Jump to content
MAINOS

Työnteko väärällä nimikkeellä.


Vieras: oh-munA

Recommended Posts

Otsikkoa ei voi pitää onnistuneena.

Ihmettelen sitä kun sairaanhoitajana(psyk.) tekee keikkaa msh/mth- puutoksissa että miksi syön mielureitten keikkoja ja miksi myyn työpanokseni halvalla.

Ero tuntipalkassa 1 euro.

Ei huimaa- mutta kertaantuu toistuessa.

Lisätöitä tehdään niin paljon kuin jaksetaan-viittii.

Joskus saa kuulla että nappasin la-su yö-keikan yksinhuoltaja msh. nokan edestä.

Tätä pahoittelen itsekin -mutta RAHA (4 kirjainta).

Puutokset psykiatrisella sektorilla melkoiset jo ilman sairaslomapaikkauksia.

Kun ammattinimikettä alimittaa- kasvaako vähäksyntä jo omaa koulutustakin kohtaan?

Psykiatrinen hoitotyö voi olla erikoisasemassa tiimityö-systeemi tms.

Mutta tätähän samaa somatiikassakin; sairaanhoitajat tekee perushoitajan keikkaa.

Pitäisikö ammattinimikkeet suojata, niin että kelpoisuus säilyy perushoitajan keikkaan sopii vain perushoitaja jne.?

Toisaalta nykyään palkataan toisinpäinkin ,kun ei ole mistä repiä tekijöitä.

Joo-o ,kesälomastressittömyydestä toipuva palkkaorientoitunut spekulantti kuntatyötekijä sorvin ääressä taas,talvilomat mietintään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Trio Niskalaukaus

Otsikkoa ei voi pitää onnistuneena.

Ihmettelen sitä kun sairaanhoitajana(psyk.) tekee keikkaa msh/mth- puutoksissa että miksi syön mielureitten keikkoja ja miksi myyn työpanokseni halvalla.

Ero tuntipalkassa 1 euro.

Ei huimaa- mutta kertaantuu toistuessa.

Lisätöitä tehdään niin paljon kuin jaksetaan-viittii.

Joskus saa kuulla että nappasin la-su yö-keikan yksinhuoltaja msh. nokan edestä.

Tätä pahoittelen itsekin -mutta RAHA (4 kirjainta).

Puutokset psykiatrisella sektorilla melkoiset jo ilman sairaslomapaikkauksia.

Kun ammattinimikettä alimittaa- kasvaako vähäksyntä jo omaa koulutustakin kohtaan?

Psykiatrinen hoitotyö voi olla erikoisasemassa tiimityö-systeemi tms.

Mutta tätähän samaa somatiikassakin; sairaanhoitajat tekee perushoitajan keikkaa.

Pitäisikö ammattinimikkeet suojata, niin että kelpoisuus säilyy perushoitajan keikkaan sopii vain perushoitaja jne.?

Toisaalta nykyään palkataan toisinpäinkin ,kun ei ole mistä repiä tekijöitä.

Joo-o ,kesälomastressittömyydestä toipuva palkkaorientoitunut spekulantti kuntatyötekijä sorvin ääressä taas,talvilomat mietintään.

Niissä kuntapuolen hommissa, missä olen tehnyt keikkoja, palkka maksetaan koulutuksen mukaan. Eli jos ole sh ja teet msh:n töitä saat sh:n palkan. Valtion sektorilla palkka oli/on sitten sijaisuuspohjan mukaan. Mistäs niitä msh:a vielä löytää siis vapailla markkinoilla? Ei täältä löydy kuin ammattitaidottomia lähihoitajia. Siis ennemmin minä ainakin ottaisin töihin sh:n!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Mistäs niitä msh:a vielä löytää siis vapailla markkinoilla? Ei täältä löydy kuin ammattitaidottomia lähihoitajia. Siis ennemmin minä ainakin ottaisin töihin sh:n!!

