Jump to content
MAINOS

Omainen potilaana omalla työpaikalla


valkovuokko12

Recommended Posts

MAINOS

Riippuen omaisesta. Kaksi kertaa näin käynyt sukulaisen kohdalla, molemmat halusivat ehdottomasti että osallistun hoitoon. Olisin voinut myös delegoida tehtävän muille hoitajille, tätä tehdään aina välillä tarpeen vaatiessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
11.2.2016 klo 20.52, SuuriSopuli kirjoitti:

Riippuen omaisesta. Kaksi kertaa näin käynyt sukulaisen kohdalla, molemmat halusivat ehdottomasti että osallistun hoitoon. Olisin voinut myös delegoida tehtävän muille hoitajille, tätä tehdään aina välillä tarpeen vaatiessa.

Hei,

Onko se aiheuttanut millaisia tunteita sinussa? itse koen kiusalliseksi koko tilanteen (vaikka en ole itse omaista hoitanut)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

7 tuntia sitten, Lääkärihoitaja kirjoitti:

Tai esimies :D Tai osastonlääkäri :D Molemmat kokeiltu...

Itse myös kohtasin opiskelijana ollessa osaston entisen kirurgian ylilääkärin. Hiukka pelotti ekan kerran mennä häntä hoitamaan, kun tiesi että kyseessä on melkoinen legenda. Mutta tyyppihän otti opiskelijan ihanasti vastaan, suorastaan innokkaasti, ja oli myös varsinainen papupata....

Myös omaa entistä opettajaa on tullut hoidettua, samoin entisen harjoittelupaikan hoitajaa ja olenpa myös harjoittellut Hb:n ottoa perhetutulla. Ja useampaankin otteeseen hoidin neuvolassa toisen vanhempani työkaverin käyntejä. Mitkään vanhemman työkaverit tai muut en ole kokenut erityisen kiusallisina opiskelijanakaan, mutta tuo perhetuttu oli jo sen verran läheinen, että mietin tulevaisuudessa ehkä mieluiten delegoivani lähesten yms. hoidon jollekin muulle - jos se vain on mahdollista.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aloittajan otsikosta hieman poiketen, mikä on tilanne silloin, jos esim. Olet hoitajana osastolla 5. Sairastut ja joudut itse potilaaksi osastolle 5. Työkaverisi hoitavat sinua ehkä intiimeissäkin tilanteissa, näkevät potilastietosi jne. jne. Onko teillä kokemusta tällaisesta tilanteesta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen päivystyksessä työskennellessä sanonut triagelle jos potilaaksi minulle annettava on liian tuttu tai läheinen ja jos vaiva vaikuttaa sellaiselta että olisi nolo tilanne. Esim. Haava tms nyt on ok mutta jos on intiimimmästä kyse tai jokin intiimi toimenpide niin pyydän toista hoitajaa sen tekemään ja autan itse vastaavasti toki häntä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Patsy DeVine

Jos en delegoi kollegalle, teen heti kättelyssä selväksi että meillä on ehdoton vaitiolovelvollisuus ja että minuun voi luottaa vaikka kyse olisi miten kiusallisesta vaivasta. Sitten hoidan kuten muitakin potilaita. Kerran vanha sukulaiseni sattui kuolemaan kesken hoidon ja pohdin lääkärille että voinkohan nyt mainita asiasta äidilleni (kyseessä oli hänen veljensä); Lääkärin mielestä ilman muuta mutta päätin kuitenkin toisin. Kuulkoon virallista reittiä. Ajattelen että jos olen ehdottoman ammatillinen, voin hoitaa ketä tahansa suhteista viis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

23 tuntia sitten, Sari-Helena kirjoitti:

Aloittajan otsikosta hieman poiketen, mikä on tilanne silloin, jos esim. Olet hoitajana osastolla 5. Sairastut ja joudut itse potilaaksi osastolle 5. Työkaverisi hoitavat sinua ehkä intiimeissäkin tilanteissa, näkevät potilastietosi jne. jne. Onko teillä kokemusta tällaisesta tilanteesta?

