Ellux Posted March 25, 2016 Share Posted March 25, 2016 Heippa. Olen vastavalmistunut hoitsu ja mulle tapahtui sekaannus potilaiden lääkkeiden kanssa. Lääketarjottimen selkeyttämiseen kyselisin neuvoja ja vinkkejä. Käytössä olevassa lääketarjottimessa on minusta vaikea hahmottaa, mikä lääkelasi kuuluu kenellekin. Toki lääketarjottimessa on potilaan nimi, mutta pitää usein tarkastaa tosi huolellisesti, kuuluuko ko. lääkelasi lasin takana vai edessä olevalle nimilapulle. Vinkkejä selkeyttämiseen toivoisin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 25, 2016 Share Posted March 25, 2016 Meillä on vielä lääkekipoissa kannet joissa asiakkaan nimi. Voisko hyödyntää teilläkin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellux Posted March 25, 2016 Author Share Posted March 25, 2016 Olisi ainakin paljon selkeämpää. Hyvä vaihtoehto. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 25, 2016 Share Posted March 25, 2016 Mitä ohjeita yksikön lääkehoitosuunnitelma antaa lääkkeenjakoon? Noudatetaanko ohjeita? Onko pussi- vai käsinjako? Potilaan nimi, valmisteiden nimet ja lääkkeiden antoajat tulee olla selkeästi merkitty ettei virheannosteluja sattuisi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 25, 2016 Share Posted March 25, 2016 Kertakäyttöiset lääkelasit? Tussilla vuodepaikka/nimi lasiin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 25, 2016 Share Posted March 25, 2016 Eräässä yksikössä oli tarjottimella naispotilaiden nimet punaisella paperilla ja miespotilaiden sinisellä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Maailman paras hoitaja Posted March 25, 2016 Share Posted March 25, 2016 Omasta mielestäni lääketarjottimella pitäisi aina olla myös potilaskohtainen lääkelista. Antaessasi lääkkeet tarkistat samalla että mitä lääkkeitä kipossa on ja montako pilleriä. Samalla oppii tunnistamaan pillerit myös ulkomuodon perusteella. Jos kipot ja nimilaput vilisee silmissä niin kannattaa aloittaa katsomalla tarjottimen eturivistä tuleeko lasi ennen nimeä vai toisinpäin. Nimilapun voi sijoittaa myös lasin alle jolloin sekaannus on epätodennäköisempi myös väsyneenä tai kiireessä. Kansi jossa nimi on myös erittäin hyvä. Kurja homma että sattui vahinko, mutta älä masennu. Virheitä sattuu kaikille mutta syy on aina systeemissä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest lh-opiskelija Posted March 25, 2016 Share Posted March 25, 2016 Työpaikassani on tarjottimella kunkin potilaan lääkelista sekä valokuva. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sydänhoitaja Posted March 25, 2016 Share Posted March 25, 2016 Meillä on joka potilaalla muovinen "laatikko" tarjottimella jossa pystyssä potilaan lääkelista. Samoin potilaspaikka ja nimi näkyy listassa. Vielä sen lisäksi kipoissa värikoodi mikä kippo mihinkin aikaan annetaan. Ja yleensä "laatikot" vielä huoneiden ja paikkojen mukaisessa järjestyksessä. Tottakai vielä lisäksi varmistan että oikea potilas saa oikeat lääkkeet. Tämä on meillä hyvin toiminut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Julma Posted March 25, 2016 Share Posted March 25, 2016 2 tuntia sitten, Ellux kirjoitti: Heippa. Olen vastavalmistunut hoitsu ja mulle tapahtui sekaannus potilaiden lääkkeiden kanssa. Lääketarjottimen selkeyttämiseen kyselisin neuvoja ja vinkkejä. Käytössä olevassa lääketarjottimessa on minusta vaikea hahmottaa, mikä lääkelasi kuuluu kenellekin. Toki lääketarjottimessa on potilaan nimi, mutta pitää usein tarkastaa tosi huolellisesti, kuuluuko ko. lääkelasi lasin takana vai edessä olevalle nimilapulle. Vinkkejä selkeyttämiseen toivoisin. Se on varmaan viisaampaa, että kaataa dosetista ne lääkkeet suoraan potilaalle käteen tai lääkemukiin siinä kohtaa, kun ojentaa sen mukin potilaalle itse. Vähenee yksi työvaihe kokonaan. Pelkästään lisää virheen mahdollisuutta jos joku ensin kaataa ne lääkehuoneessa mukeihin ja sitten arvotaan kenen muki meni kenellekin ja oliko ne edes alunperin oikein. Vai onko siitä jotain merkittävää etua? Halvat vitamiinit iHerbistä - Klikkaamalla tästä vielä 10 dollaria alennusta ensitilaajalle! