Jump to content
MAINOS

0 tuntisopimus, yks. sos.al. TES ja arkipyhäkorvaus


millamagiia

Recommended Posts

Teen tuntityönä hoitotyötä. Mietin joulun ajan arkipyhälisiä. Kuuluuko minun saada arkipyhistä korvausta VAIKKA en ole ollut kyseisenä arkipyhänä töissä vaan vapaalla? Eräs ihminen selvensi minulle niin, että vaikka olisisin arkipyhäviikolla vain yhden päivän töissä minun kuuluisi saada yhtä päivää vastaava palkka arkipyhältä. Mitenhän tämä nyt menee?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Yksinkertaisesti: palkan saat niistä tunneista, jotka olet töissä. Jos teet työpäivän arkipyhänä, saat tietenkin asianmukaiset korvaukset. Ei kai sulla edes ole niin sanotusti vapaapäiviä, vai enkö mä ymmärrä oikein koko sopparin luonnetta?

Mitä hyötyä koko nollasopimuksesta edes on, eikös se nyt ole ihan yks ja sama olla keikkalaiseksi ilmottautuneena? Mietin vaan nääs nääs.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos sinulla ei ole työsopimusta arkipyhälle niin ei siitä korvauksia heru. Eli jos sopparisi on todella 0-tuntisopimus, saat palkkaa vain niiltä tunneilta joita työnantaja sinulle osoittaa. 

 

Ei tähän voi muuta sanoa kuin että kyllä yksityisellä osataan velmuilla, eikö tavallisena sijaisena olisi parempi? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muista myös että jos sulla on 0 tuntisoppari esim. toistaiseksi voimassa olevana jonnekkin ja irtisanot sen, menet työkkäriin niin pärähtää 3kk karenssipäälle vaikka et olisi ollut päivääkään töissä. Työkkäri ei kato sitä onko sun sopparissa 0h vai 115h määrä vaan sen että oot irtisanonu ittes.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tutustuin aiheeseen ja vilpitön neuvoni on, että älkää suostuko näihin nollasoppareihin. Noissa voidaan määritellä esim. työhöntulovelvollisuus ja kielto tehdä töitä kilpaileviin yrityksiin. Hienoa roikkua päivänsä puhelimen ääressä, aina valmiina lähtemään. Sit lisäks mitä kahvikuppi_ jo mainitsi, että karenssia pukkaa melko varmasti jos itsensä irtisanoo vaikka työtunnit olis olleet viikkoja sen 0 tuntia.

Mun on vaikea nähdä yhtään hyvää asiaa tästä työntekijän kannalta. Joidenkin mielestä on hyvä kun on edes joku sopimus. No mutta häh. Jos se on nolla tuntia, se on nolla tuntia. Rahaa saat nolla euroa.

Työntekijänä on varmasti kannattavampaa olla keikkatyöläisenä (tarvittaessa töihin kutsuttava). Valita itse minne menee ja milloin menee. Ja ihan varmaan poikii myös nopeammin vakipaikan jos semmosesta haaveilee, onhan pärstä tuttu jo monessa paikassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

10 tuntia sitten, Mimmis kirjoitti:

Tutustuin aiheeseen ja vilpitön neuvoni on, että älkää suostuko näihin nollasoppareihin. Noissa voidaan määritellä esim. työhöntulovelvollisuus ja kielto tehdä töitä kilpaileviin yrityksiin. Hienoa roikkua päivänsä puhelimen ääressä, aina valmiina lähtemään. Sit lisäks mitä kahvikuppi_ jo mainitsi, että karenssia pukkaa melko varmasti jos itsensä irtisanoo vaikka työtunnit olis olleet viikkoja sen 0 tuntia.

Mun on vaikea nähdä yhtään hyvää asiaa tästä työntekijän kannalta. Joidenkin mielestä on hyvä kun on edes joku sopimus. No mutta häh. Jos se on nolla tuntia, se on nolla tuntia. Rahaa saat nolla euroa.

Työntekijänä on varmasti kannattavampaa olla keikkatyöläisenä (tarvittaessa töihin kutsuttava). Valita itse minne menee ja milloin menee. Ja ihan varmaan poikii myös nopeammin vakipaikan jos semmosesta haaveilee, onhan pärstä tuttu jo monessa paikassa.

Juuri näin. Tällä alalla nollatuntisopparia ei todellakaan kannata ottaa vastaan. 

Pahimmillaan sitä voidaan käyttää juuri noin kuten Mimmis kertoi ja kutsua töihin vain pariksi tunniksi aamupesuille. Yksityinen työnantaja on tyytyväinen halpaan työvoimaan ja itse saat pari euroa käteen. 

 

Nyt kiinnostaisi tietää millasissa paikoissa näitä soppareita on käytetty? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun mielestä tuo 0-soppari on ihan arkipäivää yksityisissä firmoissa, itsellä kokemusta asumispalvelupuolelta sekä lasu laitoksesta, siellä nollasoppareita tehdään kaikille keikkalaisille, normaalia sijaisena oloa ei edes ole, sopparit tehdään automaattisesti vuodeksi kerrallaan voimaan, määräaikaisina.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Tähän liittyen olisin vielä halunnut kysyä aiheesta jos joku tietäisi että mitenhän tilanteessa jossa olen ollut lähihoitajan sijaisena opiskeluaikana 2vuotta töissä tuntipalkkaisena sopimuksella  0-115h/3vko. Valmistuin viime joulukuussa ja sain uuden työsopimuksen joka on edelleen tuntipalkkaisena mutta nyt 80-115h/3vko. Voittaako työnantaja näin jotain, kannattaisiko minun pyytää kuukausipalkkaa ja täysiä työtunteja sopimukseen? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2 tuntia sitten, Suvi kirjoitti:

Tähän liittyen olisin vielä halunnut kysyä aiheesta jos joku tietäisi että mitenhän tilanteessa jossa olen ollut lähihoitajan sijaisena opiskeluaikana 2vuotta töissä tuntipalkkaisena sopimuksella  0-115h/3vko. Valmistuin viime joulukuussa ja sain uuden työsopimuksen joka on edelleen tuntipalkkaisena mutta nyt 80-115h/3vko. Voittaako työnantaja näin jotain, kannattaisiko minun pyytää kuukausipalkkaa ja täysiä työtunteja sopimukseen? 

Totta kai voittaa, ei se sitä muuten tarjoaisi. Jos työnantaja ei tarvitse sinua koko listaksi, tulee halvemmaksi maksaa vain parilta viikolta. 

Voi olla että työpaikan henkilöstömitoitus on sellainen että sinua ei tarvitse palkata täyspäiväiseksi. Kuitenkin tuollainen soppari antaa työnantajalle vapaat kädet käyttää työntekijää hyväksi kun tulee poissaoloja tms. 

 

Minä ainakin pyytäisin ja katselisin jotain toista paikkaa jossa saa täyden listan ja näin myös täyden palkan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt työnantaja voi suunnitella sinulle sopivasti vajaan listan niin sinulle ei voi käytännössä tulla ylityörajat täyteen. Muutenkin listasuunnitteluun tuo joustoa ja myös kyykyttämismahdollisuuksia...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...