Jump to content
MAINOS

Sinisten valojen syndrooma


Vieras: Paavali

Recommended Posts

Alkuperäisestä aiheesta hypähtäen..

Kyllä sellainenkin paikka löytyy, jossa vepareita sakussa nähdään.. itsellä ollut kunnia olla kyseisessä puljussa töissä.. valitettavasti vaan tuo järjestelmä ei ainakaan meikeläiseltä kovastikaan kiitosta saa..  angry.png

The results of resuscitation, X-1, you can´t win them all..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 56
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Ambulanssihommissa työskentelee ihmisiä apuhoitajista pelastajiin, joten sairaanhoitaja ei varmastikkaan ole mitenkään epäsopiva ammatti siihen tehtävään ;)

Ja jossakin pienillä paikkakunnilla lanssi saattaa olla vapaapalokunnan/puolivakituisen palokunnan hoiteissa, joten lanssin miehityksenä voi olla vaikka kaupan myyjää ja levyseppähitsareita, asian kärjistetysti sanoen. Mutta tehtävään kurssitettu vapaapalokuntalainen selviää mielestäni hommasta paremmin kun pelkkään sairaalatyöhön koulutettu sairaanhoitaja.

Pitäisiköhän niitä vapaapalokuntalaisia ottaa hoitolaitoksiinkin vastaanottamaan potilaita? Jos osaa potilasta hoitaa niin ei ole väliä tapahtuuko se kuusen juurella vai tehoosastolla, ammattitaitoinen tyyppi sopeutuu tilanteeseen. Vepareissa on varmasti hyviä joukossa mutta myös päinvastoin, kuten kaiken sortin hoitajissakin.

Edit: Lainaukset -Jone-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä käyty läpi hälytysajoa muuten kuin pintaraapaisuna teoriassa vaikka on jo ensihoidon koulutuksia koluttukin.

Kiitos kaikkien työnantajien ja vanhempien kollegoiden, oppi on tullut työkokemuksen myötä... kun on vielä tuo sukupuolirasitekin.

Ensimmäiset reissut kuljettajana tehtiin rauhallisissa tehtävissä ja ihan aluksi paluumatkoilla... ilman kyydissä olevaa potilasta.  Sitten siirtyminen asteittain kiireettömistä kiireellisiin keikkoihin ja lopulta ihan normaaliin kuljettaja -/hoitovuoro -systeemiin. Enpä uskalla ajatella mitä olis elämä nyt jos ois joutunu kylmiltään hälytysajoille...

Sairaankuljettaja lienee edelleen yleinen käsite sairaankuljetusajoneuvossa työskentelevistä henkilöistä lähestulkoon koulutukseen ja kokemukseen katsomatta. Kyllä sh:kin tuohon hommaan on sopiva kun on alaansa syventynyt (hox. pohjakoulutus, lisäkoulutukset jne jne.)

EIKUN JÄITÄ HATTUUN!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enpä uskalla ajatella mitä olis elämä nyt jos ois joutunu kylmiltään hälytysajoille...

Ei hälytysajo nyt niin ihmeellistä ajamista mielestäni ole. Sehän ei saisi poiketa juurikaan muusta autolla ajamisesta; samalla tavalla pitää liikennesääntöjä ja varovaisuutta noudattaa kuin siviilissä ajaessa. Punaisten liikennevalojen läpi varoen ajaminen ja kuivalla kelillä kohtuullinen ylinopeus on usein perusteltua, mutta esimerkiksi oikaiseminen ajamalla yksisuuntaista vastavirtaan (tämäkin on nähty..), tai muun likenteen huomioimatta jättäminen on jo veren kerjäämistä nenästä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

no minoon tätä keskustelua seurannut ja ihmetellyt että miten kummassa minä pystyin ajamaan puol vuotta lanssii ilman eri koulutuksii, autohan son siin missä muutki? vissiin oon taas väärässä, mut tulipahan mieleen..

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

no minoon tätä keskustelua seurannut ja ihmetellyt että miten kummassa minä pystyin ajamaan puol vuotta lanssii ilman eri koulutuksii?

Luonnonlahjakkuudella.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lainatakseni yhtä ensihoitolääkäriä... jos joku on sairaanhoitaja älkäämme syyttäkö häntä siittä....