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 25, 2016 Share Posted March 25, 2016 http://www.seniorikauppa.com/descripcion.php?id=1203 Tää on kyllä paras keino minusta. Ei missään nimessä pitäisi lääkekippoihin jakaa valmiiksi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 25, 2016 Share Posted March 25, 2016 Monta hyvää ideaa (kuva, lista mukien alla, dosetit, kerta-annospussit), joilla millään ei ole mitään käyttöä erikoissairaanhoidossa, jossa potilaat vaihtuvat päivittäin ja lääkkeitä menee hurjia määriä per potilas. Missä tahansa pitkäaikaishoidossa dosetti onkin varmaan helpoin ja halvin, kerta-annospussit apteekista luultavasti oikeimmat. Itse koen lääketarjottimen selkeäksi, kun ensinnäkin tarjotin on niin pieni, että siinä on max kahden huoneen potilaat yhdellä tarjottimella ja lista on aina mukien takana. Kaksoistarkistus kuuluu asiaan ja se tehdään potilaallejakovaiheessa: otetaan lista ja oikean värinen muki kellonajan mukaan, joko tunnistetaan pillerit tai ainakin lasketaan lukumäärä, kysytään potilaan nimi ja ojennetaan silloin vasta potilaalle tai hänen pöydälleen. Virheitä sattuu, älä anna sen masentaa! Niitä sattuu konkareillekin. Itse pitäisin oleellisena, että perehdytysvaiheessa käydään myös lääketarjotin sisältöineen huolellisesti läpi, jolloin siitä muodostuu kuva, miten se rakentuu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest vainlähihoitajansijainen Posted March 25, 2016 Share Posted March 25, 2016 6 tuntia sitten, Maailman paras hoitaja kirjoitti: Omasta mielestäni lääketarjottimella pitäisi aina olla myös potilaskohtainen lääkelista. Antaessasi lääkkeet tarkistat samalla että mitä lääkkeitä kipossa on ja montako pilleriä. Samalla oppii tunnistamaan pillerit myös ulkomuodon perusteella. Jos kipot ja nimilaput vilisee silmissä niin kannattaa aloittaa katsomalla tarjottimen eturivistä tuleeko lasi ennen nimeä vai toisinpäin. Nimilapun voi sijoittaa myös lasin alle jolloin sekaannus on epätodennäköisempi myös väsyneenä tai kiireessä. Kansi jossa nimi on myös erittäin hyvä. Kurja homma että sattui vahinko, mutta älä masennu. Virheitä sattuu kaikille mutta syy on aina systeemissä. Aivan. Turhauttavaa viedä lääkelasi ja kertoa potilaan kysyessä, että öööh, odotas, toi on panadol ja toi on joku muu, näitä kolmea en tunnista- ootas kun käyn katsomassa mitä sulla menee. Ja seuraavassa huoneessa sama juttu. Kun ei itse jaa lääkkeitä, ei tunnistaminenkaan ole niin helppoa, potilaat vaihtuu ja valmisteet vaihtuvat, osa lääkkeistä pitää 'tehdä' useasta valmisteesta (siis saadakseen lääkkeen a pitääkin osaston lääkkeistä ottaa b+c), vahvuudet on eri, eikä muutenkaan voida olettaa, että hektisellä osastolla muistat jokaisen potilaan lääkelistan ulkoa muutoksineen päivineen..... Tarkistus, tarkistus ja tarkistus. Meillä on lääketarjottimella lasit pinoissa, eri värit eri kellonajoille ja jokaiselle vuodepaikalle oma pikku lokeronsa, jossa potilaan nimi ja huoneen numero ja vuodepaikka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellux Posted March 25, 2016 Author Share Posted March 25, 2016 Kiitos hyvistä vinkeistä. Enkä tästä mokasta nyt masennu kun tiedän, että virheitä sattuu kaikille. Työpaikkani on "paikalleen jämähtänyt" vanhusten hoitopaikka ja muutosten aikaansaaminen on varmasti vaikeaa. Ja minun uutena immeisenä kannattaa pitää matalaa profiilia eikä alkaa esittelemään paljoa arvostelua nykyisille käytännöille ja muutosehdotuksille, mutta tapani mukaan kyllä esitän jotakin. Käytössä on kaksoistarkastus, jossa toinen tarkastus on sellainen, että lasketaan vaan, että pillereitä on tarpeellinen määrä. Mutta tässäkin on minusta jo se väärin, että ensimmäinen pillerinlaittaja on voinut jättää vaikka jonkun pillerin laittamatta joka päivälle eikä seuraava tarkastaja sitä pysty näkemään, jos ei tarkasta lääkkeenjakolistasta. Kiitos vastauksista. