Jump to content
MAINOS

Mikä liitto paras liitto?


Tenppa

Recommended Posts

Opiskelen lähihoitajaksi ja mun pitäisi valmistua vuonna 2017. Olen opiskelija jäsenenä kaikissa liitoissa (Tehy, JHL, SuPer). Kysymykseni kuuluu siis:

Mikä liitto paras liitto?

-Kertokaa omia kokemuksianne.

-Liittojen plussia ja miinuksia.

-Mitä etuuksia liitoissa voi saada.

 

 

Kiitän ja murisen etukäteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
4 tuntia sitten, Tenppa kirjoitti:

Opiskelen lähihoitajaksi ja mun pitäisi valmistua vuonna 2017. Olen opiskelija jäsenenä kaikissa liitoissa (Tehy, JHL, SuPer). Kysymykseni kuuluu siis:

Mikä liitto paras liitto?

Oota rauhassa ja katso mikä on tilanne valmistuessasi järjestökentällä, sen verran on nyt käymisvaihetta että silloin voi olla ihan uusia juttuja vireillä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos teet töitä nyt opiskeluaikana niin liittyisin kans Tehyn työttömyyskassaan liiton jäsenyyden lisäks (jos ei kuvio ole siis joku työttömyyspvrahalla omaehtoisesti opiskelu tms), työssäoloehto karttuu ilmasiks jo opiskeluaikana. 

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen Satun kanssa samaa mieltä, että jos teet töitä (edes kesätöitä) niin liity ihmeessä Tehyn työttömyyskassaan, saat opiskelujen aikana jo kartutettua sen 5kk alle mitä vaaditaan, että olet oikeutettu ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan. Lisäksi opiskelijana sinun ei tarvitse maksaa työttömyyskassan jäsenmaksua. Noin muuten kannattaa ihan rauhassa olla opiskelun loppuun asti kaikissa liitoissa ja sitten vähän katsoa sen mukaan mitä suunnitelmia sinulla on, että mihin liittoon kenties kannattaisi kuulua. Itse esimerkiksi jätin Superin, sillä tiesin että hakeudun amk opiskelujen pariin, jolloin Tehy alaliittoineen tuntui kaikkein luontaisimmalta itselleni.

Etuuksia on liitoilla vaikka kuinka paljon ja melkein voisin kuvitella, että ovat lopulta aikasamanlaisia keskenään.. varsinkin kun nää kaikki 3 on ihan isoja liittoja..

Tsemppiä opiskeluun!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Isoja liittoja kaikki ja perustehtävä aikalailla sama. Ehkä suurimmat erot liittyvät eri liittojen kautta saatuun vakuutusmaksuhyötyyn.Toisessa saat mm.alennusta omista vakuutusmaksuista ja eri vak.yhtiöistä erilaisin ale-prosentein... Kannattaa tutustua liittojen nettisivuihin ja jutella hoitajien kanssa. Ei kiirettä, asia selviää kyllä. Onnea ja jaksamista opiskeluun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meiän talossa on kourallinen Tehyläisiä, pari JHL:n kuuluvaa ja kymmeniä Superilaisia. Itse kuulun superiin, siitä syystä että ekassa työpaikassani oli superilla myös hyvä edustus ja yhteenkuuluvuus työpaikalla oli hyvä, painavin syy oli kuitenkin se että monet työkavereista kävi hauskoilla risteily ja teatterireissuilla, joihin halusin mukaan. Tekivät terää työpaikan yhteishengelle ja työkavereihin sai ihan eri tutustumisen kuin kahvipöydässä. 

Nykyisessäkin duunissa tykätään käydä paikallisosaston reissuilla, risteilyjä ei ole ollut mutta hyviä illallisia ja teatterireissuja joissa näkee tuttuja muilta työpaikoilta. Talon tehyläiset ovatkin hieman katkeria joskus reissuista kun heillä ei ole juuri muuta kuin vuosikokoukset. JHL:llä on kai hyviä kemuja täällä, mutta hoitohenkilöstöä ei niissä juuri käy. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Keinosiementäjäliitto... Nehän tuli silloin 2007 muiden kaa peesissä, ku Tehy hoiti ainoana firmana koulutetun hoitohenkilöstön palkkausta kuntoon... :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Go go Tehy! 