Aika paha yleistys, Trio. Olen tavannut aika monta ammattitaidotonta sairaanhoitajaakin, jos siihen lähdetään. Koko hommahan on ihmisestä itsestään kiinni - kiinnostaako, jaksaako, osaako. Olen itse ph:n sijaisena opettanut sairaanhoitajalle ambun käyttöä ja joutunut ohjaamaan päivystävää lääkäriä neurologisen potilaan perustutkimuksissa. Itseasiassa olen vasta valmistumassa lh:ksi. Mutta joo, miten vaan. Suosittelen, että mietit tarkkaan, ennen kuin rupeat sanomaan jotakin ammattiryhmää epäpäteväksi. On monia lähihoitajia, joilla ei ole kokemusta ja täytyy myöntää, että monin kohdin koulutus on varsin ympäripyöreää, mutta on myös niitä, joilla on kokemusta ja joilla on ollut sen verran mielenkiintoa ammattinsa suhteen, että ovat jaksaneet lukea asioita vähän syvemmältäkin. I rest my case.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen itse ph:n sijaisena opettanut sairaanhoitajalle ambun käyttöä ja joutunut ohjaamaan päivystävää lääkäriä neurologisen potilaan perustutkimuksissa.

Muista että monesti kannattaa jättää neuvomatta, vaikka luulisikin tietävänsä asiasta enemmän kuin lääkäri. Ainoastaan silloin kun potilasturvallisuus on oikeasti vaarassa niin hoitajan pitää avata suunsa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muista että monesti kannattaa jättää neuvomatta, vaikka luulisikin tietävänsä asiasta enemmän kuin lääkäri. Ainoastaan silloin kun potilasturvallisuus on oikeasti vaarassa niin hoitajan pitää avata suunsa.

Jos kandi ei oikeasti tee mitään muuta, kun seiso keskellä huonetta hokien "en mä tiedä mitä tälle tehdä" Meikun akuuttiopas kädessään, on mielestäni ihan paikallaan kertoa sille, mitä sen pitäisi tehdä. =^)

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hellouta vaan kaikille..!! joo, tuo HÖLÖ iski naulan kantaan !! turhaa ruveta mollailemaan ketään, eiköhän meistä kaikista löydy enemmän tai vähemmän "saappaita" nimikkeestä riippumatta !?!? ja samaa joutunut tekemään, neuvomaan ja opettamaan..kun ei omat riitä..vaan ompi se kova pala..hyvää syssyä kaikille, ja jaksakaahan töissänne... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Trio Niskalaukaus

Hellouta vaan kaikille..!! joo, tuo HÖLÖ iski naulan kantaan !! turhaa ruveta mollailemaan ketään, eiköhän meistä kaikista löydy enemmän tai vähemmän "saappaita" nimikkeestä riippumatta !?!? ja samaa joutunut tekemään, neuvomaan ja opettamaan..kun ei omat riitä..vaan ompi se kova pala..hyvää syssyä kaikille, ja jaksakaahan töissänne... 

Joo se oli (vähän) kärkkäästi sanottu, mutta kohdalle on sattunut peräkkäin useampi ammattitaidoton lh (tilastoharha?).  Tarkoitus ei ollut kuitenkaan yleistää kaikkia lähihoitajia. Anteeksi! 8) :)

Jakke on kiteyttänyt asian edellä hyvin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: suojelutyöläinen

sikäli (kin) taannoinen koulutusuudistus meni metsään, johtui taatusti hoitotieteilijöistä(toim. huom.), että lopetettiin mm. msh tai myöhempi mth koulutus ja tilalle pukattiin lähärikurssit, joista trion kanssa pitkälti samaa mieltä, sinne pääsee kuka vain, eikä sieltä valmistu oikeastaan miksikän, mutta on yksilöitä, jotka osaavat ja oppivat, ovat ihan vanhan msh:n veroisia jopa töissä, mutta todella harvat.

sama koulutusuudistus koski siis monia muitakin terv. huollon aloja, ei pelkästään psyk. puolta, mutta ainakin mielisairaalapuolella se näkyy selkeästi, ammattitaitoisten hoitajien saannin vaikeus.

näin hieman kärkevästi. ei ollut teko niin paha, kuin oli tarkoitus, mutta kuitenkin, vitsivitsi.. 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

8) Alkaa vähitellen **tuttaa tuo ainainen lähihoitajien morkkaminen!