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 25, 2016 Share Posted March 25, 2016 Suoraan dosetista asiakkaalle, toki virheitä voi sattua siinäkin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 25, 2016 Share Posted March 25, 2016 23 minuuttia sitten, Ellux kirjoitti: Kiitos hyvistä vinkeistä. Enkä tästä mokasta nyt masennu kun tiedän, että virheitä sattuu kaikille. Työpaikkani on "paikalleen jämähtänyt" vanhusten hoitopaikka ja muutosten aikaansaaminen on varmasti vaikeaa. Ja minun uutena immeisenä kannattaa pitää matalaa profiilia eikä alkaa esittelemään paljoa arvostelua nykyisille käytännöille ja muutosehdotuksille, mutta tapani mukaan kyllä esitän jotakin. Käytössä on kaksoistarkastus, jossa toinen tarkastus on sellainen, että lasketaan vaan, että pillereitä on tarpeellinen määrä. Mutta tässäkin on minusta jo se väärin, että ensimmäinen pillerinlaittaja on voinut jättää vaikka jonkun pillerin laittamatta joka päivälle eikä seuraava tarkastaja sitä pysty näkemään, jos ei tarkasta lääkkeenjakolistasta. Kiitos vastauksista. Ja lääkkeen jaon jälkeen aina dosetin tarkastus toisen ihmisen tekemänä lääkelistan mukaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 25, 2016 Share Posted March 25, 2016 itse laitan potilaspaikan nron tussilla kertakäyttökippoon (meillä ei annosjakelua eikä dosetteja käytössä, olen ns "akuutti"osastolla..) kun olen sisällön tarkastanut tuotteittain, en numerollisesti (mielestäni täytyy tietää mikä lääke on mikin koska joku on voinut jakaa väärän tabletin kippoon jolloin potilas voi saada väärän lääkkeen jos laskee vaan että määrä on oikea.. TOSIN paljon on samannäköisiä pillereitä joissa ei lue mitään..) ja jos on uusi potilas/tuntemattomampi, joka ei ole paikallaan, pyydän antaessa kertomaan henkilöllisyytensä ja tarkastan vielä tarjottimelta että oikean ihmisen kuppi menossa oikealle potilaalle tulipa pitkä selostus.. :') mutta olipa kuinka tarkka tahansa niin virheitä sattuu kaikille, ihmisiähän tässä vaan ollaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
VeliRentoValkoinen Posted March 26, 2016 Share Posted March 26, 2016 Vielä opiskelija, mutta itsellä ollut käytössä sellainen järjestelmä että tussilla kipon kylkeen nimi/potilaspaikka. Jos menee nestemäisiä lääkkeitä, ni ylimääräinen kuppi jonka kylkeen lääkkeen nimi ja ml/gtt. Injektiot "merkkaan" niin ett tarjottimelle ylmääräinen neula, jos taas pitää mitata esim verensokeri ensin, ni ylimääräinen veriterä. Samoiten jos menee esim inhalaationa lääke, ni ampulli kupin viereen. Kanteen kellonaika jos on poikkeava antoaika (esim muut lääkkeet annetan klo 20, mutta kyseinen lääke menee vasta klo 21, tai jos kyeinen pot. on ainut joka saa lääkkeen siihen aikaan). Post-it laput on mys ollu kovassa käytössä. Kupin alle lappu johon merkkaa mitä huomoitavaa lääkkeenannossa on. Link to comment Share on other sites More sharing options...
koati Posted April 4, 2016 Share Posted April 4, 2016 Tarjottimella lokeroiden laidassa pienissä "telineissä" kiinni lääkelistat. Tarjottimella vain velot, litkut, lääkelaastarit, emätinpuikot. Verensokerivehkeet potilaiden henkilökohtaisissa koreissa, mutta niidenkin lääkelistat tarjottimen telineissä. Kun tarjottimen takalaidassa on lääkelista, voi lääke olla vain listan edessä olevassa lokerossa. Siitä voi päätellä muidenkin sijainnit. Kyseessä pitempään kuin vuorokauden osastolla viipyvät potilaat, joten lähes kaikilla on dosetti dosettilääkkeitä varten. Jos potilaalle menee vain tarjotinlääkkeitä, silloin ei tietenkään dosettia ole. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pikkupee Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Meillä käytössä Clinisoft- ja Esko-potilastietojärjestelmät, joista molemmista saa tulostettua lääketarrat. Tarroissa antoaika, huone+vuode, lääkkeen nimi ja vahvuus, potilaan annos ja potilaan nimi. Tämä punainen tarra sitten liimataan lääkelasin kanteen. Erittäin hyvä systeemi, eikä mene aikaa kirjoitteluun. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nor Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Meillä käytössä tämän näköinen tarjotin, mutta neljän pikarin ryhmillä: Tämän lisäksi tussilla vahvistettu nuo "väliseinät" erottamaan asukkaat toisistaan. Lisäksi jokaisen pohjalla lukee "aamu" "päivä" "ilta" "yö". Sekä näille käytössä oman väriset lääkepikarit. Kahta lääketarjotinta kiikutetaan kärryllä jossa kulkee mukana myös jokaisen asukkaan lääkelistat. Suurin ongelma tulee siinä kun jollain asukkaalla menee vaikka aamulla useampi litku ja pillerit, yhden litkupikarin voi laittaa pillereiden päälle, mutta kahta ei. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lähihoitaja Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 Hei, en tiedä onko tämä oikea keskustelu mihin oman asiani työnnän, mutta doseteista ja lääkkeistä kun ny puhutaan niin: työpaikallani (hoivakoti) on tapana, että yksi hoitaja jakaa lääkkeet dosetteihin ja toinen hoitaja tarkistaa dosetit (eli tulee kaksoistarkistus). Lääkkeet jaetaan yleensä ruoka-aikoihin ja tarkistetut dosetit tuodaan ruokailutilaan. Hoitajat ottavat lääkkeet dosetista lääkekippoon ja vievät potilaalle ruoan yhteydessä. He eivät kuitenkaan enää tarkasta lääkkeitä kun he ottavat ne dosetista, koska niille on tehty jo tarkistus. Eikö lääkkeiden antajalla ole viimeinen vastuu lääkkeistä? Vai onko lääkkeiden jakaja ja tarkastaja vastuussa? Itse kun olen tottunut tarkastamaan joka ikisen pillerin jonka annan potilaalle. Miten muilla? Pitäisikö minun vain alkaa juoksemaan lääkehuoneessa tarkistamassa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gettiz Posted June 15, 2016 Share Posted June 15, 2016 23.5.2016 klo 11.29, Vieras: Lähihoitaja kirjoitti: Hei, en tiedä onko tämä oikea keskustelu mihin oman asiani työnnän, mutta doseteista ja lääkkeistä kun ny puhutaan niin: työpaikallani (hoivakoti) on tapana, että yksi hoitaja jakaa lääkkeet dosetteihin ja toinen hoitaja tarkistaa dosetit (eli tulee kaksoistarkistus). Lääkkeet jaetaan yleensä ruoka-aikoihin ja tarkistetut dosetit tuodaan ruokailutilaan. Hoitajat ottavat lääkkeet dosetista lääkekippoon ja vievät potilaalle ruoan yhteydessä. He eivät kuitenkaan enää tarkasta lääkkeitä kun he ottavat ne dosetista, koska niille on tehty jo tarkistus. Eikö lääkkeiden antajalla ole viimeinen vastuu lääkkeistä? Vai onko lääkkeiden jakaja ja tarkastaja vastuussa? Itse kun olen tottunut tarkastamaan joka ikisen pillerin jonka annan potilaalle. Miten muilla? Pitäisikö minun vain alkaa juoksemaan lääkehuoneessa tarkistamassa? Se, joka lääkkeen antaa potilaalle, on viime kädessä vastuussa antamastaan lääkkeestä. Isona minusta tulee kasanukkuja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jupet Posted June 15, 2016 Share Posted June 15, 2016 Jos hoitaja A valmistelee lääkkeen (pilleri kippoon tai vaikka lääkeaine infuusionesteen sekaan) ja dokumentoi tämän (lääkelisäystarra tai lääkelista tarjottimella kipon vieressä) ja antaa sitten hoitajalle B tämän valmistellun lääkkeen potilaalle annettavaksi niin kyllä silloin vastuu on A:n mikäli lääke ei ollut sitä mitä hän ilmoitti ja dokumentoi sen olevan. Nykypäivänä pillereitäkin on monesti hyvin vaikea tarkastaa geneerisen substituution vuoksi mitenkään luotettavaksi ainakin isomman lääkevalikoiman paikoissa. Koulutetun ammattilaisen sanaan pitää voida luottaa ja mahdollinen epävarmuus jossain asiassa pitää tuoda julki. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.