 

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

7 tuntia sitten, nor kirjoitti:

Nykyisessäkin duunissa tykätään käydä paikallisosaston reissuilla, risteilyjä ei ole ollut mutta hyviä illallisia ja teatterireissuja joissa näkee tuttuja muilta työpaikoilta. Talon tehyläiset ovatkin hieman katkeria joskus reissuista kun heillä ei ole juuri muuta kuin vuosikokoukset. JHL:llä on kai hyviä kemuja täällä, mutta hoitohenkilöstöä ei niissä juuri käy. 

Tummensin pointin. Tämähän johtuu niinkin yksinkertaisesta syystä että ammattiosastolla ei ole aktiivisia ihmisiä järjestämään mitään toimintaa. Sinne voi kyllä mennä varmaan ihan mielellään puuhailemaan ja hakemaan vaikka AO:n hallitukseen ja järjestelemään reissuja ja muita. Kyllä täältä ollaan käyty mm. Prahassa joulureissulla jne..Johtuu ihan ihmisten aktiivisuudesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, kahvikuppi_ kirjoitti:

Tummensin pointin. Tämähän johtuu niinkin yksinkertaisesta syystä että ammattiosastolla ei ole aktiivisia ihmisiä järjestämään mitään toimintaa. Sinne voi kyllä mennä varmaan ihan mielellään puuhailemaan ja hakemaan vaikka AO:n hallitukseen ja järjestelemään reissuja ja muita. Kyllä täältä ollaan käyty mm. Prahassa joulureissulla jne..Johtuu ihan ihmisten aktiivisuudesta.

On kokeiltu täällä, jos pääosa jäsenistöstä äänestää samoja vanhoja jääriä puuhaamaan eikä huoli nuoria, on lopputulos sen kaltainen. Kaikki uusi on pahaa, oli se sitten työaikajärjestely, tulospalkkaus tai liiton risteily. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos joku valitsee liittonsa ensisijaisesti sen perusteella että sirkushuvit ja alennukset on parhaimmat niin... good luck with that.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunti sitten, Satu kirjoitti:

Jos joku valitsee liittonsa ensisijaisesti sen perusteella että sirkushuvit ja alennukset on parhaimmat niin... good luck with that.

Jep. Mutta jos kukaan kolmesta ei pysty osoittamaan olevansa paras ajamaan etujani niin teen valintani käytännön hyödyistä. Toki valintaan vaikutti sekin että Superin luottamusmies vaikutti olevan parhaiten kärryillä meidän asioista. Tehyn intresseihin ei tuntunut kuuluvan lähäreistä koostuva yksikkömme. Ja ihan sama tuntuu olevan nykyisessä työpaikassa, valtaosa on superilaisia lähäreitä. 

Ja mikä vika on valita liittoa sirkushuvien perusteella? Juuri nuo sirkushuvit on pitänyt meillä yllä yhtenäisyyden tunnetta ja parantanut työssä jaksamista. Samalla näissä tapahtumissa pääsee paremmin keskusteleen asioista ja purkautumaan epäkohdista, kuin jäykissä vuosikokouksissa tai työnohella luottamusmiehen kanssa. Kerran eräällä teatteri-illallisella kuulimme että terkkarissa on käytössä parempi ylitöiden korvaustapa kuin meillä, tämän reissun seurauksena meidänkin työolosuhteet parani kun huomattiin epäkohta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

19 tuntia sitten, Vieras kirjoitti:

Tehy on riidankylväjiä täynnä

Ja siksi se firma saakin jotain oikeasti aikaa, taloudellisen edunvalvonnan puolella :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kiitos. Paljon tuli asiaa, muttei vieläkään löytynyt sopivaa. Täytynee ottaa aikaa ja tutustua liittoihin ja listata plussia ja miinuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Superi kyllä välillä tuntuu kunnostautuvan enemmän hoitajien asiakkaiden asioiden hoitamiseen, ei sekään toki huono ole, mutta pääpaino tulisi pitää hoitajistossa. Esimerkkinä Pihlajalinna -tapauksessa omainen oli lähettänyt kantelunsa myös Superille ja superi ottanut kantaa hoidettavien kohteluun, ehkä vähä enempi kuin jäsenistönsä kohteluun kyseisessä paikassa. 