Olen itsekin lähihoitaja, psyk. sairaalassa töissä. Olemme usein työkavereiden kanssa keskustelleet tästä kiistellystä lähihoitaja-asiasta. Nuo konkarit (sh:t, mth:t, msh:t) ovat sitä mieltä, että ensimmäisissä valmistuneissa lähihoitajissa olisi ollut toivomisen varaa ja siksi ennakkoluulot kestivät pitkään, mutta nyt kun koulutus on venähtänyt alkup. 1,5 vuodesta jo 3 vuoteen, ei ammattinimikkeellä ole enää merkitystä, vaan valmistuu todella hyviä ja ammattitaitoisia lähihoitajia, joita otetaan mielellään töihin. Jotkut msh:t eivät ole käyneet kuin 9kk kurssin alalle, kyllä lähihoitajan 1v. pituiset suuntaavat opinnot ovat vähintään tasavertaiset puhumattakaan siitä 2v. perusjaksosta jossa hankitaan tietämystä myös paljon muusta!

Kyllä joka ammattinimikkeen alta löytyy mätämunia, ei ainoastaan lähihoitajista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tuosta lähihoitajien morkkaamisesta päästä vielä pitkään aikaan eroon..

Johtuu osaksi myös siitä että kyseisestä koulusta löytyy edelleen aika paljon niitä jotka ovat sinne menneet vain sillä periaatteella että saapahan jonkun ammatin.

Sekin että joihinkin lh kouluihin haetaan  lisää porukkaa monta kertaa yhteishaun jälkeen tyylillä tulkaa nyt joku edes, lisää porukan motivaation vaihtelua ja työnantajien epätöintiä.

Nämä ihmiset sitten osaltaansa "pilaavat" niiden maineen jotka todella yrittävät parhaansa kyseisessä ammatissa..

Mutta tämä ei nyt tarkoita sitä että lh ois ihan p***a ammatti, ei. Olenhan itsekin lähihoitaja 8) , ainakin vielä. Ja mun mielestä koko hoitoalan yleisimagoa pitäisi nostaa, ei vain yhden ammattikunnan.

Anu

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on kyllä totta että monesti itsekin olen ajatellut, että kaikenlaiset ne tuonne lähihoitajakouluun pääsevätkin, mutta onnekseni olen lähes yhtä usein huomannut että ne joilla ei oikeasti kiinnosta eivät myöskään käy kouluaan loppuun asti ja niinollen eivät valmistu lähihoitajan ammattiin meidän motivoituneiden mainetta pilaamaan  8) Ja joillakin motivaatio voi syntyä opiskelujen edetessäkin..

Mutta minusta hoitoala varsinkin on sellainen ala, että se jos joku vaatii tekijältään aitoa kiinnostusta, onhan kyse ihmisten hyvinvoinnista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mutta nyt kun koulutus on venähtänyt alkup. 1,5 vuodesta jo 3 vuoteen, ei ammattinimikkeellä ole enää merkitystä, vaan valmistuu todella hyviä ja ammattitaitoisia lähihoitajia

Onko sinulla jotakin muuta kuin mutu-tuntumaa siitä että koulutuksen pituus korreloisi ammattitaitoon?

Minun mutu-tuntuma on että kyllä korreloi, mutta käänteisesti; mitä pidempi koulutus - sen "kädettömämpiä" hoitajia.

Mutta sehän ei ole yksittäisen oppilaan vaan koulutussysteemin vika. Ja onneksi poikkeus vahvistaa säännön tässäkin tapauksessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta minusta hoitoala varsinkin on sellainen ala, että se jos joku vaatii tekijältään aitoa kiinnostusta, onhan kyse ihmisten hyvinvoinnista.

