Jump to content
MAINOS

Sairaanhoitaja valintakokeet kielet ja matematiikka yms?


zawod

Recommended Posts

Hei kyselen amk sairaanhoitaja valintakokeiden haastavuudesta? Kuinka vaikea matematiikan ja kielten osio tässä on? Minkä tasoisia tehtävät ovat yms? Lukio tason? Mitään mahdollisia esimerkkejä netissä tai vanhoja tehtäviä? Itse tuossa laitoin hakupaperit sisään, mutta taitaa olla kuitenkin aika unelmaa päästä, koska vain rakennusalan pt, sekä lähihoitajan pt alla ja 3 vuotta työkokemusta hoitsu hommista, joista ei pisteitä saa. Noissa kummassakin perustutkinnossa keskiarvot ovat olleet keskitasoa, mutta peruskoulussa keskiarvo taisi olla siinä 7,4 pintaa.

Ja onko kenellekkään mitään treenaus vinkkejä kokeisiin?  

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Haastavuudeltaan peruskoulutasoa ollut aiemmin, nykyisestä kokeesta ei tietoa. Kielissä varmaan on se luetun ymmärtäminen, matematiikassa peruslaskutoimituksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Maalaisjärjellä pärjää kyllä, mutta pisterajathan vaihtelee amk- ja tutkintokohtaisesti. Itse mennyt peruskoulusta suoraan opiskelemaan lähihoitajaksi ja sieltä sairaanhoitajaksi. Sh-valintakokeissa pisteet 95/100, eli mitään lukiopohjaa ei tarvitse. Osa pisteistä muodostuu itse kirjallisen pääsykokeen lisäksi myös aiemman tutkinnon todistuksesta sekä psykologin haastattelusta. Tosin nykyään näihin tullut ihmeisesti muutoksia, olen kuulut, että pääsykokeita varten olisi joku kirja luettavana, ja psykologin haastiksesta oltaisiin luopumassa?

Ota selvää oman amkisi sivuilta, mitä pääsykoe sisältää. Mutta ei ole ydinfysiikkaa, perus laskutoimituksia, ruotsin ja englannin luetunymmärrys, logiikkatestejä, luovuustestejä. Tehtävissä on aikarajat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Itse olin viime syksynä pääsykokeissa. Pääsin kouluun (vaikka laskut huonosti menivätkin) ja luokkakavereiden puheista päätellen laskut ovat vaihdelleet aika paljon koulusta riippuen. Meillä oli muistaakseni viisi yksikkömuunnoslaskua (eli ihan sellaisia paljonko 3454 mikrogrammaa on milligrammoina jne.), viisi peruslaskutoimitusta (tyyliin 3,2 x 0,8 jne.) sekä viisi lääkelaskua, joissa oli prosenttilasku, infuusionopeus, paljonko vedät ruiskuun jne tällasia. Aikaa koko tehtävään oli kahdeksan minuuttia.

Meillä ei ollut englannin tai ruotsin tehtäviä. Suomenkielinen essee piti kirjoittaa artikkelin perusteella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pääsykoe riippuu täysin siitä koulusta, minne olet hakemassa. Vaihtoehtoja on useita 1) pelkkä kirjatentti, 2) kirjatentti/aineistotentti ja yksilö- tai parihaastattelu, 3) soveltuvuuskoe (matematiikka, äidinkieli, ammatinvalintatestit) ja ryhmähaastattelu ja/tai psykologin haastattelu. Kysymykseesi on siis mahdotonta vastata, jos ei tiedä kyseessä olevaa ammattikorkeakoulua.

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänä vuonnahan kaikki on laitettu taas uusiksi, jokainen sosiaali- ja terveysalalle hakeva tekee sen esivalinnan jossa ennakkomateriaali, matematiikka ja englanti - sisällöstä ei itsellä sen kummemmin tietoa, mutta tuskin ihmeellisiä kuitenkaan kun ne huolella tekee. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...
Vieras: sarkkuvain

Hei. olisiko kenelläkään tietoa millasia matikkalaskuja on Oulun diakissa? Siis valintakokeissa sairaanhoitajaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...