Jokainen ajaa omien taitojensa ja rajoitustensa mukaan. Jos kokee ettei osaa ajaa bertta-kyytiä, niin silloin voi kai pyytää kaveria ajamaan... Kunhan vaan itse tietää omat rajoituksensa. Ja kaikkeen oppii... EHKÄ!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vielä vähän hälytysajoista... Kylhän se on niin, et sillon kun ajellaan "hälynä" niin pitäis siel peräl pystyy töitäkin tekeen. Eli ennen kaikkee ennakoivaa ja turvallista ajoa. Aika ajoin kun tulee näitä mälliotsikoita lehtiin, niin pitää vaan miettii oliko vika ratin ja penkin välissä... Ei niin kiirettä, mut joutua pittää.

Ja taas vähän otsikosta poiketen... Kyl on tehty töitä "pölkkyparinakin" eikä o vielä tarvinnu ketään kotiin jättää voiman vähyyden vuoksi... Isoja tyttöjä kun ollaan niin habaakin riittää, tieto-taidosta puhumattakaan. Vois siinä jonkun uroonkin välilevyt joskus naukua kun mennään 150 kilon paremmalle puolelle. SISUA SISKOT! Kyllä duunia saa kun kyntensä näyttää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutama asia juolahti mieleeni ns. tabiksen ajamisesta..

Käsitykseni mukaan hyvä hälytysajo on sellaista, jossa ajoneuvo ei koskaan pysähdy. Toisin sanoen ajo ei ole repivää, jolloin esim punaisissa valoissa kaupunkialueella seisovaa autojonoa lähestytään hiljaisella (esim 20-30km/h) vauhdilla riittävän kaukaa, jolloin toisille kuskeille jää aikaa tajuta tilanne ja reagoida.

Joku on joskus sanonut, että takapäässä olijan tulisi voida seistä ja kirjoittaa kuljetuksen aikana. Ihan aina tämä ei ole mahdollista, mutta kuvaa hälytysajon ajamiseen liittyvää ajattelutapaa hyvin. Toisaalta tunnettu fakta on myös se, että onko yleensäkään potilaan asianmukainen hoitaminen 9 neliön kopissa mielekästä, vai pitäisikö potilas pyrkiä hoitamaan kuljetuskuntoon jo kohteessa? Käytännössähän on vain muutama potilasryhmä, jolla on oikeasti kiire sairaalaan siten, ettei asioita voida hoitaa kuljetuskuntoon kotona. Ja jos potilaalla on kiire, ei ällistyttävästä ajosuoritteesta ole hyötyä, mikäli aikaa palaa sitten turhaan taikinoimiseen kohteessa.

Muutenkin kannattaa pohtia hälytysajon perusasioita. Sen kieli poskella ajamisen ajansäästö on yleensä aika vähäinen. Tällöin korostuvat esim. paikallistuntemus ja reitinvalinta. Hälytysajossahan kannattaa suosia isoja väyliä ja suorakulmaisia ajoreittejä.

Ja vielä. Hälytysajoneuvon kuljettaja on velvollinen noudattamaan varovaisuutta tehtävää suorittaessaan. Hän ei siis voi olettaa, että kaikkien muiden tilannetaju tai yleensä taidot riittävät hälytysajoneuvon väistämiseen.

-Pölhö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsitykseni mukaan hyvä hälytysajo on sellaista, jossa ajoneuvo ei koskaan pysähdy. Toisin sanoen ajo ei ole repivää, jolloin esim punaisissa valoissa kaupunkialueella seisovaa autojonoa lähestytään hiljaisella (esim 20-30km/h) vauhdilla riittävän kaukaa, jolloin toisille kuskeille jää aikaa tajuta tilanne ja reagoida.

Joku on joskus sanonut, että takapäässä olijan tulisi voida seistä ja kirjoittaa kuljetuksen aikana.

----

Ja vielä. Hälytysajoneuvon kuljettaja on velvollinen noudattamaan varovaisuutta tehtävää suorittaessaan. Hän ei siis voi olettaa, että kaikkien muiden tilannetaju tai yleensä taidot riittävät hälytysajoneuvon väistämiseen.

Hyviä mottoja, pitäisi olla jokaisen sakufirman kahvihuoneen seinällä.