Meinaat että tämä jos mikä on kutsumusala vai?  :) .

Sitähän ne väittävät. Eihän tätä muuten jaksaisikaan. Me on kyllä työkavereitten kanssa puhuttu että kutsumuksen lisäksi tämä työ vaatii lievää hulluutta  8) , tiedä siitä sitten.

Kun puhuit että ne ei motivoituneet keskeyttää opintonsa, niin tiedän monta jotka eivät niin tehneet vaikka ei ala kiinnostanu pennin vertaa, että sekin on sitten ihmisestä kiinni. Mutta se sitten taas on eri asia että tulevatko kyseiset ihmiset koskaan konkreettisesti tekemään tätä työtä, sitä epäilen suuresti.

Eikä sekään vaikuta mielestäni kuinka pitkä lh:n koulutus on, enemmän vain tulee teoriaa ja sitä puppua mitä on nykyään kouluissa liikaakin..  Eikä se pyllyn puuduttaminen takaa ammattitaitoa.

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

nyt kun koulutus on venähtänyt alkup. 1,5 vuodesta jo 3 vuoteen

Se ei kyllä ole milloinkaan ollu 1,5v. Silloin kun minä luin lähäriks (ekoja vuosia kun niitä koulutettiin), niin se tais olla 2,5v. Ylioppilailla se oli vähän lyhyempi kuten nytkin (?). Koulutukseen on lisätty 1 lukukausi jälkeenpäin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

nyt kun koulutus on venähtänyt alkup. 1,5 vuodesta jo 3 vuoteen

Se ei kyllä ole milloinkaan ollu 1,5v. Silloin kun minä luin lähäriks (ekoja vuosia kun niitä koulutettiin), niin se tais olla 2,5v. Ylioppilailla se oli vähän lyhyempi kuten nytkin (?). Koulutukseen on lisätty 1 lukukausi jälkeenpäin.

mää taas olin ekoja perushoitajia ja sillon ylioppilaat selvis tolla 1,5 vuodella ja me muut pöllöt 2,5 vuotta.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

nyt kun koulutus on venähtänyt alkup. 1,5 vuodesta jo 3 vuoteen

Se ei kyllä ole milloinkaan ollu 1,5v. Silloin kun minä luin lähäriks (ekoja vuosia kun niitä koulutettiin), niin se tais olla 2,5v. Ylioppilailla se oli vähän lyhyempi kuten nytkin (?). Koulutukseen on lisätty 1 lukukausi jälkeenpäin.

mää taas olin ekoja perushoitajia ja sillon ylioppilaat selvis tolla 1,5 vuodella ja me muut pöllöt 2,5 vuotta.

Näin se meni meilläkin. Pointti on kuitenkin se, että koulutus on pidentynyt ½ vuotta eikä 1,5 vuotta niikuin Köpön kirjoituksesta vois käsittää 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen itsekkin laikaisemmalta koulutukseltani lähihoitaja, aloitin opinnot vuonna 1994. Hakijoita oli silloin yli 250 ja aloituspaikkoja vain n. 44. Karsinta oli  tiukkaa.  Sitten keksittiin, että työttömyystilastot pitää pienentää ja saada lisää aloituspaikkoja. Nyt ko.koulutukseen pääsee lähes kuka vain, vain pahimmat "psykopaatit"  8) pyritään karsimaan joukosta. Se tekee koulutukselle vain huonoa imagoa. Nykyisin koulutukseen pääsee suoraan yläasteelta, ennen se ei ollut mahdollista. Todellakin nykyisin oppilaitokset hakevat vielä yhteyshaun jälkeenkin opiskelijoita jotta kaikki aloituspaikat saadaan täyteen.

