tuli, kun hän oli miehityksessä, ne piti vain hoitaa "siinä sivussa". Miehitys oli mielestäni todella tiukka, sillä arkiaamuissa oli 3 hoitajaa/ryhmäkoti ja illoissa 2 hoitajaa/ryhmäkoti. Asukkaat yhtä lukuunottamatta dementoituneita ja lähes kaikki myös huonosti liikkuvia. Vaativat siis paljon aikaa, ohjaamista, avustamista ja vahtimistakin. Yövuorossa oli 1 lh/ koko yksikkö. Työkulttuuri oli se, että paljon autettiin yksin, myös raskaampia asukkaita. Eli keskimäärin voidaan laskea, että aamuvuorossa olevan (oli sh tai lh) oli tavoitteena saada 5-6 asukasta päiväkuntoon, joista 1-2 oli suihkutuksia/saunotuksia. Jossain välissä sitten yrittää saada verikokeetkin otettua, kun ne lähtivät labraan klo 10. Sh kantoi myös ryhmäkodin puhelinta, joten työ keskeytyi myös ajoittain esim. omaisten puheluilla.

Tulin työhön vastaanottotyöstä... Minulle nuorena hoitajana tämä kokemus oli kaiken kaikkiaan hyvin rankka. Työtä oli paljon ja se oli mielestäni huonosti organisoitu. Jäin usein ylitöihin palkatta. (Ohjeistus oli, että ne olisi pitänyt ottaa aikana pois, enkä pystynyt niitä käytännössä koskaan ottamaan. En halunnut merkitä listaan, koska minulla oli tunne leimautumisesta huonoksi työntekijäksi, jos en pysty hoitamaan töitäni annetussa ajassa.) Työilmapiiri oli mielestäni huono, osa työyhteisön jäsenistä jopa käyttäytyi täysin asiattomasti ja kiusasivat suomeksi sanottuna. Työskentelyaikanani irtisanoutui joitakin hoitajia ja uusia palkattiin. Tuli sellainen tunne, että ovi kävi tiuhaan. Toisten tekemisiä ja tekemättä jättämisiä vahdattiin ja niistä juoruttiin muille sekä pomolle selän takana. Perehdytys oli heikko ja odotukset uutta tulijaa kohtaan suuret. Jos jotain ei uudempi tulokas ollut tajunnut heti, siitä huomautettiin ikävään sävyyn ja myöhemmin päiviteltiin vakityöntekijöiden kesken sen sijaan, että yritettäisiin ymmärtää ja tukea/ miettiä olisiko perehdytyksessä ollut parantamisen varaa. Esimiehen tuki oli huonoa, enemmänkin sieltä satoi vaatimuksia ja uhkailua. Lopulta minut irtisanottiin koeajalla vedoten lähinnä persoonaani ja soveltumattomuuteni työtehtävien asettamiin vaatimuksiin. Koskaan aiemmin en urallani ollut saanut tällaista palautetta, joten kaikkien näiden tapahtumien hyväksyminen otti aikansa. Nyttemmin osaan olla jo tyytyväinen, että tuo kaikki on vain huono muisto takana päin. Olisin todennäköisesti palanut loppuun joka tapauksessa alta aikayksikön.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: LH, joskus vielä sh+th

Opiskeluaikana olin 6vko yksityisessä hoivakodissa harjoittelussa ja 2pv lähihoitaja-keikkalaisena töissä samassa paikkaa. Komppaan täysin på vei -kirjoittajaa. Jo näin lyhyessä ajassa sain käsityksen, etten yksin riitä olemaan hoitaja 5-6 asukkaalle + siivooja + keittäjä + tiskari + pyykkääjä. Työpäivän tunnit ei vaan riittäneet muistisairaiden yksikössä ja pelkäsin rikkovan vain itseni. 

Esim eron huomaa sairaalassa. Hoitajat saavat keskittyä hoitotyöhön ja potilaisiin. Ruoka ilmestyy valmiina, tiskit tiskaantuu, puhtaat vaatteet tuodaan osastolle purettavaksi ja osasto pysyy siistinä. Jokaisella on oma tonttinsa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täysin på vein linjoilla, ja mulla oli jo 20 vuotta työkokemusta takana. Kamalaa kiirettä ja organisaation epäselvyyttä (johdolta ei saanut tukea), ja paloin loppuun. Ja sanottiin että olet vastuussa asiakkaasta 24/7, vaikka olisit vapaalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riippuu myös vähän paikasta. Omassa nykyisessä keikka-/kesätyöpaikassa on erikseen siivoajat ja keittäjät. Ainoastaan ruoan tarjoilu oikeastaan on hoitajien päänvaiva, samoin muistiyksikköön pitää itse hakea keittiöltä ruoka (ja siellä myös tiskataan itse, ellei ole aktiivisia asukkaita, jotka haluais tiskata - joskus on). Pyykeistä tosin huolehditaan itse. Ja toki huoneiden ja muiden tilojen siisteydestä omalta osaltamme (petaukset, oksennusten siivoaminen jne.). Meillä sh on mukana normimiehityksessä sillä erolla et jos on labroja tai muuta missä tarvitaan sh:ta, hän tekee ne ensin ja sit vasta muuta. Iltapäivällä sh myös teke monesti paperihommia, varsinkin jos on hiljaisempaa. Ja lääkäripäivinä osallistuu lääkärikierrolle ja tekee sen pohjalta tarvittavat muutokset ja tilaukset ym.