Toisaalta tunnettu fakta on myös se, että onko yleensäkään potilaan asianmukainen hoitaminen 9 neliön kopissa mielekästä, vai pitäisikö potilas pyrkiä hoitamaan kuljetuskuntoon jo kohteessa? Käytännössähän on vain muutama potilasryhmä, jolla on oikeasti kiire sairaalaan siten, ettei asioita voida hoitaa kuljetuskuntoon kotona.

Toisaalta jos potilaan tila on stabiili, siirtopäätös laitokseen on tehty ja kuljetusaika on kymmeniä minuutteja niin mikäänhän ei estä suorittamasta rutiinimittauksia/tutkimuksia ja esim. tipanlaittoa matkan aikana sairaalaan. Se on sitä logistista ajansäästöä ja työn tehostamista. Järki tietysti mukana tässäkin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meikäläiselle on työpari kerran todennut että "aja ihan rauhassa vaan, mutta pidä kuitenkin pikkasen kiirettä"  :) Kyseessä sydäninfarktipotilas (liuoteltu ennen kuljetusta).

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisaalta jos potilaan tila on stabiili, siirtopäätös laitokseen on tehty ja kuljetusaika on kymmeniä minuutteja niin mikäänhän ei estä suorittamasta rutiinimittauksia/tutkimuksia ja esim. tipanlaittoa matkan aikana sairaalaan. Se on sitä logistista ajansäästöä ja työn tehostamista. Järki tietysti mukana tässäkin.

No tämähän lienee ihan rutiinitoimintaa, oli kyseessä sitten rauhallinen tai "vihaisemmin ajettava" tehtävä. Potilaan etuhan on  tässäkin hallitseva (hoitajan oikeusturvan lisäksi  :)), jolloin hälytysajossa kuskin aivotoiminta ei saisi jumittua kun mukit auton katolla alkavat vilkkua. Joskushan potilas vaatii kiireellisen kuljetuksen, jonka takia osa toimenpiteistä joudutaan tekemään matkalla, esim. tippakikkailut.

-Pölhö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No tämähän lienee ihan rutiinitoimintaa, oli kyseessä sitten rauhallinen tai "vihaisemmin ajettava" tehtävä. Potilaan etuhan on  tässäkin hallitseva (hoitajan oikeusturvan lisäksi  :)), jolloin hälytysajossa kuskin aivotoiminta ei saisi jumittua kun mukit auton katolla alkavat vilkkua. Joskushan potilas vaatii kiireellisen kuljetuksen, jonka takia osa toimenpiteistä joudutaan tekemään matkalla, esim. tippakikkailut.

-Pölhö

Sitten voidaan tietenkin vielä miettiä että jos potilas tarvitsee sitä tippaa niin oleellisesti, kannattaako auto pysäyttää sen laiton ajaksi, jolloin homma onnistuu varmasti ja potilaaseen saadaan samantien lisää nestettä - vai kannattaako tuhertaa kolme kertaa yhden käden kimpussa? Ja jos joku sanoo, että "kyllä ammattitaitoinen", minä puren.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitten voidaan tietenkin vielä miettiä että jos potilas tarvitsee sitä tippaa niin oleellisesti, kannattaako auto pysäyttää sen laiton ajaksi, jolloin homma onnistuu varmasti ja potilaaseen saadaan samantien lisää nestettä - vai kannattaako tuhertaa kolme kertaa yhden käden kimpussa? Ja jos joku sanoo, että "kyllä ammattitaitoinen", minä puren.

No tässä kiteytyykin se peruspointti. Eli jos potilas tosiaan tarvitsee sen kiireellisen kuljetuksen jatkohoitoon, niin oletusarvonahan on juuri se kuljetuksen kiireellisyys, ei kanyloinnin onnistuminen. Eli sen tipan suhteen (esim. vuotava potilas) ensimmäinen valinta tehdään jo siinä, kun pohditaan taikinoidaanko tippaa kohteessa, vai lähdetäänkö viemään potilasta tarkoituksen mukaiseen jatkohoitopaikkaan rivakasti ja "tehdään matkalla se mitä voidaan". Avainkysymys onkin: Mitä potilas tarvitsee (eniten).

Luonnollisestihan kuljetuksen kiireellisyyteen vaikuttaa potilaan tilan lisäksi mm. välimatkat, jotka tulisi huomioida pähkäillessä mitä pitäisi tehdä...