Onneksi AMK:ssa on (vielä) käytössä tiukemmat kriteerit sisäänottoon ja aloituspaikoista kilpaillaan  :). Muutaman vuoden päästä kun hoitajapula on pahimmillaan uskoakseni sisälle pääsykin helpottuu aloitupaikkojen lisääntyessä. Toivottavasti vain lähihoitajakoulutuksen virheet eivät pääse toistumaan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan mennään ajassa taakse päin mutta muistaako  huh.gif  tai tietääkö kukaan mikä oli ennen perushoitajajia niin sanottujen apuhoitajien koulutuksen kesto silloin aikoinaan.  8)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

70-luvulla apuhoitajakurssit kestivät vuoden ja 80-luvulle tultaessa koulutus pidennettiin huimaan 1.5 vuoteen. Kumma kyllä ihan hyviäkin hoitajia niiltä kursseilta valmistui...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

70-luvulla apuhoitajakurssit kestivät vuoden ja 80-luvulle tultaessa koulutus pidennettiin huimaan 1.5 vuoteen. Kumma kyllä ihan hyviäkin hoitajia niiltä kursseilta valmistui...

Varmaan apuhoitajat koulutettiin todella vaan hoitamaan somaatisesti sairaita olevia eikä ollut mitään n.s sivuaiheita opetussuunitelmassa.  8)

Tässä miten koulutusajat ovat eläneet historiasta nykyhetkeen.

http://www.superliitto.fi/?cat=29

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän se niin taitaa olla, että kaiken uuden tuominen aiheuttaa aina muutosvastarintaa. Hoitoalakin on kehittynyt vuosien myötä enemmän siihen suuntaan, että koulutuksessa pyritään tarjoamaan jatkuvan ammatilllisen kehittymisen eväitä eikä niinkään valmiiksi pureskeltua tietoa tai temppujen oppimista.

Olen kyllä kuitenkin myöskin sitä mieltä (molemmat koulutukset itsekin käyneenä 8)), että niin lähihoitaja- kuin sh-amk -koulutuksen opetussuunnitelmia on arvosteltu ihan syystäkin.

Jokaisessa koulutuksessa on kuitenkin ne puutteensa ja heikot kohtansa, ja eikö ole kuitenkin niin että hyväksi hoitajaksi kehittyminen on ennen kaikkea kiinni omasta motivaatiosta, ahkeruudesta ja tiedonhalusta. Ja kyllähän se niinkin on, että hoitamista on vaikea opetella teoriassa eli tekemällä oppii...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokaisessa koulutuksessa on kuitenkin ne puutteensa ja heikot kohtansa, ja eikö ole kuitenkin niin että hyväksi hoitajaksi kehittyminen on ennen kaikkea kiinni omasta motivaatiosta, ahkeruudesta ja tiedonhalusta. Ja kyllähän se niinkin on, että hoitamista on vaikea opetella teoriassa eli tekemällä oppii...

Mielestäni näitä puutteita ja heikkoja pitäisi muokata eteenpäin, ettei sellaisia olisi. Vaan että saataisiin toimiva opetussuunnitelma josta olis hyvät edellytykset valmistua hyväksi hoitajaksi jos vain itse viitsii ja haluaa.

Tällä hetkellä tuntuu siltä että puolet ihmisistä keskeyttää koulunsa tämän höpönlöpön takia.

Se kyllä on oli minulle iloinen yllätys kun aloitin nyt Turun amk:ssa Salossa että siellä on tämä "uusi" opetus metodi PBL, jossa on yritetty päästä mahdollisimman pitkälle eroon luentotyyppisestä opetuksesta ja siinä joutuu ihan oikeasti itse tekemään jos haluaa oppia, tai ainakin olen sen kuvan saanut  8) .

Sielläkin kyllä kaikki painottavat että on hankala muuttaa opintoja ainakaan ns. kertaheitolla jos sillä on jo 100 vuotiset perinteet.

En sitten tiedä muuttuuko tämä koskaan mihinkään kokonaan tämä eri opetussuunnitelmien kritiikki, aina varmasti jonkun mielestä siinä on jotain liikaa tai liian vähän..

