Jump to content

Etähoito

Ryhmäkodin henkilökunnan koulutus

Recommended Posts

Etähoito

Moi

Minua askarruttaa  tämä kohta että laissa määritellään sosiaali ja tervesalan koulutus, ryhmäkodissa toimiville työntekijöille , onko oikein että johto muutti vanhaa ryhmää  (6 työntekijää sos.terv.alan koulutus + yö valvoja jolla myös sos.terv.alan koulutus, ja lain mukaan lähiesimies tulee olla Amk pohjainen tutkinto vanhintään vahvuus on 1+6+1

Nyt  kaavailtu kokoonpano on 1 (poissaoleva lähiesimies) 4 työnkijää jolla koulutus+ yö valvojalla on ja 2 jolla ei ole. Rikkooko tämä lastenasuojeluin lain periaatteen että on riittävä määrä työvuoroissa koulutettuja työntekijöitä? ( Pohjalla on myös että asiakas työ on vaativaa ja kuormittavaa joten työ koulutus on työssä iso etu) ja miten on voiko tuosta uudesta porukasta nostaa " "koordinoivaa työntekijää" Itsellä olo että tässä ihan kaikki ei mene oikein vaikka niin kovin yritetään , että kaikki ok.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kahvikuppi_

Puhut ryhmäkodista mutta viimeisessä kappaleessa lastensuojelulaitoksesta. Tässä pätkä lastensuojelulaista;

"Lastensuojelulaitoksessa tulee asuinyksikköä kohden olla lasten ja nuorten tarvitsemaan huoltoon sekä hoitoon nähden riittävä henkilökunta, kuitenkin vähintään seitsemän hoito- ja kasvatustehtävissä toimivaa työntekijää (LSL 59 §, Finlex)" Yleensä lähiesimies ei osallistu kasvatustehtäviin niin kombo on 1+6+1 minimimiehitys. Mitään lakia ei ole siitä mitenkä paljon pitää olla vuorossa porukkaa. Kuhan siellä on vähintään se yksi.

Ja siitä vielä vähän lakia tuosta kelpoisuusvaatimuksista. Empä muista enää vuosiin että olisin nähnyt töissä semmoista jolla ei vähintään olisi lähihoitajan papereita taskussa.

Lastensuojelulaitosten henkilökunnalla tulee olla riittävä pätevyys tehtäväänsä.
Laki sosiaalihuollon ammattihenkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (272/2005, Finlex)

Muokattu - kahvikuppi_

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Etähoito

Kiitos , lisätäämpä vielä eli kyse on siis ryhmäkodista jossa yksintulleita alaikäisiä maahanmuuttaja lapsia, eli ei ole puhdas lastensuojelu yksikkö. Lakeja joita on mukana on vastaanottolaki ja maahanmuutto laki. - Kun itse jäin miettimään että todella tämä yksikkö tarvitsee sosiaali ja terveysalan tutkinnon omaavia työntekijöitä. Oletko sitä mieltä että työnantaja on tässä rikkonut lakia? Itse ajattelen että jo heidön erityisasemansa edellyttää oikeaa koulutusta. Mihin suuntaan voi tehdä valituksen / kantelun? AVI. Sosiaalitoimi (puheet eivät auta)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras

Onnea vaan valitsemallasi tiellä. Aville vaan soitellen. 

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Etähoito

Nyt en oikein ymmärrä. Mitä ihmettä: onnea vain valitsemallasi tiellä? Pitäisikö siis tehdä ihan millä tahansa työporukalla tehdä vaan tuota työtä? Lasten etu on kyseessä. Eikö silloin ole perusteltua tehdä selvitys?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras

Itse olen kiertänyt lastensuojelulaitoksia työn puolesta etelä-suomessa.Useammassa olen tehnyt töitä myöskin epäpätevien työntekijöiden kanssa.Viimeisimmässä paikassa työparinani oli henkilö jonka psyk.opinnot oli keskeytyneet 20 vuotta sitten.Työnantaja ei halunnut ottaa keikkalaisia seuresta koska pomon keikkalaiset eivät olisi päässeet seuren listoille epäpätevinä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras

Jotenkin taas tunutuu siltä että pätevyys ym kriteereitä ollaan hölläämässä juuri sen takia että siinäkin pyritään säästämään. Yksityiset palvelut jotka on suunnattu maahanmuuttajille ja varsinkin alaikäisille on sellainen alue jolle itse en halua töihin.Tsemppiä kaikille ja pitäkää oikeusturvasta kiinni.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kahvikuppi_
6 tuntia sitten, Vieras kirjoitti:

Itse olen kiertänyt lastensuojelulaitoksia työn puolesta etelä-suomessa.Useammassa olen tehnyt töitä myöskin epäpätevien työntekijöiden kanssa.Viimeisimmässä paikassa työparinani oli henkilö jonka psyk.opinnot oli keskeytyneet 20 vuotta sitten.Työnantaja ei halunnut ottaa keikkalaisia seuresta koska pomon keikkalaiset eivät olisi päässeet seuren listoille epäpätevinä.

Niin. Tässähän ei nyt ollut kyse LS laitoksesta vaan maahan tulleiden ala-ikäisten ryhmäkodista.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras
Olet jättämässä kommenttia vieraana. Jos sinulla on tunnus, kirjaudu sisään.
Vastaa aiheeseen...

×   Lisäsit muotoiltua sisältöä.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Linkkisi on upotettu automaattisesti..   Näytä pelkkä linkki.

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.