Jump to content
MAINOS

Vasenkätisyys hoitotyössä


In-ka

Recommended Posts

Ehkä hassu kysymys, mutta onko kukaan vasuri huomannut vasenkätisyydestä olevan haittaa hoitotyössä? Itse olen välillä turhautunut, kun monet instrumentit ym. on oikeakätisille suunniteltuja. Esim. pänksejä/suonenpuristimia/neulankuljettimia on vasemmalla kädellä hankalaa saada auki. Haluaisin suunnata leikkuriin, ja mietin onko vasenkätisyys haaste esimerkiksi instrumentoivalle hoitajalle. Ainahan voi opetella tekemään asiat oikealla kädellä, mutta kyllä se tuntuma on paljon "huterampi", ja tässä työssä olisi hyvä olla mahdollisimman vakaat kädet ja varmat otteet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Hei.

 

Ei siitä mitään haittaa ole. Jokainen opettelee alussa. Vasenkätisiä kirurgejakin on. Oikeakätistenkin täytyy  opetella, kuinka neulankuljettajaan asetetaan neula hänelle oikeinpäin :). 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä niin suuri ongelma ole ollut minulle, että olisin erityisemmin huomannut - siis itse vasenkätisenä. Ongelmahan on ihan sama kuin saksissa, jotka on aina oikeakätisille suunniteltu. Ja en siis tarkoita vain muotoiltuja kahvoja vaan teräthän on suunniteltu käytettäväksi oikealla kädellä niin, että normaalisti puristaessa terät painautuvat toisiaan vasten. Vaaditaan vain harjoittelua tarpeeksi niin kyllä ne beanitkin aukeavat ihan nätisti. Hyvää harjoittelua on esim. tylsillä tai löysillä saksilla leikkaaminen. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus joku instrumenttihoitaja kertoi, että heidän tulee osasta toimia "molemmilla käsillä". Hän kertoi harjoitelleensa tätä mm. pesemällä hampaansa sillä "ei vahvalla" kädellä.  Isturmenttien kanssa kun ei aina olla toimenpidealueeseen ja operatööriin nähden aina samalla puolella. Toisella kädellä voi joutua käyttämään jotakin toista instrumenttia ja toisella antamaan jotakin toista.  Joku insturmenttihoitaja tietänee asiasta varmasti enemmän.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Instrumenttihoitajana ne välineet pitää osata avata kummallakin kädellä, koska toinen käsi on yleensä aina jo varattuna johonkin toiseen hommaan, joten koko asian pohtiminen on aivan turhaa :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse sekakätisenä (kirjoitan vasurilla, muuten oikea vahvempi) olen huomannut ainoan ns. haitan olevan uusien hienomotoriikkaa vaativien temppujen tekemisessä. Työkaverit joskus vähän naureskelleet, kun ilmoitan et "hetki, kokeilen kumpi käsi tämän tekee"..muuten huomaan tämän olevan etu, että pääasiassa molemmat kädet pelaa. Ja no ok, pakko myöntää, et joskus toisille vähän henkisesti haastavimmille työkavereille on tullut brassailtua ja vaihdettua lennosta käsi"järjestystä" :) Eli kyllä se puhdas vasurikin oppii ne vakiohommat molemmilla käsillä harjoittelun jlk.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...