Käytäntö ja konkreettinen työn tekeminenhän sitten viime kädessä opettaa parhaiten.

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se kyllä on oli minulle iloinen yllätys kun aloitin nyt Turun amk:ssa Salossa että siellä on tämä "uusi" opetus metodi PBL, jossa on yritetty päästä mahdollisimman pitkälle eroon luentotyyppisestä opetuksesta ja siinä joutuu ihan oikeasti itse tekemään jos haluaa oppia

Heh - näin sitä opiskelijoita taas viedään kuin pässiä narussa...

Koulujen suurin (toivottavasti ei ainoa) intressi siirtää koulutuksen painopistettä luentotyypisetä opiskelusta etäopiskeluksi on rahan säästö. Siis olemassa olevalla opettajamäärällä yritetään saada mahdollisimman paljon valmistuvia hoitajia, sillä näistä valmistuvistahan se raha koululle tulee. Itselle on täällä kentällä tullut vahva tunne että lähihoitaopiskelijoiden määrän moninkertaistaminen näkyy nyt kaikilla muillakin opintosuunnilla opetuksen tason laskemisena ja opetusvastuun siirtämisellä opiskelijoille ja kenttäohjaajille.

Se mikä lisäksi näissä koulutus ja opiskeluihin liittyvissä keskusteluissa pistää silmään on se että terveydenhuoltoalan opettajat loistavat poissaolollaan täältä foorumilta. Liekö syynä tietämättömyys foorumin olemassa oloon vai yksinkertaisesti kiinnostumattomuus aiheeseen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dino: Onhan se tietysti niin että näin päästetään opettajat vähemmällä ja pian niitä ei tarvita enää ollenkaan  huh.gif , tai ne ovat vain "seinäkukkasina"

Mutta tämä systeemi myös mielestäni karsii näitä alalle "muuten vaan" tulleita ei niin motivoituneita opiskelijoita.

Kyllähän se tietyssä mielessä tuntuu hassulta että ihan uutta alaa aletaan opiskelemaan tyylillä tässä ohje, hae itse-periaatteella, minunkin luokallani kun on suurin osa YO-pohjalta hakeneita. Mutta on meillä edelleen myös luentoja esim. lääkäreiltä sekä erilaisia laboraatiotunteja ja se niin ihana käytännön harjoittelu, missä kiusataan alan ammattilaisia hölmöillä kysymyksillä  8) ... Mä olen reenannu asiaa jo molemmin päin niin opiskelijana kuin opiskelijan ohjaajanakin.

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se kyllä on oli minulle iloinen yllätys kun aloitin nyt Turun amk:ssa Salossa että siellä on tämä "uusi" opetus metodi PBL, jossa on yritetty päästä mahdollisimman pitkälle eroon luentotyyppisestä opetuksesta ja siinä joutuu ihan oikeasti itse tekemään jos haluaa oppia, tai ainakin olen sen kuvan saanut  8) .

Itse opiskelen samalla metodilla, Turussa (aloitin syksyllä 2003) ja oltiin ns. pilootti luokka.

Itse PBL:stä ei minulla periaattessa ole hyvää, eikä pahaa sanottavaa MUTTA minulla onkin alan kokemusta. Pääsen todella helpolla noista tutoriaaleista ym. jutuista "läpi". Kotona ei tarvitse tehdä juuri mitään, kuhan jaksaa katsoa, että mistä kirjasta se tieto nyt taas löytyikään.

Miten on yo pohjaisten laita? En osaa muuta sanoa, kuin pot. vahingot tulee nousemaan v.2007  :) Eikä kovin moni ole ollut iloinen siitä, että tulevat kouluun opiskelemaan ja odottavat opetusta, kun sitä ei sitten olekkaan tarjolla (edes sitä vähää, mitä ennen).  Niin on jo hetkessä karsiutunut meiltä muutama opiskelija...

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...