Jump to content
MAINOS

Kuulonkuntoutus


krissy

Recommended Posts

Heipsan pitkästä aikaa. Lyhyenä alustuksena: vuosien akuuttihoitouran ja lasten kanssa kotona olon jälkeen lähdin opiskelemaan  audionomiksi (entinen kuulontutkija). Valmistun jouluksi ja olen paiskinut syksystä lähtien audionomin hommia oppisopimusluonteisesti. Korvista tiesin etukäteen vain sen että niitä on (yleensä) 2 molemmin puolin päätä ja niillä olis tarkoitus kuullla. Kuulokojeista en tiennyt sitäkään vähää. Ja tässä työn / opintojen myötä näyttää siltä että hoitajilla harvemmin on tietoa kuulonkuntoutuksesta. Lähinnä siis puhun nyt hoitajista jotka työskentelevät esim. vanhustenhoitopaikoissa ja vastaavissa joissa potentiaalisia kuulokojeen käyttäjiä on enemmän. Useimmitenhan kojeenkäyttäjät hoitavat kojeensa itse, mutta on kyllä paljon asiakkaita jotka apuakin tarvitsevat.

Ihan mielenkiinnosta olisi kiva kuulla käsitelläänkö audiologiaa, huonokuuloisuutta, kuulonkuntoutusta mitenkään nykyään hoitajakoulutuksessa? Kokeeko kukaan teistä hoitajista edes tarvetta sille? Mikäli oikein muistan jo lähes kivikautisia asioita niin meillä ei taidettu asiaa edes sivuta mitenkään. 

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä ainakin kaikki aistielimet skipattiin sairaanhoitajakoulutuksen anatomian ja fysiologian tunneilla. Opettaja sanoi, että lukekaa jos kiinnostaa, mutta ei tule tenttiin. Olen opiskellut myös lähihoitajaksi. Muistelisin, että siinä taisi jotain mainintaa olla korvista ja silmistä.

Tärkeitä juttujahan noi on, mutta kaikkea on mahdotonta saada mahtumaan opetussuunnitelmiin. Esim. kuulokojeen toiminnan ja käytön oppii kyllä nopeasti ihan vaan lukemalla käyttöohjeet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

No niin mä vähän ajattelinkin että ei varmaan käydä nykyäänkään. Tietty pitää priorisoida kun ei kaikkea millään ehdi käydä läpi tai koulutukset venyis ihan liian pitkiksi. Se on kyllä harmi, koska huonolla kuulolla on vaikutusta mm. muistisairauksien etenemiseen. Ja jos puheen erotuskyky menee vuosien huonokuuloisuuden takia, sitä ei takaisin saa vaikka vanhempana kojeet saisikin ääntä vahvistamaan. Ja joo, oppiihan sen käytön nopeasti mutta kuka esim. vuodeosastolla kaivaa asiakkaan kuulokojeen käyttöohjeen ja lukaisee sen läpi? Ei varmaan kovin moni. Ainakaan sen perusteella mitä olen hoitajien kanssa nyt nykyisen työni puitteissa jutellut.Tulee mm. "rikkinäisiä kojeita" joisssa onkin vain paristo tyhjä, luultu että kojeen paristo kestää kuukauden pari vaikka todellisuudessa kesto on 1 - 2 viikko. Tai korvakappaleen kanavat täysin tukossa kun ei ole pesty sitä koskaan.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Jotain perusjuttuja käytiin fysiologian ja anatomian tunneilla. Siis tyyliin korvan eri osat ja miten ääni kulkee korvassa (ja mistä johtuu esim. kiertohuimaus). Myös kuulon tutkimista taidettiin sivuta, mutta enemmän siitä ja kuulon alenemisesta (melutyön aiheuttamana) tuli sitten terveydenhoitotyön opinnoissa. Tosin ei niissäkään nyt loppujen lopuksi ihan ihmeellistä tullut, lähinnä että osataan tunnistaa riski kuulon alenemiselle ja keinot välttää jne sekä sitten todeta kuulon aleneminen.

 

Onneksi mulla on ollut fiksuja työkavereita, niin olen heiltä sitten jotakin oppinut kuulokojeista (mm. juuri pesemään tietyin väliajoin sekä epäilemään paristoa jos ei henkilö kuule - mutta c'moon, eikai ketään oikeasti epäile heti vaikka kaukosäätimen olevan rikki jos patteri on loppu? Sama järkihän kuulolaitteidenkin kanssa on. Vaikka no, itsekin olen ajatellut sen pariston keston olevan pidempi. Mut silti.)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...