Pureskelua odotellessa ;)

-Pölhö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No tässä kiteytyykin se peruspointti. Eli jos potilas tosiaan tarvitsee sen kiireellisen kuljetuksen jatkohoitoon, niin oletusarvonahan on juuri se kuljetuksen kiireellisyys, ei kanyloinnin onnistuminen. Eli sen tipan suhteen (esim. vuotava potilas) ensimmäinen valinta tehdään jo siinä, kun pohditaan taikinoidaanko tippaa kohteessa, vai lähdetäänkö viemään potilasta tarkoituksen mukaiseen jatkohoitopaikkaan rivakasti ja "tehdään matkalla se mitä voidaan". Avainkysymys onkin: Mitä potilas tarvitsee (eniten).

Luonnollisestihan kuljetuksen kiireellisyyteen vaikuttaa potilaan tilan lisäksi mm. välimatkat, jotka tulisi huomioida pähkäillessä mitä pitäisi tehdä...

Pureskelua odotellessa ::)

-Pölhö

No, ehkä tässä ei nyt tarvitse vielä ruveta raatelemaan. Tietenkin tilannesilmää pitää olla ja kyllä sen kanyylin voi liikkuvassakin autossa laittaa, mutta itse katsoisin olevan helpompaa tuikata viggo suoneen kun ei heilu suuntaan, toiseen tai kolmanteen.

Tietenkin potilaalle, jolle on aihetta laittaa suoniyhteys sellainen laitetaan - sehän kuuluu perustoimiin (ja tuntuu joskus siltä, että väki harrastaa niiden laittoa aivan yli tarpeen: pientä päänsärkyä: laitetaan tippa; varvas vähän kipeä, tippa; yskää, tippa).

Kuten minulle koulussa (ja kentällä) on opetettu - traumapotilaan kohdalla kaikki toisarvoinen jätetään. Jos olet kirjannut kaiken tarvittavan traumapotilaasta, kun saavut potilaan kanssa perille, olet tehnyt jotakin pieleen. Tipan laittaminen ei tietenkään ole toisarvoista, mutta kun mietitään mitä esim. traumapotilaalle tehdään ennen kuljettamista, tipan kyllä ehtii laittaa - eihän siinä mene kuin minuutti ja jos kumpikin työparista laittaa riittävän isot viggot eri raajoihin, saadaan varmasti riittävät suoniyhteydet aikaan.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tietenkin potilaalle, jolle on aihetta laittaa suoniyhteys sellainen laitetaan - sehän kuuluu perustoimiin (ja tuntuu joskus siltä, että väki harrastaa niiden laittoa aivan yli tarpeen: pientä päänsärkyä: laitetaan tippa; varvas vähän kipeä, tippa; yskää, tippa).

Tähän saattaa joiltakin osin vaikuttaa eräiden poliklinikoiden hoitajien murhaavat katseet ja lakoniset kommentit jota esiintyy silloin tällöin kun saku on "uskaltanut" tuoda tipattoman potilaan sairaalaan. 
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse mieluummin katson kyllä, onko aihetta tippaa laittaa. Turhaa sitä on ihmistä tökkiä, jos ei ole syytä - ja syyksi minulle ei riitä polihoitajien mulkoilu. En minä niiden takia rupea turhaan potilasta piikittämään.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No taas menee ohi aiheen niin, että ryskyy..

..Aina se tipan laitto ei ole ihan yksioikoista ja helppoa siellä kohteessakaan. Olen liian monta kertaa saanut seurata ambulanssin kuhnausta esim. kolaripaikalla kun henkilöstö yrittää epätoivoisesti "tunnelinäkö päällä" saada sitä reikää tehtyä. Ja aikaa vaan tuhraantuu... Aina se kanylointi ei onnistu edes niiltä jotka sitä tekevät oikein urakalla (=anestesiologit). Joten tilannetaju on tarpeeseen..

-Pölhö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

poliklinikoiden hoitajien murhaavat katseet ja lakoniset kommentit jota esiintyy silloin tällöin kun saku on "uskaltanut" tuoda tipattoman potilaan sairaalaan. 

Joskus ihan aiheesta. Esim potilas kouristanut x monta, oksentaa jatkuvasti tms.