 

Tulevassa kesätyöpaikassa taas on ilmeisestikin ruokala ja siellä omat keittäjänsä. Mut en tiedä yhtään et millain he on töissä ja muuta. Se kuitenkin kävi ilmi, et sh on aamupäivän miehityksessä mukana ja iltapäivä on sit varattu sh:n jutuille. Kuulemma on mukava paikka, mut toki jännittää kun on eka kesä sh:na ja et millanen se paikka sit ihan oikeasti on....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nykyisin VAIN sh

Olin yksityisellä yksi neljästä sh, oli 4 osastoa, yksi sh/osasto.

Laskettu työvoimaan joka pv, kuitenkin luki työjärjestyksessä että .. ottaa koko talon verinäytteet/ kiertää lääkärin kierron ja päivittää lääkelistat... samaan aikaan olisi pitänyt olla lähihoitajien apuna kentällä... Olimme Sh, Lh, haavahoitaja, ravintoloitsija, kuntohoitaja, kylvettäjä, laborantti... >:(

Nyt saan olla vain sairaanhoitaja kunnallisella työpaikalla, ihanaa!;)

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Vieras: sairaan(hyvä)hoitsu

Toimin yksityisessä palvelutalossa, jossa ryhmäkotien puolella on yhteensä 32 asukasta ja palvelutalon puolella 30 asukasta jotka ostaa palveluita. Käytännössä kaikki nämä ovat työvuoroni aikana minun vastuulla.

Hoidan vuorossa 5-7 asukasta kokonaisvaltaisesti, ja tarvittaessa sitten autan näiden muiden asukkaiden asioiden hoitamisessa. Tähän lisäksi lääkärikäynnit, apteekkiasiat, ajanvaraukset, omaisyhteistyö, yhteydet edunvalvojien, lääkeasioiden hoitamiset yms. Meillä on 3 sairaanhoitajaa, ja työt jakautuu epätasaisesti kaikkien kesken. Näiden lisäksi vastaan myös muutamasta projektista yksikössä. Palkka koko härdellistä on 2350 €/kk ennen veroja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: aloittaja

Kuulostaa kovinkin tutulle....itse olen miehityksessä kentällä KOKO AJAN, sen ohella yritän hoitaa sairaanhoidollisia tehtäviä=( Hoitajia vähän asukkaiden kuntoon nähden. En suosittele palvelutaloja sairaanhoitajille, tai ainakin pitäisi olla hiukan eri tavalla organisoitu. Tavallaan nyt teen yhtä aikaa sekä lähihoitajan hommat ja sairaanhoitajan hommat!!Koska minulle ei ole erikseen laskettu päiviä jolloin en ole miehityksessä=(....uutta työpaikkaa haen koko ajan missä saan oikeasti olla sairaanhoitaja=)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
  • 1 vuosi myöhemmin...

Meillä myös hyvin samanlaista. Sh:n työ ei juuri eroa lähihoitajan työstä. Sh ainoastaan antaa i.m pistokset ja joka toinen viikko on lääkärin kierrolla mukana ja hoitaa labrat ja muut siihen liittyvät asiat. Meillä ei ole haavoja tai juuri ollenkaan sairaanhoidollista, kestokatetri vaihdetaan 3 kuukauden välein, jota hieman ihmettelen. Verikokeita ei saada ottaa asukkailta. Itse olen kotihoidossa ollut jossa tehnyt vaativiakin sairaanhoidollisia toimenpiteitä kuten cystofixin vaihto, Marevan määritykset, verikokeiden otot, avanteiden ja trakeostomian hoito jne. Hieman tuntuu nyt turhauttavalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Kuulostaa tutulta. Itse olin kunnallisella palvelutalossa sairaanhoitajana, vaihdoin työpaikkaa edellä mainituista syistä. Meillä oli n 30 asukasta (vaihteli hiukan), vuorossa kentällä vähintään lounaaseen jonka jälkeen normaalit kirjaamiset yms. Meitä oli käytännössä 1-2 sh/ta, aika usein piti kuitenkin hoitaa kaikkien 30 asukkaan asioita. Huolehtia labrat (itse ei saatu ottaa), lääkäripäivinä olla kierrolla ja tehdä muutokset jossain vaiheessa, tilata lääkkeet ja tarvikkeet, tehdä omahoitotarvikelähetteet, vaippalähetteet, huolehtia hoito-ohjeista (esim. haavat) ja lääkelistojen päivityksestä, hoitaa akuutit ongelmat ja muutokset terveydentilassa jne. Hommaa oli paljon, mutta aikaa ei. Lisäksi tehtiin paljon töitä jotka olisi kuulunut paremmin esim. hoitoapulaiselle ; pyykkäys, tiskaus jne. 

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: kokemusta

Kyllä on tuttuja tekstejä. Olen sh kunnallisessa palvelutalossa ainoana. Joten töitä piisaa. Sh päivät palaa siihen kun työntekijöitä puuttuu lähes joka päivä, lisäksi olen suunnitellusti hoitovuoroissa. Ja kyllä pitää sanoa, että lähihoitajat laistavat hommia niin paljon kun jaksavat, valittavat joka vuorossa joku asia huonosi. Istuvat vuoronvaihdon aikaan jopa tunnin kahvihuoneessa kun on nin kiire!! Itselläni on hommaa niin että polvet notkuu . Töiden jakamisesta kun puhuu niin heti sanotaan, että meillä on niin paljon hommia että heillekö vain aina lisää laittetaan.

Ruokahuolto ja siivoukset ovat kaikki ulkoistettu, joten hoitajat saavat käyttää kaiken ajan asukkaan hyväksi mikäli haluavat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...