En minäkään PAU:lle valita kun posti on myöhässä tai PAMiin kun kassatäti ei tervehtinyt. Saatika lähesty AKT:tä siinä kun bussi on myöhässä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tälleen kun katsoo ja kuuntelee niin taitaa olla parasta liittyä vain kassaan, olkoonkin vaikka Ytk tai joku muu. Tehystä sen verran että itsekkin sain sen vaikutelman että keskittyvät enemmänkin sairaanhoitajiin ym. kuin lähihoitajiin. Mutta Superi tuntuu keskittyvän välillä kaikkeen muuhun kuin esim. lähihoitajien/hoitajien asioihin vaan muut asiat ovat etusijalla. Voin olla toki väärässä, niin toivon että kantaani saisin korjauksen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lähihoitaja Helena

Tsemppiä opiskeluun ja liiton valintaan :-). Itse olen kuulunut sekä Tehyyn, että Superiin. Valitse rauhassa! Mä sain parhaan kuvan liittojen toiminnasta, eduista yms. lukemalla jäsenlehtiään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Jos asiaa järjellä ajatellaan

Suomeen pitäisi perustaa yksi ja yhteinen sosiaali- ja terveysalan liitto. Vain yhteen kuulumalla tämä ala olisi ehkä mahdollista nostaa palkkakuopasta ja saada alalle oma työehtosopimus, joka huomioisi alamme erityispiirteet. Eri liittoihin kuulumalla ja yksittäisten ammattiryhmien asiaa ajamalla tämä ei tule koskaan onnistumaan. Tällä hetkellä jokainen haluaa korostaa omaa erityisyyttään ja paremmuuttaan, jolloin näistä todellisista ongelmakohdista ei edes puhuta. Yhteen nippuun kaikki SuPerit, Tehyt ja Akavassa olevat pikkuliitot, niin jo rupeaa tapahtumaan. Niin kauan kuin kenttä on näin hajallaan ja liittojen päättäjät ovat kiinnostuneita vain omista vaikutuspaikoistaan, mitään konkreettista ei tule tapahtumaan ja ala pysyy samoissa asetelmissa kuin tähänkin asti.

Tämän palopuheen jälkeen liity joko Superiin tai Tehyyn. Jhl ei neuvottele hoitajien työehdoista, joten siihen ei kannata liittyä. Super ajaa yksittäisen ammattiryhmän asiaa, Tehy edustaa monia ammattiryhmiä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Eläkeläisph

Super on liitto, joka ainakin mun asioita hoitanut mallikkaasti, työttömyysturva kunnossa ja oikeusturva myös. Jälkimmäisen tärkeys selviää vasta kun tarvitset sitä. Hyvä ammatinvalinta, onnittelen siitä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin myös opiskelijana kaikissa liitoissa. Valitsin superin ensi alkuun, etujen vuoksi ja siksi että, olin opiskelu aikana jo melkein saanut liiton päivät kerrytettyä superille. 

Päädyin myös varsinaiseksi jäseneksi senkin takia, että melkein kaikki työkaverini kuuluivat superiin. Sen vuoksi olen aktiivisesti osallistunut myös superin toimintaa. 

Lisäksi ainakin meidän ao:lla on aktiivinen pääluottamus mies, joka on ajanut aktiivisesti etujamme ja oikeuksiamme ja saanut konkreettisia tuloksia. 

Suosittelen siis SuPeria ☺

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...