Kerran esmes toivat ilman tippaa työikäistä naista joka laattasi lähes tauotta. Kysyin miksi ihmeessä potilaalla ei ollut tippaa ja/tai hänen oloaan oltu helpotettu esim Primperanin® tms avulla. Vastaukseksi tuli lakonisesti ja murhaavan katseen kera, että 'eihän me voitu laittaa sille tippaa kun se oksentaa koko ajan'. Aha. Auton kyljessä luki hoitoyksikkö. Toki tavallinen gastroenteriitti ei välttämättä tunnu niin heroistiselta hoitaa kuin 'elvarit ja muut kivat jutskat', mutta kyllä potilaan oloa silti vois helpottaa ennen sairaalaan pääsyä.  :o

Sama on käyny noiden kouristelijoliden kanssa. Parhaimmillaan potilas ruvennut kramppaamaan uudelleen kun se on siirretty paareilta sänkyyn. Siinä on sitten kiva avata suoniyhteyttä kun potilas vatkaa. Yms yms.

Että kyllä se 'toimii' molempiin suuntiin.  Toki aina potilaalla ei tarvi olla tippaa kun sitä kärrätään polille, ei tietenkään, mutta kyllä sen aiheesta vois laittaa. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

poliklinikoiden hoitajien murhaavat katseet ja lakoniset kommentit jota esiintyy silloin tällöin kun saku on "uskaltanut" tuoda tipattoman potilaan sairaalaan. 

Joskus ihan aiheesta. Esim potilas kouristanut x monta, oksentaa jatkuvasti tms.

Joo, totta kai. Jos laiskuus ja sairaankuljettajan mukavuudenhalu on syynä potilaan "tipattomuuteen" ja potilaan tila edellyttäisi viggoa, niin murhaavat katseet ovat oikeutettuja.  Mutta taas toisinkin päin; ei pelkästään sen takia tarvitse kentällä tippaa laittaa että sairaalan hoitajalla olisi vähemmän töitä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyseessä sydäninfarktipotilas (liuoteltu ennen kuljetusta).

Jos potilas on stabiili, niin eipä siinä pilllejä tarvitakkaan 8)

Eihän myö pillit päällä ajettukkaan.

Mutta nuo ristiriitaiset ohjeet minua huvitti  :o

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Itse ainakin muistan hikoilleeni kovastikin ensimmäisellä pillikeikalla ratissa. Eipä niitä vielä miljoonia kyytejä ole ajettu, mutta kyllä yritän aina pitää mielessäni sen, että kaveri istuu vieressä tai kontissa. Ja loppu peleissä, vastuu on aina kuljettajan. Työkaverin pitää pystyä sanomaan toiselle ajotavasta ja palautetta pitää myös pystyä vastaanottamaan. Onnekseni on aina ollut rehellisiä kyytimiehiä pareina, joille on uskaltanu sanoa ja jotka ovat uskaltaneet sanoa.

"Väkivalta parisuhteessa on asia, jonka eteen kannattaa tehdä töitä."

(Vantaan Sanomat 22.9.2009)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...
Vieras: älynpaavi

Tähän vanhemman kollegan "tokaisuun" voisi sanoa että se omakin hälytysajotaito taitaa olla  niin ja näin.Epävarmuus usein heijastuu tuollaisena käytöksenä.Kukaan ei ole seppä syntyessään, ei edes vanhempi kollega.

Noin minäkin ajattelin tuolloin, mutta näin jälkikäteen katsottuna ihan viisaasti teki kun ei minua rattiin päästänyt. Ensinnäkin en ole oikea sairaankuljettaja vaan sairaanhoitaja. Eli valmiudet hälytysajoneuvon ajamiseen olivat aika nollassa.

Valmistuin itse eilen lähihoitajaksi ensihoidon koulutusohjelmasta, eikä meille koko koulun aikana ole taidettu puhua sanaakaan hälytysajosta, eikä muustakaan ajosta..

Toisaalta...ei vissiin ole ainut asia mistä meille ei ole koulussa puhuttu.. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä kävin jussien hälytysajo koulutuksen, siitä oli jopa hyötyä.

Lisäisin tyohon stabiilin potilaan kuljetukseen, että hälytyslaitteiden käyttö on kuulemma perusteltu silloin

- liikenteen ruuhkautumisen vuoksi ajoaika venyisi kohtuuttomasti

- potilas on "tuore" ja kuljetukseen johtaneen tapahtuman kulku on epäselvä

- ruoka jäähtyy

Oli niitä muitakin mutta en nyt muista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...