Ei noin läheisistä työsuhde muuttuu potilassuhteeksi- tapausta mielessä mutta muutoin; me ainakin pystymme vaikuttamaan potilaan osastosijoitteluun. Eli sillä tavoin potilaan saa sijoitettua muille osastoille. Niitä toiveita voi tulla siis potilaalta, potilaan omaiselta, hoitavalta taholta tai muista syistä.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Msh, nykyisin sh

Olin taannoin erään pienen kaupungin mielenterveystoimistossa töissä. Tuttuja ja sukulaisia oli mtt:n hoidossa väkisinkin. Jos potilas oli liian tuttu, en osallistunut hoitoon lainkaan enkä tutustunut potilastietoihin ollenkaan. Kun tiimikokouksissa käsiteltiin liian tuttujen potilaiden asioita, vetäydyin siksi aikaa käytävään tai kahvihuoneeseen. Niin tekivät kaikki sen paikan työntekijät...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, Keep the faith kirjoitti:

Ei noin läheisistä työsuhde muuttuu potilassuhteeksi- tapausta mielessä mutta muutoin; me ainakin pystymme vaikuttamaan potilaan osastosijoitteluun. Eli sillä tavoin potilaan saa sijoitettua muille osastoille. Niitä toiveita voi tulla siis potilaalta, potilaan omaiselta, hoitavalta taholta tai muista syistä.

Tämä muille osastoille sijoittelu varmaan onnistuukin isoissa kaupungeissa, isoissa sairaaloissa. Mutta perähikiän pikkusairaalassa voi olla se yksi osasto, silloin tilanteeseen väistämättä joudutaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

20 tuntia sitten, Sari-Helena kirjoitti:

Tämä muille osastoille sijoittelu varmaan onnistuukin isoissa kaupungeissa, isoissa sairaaloissa. Mutta perähikiän pikkusairaalassa voi olla se yksi osasto, silloin tilanteeseen väistämättä joudutaan.

Sitten taas toisaalta, jos on tarpeeksi iso paikka, että siellä on eri erikoisaloille omat osastot, ei sisätautipotilasta käytännössä voida sijoittaa kirurgiselle osastolle tai infektiopotilasta neurologiselle osastolle. Varmaan parhaiten toimisi sellaisella osastolla, jossa on esim. kaksi puolta, mutta kun kaikki ei ole tällaisia. Itse olen toistaiseksi onnistunut välttämään liian tuttujen potilaiden hoidon, vaikka tuttuja omalla osastolla joskus onkin ollut. Olen tosin joskus ollut paikassa, jossa on työntekijän omainen hoidossa. Muistaakseni silloin mentiin tilanteen mukaan, eli jos molemmille sopi, niin hoitaja saattoi hoitaa omaistaan, mutta muuten sitten sovittiin, että joku muu hoitaa ko. huonetta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Jos voi delegoida toiselle hoitajalle työvuorossa niin teen sen, mutta muutoin hoito kuin muillekin potilaille.

Tuossa joku jo mainitsikin, että kertoo olevansa vaitiolovelvollinen ja sen minäkin sanon, usein omat omaiseni luulivat, että kerron ulkopuolisille.....siis muulle suvulle. Pienellä paikkakunnalla tulee väistämättä vastaan omaisten lisäksi tuttuja/kavereita, itselleni käynyt kyllä niin, etteivät ole panneet pahakseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2.4.2016 klo 12.47, Sari-Helena kirjoitti:

Aloittajan otsikosta hieman poiketen, mikä on tilanne silloin, jos esim. Olet hoitajana osastolla 5. Sairastut ja joudut itse potilaaksi osastolle 5. Työkaverisi hoitavat sinua ehkä intiimeissäkin tilanteissa, näkevät potilastietosi jne. jne. Onko teillä kokemusta tällaisesta tilanteesta?

Jos näin kävisi niin ei voisi vähempää kiinnostaa vaan luottaisin kyllä työtovereihin nini hoidossa kun muussakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...